Mac   Windows
Cmd (nedersta raden)   Shift (näst nedersta raden)
 
   
Shift (näst nedersta raden)   Ctrl (nedersta raden)
 
Ctrl (nedersta raden)   Alt (nedersta raden)
 
Alt (nedersta raden)   Esc (övre vänstra hörnet)
 
Esc (övre vänstra hörnet)   Backspace (ovanför Enter)
 
Delete (vid Enter)  
 

 
SketchUp grundkurs Barents hus AB Nätbildarna Svefi - Sverigefinska folkhögskolan
Sida 6 | Grundlektion 5 | Tillbaka till lektionslistan | Visa/göm tangenter Förra sidan | Nästa sida

9. Nästlade komponenter

Nu är det dags att titta på något som kallas "nästlade komponenter", eller "nested components" på engelska. Det är när man gjort en komponent vars innehåll består av flera mindre komponenter.

Man skapar alltså först de bitar den färdiga komponenten ska bestå av och gör var och en av dem till komponenter.

Sedan pusslar man ihop dem och gör det färdiga resultatet till en ny, enskild komponent. Det är komponenten som samlar ihop de övriga som kallas för "nästlad komponent".

Fördelarna är att samma delar kan användas i andra komponenter, vilket sparar både filutrymme och minne. Dessutom blir det enklare att göra ändringar i den färdiga komponenten eftersom dess beståndsdelar är samlade i enskilda komponenter som ju ligger separata från allt annat.

Det är mest en smaksak om man vill göra nästlade komponenter, men det är ett effektivt sätt att jobba på. Dessutom kommer du garanterat att stöta på nästlade komponenter när du väl börjar hämta in komponenter från 3D Warehouse, som vi tittar på i nästa lektion, så det är bra att veta vad det hela handlar om.

Vi ska bygga en bordskiva och göra den till en komponent.

Sedan ska vi bygga ett bordsben och göra det till en komponent.

Därefter ska vi kombinera en instans av bordskivan och fyra instanser av bordsbenet så de tillsammans bildar ett helt bord.

När det är klart ska vi markera och spara det färdiga bordet som en enskild komponent.

Det färdiga bordet är då en nästlad komponent.

9.1. Skapa bordskivans yta
9.2. Skapa bordsbenet och gör det till en komponent
9.3. Använd instanser av bordskivan och bordsbenet för att bygga ett helt bord
9.4. Välj instanser i paletten Outliner
9.5. Gör bordet till en egen komponent
9.6. Nästlade komponenter i Outliner
9.7. Färga bordet
9.8. Använd nästlade komponenter

 

 

 

9.1. Skapa bordskivan och gör den till en komponent

Använd Line och rita en liggande yta vars sidor är 500 mm långa.

 

Välj verktyget Offset och klicka på bordskivans yta. För konturen utanför bordskivans kanter...

 

... och skriv 100. Tryck på Enter.

 

Då fästs konturen 100 mm utanför bordskivans kanter.

Välj verktyget Select och håll ned tangenten Shift så ett plus- och minustecken visas vid pekaren.

Klicka på var och en av de fyra yttre kantlinjerna så de markeras.

 

Välj verktyget Move och klicka på en av de markerade Linjerna.

Vi ska lyfta linjerna rakt upp -- men det är något SketchUp inte tillåter automatiskt eftersom det skulle kräva att nya linjer skapas, så vi behöver aktivera Autofold.

Eftersom vi vill lyfta linjerna rakt upp vet vi redan att vi vill fästa flytten vid blå axel, så då räcker det med att trycka på den uppåtpekande piltangenten på tangentbordet.

Den vita lilla symbolen vid pekaren talar om att Autofold är aktiverat, och hur vi nu än flyttar pekaren är linjerna låsta vid blå axel.

Lyft dem rakt upp...

 

... och skriv 100. Tryck på Enter.

 

Då lyfts de markerade linjerna 100 mm rakt upp. Resten av ytorna böjs för att tillåta flytten.

Vi ska täppa igen hålet högst upp. Välj verktyget Line och klicka på en av hörnpunkterna runt hålet...

