Mac   Windows
Cmd (nedersta raden)   Shift (näst nedersta raden)
 
   
Shift (näst nedersta raden)   Ctrl (nedersta raden)
 
Ctrl (nedersta raden)   Alt (nedersta raden)
 
Alt (nedersta raden)   Esc (övre vänstra hörnet)
 
Esc (övre vänstra hörnet)   Backspace (ovanför Enter)
 
Delete (vid Enter)  
 

 
SketchUp grundkurs Barents hus AB Nätbildarna Svefi - Sverigefinska folkhögskolan

7. Placera en instans av fönstret i en öppning

Nu ska vi se hur vi kan använda fönsterkomponenten vi skapade i förra stycket.

7.1. Gör en vägg med öppningar
7.2. Ladda in komponenten och placera en instans på ett bra ställe
7.3. Kopiera instansen och placera kopian i en öppning
7.4. Gör en till kopia och placera den i den andra öppningen
7.5. Ändra storlek på en komponent

 

 

 

7.1. Gör en vägg med öppningar

Jag har gjort en vägg som är 2200 mm hög och 200 mm tjock.

Jag har ritat ett par stödlinjer med Tape Measure: En som står 200 mm från väggens högerkant och en som ligger 1000 mm ovanför väggens nederkant.

 

Jag väljer verktyget Line och klickar där stödlinjerna korsas...

 

... och ritar en ruta som är 1000 mm hög och bred.

 

Jag markerar rutan med Select. (Ett annat snabbt sätt att markera en enda yta och dess intilliggande linjer är att bara dubbelklicka på ytan med Select.)

 

Sedan väljer jag verktyget Move och aktiverar kopieringsfunktionen. Jag klickar på den markerade rutans nedre vänstra hörn...

 

... och flyttar pekaren åt sidan.

 

Jag skriver 1200 och trycker på Enter.

 

Då placeras kopians nedre vänstra hörnpunkt exakt 1200 mm från originalets motsvarande punkt åt det hållet, vilket i det här fallet ger rutorna ett 200 mm brett avstånd mellan varandra.

 

Jag är klar med stödlinjerna, så jag raderar dem genom att gå in på Edit > Delete Guides.

 

Då försvinner de.

Jag gör öppningar av de två rutorna med Push/Pull.

 

 

 

7.2. Ladda in komponenten och placera en instans på ett bra ställe

Nu ska jag hämta in fönsterkomponenten.

Jag går in på File > Import...

 

... och går in i mappen sketchup-ritningar.

Jag ser till att rutan för filformat är inställd på SketchUp-ritningar, annars syns inte filerna i mappen.

Där väljer jag komponenten Fönster.

 

Fönstret laddas in i komponentpaletten, och en instans fästs automatiskt vid pekaren.

Men det är sällan som instansen fästs med rätt punkt vid pekaren.

Om man ska sätta in flera instanser av en viss typ i en ritning, särskilt om man måste vara noga med var och hur de placeras -- som vårt fönster -- så tycker jag att det blir mycket enklare om man först klickar fast instansen någonstans där det är helt tomt i ritningen.

I det här fallet klickar jag fast fönsterinstansen vid sidan om väggen.

 

 

 

7.3. Kopiera instansen och placera kopian i en öppning

Sedan vrider jag kameran så jag ser instansen från det håll som gör det enklast att placera den från.

I det här fallet har jag ju gjort en ram som sticker ut från fönstrets baksida. Ramen ska fungera som en sockel för fönstret: Tanken är att vi placerar ramen så den fyller fönsteröppningens kanter.

Eftersom sockeln är 1000 mm bred och hög och 200 mm djup, precis som öppningarna fönstren ska placeras i, så är det bara att använda en av de yttre hörnpunkterna på sockelns baksida som utgångspunkt.

 

Jag väljer verktyget Move och aktiverar kopieringsfunktionen.

Sedan klickar jag på en av sockelns yttre hörnpunkter...

 

... och pekar på fönsteröppningens motsvarande hörnpunkt.

Då hamnar fönstret rätt, och då kan jag klicka.

(Om du inte har någon sockel så finns det alltid någon annan punkt du kan ta tag i och som kan tryckas mot någon av öppningens punkter. Det är bara att tänka efter vilken punkt du bör ta tag i.)

 

 

 

7.4. Gör en till kopia och placera den i den andra öppningen

Nu har ena fönstret hamnat där det ska vara: Dess ram -- dess "sockel" -- fyller hela öppningen.

Då är det lätt att kopiera det fönstret in i den andra öppningen:

Jag klickar med Move (med kopieringsfunktionen aktiverad) på en av sockelns yttre hörnpunkter...

 

... och pekar på motsvarande punkt i den tomma öppningen.

Då kan jag klicka.

 

Nu har jag placerat mina fönster i öppningarna. Så här ser de ut från insidan...

 

... och så här ser de ut från utsidan.

