5. Ändra storlek på en komponent på två sättVi såg i förra lektionen hur vi kunde ändra storlek på en komponent genom att använda verktyget Scale. Men även om vi kan ange exakta mått med Scale, genom att skriva t. ex. 200mm istället för bara 200, så är det inte säkert att komponentens instanser får rätt storlek på rätt ställe. Med det menar jag att Scale är bra för grova storleksändringar, där man får ange hur stor hela komponenten ska vara på en gång. Men om man t. ex. vill att en viss bit av en grupp eller komponent ska vara exakt 200 mm lång, och resten av linjerna och ytorna ska anpassa sig efter det, så använder man Tape Measure. Det används för finare, mer exakta storleksändringar. Vi ska se hur båda fungerar. Som jag sade redan i första lektionen så kommer vi att hela tiden repetera saker i den här kursen, så jag ska gå igenom hur jag bygger en dörr av samma typ som fönstret vi gjorde i förra lektionen: Den här dörren ska automatiskt skära ett hål i ytan den används på. I samband med detta använder vi även ett par detaljer och knep som vi kanske inte tittat på förut. SketchUp är fullt med sådana! Men om du vill hoppa direkt till stycket där jag går igenom hur vi kan ändra storlek på en komponent med Scale och Tape Measure kan du klicka här.
Punkterna vi går igenom är: 5.1. Skapa dörrytan 5.12. Ändra komponentens storlek med Scale
5.1. Skapa dörrytanFör att kunna göra en komponent som ska skära hål i ytan den används på så bör man först och främst skapa komponenten direkt på en annan yta från början: Om man ritar något som bara hänger i tomma luften så får man aldrig möjlighet att ange att det ska skära hål i någonting när man väl gör om det till en komponent. Så jag har gjort en stor "skräpyta" -- en yta jag bara använder som "papper" för det jag skapar nu, och som jag raderar när jag är klar -- och ritar ytan för en dörr på den. Jag gör medvetet den här dörren alldeles för stor så jag behöver ändra storlek på den senare: Dörrytan är 4000 mm hög och 2000 mm bred.
5.2. Skapa karmen runt dörrenJag vill ha en karm runt dörren, så jag klickar på dörrytan med verktyget Offset och drar konturen utanför dörrytans kanter.
Sedan skriver jag 150 och trycker på Enter...
... så fastnar konturen 150 mm utanför dörrytan. Offset-konturen skapar en egen yta längs dörrens nederkant. Jag suddar bort dess linjer med verktyget Eraser.
5.3. Skapa stödlinjer för dörrspeglarnaJag vill att dörren inte bara ska vara en platt skiva, utan den ska ha så kallade "speglar" som utsmyckning -- lätt utbuktande ytor. Jag väljer verktyget Tape Measure och klickar på dörrytans överkant.
Jag för pekaren rakt nedåt längs blå axel, skriver 300 och trycker på Enter.
Då fästs en stödlinje exakt 300 mm nedanför dörrens överkant.
Jag gör likadant längs dörrytans övriga tre kanter, så varje kant nu har en stödlinje som är inskjuten 300 mm mot dörrens mitt. (Man får vara noga med att dra stödlinjerna längs rätt axlar när man skapar dem; det är lätt hänt att en linje följer fel axel och t. ex. placeras en bit framför ytan istället för att tryckas mot den. Om du är osäker, vrid kameran och se om stödlinjerna är tryckta mot ytan eller inte. Det är lätt hänt att man blir lurad när kameran står helt still! Och om du märker att en stödlinje hamnat fel -- vanligtvis att den hänger framför ytan istället för att vara fäst rakt på den -- så är det enklast att helt enkelt radera stödlinjen och dra fram en ny, den här gången längs rätt axel.)
5.4. Skapa ytor för ena spegelnSpeglarna ska vara enkla rutor, så jag väljer verktyget Rectancle och klickar där den vänstra och övre stödlinjen korsar varandra. Sedan drar jag pekaren snett nedåt tills den nuddar i den högra stödlinjen och etiketten Square ("Fyrkant") visas. Då klickar jag, så har jag enkelt skapat en perfekt fyrkant.
Jag vill göra en litet mindre fyrkant inuti den nya ytan, så jag väljer verktyget Offset och klickar på ytan inuti fyrkanten.
Jag drar ut konturen men ser till att den är innanför fyrkantens kanter. Sedan skriver jag 100 och trycker på Enter.