 

... och klicka sedan på en annan hörnpunkt så du drar ett streck längs, eller tvärs över, hålets kanter. Då stängs hålet med en ny yta.

 

Om du drog en linje tvärs över hålet kan du sudda bort den som vanligt.

 

Välj Offset och peka på den nya ovansidan. Dra ut konturen så den ligger utanför ovansidans kanter...

 

... och skriv 50. Tryck på Enter.

 

Konturerna placeras då 50 mm från ovansidans kanter på utsidan.

Välj Push/Pull och klicka på den nya ytan som bildas mellan ovansidan och den nya konturen. Lyft ytan rakt upp...

 

... och skriv 25. Tryck på Enter.

 

Kanterna lyfts upp 25 mm.

Klicka nu med Push/Pull på bordsskivans ovansida och lyft den rakt upp.

 

Skriv 20 och tryck på Enter.

 

Nu är bordsskivan också höjd, men en liten bit lägre än ramen runt den.

 

Bordsskivan är klar. Markera den genom att trippelklicka på den med Select.

 

Högerklicka sedan på någon av de markerade delarna och välj Make Component.

 

Döp komponenten till bordskiva och klicka på Create.

 

Då har den markerade bordskivan ersatts med en instans av den nya komponenten.

 

 

 

9.2. Skapa bordsbenet och gör det till en komponent

Vi ska göra bordsbenet. Vi kan rita den i samma ritning som bordskivan ligger i.

Använd Line och rita en fyrkant vars sidor är 50 mm långa.

 

Vi ska göra så bordsbenet börjar som en cirkel längst ned, men blir till en fyrkant högst upp.

Välj verktyget Circle och placera pekaren mitt på en av fyrkantens linjer, men utan att klicka. När etiketten Midpoint visas har du träffat rätt.

 

För då pekaren över till en intilliggande linjes mittpunkt tills etiketten Midpoint visas även där.

 

Då kan du föra pekaren mot den punkt som ligger i vinkeln mellan mittpunkterna. Det är fyrkantens mitt.

(Det skulle även gå att hitta fyrkantens mitt genom att t. ex. lägga in två stödlinjer från kantlinjernas mittpunkter. Det finns som sagt ofta många sätt att göra samma saker på.)

När de två mittpunkterna du nyss hade kontakt med markeras så har du träffat rätt och kan klicka.

 

Dra ut en cirkel längs en axel...

 

... och skriv 15. Tryck på Enter.

 

Då blir cirkeln totalt 30 mm från kant till kant.

Cirkeln ska utgöra bordsbenets fot; fyrkanten ska ta i bordskivans undersida.

Välj verktyget Select och håll ned Shift. Klicka på fyrkantens kantlinjer så de markeras.

 

Välj verktyget Move och klicka på en av de markerade linjerna.

 

Tryck på den uppåtpekande piltangenten på ditt tangentbord. Då aktiveras Autofold-funktionen, och flytten blir låst vid blå axel. Lyft linjerna rakt upp...

 

... och skriv 900. Tryck på Enter.

 

Då lyfts fyrkanten uppåt 900 mm medan cirkeln stannar kvar där den låg.

Autofold gör att ytorna mellan cirkeln och fyrkanten förvrängs så cirkeln och fyrkanten fortfarande behåller kontakten med varandra.

Resultatet blir ett bordsben som börjar som en cirkel längst ned, men som övergår till en fyrkant ju högre upp det kommer.

 

Markera bordsbenet och gör det till en komponent.

 

Döp komponenten till bordsben eller något annat du tycker passar. Klicka på Create.

 

 

 

9.3. Använd instanser av bordskivan och bordsbenet för att bygga ett helt bord

Nu har vi en instans av bordskivan och en instans av bordsbenet.

(Om du skapade dem i två separata ritningar så kan du nu spara båda komponenterna som filer och importera dem i en och samma ritning, och sedan placera varsin instans av dem i ritningen.)

 

Vi ska placera bordsbenet på rätt ställe under bordskivan.

Välj verktyget Move och klicka på ett av bordsbensinstansens översta hörnpunkter.

 

Placera pekaren på motsvarande hörnpunkt vid bordskivans undersida och klicka.