 

 

 

7.5. Ändra storlek på en komponent

Jag vill nu använda en mindre variant av samma fönsterkomponent i ritningen: Den ska vara 500 mm bred och hög.

Jag har gjort en öppning med de måtten i väggen.

 

Då kan jag klicka in en ny fönster-instans i ritningen (om det inte redan finns en som inte används) och ta fram paletten Outliner.

Nu får vi tänka efter vilket verktyg som passar bäst för att få den nya fönster-instansen att passa in i den mindre öppningen:

Det skulle kunna gå att använda Scale för att ändra storlek på den nya instansen utan att de andra påverkas -- men det vore svårt att få till exakt rätt storlek i det här fallet, för Scale skulle ju använda hela instansen som referens för storleksändringen, med karm och allt, medan det ju är fönstrets utstickande ram ("sockeln") som behöver passa in i öppningen. Det är alltså egentligen ramen som behöver få rätt mått, inte själva fönsterkarmen, eftersom det är ramen som ska skjutas in i öppningen.

Och eftersom vi behöver ge en viss bit av fönstret en exakt storlek (ramen måste göras 500 mm hög och bred för att passa in i den nya öppningen) så är det enklare att använda Tape Measure istället för Scale.

De storleksändringar man gör med Tape Measure måste göras inuti en instans, annars skulle storleksändringen påverka allt som inte är en instans eller grupp i ritningen.

Men det skulle ju ge alla fönster den nya storleken, eftersom alla fönster i vår ritning är instanser av samma komponent.

Därmed måste vi först av allt göra en kopia på fönsterkomponenten via funktionen Make Unique.

Sedan kan vi ändra storlek på den nya fönsterkomponenten.

Då kommer bara den att ändra storlek. De gamla fönsterinstanserna påverkas inte eftersom de är kopplade till original-komponenten.

Jag tar fram Outliner och klickar på instanserna <Fönster> tills rätt fönster markeras i ritningen.

När jag hittat rätt fönster så högerklickar jag på dess rad i Outliner och väljer Make Unique i menyn.

 

Då skapas en ny komponent som baseras på instansen jag högerklickade på.

Den nya komponenten läggs till i kategorin In Model (husknappen) i komponentpaletten och får automatiskt namnet Fönster#1, eftersom den valda instansens förra komponent ju hette Fönster.

Instansen jag högerklickade på kopplas automatiskt om till den nya komponenten, vilket genast syns i Outliner-paletten:

Tidigare hade jag tre instanser av komponenten Fönster, men nu har jag bara två (de jag passade in i öppningarna) samt en instans av komponenten Fönster#1.

 

Då kan jag skala om den nya instansen utan att riskera att de andra två fönstren också påverkas: Ändringen jag gör i den nya instansen påverkar ju bara komponenten Fönster#1, medan de två andra fönsterinstanserna i ritningen är kopplade till den gamla komponenten Fönster.

Jag dubbelklickar på den nya instansen i Outliner-paletten så den öppnas för redigering (men jag hade lika gärna kunnat dubbelklicka på den med verktyget Select direkt i ritningen).

 

Jag väljer verktyget Tape Measure och mäter det jag vill använda som referens för min storleksändring.

I det här fallet är det ramen som ska passa in i den nya öppningen, så jag mäter fram måttet mellan två punkter längs ramens yttre kanter.

Jag klickar på ramens ena hörnpunkt och drar pekaren till den andra punkten. Jag ser att sidan är 1000 mm hög.

Då kan jag klicka...

 

... och skriva in hur långt jag vill att avståndet egentligen ska vara:

Jag skriver 500 och trycker på Enter.

 

Frågan om jag vill ändra storlek på den öppna komponenten visas. Jag svarar "Ja".

 

Om jag nu mäter om samma linje så är den 500 mm lång.

Komponenten Fönster#1 har alltså skalats om!

 

Men eftersom skaländringen skedde proportionerligt så har fönstret även blivit smalare: Om jag mäter ramens djup så är det nu bara 100 mm, men öppningen den ska passas in i är ju 200 mm djup.

Om jag skulle placera det här fönstret i den öppningen så skulle ju antingen ramen vara för kort, så den tar slut halvvägs in, eller så skulle fönstrets karm sjunka in i väggen.

 

Som tur är så är lösningen enkel:

Jag väljer Push/Pull och klickar på den yta av ramen som ska vara riktad in mot rummet...

 

... och drar ut den utan att klicka.

 

Eftersom ramen redan är 100 mm djup och behöver vara 200 mm djup kan jag nu skriva 100 och trycka på Enter.

 

Då blir sockeln ytterligare 100 mm djup, alltså 200 mm totalt.

 

Nu har det lilla fönstret fått rätt mått.

Då stänger jag instansen genom att klicka med Select utanför dess grå ramlinjer.

Nu kan jag sätta in den nya instansen i den mindre öppningen genom att klicka med Move (med kopieringsfunktionen aktiverad) i en av karmens yttre hörnpunkter...

 

... och peka och klicka på öppningens motsvarande punkt.

