Mac   Windows
Cmd (nedersta raden)   Shift (näst nedersta raden)
 
   
Shift (näst nedersta raden)   Ctrl (nedersta raden)
 
Ctrl (nedersta raden)   Alt (nedersta raden)
 
Alt (nedersta raden)   Esc (övre vänstra hörnet)
 
Esc (övre vänstra hörnet)   Backspace (ovanför Enter)
 
Delete (vid Enter)  
 

 
SketchUp grundkurs Barents hus AB Nätbildarna Svefi - Sverigefinska folkhögskolan

6. Bygg komponenter för väggar med tjocklek

Vi har ju sett hur vi kan bygga komponenter som skär hål i ytan man placerar dem på. De fungerar bra när man till exempel behöver göra fönster som enkelt kan fästas på platta fasader i ritningen:

 

Men sådana komponenter fungerar inte så bra när man även ska kunna se insidan av byggnaden, som när man t. ex. bygger en lägenhet.

Dels så blir ju de platta komponenterna ofta "ihåliga", vilket gör att de ser ofärdiga ut när man tittar på dem från insidan av rummet: I det här fallet har fönstret ingen baksida, så när jag tittar på det från insidan av rummet ser jag hur karmen buktar ut. Det är inte så snyggt.

 

Dessutom så skär de ju bara hål i en enda yta -- men om vi ger väggen någon som helst tjocklek med Push/Pull så får väggen ju två ytor.

Det inebär att komponenten nu bara skär hål i en av dem: Om komponenten är ett fönster kan man alltså bara se igenom väggens ena sida -- den andra sidan förblir hel, så nu kan vi bara se in i väggen genom fönstret, men inte igenom den.

 

Så det vi ska göra nu är att skapa en "riktig" fönsterkomponent som ser rätt ut från alla håll.

Sedan ska vi se hur vi kan placera den i en öppning.

Det vi lär oss här gäller även andra komponenter som är tänkta att kunna ses från alla håll.

Punkterna vi går igenom är:

6.1. Skapa fönstrets yta
6.2. Skapa en karm runt fönstret
6.3. Kolla att ytorna ser rätt ut från alla håll
6.4. Skapa ramen
6.5. Flytta in fönsterytan
6.6. Dela fönsterytan i två
6.7. Gör bågar runt de två fönsterytorna
6.8. Färga fönstret och gör fönsterytorna genomskinliga
6.9. Gör fönstret till en komponent

 

 

 

6.1. Skapa fönstrets yta

När man skapar komponenter som ska passa in i förskapta öppningar är det alltid bäst om man känner till öppningarnas mått i förväg.

Vi vet ju hur vi kan ändra storlek på våra komponenter, men det är alltid bäst om de har rätt storlek från början: Om man börjar skala om en komponent finns alltid risken att den ser utdragen eller hopklämd ut, och som vi märkte så kan det även vara litet omständigt om man behöver ändra storlek med en viss del som referens.

I det här fallet vet jag att väggarna jag ska använda fönstren på är 200 mm tjocka, och att fönsteröppningarna i regel är 1000 x 1000 mm stora.

Jag använder Line och ritar en stående fyrkant vars sidor är 1000 mm långa.

 

 

 

6.2. Skapa en karm runt fönstret

Jag vill att fönstret ska ha en ytterkarm på utsidan av väggen, så jag väljer Offset och klickar på fönsterytan.

 

Jag drar ut konturen tills den hamnar utanför fönstrets kanter...

 

... och skriver 50 och trycker på Enter.

 

Då fästs konturen exakt 50 mm utanför fönsterytans kantlinjer.

Jag klickar på karmytan med Push/Pull, drar ut den...

 

... och skriver 30. När jag trycker på Enter...

 

... dras karmen ut 30 mm åt det hållet.

 

 

 

6.3. Kolla att ytorna ser rätt ut från alla håll

När man skapar komponenter som kan komma att ses från olika håll är det klokt att hela tiden vrida kameran och se om allt ser bra ut.

Hittills har jag bara tittat på fönstrets utsida. Jag vrider kameran så jag kan se fönstret från andra sidan, ser då att fönsterytan visar sin blågrå insida åt det hållet.

Men eftersom fönsterytan bara är en platta som inte fått någon som helst tjocklek via Push/Pull så är detta inget man kan undvika: Plattan har bara två sidor, så insidan måste vara riktad åt något håll. Om jag skulle högerklicka på den och välja Reverse Faces skulle den bara vändas så insidan riktas mot framsidan istället. Som tur är så spelar det här inte så stor roll i SketchUp.

 

 

 

6.4. Skapa ramen

Jag vänder kameran så jag ser fönstret "utifrån" igen.

Jag vill göra en "ram" som täcker över fönsteröppningens alla sidor när den här komponenten väl monteras.