 

Nu har vi placerat en instans av bordsbenet där vi vill ha den. Då kan vi hämta in fler instanser av benet, antingen genom att klicka på dess komponent i komponentpaletten eller genom att kopiera instansen -- välj själv hur du vill göra.

Jag klickar på komponenten...

 

... och klickar in en ny instans av den i ritningen.

Det är alltid svårt att placera en instans direkt där man vill ha den, så det är ofta enklast att först klicka fast den någonstans där man lätt kan se den.

 

Sedan kan man zooma in och ta tag i den punkt man vill komma åt.

Klicka med Move på den hörnpunkt du vill ta tag i...

 

... och peka på den motsvarande hörnpunkten vid bordskivans undersida. (Rotera kameran där det behövs.)

 

Nu har bordet två ben.

 

Välj verktyget Select och håll ned tangenten Shift. Klicka på båda benen så de markeras.

 

Då kan vi kopiera benen. Välj verktyget Move och tryck på Ctrl (Win) / Alt (Mac) för att aktivera kopieringsfunktionen.

Klicka på en av de markerade bordsbenens övre hörnpunkter vars motsvarighet vid bordskivans undersida fortfarande är ledig...

 

... och peka på den hörnpunkten. Då dras kopior av de två bordsbenen över dit, och då kan du klicka. (Det går även utmärkt att kopiera instanserna en och en om du hellre vill det.)

 

Nu har bordet fyra ben. Samtliga ben är instanser av samma komponent.

 

Eftersom vi började med bordskivan och den då ligger platt mot SketchUps "golv" (det ser vi på att den gröna axeln går förbi precis under bordskivan) så sticker benen ner genom golvet. Om det är något du stör dig på finns det ett enkelt sätt att lyfta upp bordet på.

Börja med att markera hela bordet med verktyget Select på valfritt vis.

 

När bordskivan och de fyra benen är markerade kan du välja verktyget Move och klicka på ett av benens nedersta punkter.

 

För pekaren uppåt längs blå axel.

 

Då kan du hålla ned tangenten Shift, så låses flytten vid blå axel.

Med Shift nedtryckt, för pekaren till Origin-punkten, där de tre axlarna korsar varandra, och klicka.

Det gör att punkten du drar i lyfts längs blå axel tills den ligger på samma nivå som Origin-punkten, vilket får hela det markerade bordet att höjas så det står på SketchUps "golv".

När du klickat kan du förstås släppa upp Shift-tangenten.

 

 

 

9.4. Välj instanser i paletten Outliner

Om vi tar fram paletten Outliner ser vi bordskivan och de fyra benen listade.

Vi ser på deras rader att var och en är en instans av en komponent (den lilla uppdelade fyrkantssymbolen till vänster).

Vi ser även att ingen av instanserna har ett unikt namn ännu. Det är något man kan ge dem om man tycker det behövs, genom att högerklicka på instansens rad i Outliner och välja Rename i menyn -- men det är inte nödvändigt: Det är bara så man själv lättare kan hålla reda på saker och ting.

Det som står inom vinkelparenteser, alltså < och >, är namnen på instansernas komponenter.

I det här fallet har vi alltså totalt fem instanser av två olika komponenter: Fyra instanser av komponenten "bordsben" samt en instans av komponenten "bordskiva".

 

Vi ska repetera hur Outliner fungerar: Om vi klickar på en instans rad i Outliner så markeras den instansen i ritningen.

 

Man kan markera flera separata instanser i Outliner genom att hålla ned tangenten Ctrl (Win) / Alt (Mac) och klicka på dem en i taget.

 

Man kan då även avmarkera instanser genom att klicka på dem i Outliner.

 

Om man vill markera en hel lista med instanser kan man klicka på den instans listan ska börja med. Sedan håller man ned tangenten Shift...

 

... och klickar på den instans som listan ska sluta med. Då markeras de två valen, och alla rader som ligger mellan dem i Outliner markeras också.

 

 

 

9.5. Gör bordet till en egen komponent

Nu ska vi göra bordet till en egen komponent.

Markera alla instanser, antingen i ritningen eller i Outliner.

Sedan högerklickar du på en av de markerade instanserna och väljer Make Component.

