Akustiska reverb
Ett akustiskt reverb är ett fysiskt rum. I inspelningsteknikens barndom var det rummet som skapade efterklangen. Om rummet var för litet så var man tvungen att åka någon annanstans för att spela in. För att kunna skapa ett längre reverb så måste rummet bli större och därmed ge mer reflekterande ytor. Det är viktigt att tänka på att det inte finns något sådant som en ”perfekt akustik”. Om akustiken är perfekt för ett ändamål, så behöver den inte vara det för nästa ändamål. Den akustik som passar för en symfoniorkester kommer förmodligen inte att passa för dödsmetall. Idag skapas de flesta reverb på digital väg, men det är naturligtvis så att de som har tillgång till bra rum, använder rummen för att på det sättet ha sin egna, unika akustik och efterklang. Ett digitalt reverb kan vem som helst köpa. Ditt egna rum, är ditt och bara ditt. Den efterklangen kan bli ditt eget signum. I den klassiska musikens värld brukar man prata om några riktigt kända konserthallar som har en, för ändamålet, oöverträffad akustik. Det är Concertgebouw i Amsterdam, Musikvereinssaal i Wien och Boston Symphony Hall i Boston. Om man undersöker efterklangstiden i dessa salar så kommer man att märka att den påminner mycket om varandras. Den ligger på ungefär 2 sekunder, men kommer att minska i tid ju högre upp i frekvens ljudet är. Efter 4kHz har efterklangstiden minskat med ca. 0.5 sekunder och avtar efter det mer och mer. Det här är bra att veta om man sedan på digital väg vill skapa en naturlig efterklang. Det bör tilläggas att en efterklangstid på 2 sekunder kan vara mycket inom pop/rock.
Du kan pröva att skapa en egen reverbkammare om du har plats och
möjlighet. Det kan vara vad som helst, kök, trappuppgång, garage, källare,
badrum, etc. Spela upp ljud i ett en högtalare som kan ge högt ljudtryck och
spela sen in efterklangen med ett par bra mikrofoner. Det här låter ju
kanske överambitiöst, men faktum är att många av de stora
inspelningsstudiorna använder intilliggande trapphus, garage etc. just för
att skapa ett unikt sound.
Med fördel bör en ekokammare dock ha oregelbundna ytor och inga parallella ytor, för att på det sättet undvika att vissa frekvenser förstärks för mycket. För att få kammaren tyst bör den ha tunga tysta dörrar, inga fönster och helst ingen ventilation, värme, luftkonditionering etc. och man bör arbeta på natten. Det här är inte nödvändigt. Om du har ett bra garage så funkar det också. Tänk bara på eventuella grannar. Om du vill pröva att göra det här själv ska du tänka på följande:
En egen reverbkammare ger dig ett eget/unikt sound.
|