Mac   Windows
Cmd (nedersta raden)   Shift (näst nedersta raden)
 
   
Shift (näst nedersta raden)   Ctrl (nedersta raden)
 
Ctrl (nedersta raden)   Alt (nedersta raden)
 
Alt (nedersta raden)   Esc (övre vänstra hörnet)
 
Esc (övre vänstra hörnet)   Backspace (ovanför Enter)
 
Delete (vid Enter)  
 

 
SketchUp grundkurs Barents hus AB Nätbildarna Svefi - Sverigefinska folkhögskolan

9. Ändra skala på en hel ritning

Man kan använda Tape Measure för att ändra skala på en hel ritning.

Det innebär att man kan ange en ny skala för allt som inte ligger i inhämtade komponenter.

Detta gäller alltså fria linjer och ytor, men även de linjer och ytor som är samlade i grupper.

Men de linjer och ytor som ligger i instanser vars komponenter du laddat in från egna filer eller från 3D Warehouse -- alltså komponenter som hämtats in utifrån -- påverkas alltså inte av detta, så dem måste man rätta till efteråt.

Jag tar det hela från början, eftersom det finns en detalj med verktyget Offset som kan vara bra att känna till.

Jag har ritat en golvyta, och klickat på den med verktyget Offset. Jag för konturen utanför ytans kanter...

 

... och skriver 200. Jag trycker på Enter...

 

... så får golvytans kanter en 200 mm bred yta runt sig.

Jag vill även göra väggytor runt insidan av det tomma området i mitten -- men man kan kan inte klicka med Offset på en tom yta, så jag får bara ett stoppmärke vid pekaren.

 

Det finns olika sätt att komma runt det här.

Ett vore att använda Line och rita ett streck längs en av den tomma ytans kantlinjer, från punkt till punkt. Då skulle tomrummet täckas med en yta som vi kunde använda Offset på.

Ett annat sätt vore att använda stödlinjer och Line för att rita in väggarna i tomrummet för hand. Men jag vill använda Offset.

Så jag väljer verktyget Select och markerar kantlinjerna runt tomrummet, antingen genom att hålla ned Shift och klicka på dem en och en eller genom att hålla ned musknappen och dra fram en markeringsram åt höger som helt omsluter linjerna.

(Om man drar fram en markeringsram åt höger så markeras alltså bara de delar den helt omsluter. Men om man drar fram en markeringsram åt vänster istället så markeras allt ramen nuddar vid, och då skulle vi markera för mycket. Därmed drar jag fram en markeringsram åt höger och får den att omsluta hela den tomma ytan. Då markeras bara de linjerna, eftersom ramen inte helt omsluter något annat.)

 

När linjerna är markerade kan man använda Offset på dem.

Verktyget kräver alltså ingen yta så länge det finns linjer som bildar en sluten form, och de linjerna är markerade.

Så nu kan jag klicka med Offset i tomrummet...

 

... och dra fram en kontur.

Jag håller den på insidan av tomrummet...

 

... och ger konturen samma bredd som väggarna, 200, och trycker på Enter.

 

Då skapas en kontur så långt från tomrummets kantlinjer på insidan.

Här kan det uppstå ett till problem: Konturerna bildar visserligen en egen yta, men ytan mellan konturerna och tomrummets kantlinjer förblir tom.

 

Då kan man reparera det genom att t. ex. använda Line och rita en ny linje längs någon av de som omsluter tomrummet, från punkt till punkt.

 

Då fylls tomrummet intill den linjen med en egen yta.

Sedan kan jag klicka med Select i ytan i mitten och radera den.

Det är ju så här det ska se ut.

 

Jag drar upp väggarna 2200 mm (man kan behöva vända några ytor genom att högerklicka på dem med Select och välja Reverse Faces, ifall man stör sig på att vissa bitar visar insidorna).

Jag skär även några öppningar för dörrar och fönster samt laddar in en komponent som jag placerar ut ett par instanser av.

 

Men nu märker jag att rummet har fel skala! Jag har gjort det alldeles för stort.

Då behöver man inte börja göra om det, utan man kan använda Tape Measure för att skala om det.

Det enda man behöver veta är hur lång en viss linje ska vara -- t ex väggarnas höjd, eller liknande.

I det här fallet vet jag att ytterväggen med de två fönstren i ska vara 3000 mm från hörn till hörn.