 

Döp den nya komponenten till "bord" och klicka på Create.

 

Då skapas en ny komponent som heter "bord".

 

 

 

9.6. Nästlade komponenter i Outliner

Komponenten bord är nu vad som kallas en "nästlad komponent".

Det innebär att den inte har något eget innehåll, så som komponenterna bordskiva och bordsben har.

Det komponenten bord istället har som innehåll är en instans av komponenten bordskiva samt fyra instanser av komponenten bordsben.

Det ser vi direkt i paletten Outliner: Där finns nu en instans av komponenten "bord". Under den, inskjutna en bit till höger, finns fyra instanser av komponenten "bordsben" samt en instans av komponenten "bordskiva".

Det betyder att de instanserna finns samlade inuti "bord".

 

Om du tittar till vänster om instansen bord så ser du en liten symbol.

Om du använder Windows är symbolen en liten vit ruta med ett plus- eller minustecken i; om du använder Mac är symbolen en liten pil som pekar antingen åt höger eller nedåt. (Jag kallar den för "rutan" i den här kursen, men om du använder Mac så är det alltså den lilla pilen jag pratar om.)

Om vi klickar på den lilla vita rutan till vänster om instansen bord så göms listan över det den innehåller. Innehållet finns fortfarande kvar, det tar bara inte upp plats i Outliner-paletten.

För att ta fram listan igen klickar man på samma knapp.

 

 

 

9.7. Färga bordet

Vi ska färga bordet vi just skapat.

Börja med att ta fram bordets innehållslista i paletten Outliner, om den inte redan syns hos dig, genom att klicka på den vita rutan till vänster om "bord".

Där kan vi klicka på en av bordsbensinstanserna så den markeras.

 

Dubbelklicka på instansen i Outliner. Då öppnas den instansen för redigering i ritningen.

Nu är vi alltså inne i instansen för komponenten "bord", och i den har vi öppnat en av bordsbensinstanserna för redigering.

 

Vi ska färga bordsbenet.

Trippelklicka på det med Select i ritningen.

Då markeras bordsbenets alla ytor, och eftersom de övriga benen är instanser av samma komponent blir deras ytor också markerade.

 

Klicka på verktyget Paint Bucket, välj en färg, och klicka på en av bordsbenets markerade ytor. Då färgas alla ben på en gång.

 

Nu ska vi färga bordskivan.

Dubbelklicka på instansen av komponenten "bordskiva" i Outliner-paletten. Då öppnas den för redigering i ritningen.

(Fördelen med att dubbelklicka i Outliner är att man inte behöver backa ut ur de öppna instanserna först, så som man kan behöva göra när man dubbelklickar med Select direkt i ritningen, utan i Outliner är det bara att dubbelklicka på det man vill redigera så öppnas det på en gång.)

Färga bordskivan så som du vill. Jag håller det enkelt och trippelklickar på den med Select så alla dess ytor markeras. Sedan färgar jag dem med samma nyans jag använde på bordsbenen.

 

Om vi nu stänger den öppna bordinstansen genom att antingen klicka någonstans där det är tomt i Outliner-paletten, eller genom att klicka utanför de grå ramlinjerna med verktyget Select direkt i ritningen, så kan vi ta fram komponentpaletten.

Klicka på husknappen för att se de komponenter som finns i din ritnings minne. Där ser vi komponenterna "bordsben", "bordskiva", och "bord".

Komponenten "bord" innehåller som sagt inget eget, utan samlar bara ihop instanser av komponenterna "bordsben" och "bordskiva" till en helhet.

(Observera att det kan hända att skivan och benets separata komponenter plötsligt försvinner ur paletten, men det gör ingenting: De finns fortfarande inbakade i bordkomponenten. Om du vill ha kvar komponenterna "bordsben" och "bordskiva" kan du alltid spara dem som separata komponenter som vanligt, genom att högerklicka på dem och välja Save As.)

 

 

 

9.8. Använd nästlade komponenter

Om vi klickar på komponenten "bord" så fästs en instans av den vid pekaren, och då kan vi klicka fast den i ritningen som vanligt.