Ramen ska bli 200 mm djup, eftersom jag vet att väggen jag ska använda fönstret på är så tjock (men det blir enkelt att ändra ramens djup om det skulle behövas; det är bara att öppna en av den färdiga komponentens instanser och dra i ramen med Push/Pull).

Det är vanligt att göra en ram i fönsterkomponenter (och dörrar) eftersom det underlättar med placeringen betydligt. Det enda viktiga är att ramen har samma mått som öppningen. Och om det visar sig att man behöver ändra storlek på fönstret så är det ramen man kan använda som referens.

Nu ska jag alltså skapa en ram som ska fungera som en "sockel" för fönstret: Ramen kommer att skjutas in i väggens fönsteröppning.

Jag väljer verktyget Offset och klickar på fönsterytan.

 

Jag drar fram en kontur och ser till att den befinner sig innanför fönstrets kantlinjer.

 

Då skriver jag 30 och trycker på Enter...

 

... så fästs konturen 30 mm från fönstrets kanter.

Ytan mellan konturen och fönstrets kanter är "ramlytan". Om du gör en ram för ditt fönster (eller din dörr) så är det viktigt att ramen skapas innanför själva fönsterytans ytterkanter, annars blir ramen för stor för öppningen.

Jag klickar på ramens yta med Push/Pull...

 

... och för pekaren mot fönstrets baksida. Men här uppstår något oväntat:

 

Utdragningen skapar ett hål. Det vill jag inte ha.

 

Jag avbryter utdragningen genom att trycka på tangenten Esc. (Om du hann klicka fast utdragningen, ångra bort den.)

 

Sedan väljer jag Push/Pull igen, men den här gången trycker jag på tangenten Ctrl (Win) / Alt (Mac) för att aktivera funktionen som gör att verktyget skapar en ny yta där man klickar. Man ser att den funktionen är igång på att det visas ett litet plus vid pekaren.

Då klickar jag på ramens yta igen...

 

... och trycker den inåt.

Den här gången bildas det inte något hål eftersom Push/Pull nu lämnar en likadan yta efter sig som den jag klickade på. Det är så jag vill ha det.

 

Väggen jag ska använda fönstret i är 200 mm tjock, så jag skriver 200 och trycker på Enter.

 

Då är ramen klar. Men nu ser jag att ytan Push/Pull lämnade efter sig visar sin blågrå insida!

 

Det är svårt att förutse när en yta kommer att visa sin insida, men om det händer och det irriterar dig så är det bara att högerklicka på den med Select och välja Reverse Faces i menyn som visas.

 

Då vänds den valda ytan.

 

Nu är ramen klar.

 

 

 

6.5. Flytta fönsterytan

Jag ska flytta in själva fönsterytan en aning så den inte ligger helt platt mot utsidan, så jag klickar på dess yta med Push/Pull...

 

... och trycker in den.

Eftersom den platta fönsterytan redan omgärdas av ramens utdragna ytor blir det som om man bara flyttar fönsterytan när man använder Push/Pull på den.

Det är inte förrän när en yta man drar i hamnar i tomma luften som den börjar skapa egna ytor kring sig.

 

Jag skriver 50 och trycker på Enter.

 

Då hamnar alltså fönsterytan 50 mm från där jag klickade på den.

 

 

 

6.6. Dela fönsterytan i två

Jag vill att fönsterytan ska delas i två, så jag ska börja med att skapa ett par "bågar", som fönsterramar kallas.

Jag väljer verktyget Line, vinklar kameran så jag tydligt ser fönsterytans ovansida, och placerar pekaren på dess mittpunkt. Där klickar jag...

 

... och drar en linje rakt ned längs blå axel, hela vägen till fönsterytans nederkant, och klickar.

 

Då är fönsterytan uppdelad i två separata ytor.

 

 

 

6.7. Gör bågar runt de två fönsterytorna

Jag väljer verktyget Offset och klickar i den ena av de två fönsterytorna.

 

Jag drar fram en kontur längs ytans insidor...

 

... och skriver 30 och trycker på Enter.

 

Då bildas en yta för den fönsterhalvans båge.

Jag vill skapa en likadan yta på den andra halvan, så jag pekar med Offset på den och dubbelklickar.

 

Då får den ytan en likadan kontur.

 

Nu ska de två bågarna dras ut. Jag väljer Push/Pull och klickar på den ena bågens yta...

 

... och drar den utåt. Jag klickar fast den utan att mäta; jag ska först se hur det blir från andra sidan.

 

Jag vrider kameran och tittar på fönstret från andra sidan. Det ser inte så bra ut.

 

När jag drog ut bågen (den vänstra i bilden nedan) så ser vi att dess yta bara flyttats. Bågen är fortfarande helt platt. Det var inte så jag vill ha det; jag vill att bågen ska ha tjocklek...

 

... så jag går in på Edit > Undo och ångrar utdragningen jag just gjorde.