Då fastnar Offset-konturen 100 mm från insidan av fyrkantens kantlinjer.
5.5. Skapa spegeln genom att dra ut den inre fyrkanten med Move och AutofoldYtorna för spegeln är klara. Då kan jag dra ut spegelns form. Jag dubbelklickar med Select i spegelns inre fyrkant. Då markeras inte bara dess yta utan även dess omgärdande kantlinjer. Det är egentligen den inre ytans kanter jag vill åt, men det gör inget om ytan också är markerad. (Jag hade annars kunnat använda Select, hålla ned tangenten Shift, och klicka på var och en av den inre fyrkantens kantlinjer så de markerades. Det hade gett samma resultat, men utan att själva ytan mellan kanterna också markerades.)
Sedan väljer jag verktyget Move. Jag klickar med Move på en av de markerade linjerna. (Jag är noga med att klicka på själva linjen, inte på någon änd- eller mittpunkt.)
Om jag nu flyttar pekaren så ser vi att fyrkanten bara kan flyttas längs ytan den redan ligger på. Det beror på att SketchUp skulle behöva skapa nya linjer för att låta mig flytta fyrkanten rakt utåt, och det är något som inte sker automatiskt utan man måste tala om för SketchUp att man vill dra ytan utåt. För att kunna dra fyrkanten rakt utåt så måste jag först aktivera funktionen Autofold, som vi tittade på tidigare. På så vis ger man SketchUp tillåtelse att skapa de linjer som behövs för att man ska kunna flytta det man markerat dit man vill.
Medan jag flyttar på något med Move skulle jag kunna trycka på tangenten Alt (Win) / Cmd (Mac) för att aktivera Autofold-funktionen, men då skulle jag behöva leta efter rätt axel för hand. Ett smidigare sätt är att trycka på en piltangent medan Move-verktyget är igång. Piltangenterna aktiverar också Autofold-funktionen, men låser även flytten längs en viss axel automatiskt. Den vänsterpekande piltangenten låser flytten längs grön axel; den högerpekande piltangenten låser den längs röd axel; och den uppåtpekande (eller nedåtpekande) piltangenten låser den längs blå axel. I mitt fall är "rakt ut" längs grön axel, så jag trycker på den vänsterpekande piltangenten. Då aktiveras Autofold så SketchUp ritar in de linjer som behövs för att min flytt ska fungera, och flytten låses dessutom automatiskt längs grön axel oavsett var jag sätter pekaren. (Man kan när som helst byta axel genom att trycka på en annan piltangent, eller avbryta flytten genom att trycka på tangenten Esc.) Resultatet blir att den inre fyrkanten nu dras rakt ut från dörrytan, och den yttre fyrkanten begränsar utdragningen till sina kantlinjer. Just nu ser det inte klokt ut...
... men när jag skriver 50 och trycker på Enter...
... så blir det bättre: Den inre fyrkanten sticker nu ut 50 mm från dörrens yta. SketchUp har själv ritat in de små diagonala linjerna i hörnen mellan de två fyrkanterna som behövdes för att låta den inre ytan sticka ut. Utan Autofold hade jag behövt göra allt detta för hand med Push/Pull och Line (men det hade alltså varit fullt möjligt).
5.6. Kopiera spegelnJag vill ha en likadan spegel längre ned på dörren, så jag ska kopiera den färdiga spegeln. Jag väljer verktyget Select och placerar den uppe till vänster om den färdiga spegeln. Där håller jag ned musknappen...
... och för pekaren snett ned åt höger. Då ritas en markeringsram fram mellan pekaren och platsen där jag klickade. Allt som ligger helt omslutet av ramen kommer att markeras, så när jag släpper musknappen...
... blir spegelns ytor och linjer markerade, men inget annat. (Om man ritat en markeringsram någonstans där det finns detaljer i bakgrunden så kan det vara klokt att aktivera visningsknappen X-ray och titta runt för att se om något annat råkat markeras, men i det här fallet behövs det inte eftersom det är helt tomt i resten av ritningen.) Då väljer jag verktyget Move och trycker på tangenten Ctrl (Win) / Alt (Mac), så aktiveras kopieringsfunktionen. Det ser man på att det visas ett litet plus vid pekaren. Jag klickar på en av den markerade spegelns nedre hörnpunkter...
... och klickar där den nedre stödlinjen korsar den närmaste stående linjen.