Eftersom ramens yttermått är 500 mm hög och bred och öppningen är exakt lika stor så passar ramen in perfekt.

 

Då har vi två olika fönsterkomponenter!

Litet omständigt, men ändå så enkelt vi kan få det.

 

 

 

 

 

8. Platshållarkomponenter

Ju fler detaljerade komponenter du använder i din ritning, desto mer minne och processorkraft kräver de av din dator. Det är något som kan göra det segt att jobba.

Därmed är det vanligt, särskilt när man gör större ritningar, att använda något som kallas platshållarkomponenter.

De kan även användas där vanliga komponenter skulle göra det svårt att se resten av ritningen kring dem.

En platshållarkomponent är en väldigt simpel komponent man själv skapar enkomt för att placeras där man senare vill ha mer avancerade komponenter.

Eftersom platshållarna är så simpelt byggda (ofta bara en låda eller liknande) så kräver de knappt någon kraft alls av datorn, vilket gör ritningen lättare att jobba med.

Sedan, när det mesta är klart, kan man lätt ersätta platshållarna med instanser av de riktiga komponenterna. Det hela sker med bara ett par klick direkt i komponentpaletten.

Stegen är som följer:

 

1. Skapa en låda. Det här ska bli platshållaren för en viss komponent.

 

2. Markera lådan och gör den till en komponent. Döp komponenten till något som passar, t ex "platshållare".

 

3. Placera platshållarkomponentens instanser där du vill använda en mer avancerad komponent senare.

 

4. När det är dags att byta ut en eller flera platshållare så kan du göra på ett av två sätt:

Sätt 1:
Välj verktyget Select och klicka på platshållarinstanserna i ritningen så de markeras.

Om du vill markera flera (men inte alla!), håll ned tangenten Shift och klicka på dem med Select tills de är markerade. Om du råkat markera fel instans, fortsätt hålla ned Shift och klicka på den igen. Då avmarkeras den.

Sätt 2:
Om du vill ersätta alla platshållarinstanser så kan du snabbt markera dem genom att gå till paletten Components och högerklicka på platshållaren där.

Välj Select Instances i menyn som visas.

Då markeras alla instanser av den komponenten i ritningen.

 

5. När du markerat platshållarna du vill byta ut, gå till paletten Components och högerklicka på komponenten du vill byta ut platshållarna mot.

Välj Replace Selected i menyn som visas.

Då byts de markerade platshållarna ut mot instanser av den komponent du högerklickade på.

 

 

Exempel: Platshållarkomponenter

Jag har ett rum jag vill placera ut pallar i, men medan jag jobbar med ritningen vill jag använda platshållare för att markera var jag vill ha pallarna.

Jag skapar en cylinder i tomrummet bredvid rummet. Det är bara en cirkel jag dragit upp en bit med Push/Pull.

 

Jag trippelklickar på cylindern och gör den till en komponent.

 

Jag döper den till "pall - platshållare", bara så jag själv vet vad det är för något, och klickar på Create.

 

Då dyker den komponenten upp i komponentpaletten. Cylindern som var markerad byts ut mot en instans av den.

Jag väljer verktyget Move, trycker på Ctrl (Win) / Alt (Mac) för att aktivera kopieringsfunktionen, och klickar på en av platshållarinstansens nedersta punkter (eftersom jag vill att den ska stå på golvytan).

 

Sedan pekar och klickar jag på golvet för att placera platshållaren där.

 

Jag placerar en platshållarinstans på varje ställe där jag senare vill ha en pall.

 

Nu vill jag ersätta platshållarna med pallen.

Då kan jag hämta in pallkomponenten i ritningen (om den inte redan fanns i paletten): Jag går in på File > Import...

 

... och laddar in komponenten som vanligt.

 

Komponenten dyker upp i paletten Components.

Jag trycker på Esc för att ta bort instansen som automatiskt fästs vid pekaren. Vi vill ju inte placera ut någon instans för hand, utan vi vill bara ha komponenten i paletten Components. 

(Det kan hända att komponentpaletten stängs när du trycker på Esc; om det händer dig är det bara att ta fram den igen.)

 

Nu kan jag markera de instanser av platshållarkomponenten jag vill ska bytas ut mot instanser av pallen.

Jag väljer verktyget Select och klickar på en av platshållarna.

 

Sedan håller jag ned Shift så att jag kan markera flera saker, en i taget. Jag klickar på ytterligare två platshållarinstanser.

 

Nu vill jag byta ut de tre markerade instanserna mot pallar.

Jag högerklickar på pallkomponenten i komponentpaletten och väljer Replace Selected ("Byt ut markerade").

 

Då ersätts platshållarinstanserna mot pall-instanser.

 

Det spelar ingen roll hur platshållarinstanserna ser ut: I det här fallet är de större än pallarna, men det påverkar inte pallarna när de väl byter ut platshållarna.

Det är aldrig något krav att använda platshållare, men de kan göra ditt jobb betydligt mer effektivt i längden!