Men, som sagt, det komponenten "bord" egentligen gör är att hämta en instans av bordskivan och fyra instanser av bordsbenet och presentera dem som en hel, sammansatt komponent.

Bordet är alltså vad som kallas för en "nästlad komponent".

 

När vi placerat flera instanser av bord i ritningen så syns det direkt i paletten Outliner: Här finns nu två bordkomponenter, och båda har varsin uppsättning skiv- och beninstanser i sig, hämtade från exakt samma komponenter.

 

Och eftersom båda borden använder instanser av samma komponenter reagerar alltså båda borden om vi t ex klickar på ett ben i Outliner.

 

Det innebär att om vi skulle dubbelklicka på ett ben i Outliner och göra en ändring på det, t ex färga om det eller dra ut det med Push/Pull, så skulle alla åtta ben i ritningen reagera på samma vis, eftersom båda borden använder samma komponent. Så det är något man måste tänka på.

Om man vill färga om en instans av en nästlad komponent utan att de andra instanserna påverkas så behöver man först göra den unik.

Det går till på ett litet speciellt vis.

 

 

 

 

 

10. Gör en nästlad komponent unik

Vi byggde ju en nästlad bordskomponent i förra stycket och placerade två instanser av den i ritningen.

Båda instanserna är gula (i mitt fall), men nu ska vi färga den ena instansen röd och ge den en svart ram runt bordsskivan.

Men om vi gör det som vanligt så skulle ju det andra bordet också bli rött eftersom de använder samma komponenter.

Därmed måste vi först göra bordet vi vill färga om unikt.

Vi vet ju redan hur vi kan göra vanliga komponenter unika: Det är bara att högerklicka på en instans och välja Make Unique. Då skapas en ny kopia av den instansens komponent, och instansen kopplas till den automatiskt. Då kan man ändra i den instansen utan att de andra instanserna i ritningen påverkas, eftersom de ju är kopplade till den gamla komponenten.

Men det är inte riktigt så rättframt med nästlade komponenter:

Om vi skulle göra en instans av komponenten bord unik så skulle det visserligen skapas en kopia av den komponenten (den skulle få namnet "bord#1") -- men den nya bordkomponenten skulle fortfarande använda instanser av samma gamla skiva och ben som den gamla bordkomponenten ("bord").

Så utöver själva bordkomponenten behöver vi även göra nya kopior på dess beståndsdelar, alltså skiv- och bordkomponenterna.

Sedan måste vi se till så att det nya bordet använder instanser av dessa nya skiv- och bordkomponenter istället för de gamla.

Det gäller alltså att hålla tungan rätt i mun, men bara man tar det lugnt så går det bra!

 

10.1. Gör en kopia på den nästlade komponenten med Make Unique
10.2. Döp om den nya nästlade komponenten

10.3. Gör en kopia på bordsbenskomponenten
10.4. Färga om den nya bordsbenskomponenten
10.5. Döp om den nya bordsbenskomponenten
10.6. Gör de övriga bordsbenen röda med funktionen Replace Selected

10.7. Gör en kopia på bordskivans komponent
10.8. Döp om den nya bordskivkomponenten
10.9. Färga om den nya bordskivkomponenten
10.10. Nu har vi två separata nästlade komponenter

10.11. Ett par tips

 

 

 

10.1. Gör en kopia på den nästlade komponenten med Make Unique

Högerklicka på en av bordinstanserna i Outliner och välj Make Unique.

(Notera att du ju bara kan göra något unikt om det finns minst två instanser av det i ritningen! I det här fallet måste det alltså finnas minst två bord i ritningen.)

 

Då får den genast namnet bord#1 (eller någon annan siffra).

Det är ett namn SketchUp automatiskt ger nya kopior så de får ett eget namn.

Observera att så fort en instans får ett nytt namn kan det plötsligt hoppa till något annat ställe i paletten Outliner. Det beror på hur man ställt in att namnen ska sorteras.

Men även om den nya bordkomponenten plötsligt byter plats i paletten så hänger allt dess innehåll med, så det gör inte så mycket. Det viktiga är att man inte råkar börja göra ändringar i fel instans.