Nu har jag två likadana speglar på min dörr.
Jag raderar stödlinjerna genom att gå in på Edit > Delete Guides. (Det hade som bekant även gått att bara klicka på dem med Select och radera dem som vanligt.)
5.7. Skapa dörrhandtagets basJag ska skapa ett dörrhandtag. Här kommer jag att använda mig av ett par Inference-hjälpmedel som låter mig skapa mina nya objekt på rätt bredder och höjder från andra saker i ritningen. Jag väljer verktyget Circle och pekar (utan att klicka) på mitten av dörrytans högra långsida tills etiketten Midpoint ("Mittpunkt") visas. Då vet jag att pekaren är precis på dörrens lodräta mitt.
Sedan pekar jag (utan att klicka) på en av de två speglarnas närmaste hörnpunkter tills etiketten Endpoint visas. Det spelar ingen egentlig roll vad etiketten säger, det viktiga är att den visas: Det innebär att man fått kontakt med den punkten.
Om jag nu för pekaren rakt nedåt från spegelns hörn så visar SketchUp när pekaren ligger exakt vinkelrätt från båda punkterna jag just hade kontakt med. Då klickar jag...
... och drar ut en cirkel längs en axel. (Det är absolut inget krav att cirkelns mitt ska ligga exakt i vinkeln mellan spegelns hörnpunkt och dörrytans mittpunkt, det är bara en symmetrisk detalj jag själv ville ha.)
Jag skriver 120 och trycker på Enter.
Då får cirkeln en radie på exakt 120 mm (radien mäts ju från mitten ut till kanten). Jag klickar på cirkeln med Push/Pull och drar ut den utan att klicka.
Sedan skriver jag 10 och trycker på Enter. Då dras cirkeln ut 10 mm från dörrytan. Det här blir dörrhandtagets "bas".
5.8. Placera dörrhandtaget i basens mittNu ska jag göra själva handtaget. Först och främst ska jag rita en fyrkantig yta jag kan dra ut handtaget ur, men ytan ska även hamna precis i cirkelns mitt. Det är inte helt självklart hur det går till. Jag ska använda Inference-hjälpmedlen även här, även om det går att lösa på många andra sätt med. Jag använder Line och ritar en fyrkant vars sidor är 70 mm långa. (Observera att jag ritar fyrkanten direkt på basens yta, det blir enklast så: Om jag hade ritat fyrkanten på själva dörrytan istället för på den runda handtagsbasen så hade jag sedan behövt kopiera fyrkantens linjer för att kunna placera den på basen.)
När fyrkanten är klar markerar jag dess kanter genom att dubbelklicka på dess yta med Select. (Men precis som när jag markerade spegelns fyrkant tidigare hade jag även kunnat hålla ned Shift och klicka på var och en av de fyra linjerna med Select för att markera dem.) Det gör inget att fyrkantens yta också är markerad, men om det stör dig kan du hålla ned Shift och klicka på den med Select för att avmarkera den.
För att nu kunna placera fyrkanten i cirkelns mitt väljer jag verktyget Move. Sedan för jag pekaren mot mitten av en av fyrkantens linjer tills etiketten Midpoint visas -- men jag klickar inte någonstans.
Istället så gör jag samma sak med en av de intilliggande linjerna: Jag pekar på dess mitt, utan att klicka, tills etiketten Midpoint visas.
Nu har jag fått kontakt med båda linjernas mittpunkter. Då kan jag föra pekaren mot den punkt som ligger exakt vinkelrätt från de två mittpunkterna -- alltså i fyrkantens mitt. Jag ser att jag hittat fyrkantens mittpunkt när de två kanternas mittpunkter samt etiketten From Point visas. (Om du har svårt att hitta mittpunkten så kan det underlätta om du vrider kameran så du tittar rakt mot fyrkanten.) Då klickar jag...
... så tar jag tag i fyrkantens exakta mitt. Jag vill placera fyrkanten så dess mitt ligger precis på cirkelns mittpunkt. För att nu hitta cirkelns mittpunkt så pekar jag, utan att klicka, på cirkelns kantlinje tills jag får kontakt med den.
Då kan jag föra pekaren mot cirkelns mitt tills etiketten Center visas. Det är cirkelns mittpunkt. Då klickar jag, så fastnar alltså fyrkantens mitt precis i mitten på cirkeln. Det verkar säkert litet omständigt när man bara läser om det, men när du väl provat att göra detta är det lätt.
