Volymautomation
Ett mycket vanligt användningsområde för volymautomation är sång. Med hjälp av en kompressor kan vi göra vissa förändringar och jämna ut volymen en del, men ofta räcker det inte. Det kanske är så att det jämnar ut, men inte ger ett bra ljud? Då är automationen vår räddning. Det enklaste är att ha texten i handen och lyssna på mixen och notera om det är vissa ord, eller delar av ord, som blir för starka, eller för svaga. Sen går man in och automatiserar upp/ner det som man har noterat. Sen tar man texten i handen igen och lyssnar igenom och gör nya noteringar. Det här är tidskrävande och inte det roligaste att göra men ger ett bra professionellt resultat i slutändan. Många tekniker gör den här automationen med hjälp av regelåkningar redan vid inspelningen. Då gäller det att kunna låten och vokalisten riktigt bra!
Man kan med fördel använda det på S-ljud också, istället för en de-esser, som ni läste om innan under kompressor/expander. Här ska man lita på sina öron och justera de s-ljud som är skarpa, inte alla bara för att det är ett s. S-ljud är lätta att se de blir brus i ljudbilden och är svåra att missa. Det gör att de är lätta att hitta och därför ganska snabba att rätta till. (Men vi får inte glömma att det är öronen och inte ögonen vi ska lita på.) När man fått till riktigt snygga s-ljud kan man de-essa rytmiskt unisona körer hur mycket som helst. Om flera röster sjunger samma sak, så räcker det med s-ljud från en röst.
Naturligtvis ska man inte glömma bort att musik är dynamisk och skall få vara det. Det är bara när det helt enkelt försvinner ord, eller de är jättemycket för starka som man ska använda sig av automationen. Texten är ofta det viktigaste i en låt, och sången det som har melodin, det är därför mycket viktigt att den kommer fram.
|