 

Om vi nu öppnar komponentpaletten ser vi att det dykt upp en ny komponent där: bord#1.

(Klicka inte på den. "Bord#1" är ju en kopia på komponenten "bord", och precis som originalet så samlar "bord#1" bara ihop instanser av samma gamla bordskiva och bordsben, så vi har ingen användning av den riktigt ännu. Om du råkat klicka på den, tryck på Esc för att ta bort instansen från pekaren.)

 

 

 

10.2. Döp om den nya nästlade komponenten

Vi ska döpa om bord#1 till något mer passande. Det här är inget man måste göra, men det kan hjälpa en att hålla ordning på vad som är vad.

Högerklicka på komponenten "bord#1" och välj Properties.

 

Skriv in ett nytt namn i rutan högst upp. Vi vet ju att vi ska färga bordet rött, så vi kan skriva bord - rött där.

Avsluta med att trycka på Enter för att verkställa namnbytet.

Klicka sedan på fliken Select för att återställa paletten.

 

Då har komponenten "bord#1" döpts om till "bord - rött". Det gör det lättare att hålla ordning på vad det är för något.

 

Namnbytet har även dykt upp i paletten Outliner, så nu ser vi vilken instans som är kopplad till vilken komponent.

Det är bitarna inuti instansen av komponenten "bord - rött" som vi ska byta färg på.

 

 

 

10.3. Gör en kopia på bordsbenskomponenten

För att kunna färga om bordsbenen så måste vi först göra en kopia på bordsbenskomponenten. Annars kommer ju färgändringen att påverka alla ben i båda borden.

Högerklicka på ett av benen i listan under "bord - rött" i paletten Outliner och välj Make Unique.

 

Då bildar den instansen en kopia på sin nuvarande komponent.

Kopian får namnet "bordsben#1", och instansen vi högerklickade på kopplas genast till den.

 

 

 

10.4. Färga om den nya bordsbenskomponenten

Nu kan vi färga om det nya benet utan att något annat påverkas.

Dubbelklicka på instansen av komponenten "bordsben#1" i Outliner.

Då öppnas den för redigering i ritningen.

 

Då kan vi trippelklicka på någon av benets ytor, så markeras ju hela benet.

Notera hur inget annat ben i ritningen påverkas. Det är ju för att de är kopplade till komponenten "bordsben", medan instansen vi jobbar med just nu är kopplad till komponenten "bordsben#1".

 

Färga bordsbenet rött. Stäng sedan instansen genom att klicka någonstans där det är tomt i Outliner-paletten. Då verkställs färgändringen.

 

 

 

10.5. Döp om den nya bordsbenskomponenten

Ta fram komponentpaletten.

Där ser vi att det dykt upp en ny komponent, "bordsben#1", och att den är rödfärgad.

(Om du inte ser färgändringen i komponentpaletten så behöver du antagligen stänga instansen. Det är inte förrän den är stängd som färgändringen visas i komponentpaletten.)

 

Vi kan döpa om den röda bordsbenskomponenten så den blir lättare att hålla reda på.

Högerklicka på den och välj Properties.

 

Skriv in namnet bordsben - rött i rutan högst upp och tryck på Enter. Klicka sedan på fliken Select.

 

Då ser vi att komponenten nu heter "bordsben - rött".

Namnet visas även i paletten Outliner, där vi nu ser att det ena bordsbenet som listas i komponenten "bord - rött" är en instans av "bordsben - rött".

 

 

 

10.6. Gör de övriga bordsbenen röda med funktionen Replace Selected

Nu ska vi få bordets övriga tre ben att också bli röda.

Här får man tänka ekonomiskt. Den första idén är kanske att göra vart och ett av de kvarvarande benen unika och färga dem röda, men det är onödigt: Då har vi bara fyra separata komponenter som ser exakt likadana ut och det går emot hela grejen med komponenter, som ju är att man ska återanvända dem.

Det räcker alltså med att vi har en enda röd bordsbenskomponent.

Det vi istället ska göra är att byta ut de tre vanliga bordsben-instanserna mot instanser av "bordsben - rött".

Gå till paletten Outliner och markera de tre vanliga bordsbenen i listan under "bord - rött".