Jag väljer Tape Measure, klickar på den väggens ena hörnpunkt och drar pekaren över till den andra punkten och klickar.

 

Då står den uppmätta linjens nuvarande längd där: 4400 mm.

Jag skriver 3000 och trycker på Enter.

 

Då visas en varning. Den talar om att alla komponenter som hämtats in från en extern fil (alltså de man laddat in via 3D Warehouse eller genom att gå in på File > Export) inte kommer att påverkas av skaländringen.

Jag klickar på "Ja"...

 

... så skalas allt i ritningen om så att linjen jag mätte upp nu är 3000 mm lång istället för 4400.

 

Men precis som vi varnades så har alltså komponenten vars instanser jag använt i ritingen inte påverkats av detta, så de behöver jag rätta till för hand.

Men det tyngsta jobbet är i alla fall avklarat!

 

(Och vi såg ju hur vi kan ge komponenter rätt storlek i förra lektionen:

Öppna instansen genom att exempelvis dubbelklicka på den med Select.

När den är öppen, välj Tape Measure och tryck på Ctrl så det inte visas något plus vid pekaren, annars skapar du en stödlinje istället för att bara mäta.

Nu kan du klicka med verktyget på två punkter och skriva hur långt avståndet mellan dem egentligen ska vara. Avsluta med att trycka på Enter, och svara "Ja" eller "OK" på frågan som visas.

Då skalas den öppna komponenten om enligt det mått du angav.)

 

 

 

 

 

10. Ljus och skuggor i din ritning med paletten Shadows

SketchUp har en inbyggd sol. Det är från den ljuset i ritningen kommer: Du har säkert märkt hur färger och material blir mer eller mindre blanka när du flyttar på kameran. Det är SketchUp-solen som orsakar det.

Vi kan använda paletten Shadows för att få våra ytor att kasta skuggor när de träffas av solljuset.

Vi ska även använda paletten Shadows för att få SketchUps sol att sluta påverka färgerna i ritningen, något som förstås kan vara väldigt bra om man jobbar med inredning eller liknande.

10.1. Aktivera och ställ in skuggor i din ritning
10.2. Få solen att sluta skifta dina färger

 

 

 

10.1. Aktivera och ställ in skuggor i din ritning

Man kan alltså sätta igång skuggor i sin ritning. Det kan ge ett mer levande och detaljerat intryck, men det kan även kräva en del datorkraft.

Det vanligaste sättet att använda skuggor på är att bygga ritningen, aktivera skuggorna och ställa in dem tills man tycker de ser bra ut. Sedan stänger man av dem medan man fortsätter jobba. Det är inte förrän man ska visa upp ritningen som man sätter igång skuggorna.

Du tar fram paletten Shadows genom att gå in på menyn Window > Default Tray. Se till att Shadows är förbockad i undermenyn som visas. (Du kan förstås göra detta i en annan Tray-meny om du skapat en och hellre vill att paletten Shadows ska visas i den istället.)

Nu kan du gå till det Tray-fönstret i SketchUp och klicka på titeln Shadows där. (Om Tray-fönstret paletten finns i inte syns, gå in på menyn Window och peka på det Tray-fönstrets namn. Välj Show Tray. Då ska det visas.)

Nu visas alltså paletten Shadows.

Den är ofta minimerad från början, särskilt om du använder Mac. Om din Shadows-palett ser ut som i bilden nedan kan du klicka på den lilla svart/vita pil- och plusknappen uppe till höger.

 

Då visas fler alternativ. Det är så vi vill ha det.

 

Den viktigaste knappen är den som ligger uppe till vänster i paletten. Den heter Show/Hide Shadows ("Visa/Göm skuggor) och används för att sätta igång eller stänga av skuggorna i ritningen.

Skuggorna är avstängda från början, men om vi klickar på knappen uppe till vänster...

 

... så aktiveras de: SketchUps sol får nu de ytor den träffar, både fria och samlade i grupper eller instanser, att kasta skuggor.

 

Man kan ställa in hur solen ska lysa på olika vis.

Om du håller ned musknappen på dragknappen vid Time och flyttar pekaren åt sidan så kan du styra över vilken tid på dygnet det är i din ritning. Då anpassar sig solen efter det.