 

Sedan väljer jag Push/Pull igen, men trycker på Ctrl (Win) / Alt (Mac) för att aktivera funktionen som får verktyget att skapa en yta där man klickar.

Vi ser som bekant att den funktionen är igång på att pekaren har ett litet plus vid sig.

Då klickar jag på bågens yta...

 

... och drar ut den igen.

 

Jag ger den en tjocklek på 30.

 

Sedan dubbelklickar jag med Push/Pull på den andra bågens yta (men ser till att pluset fortfarande visas vid pekaren först)...

 

... så dras den ut lika långt.

 

Om jag nu vrider på kameran och tittar på fönstret från andra sidan så ser allt bra ut: Bågarnas insidor ligger kvar där de var medan utsidorna dragits ut 30 mm. De två bågarna har alltså fått tjocklek istället för att bara flyttas.

 

 

 

6.8. Färga fönstret och gör fönsterytorna genomskinliga

Nu är fönstret klart. Då är det dags att färga det.

Jag trippelklickar på fönstret så alla dess ytor och linjer markeras.

 

Sedan väljer jag ett trämaterial och klickar med hinken på någon av de markerade ytorna.

 

Sedan avmarkerar jag fönstrets alla ytor och väljer materialkategorin Glass and Mirrors (eller Translucent, "Genomskinligt"). Där finns olika mer eller mindre genomskinliga material.

Man känner igen genomskinliga material i paletten på att deras små bilder är delade i två, snett över.

Jag klickar på ett material jag vill använda som fönsterglas, och klickar med hinken på de två fönsterytorna. Då täcks de med det genomskinliga materialet, och går därmed att se igenom.

 

Men som vi lärde oss tidigare så reagerar inte insidor när man färgar utsidor, och tvärtom -- och jag har ju ett par ytor som visar insidorna, så jag måste färga dem separat.

Jag vrider kameran så jag ser fönstret från andra sidan.

Där ser vi ett lustigt exempel på datorlogik: Fönsterytorna är genomskinliga från ena sidan eftersom de är täckta med genomskinligt material där -- men samma ytor som är genomskinliga framifrån är inte genomskinliga från baksidan eftersom de fortfarande är ofärgade där!

Det är lätt fixat, men först ska jag färga bågarna med samma trämaterial som innan.

Som vi såg i kursens andra lektion så finns det olika sätt att komma åt ett material man redan använt i sin ritning: Om man är osäker kan man använda pipetten och klicka med den på materialet i ritningen, så väljs samma material i färgpaletten.

Men om man inte har så många material att hålla reda på kan man alltid klicka på husknappen i paletten för att bläddra till kategorin In Model. Där visas alla material man använt tidigare i ritningen.

Jag klickar på husknappen, och klickar sedan på det trämaterial jag använde tidigare.

 

Då kan jag klicka med hinken på bågarnas insidor så färgas de.

 

Sedan ska jag göra fönsterytorna genomskinliga även från insidan, så jag klickar på glasmaterialet...

 

... och klickar på fönsterytorna med hinken. Nu är fönsterytorna genomskinliga från båda hållen.

 

 

 

6.9. Gör fönstret till en komponent

Då är det dags att göra fönstret till en komponent.

Jag väljer verktyget Select och placerar pekaren en bit ovanför och till vänster om fönstret. Där håller jag ned knappen...

 

... och drar fram en markeringsram runt hela fönstret. (Det hade även gått att t. ex. trippelklicka på fönstret med Select; det spelar ingen roll hur man gör så länge det blir som man tänkt sig.)

 

Då markeras fönstrets alla linjer och ytor. Jag högerklickar på en av dem och väljer Make Component i menyn.

 

Då får jag ange bland annat vad komponenten ska heta.

Jag klickar i rutan Name och skriver Fönster.

Sedan skriver jag in fönstrets mått i rutan Description, bara för att jag brukar göra så. Det är helt och hållet en smaksak.

Som du ser i bilden nedan så är inte rutan Cut opening tillgänglig, så som den var när vi skapade de "platta" fönster- och dörrkomponenterna tidigare. Det beror på att det här fönstret inte är fäst vid en annan yta just nu. Då går det inte att använda den rutan. Men när man gör en riktig komponent så spelar det ingen roll; Cut Opening är mest till för "kulisskomponenter" som bara är tänkta att ses framifrån, inte komponenter som är tänkta att kunna ses från alla håll som vårt nya fönster.

Rutan Replace selection with component är förbockad, som sig bör.

Jag klickar på Create.

 

Då blir fönstret till en komponent i paletten Components, och fönstret som finns ute i ritningen blir till en instans av den komponenten.

Jag högerklickar på fönster-instansen och väljer Save As.

 

Jag sparar den nya fönsterkomponenten i mappen sketchup-ritningar så jag kan återanvända den när jag vill.