 

Då kan vi högerklicka på "bordsben - rött" i komponentpaletten och välja Replace Selected (alltså "Byt ut markerade")...

 

... så blir de tre markerade benen instanser av "bordsben - rött" istället för vanliga "bordsben".

 

 

 

10.7. Gör en kopia på bordskivans komponent

Nu ska vi göra bordskivan röd med en svart ram.

Vi kan som bekant inte färga den rakt av, för då blir skivan i den andra bordinstansen också röd.

Högerklicka på instansen "bordskiva" under "bord - rött" i Outliner-paletten och välj Make Unique.

 

Då skapas en kopia av komponenten "bordskiva". Den döps automatiskt till "bordskiva#1", och instansen vi högerklickade på kopplas till den. Det ser vi i paletten Outliner.

Dessutom dyker den nya bordskivan direkt upp i komponentpaletten, där vi kan döpa om den.

 

 

 

10.8. Döp om den nya bordskivkomponenten

Högerklicka på "bordskiva#1" i komponentpaletten och välj Properties.

 

Döp komponenten till bordskiva - röd, tryck på Enter, och klicka på fliken Select.

 

Nu har den nya bordskivkomponenten döpts om.

Vi ser att skivan vi högerklickade på i Outliner-paletten nu är kopplad till den nya komponenten, bordskiva - röd. Då kan vi färga om den utan att det andra bordets skiva påverkas.

 

 

 

10.9. Färga om den nya bordskivkomponenten

Dubbelklicka på instansen för komponenten "bordsskiva - röd" i Outliner-paletten så den öppnas för redigering.

 

Trippelklicka med Select på bordsskivan i ritningen och färga den röd.

 

Färga sedan ramen runt bordskivan. Jag färgar den svart.

 

Stäng sedan den öppna instansen genom att klicka någonstans där det är tomt i Outliner-paletten.

 

 

 

10.10. Nu har vi två separata nästlade komponenter

Då har vi en helt ny bordkomponent.

Den nästlade komponenten "bord - rött" samlar nu ihop instanser av "bordsben - rött" och "bordskiva - röd".

Den nästlade komponenten "bord" samlar ihop instanser av "bordsben" och "bordskiva".

 

De är nu alltså två helt separata komponenter som kan användas, sparas, och ändras i som vanligt utan att de påverkar varandra.

 

 

 

10.11. Ett par tips

  • Spara gärna de olika komponenterna du använder som delar (bordsbenen och bordskivorna, i det här fallet) som separata filer. Då kan du alltid kan ladda in dem separat om du tycker det behövs eller om du vill bygga något nytt av dem. Du kan (och bör) förstås även spara de färdiga borden.
     
  • När man sparar en nästlad komponent så följer alla delar med automatiskt. Det innebär att när du laddar in en sparad nästlad komponent så kommer inte delarna den består av att visas i komponentpaletten -- men de finns inbakade i den nästlade komponenten, så när du placerar en instans av den i ritningen kommer den och de komponenter den innehåller att visas i Outliner-paletten.
     
    Ett exempel: Du sparar det röda bordet som en egen komponent. När du sedan laddar in den komponenten i en annan ritning kommer bara komponenten "bord - rött" att visas i komponentpaletten, men instanserna "bordsben - rött" och "bordskiva - röd" kommer fortfarande att synas i Outliner-paletten. Det beror på att dessa delar finns inbakade i den nästlade bordskomponenten.
     
  • Du kan radera en enskild komponent ur komponentpaletten genom att högerklicka på den och välja Delete i menyn som visas. Då får du först en fönster som varnar om att alla eventuella instanser av den komponenten kommer att försvinna. Om du svarar "Ja" så raderas komponenten, och dess instanser försvinner ur ritningen.
     
    Men om komponenten var nästlad, som våra bord är, kommer bara själva "skalkomponenten" att raderas, alltså den yttersta komponenten som samlade ihop instanser av bordskivan och bordsbenen till ett bord.
     
    Däremot kommer bitarna bordet bestod av att lämnas kvar i komponentpaletten. På så vis kan du komma åt de komponenter en nästlad komponent är uppbyggd av ifall du skulle behöva det. Litet omständigt, men det fungerar.