 

Dragknappen vid Date låter dig välja ett datum på året som solen anpassar sig efter.

 

Högst upp finns tidzon-rutan.

Den är inställd på -07:00 från början. Det är Kaliforniens tidzon, där SketchUp tillverkas. Vi i Sverige har tidzon +01:00. Men om vi ställer in ritningen på den tidzonen, genom att klicka i rutan och välja UTC +01:00 i menyn som visas...

 

... blir det sällan något bra resultat.

Det spelar ofta ingen roll hur man drar i knapparna för tid och datum: I tidzon +01:00 är det alltid kolsvart...

 

Så det är enklast att bara låta tidzonen vara inställd på -07:00 istället. Det spelar ju ingen större roll, egentligen.

 

Dragknappen Light styr över ljuset i förhållande till skuggorna.

En inställning på 100 gör ljuset dubbelt så ljust som skuggorna är mörka...

 

... och en inställning på 0 gör att ljuset inte syns alls.

 

Standardinställningen för dragknappen Light är 80.

 

Dragknappen Dark styr över skuggornas mörker.

Ju längre åt höger man drar den desto lättare bli skuggorna...

 

... och ju längre åt vänster man drar den desto djupare blir de.

 

Standardvärdet för Shadows är 45.

 

(Vi tittar på knappen Use sun for shading i nästa stycke.)

Rutan On faces bestämmer om skuggor ska kunna falla över ytor.

Om den är förbockad så kan skuggor falla över ytor, men om man bockar av den så kan de inte det. Standard är att rutan är förbockad.

 

Knappen On ground bestämmer om skuggor ska kunna falla på SketchUps gråa "golv". Om rutan är förbockad så kan de det...

 

... men om den är avbockad så kan de inte falla över marken.

Standardinställningen är att rutan är förbockad, även om det kan se snyggare ut om skuggor inte faller utanför ens ytor. Du väljer förstås själv hur du vill ha det.

 

Rutan From Edges avgör om ensamma linjer kan kasta skuggor. Rutan är vanligtvis avbockad eftersom SketchUps linjer egentligen inte "finns" -- det är ytorna som räknas.

 

 

 

10.2. Få solen att sluta skifta dina färger

Du har nog märkt hur färger och material du använder i din ritning skiftar beroende på hur kameran placeras.

Det finns ett sätt att förhindra att det händer, och det är en viss inställning man gör i paletten Shadow Settings.

Se till att skuggorna är avstängda genom att klicka på knappen uppe till vänster i paletten.

 

Om jag nu vrider på kameran så ser vi hur den gula nyansen på väggen med fönstren ser mörk ut...

 

... men om jag vrider kameran så jag ser rakt på den väggen så blir färgen ljusare.

Det kan vara snyggt, men om man behöver exakta färger är det förstås irriterande.

 

För att motverka färgskiftningar, se till att skuggorna är avstängda.

Se sedan till att rutan Use sun for shading är förbockad i Shadows-paletten.

Den rutan gör att de inställningar vi gör här ska gälla för SketchUp-solen även om den inte kastar några skuggor.

 

Sedan kan vi dra knappen för Light hela vägen ned till 0.

Det gör att solens ljus försvinner, så nu är hela ritningen egentligen i mörker. Vi kan fortfarande se något eftersom knappen för Dark är inställd på 45 (i det här fallet): Om den hade varit inställd på 0 hade det varit kolsvart i hela ritningen.

 

Nu kan vi dra upp knappen för Dark till ungefär 80, vilket ljusar upp skuggorna rejält.

När Light är på 0 och Dark är på 80 är alltså ljuset helt avstängt, men mörkret är å andra sidan så ljust att det liknar den tidigare ljusheten i ritningen.

 

Då kommer inte färgerna längre att skifta färg, eftersom själva ljuset från SketchUp-solen är avstängt. Men eftersom vi gjort mörkret ljusare ser allt ändå normalt ut -- glansigheten har bara försvunnit!

Så nu ser alla färger exakt likadana ut hela tiden, oavsett hur kameran är riktad.

 

Om du vill återställa Shadows-palettens Light- och Dark-knappar på sina standardvärden så är de som i bilden nedan. Det finns tyvärr ingen knapp som återställer dem (ännu), så det kan vara klokt att skriva ned dem så du har kvar dem ifall du vill återställa paletten.