 

 

 

 

 

Övningar, grundkurslektion 5

1. Bygg ditt rum / ditt hus / din lägenhet

Det här är litet av en repetition av en tidigare övning, men den här gången blir den mer djupgående.

Mät upp ett par rum hemma hos dig och bygg dem i SketchUp. Inkludera väggarna så du får tjocka väggar runt rummen.

Om du bor i en lägenhet får du mer än gärna bygga hela lägenheten, men det är inget krav. Om du bor i hus behöver du nog inte bygga hela huset i SketchUp, men om du känner för att ta dig an den utmaningen så går det naturligtvis bra!

Du får även hitta på helt egna rum om du vill: Det är inte som om jag kommer hem till dig och kontrollerar! Men det är en bra övning att mäta i verkligheten och använda måtten i SketchUp.

Inkludera dörrar och fönster i din ritning. Om det finns två fönster i rummet du ritar kan du göra öppningar för dem i väggen och sedan rita ett eget fönster, göra det till en komponent, och sätta instanser av den komponenten i öppningarna.

Gör samma sak med dörrar: Gör en öppning där dörren ska vara och sätt in en instans av en dörrkomponent i öppningen.

Försök att få din modell att bli så lik verkligheten du kan, med möbler och större detaljer (du behöver alltså inte börja bygga eluttag bakom sängen där ingen ändå kommer att se det).

Och du behöver inte slita ditt hår om du t. ex. tycker att en viss möbel är för svår att skapa i SketchUp: Gör bara en enklare version av den. Du gör övningarna för din egen skull.

Kom ihåg att använda Outliner för att ha koll över dina saker, och göm gärna de grupper och instanser du är klar med så ritningen blir lättare att jobba med. När du börjar bli helt klar kan du ta fram de gömda sakerna igen.

Spara. När du är klar sparar du ritningen. Döp den till ditt namn följt av "mitt hem" -- i mitt fall alltså "mats holmgren - mitt hem", fast du skriver naturligtvis ditt eget namn istället.

 

 

2. Skapa en nästlad komponent

Skapa en bordskiva. Gör den gärna detaljerad och "designad", men det är valfritt. Gör den till en komponent.

Skapa ett bordsben och gör det till en komponent.

Kombinera en instans av bordsskivan och fyra instanser av bordsbenet så de bildar ett helt bord. Gör det sammanbyggda bordet till en egen komponent.

Placera ut minst två instanser av bordet i samma ritning. Gör den ena instansen unik så den bildar en ny bordskomponent i din komponentpalett. Färga om den nya komponentens instans så den skiljer sig från originalet.

Spara. När du är klar sparar du ritningen. Döp den till ditt namn följt av "nästlat bord" -- i mitt fall alltså "mats holmgren - nästlat bord", fast du skriver naturligtvis ditt eget namn istället.

 

 

3. Frivillig övning: Skapa en till nästlad komponent

Skapa en egen nästlad komponent, alltså en komponent som består av instanser av andra komponenter du skapat. Du får bygga vad du vill. Det enkla exemplet är väl en stol, men det är jättebra om du kommer på något eget!

Placera en instans av varje komponent du använt för att bygga upp din nästlade komponent i samma ritning. Det här är ett väldigt simpelt exempel, men om du byggt en bil som består av en kaross (en instans) och fyra hjul (var och ett en instans av samma komponent) så kan du placera en instans av karossen och en instans av hjulet bredvid den färdiga bilen. Man ska alltså se vad du använt för att bygga upp slutresultatet, är det tänkt.

Spara. När du är klar sparar du ritningen. Döp den till ditt namn följt av "frivillig nästlad" -- i mitt fall alltså "mats holmgren - frivillig nästlad", fast du skriver naturligtvis ditt eget namn istället.

 

 

 

När du är klar...

När du är klar meddelar du mig på olika vis beroende på hur du läser kursen.

Klicka på den länk som gäller för dig och följ instruktionerna:

 

Jag är elev på Svefi
Stäng  
Jag läser detta som distanskurs via Nätbildarna
Stäng  
Jag läser detta som privat distanskurs via Barents hus AB
Stäng