5.9. Dra ut dörrhandtagetAtt dra ut dörrhandtaget är inga konstigheter: Jag väljer Push/Pull och klickar på fyrkantens yta...
... och drar den rakt ut.
Jag skriver 120 och trycker på Enter.
Då dras fyrkanten ut exakt 120 mm. (Vi gör ju dörren mycket större än den egentligen ska vara!) Nu ska jag göra själva handtaget man trycker ned. Jag väljer Tape Measure och klickar på den stående linjen som ligger längst ut på fyrkanten jag drog ut. Sedan för jag pekaren längs axeln mot basen...
... och skriver 70 och trycker på Enter.
Då hamnar stödlinjen 70 mm från linjen jag klickade på. Jag använder verktyget Line och ritar en linje längs stödlinjen tvärs över fyrkanten...
... och suddar sedan bort stödlinjen eftersom den inte behövs.
Då är det bara att dra ut den nya ytan med Push/Pull.
Jag drar ut den 250 mm. Då är dörrhandtaget klart.
5.10. Dra ut dörrkarmenKarmen runt dörren ligger alldeles platt mot väggen just nu. Jag ger den litet tjocklek genom att klicka på den med Push/Pull...
... och skriver 30 och trycker på Enter.
Då har dörrkarmen blivit 30 mm djup. Nu är dörrens ytor klara.
5.11. Gör dörren till en komponentNu ska dörren markeras och göras till en komponent. Jag väljer verktyget Select och placerar pekaren uppe till vänster om dörren. Där håller jag ned musknappen...
... och flyttar pekaren snett ned åt höger, så drar jag fram en markeringsram. Jag är noga med att alla dörrens linjer befinner sig inuti ramen (annars får jag dra fram en ny markeringsram). När jag släpper musknappen markeras hela dörren.
Då högerklickar jag på någon av de markerade delarna och väljer Make Component i menyn som visas.
Jag klickar i rutan Name och ger komponenten namnet Dörr - Platt så jag vet vad det är för något: En dörr utan tjocklek, så den ser bara realistisk ut från ena sidan. Sedan skriver jag in en beskrivning i rutan Description. Om jag inte hade ritat dörren direkt på en annan yta så hade inte rutan Cut Opening varit tillgänglig -- men nu är den alltså det. Här måste jag se till att rutan Cut Opening är förbockad, annars kommer inte dörren att skära ett hål åt sig i ytan man placerar den på. Att fönstren vi gjorde i förra lektionen skulle kunna skära hål i sina väggytor är nog förståeligt, för vi skulle ju kunna se ut genom fönstren. Men det kan säkert verka litet konstigt varför det är så viktigt att dörren också ska kunna skära hål i sin vägg. Det beror på att om dörren inte kan skära ett hål i ytan den trycks mot så kommer den ytan och själva dörren att börja fladdra där de korsar varandra, precis som när man ritar en platt yta utanpå en grupp -- och det ser förstås inte bra ut. Så rutan Cut Opening bör alltså vara förbockad. Rutan Replace selection with component gör att alla linjer och ytor som är valda i ritningen just nu byts ut mot en instans av dörrkomponenten. Det är standard, så jag låter den rutan vara förbockad. Sedan klickar jag på knappen Create.
Då byts alltså den markerade dörren ut mot en instans av komponenten. Men än är den inte helt färdig!
Jag dubbelklickar på instansen med Select så den öppnas...
... och trippelklickar på en av dess ytor så alla ytor i instansen markeras. Sedan färgar jag dem med ett material ur kategorin Wood.
Dörrhandtaget ska förstås inte vara trä, så jag avmarkerar allt genom att gå in på Edit > Select None. Sedan pekar jag med Select uppe till vänster om handtaget, håller ned musknappen...
... och drar fram en markeringsram runt handtaget. När hela handtaget är inuti ramen släpper jag musknappen...
... så markeras alla dess ytor. Jag väljer jag en passande färg ur kategorin Colors och klickar på en av de markerade ytorna med hinken.
Sedan stänger jag instansen genom att klicka utanför dess grå ramlinjer med Select. Nu är dörren klar.
Då högerklickar jag på den och väljer Save As i menyn som visas, så får jag spara den.
Jag sparar filen i mappen sketchup-ritningar som jag skapade förut, och döper den till Dörr - platt. På så vis kan jag nu hämta in den här dörren i en annan ritning via menyvalet File > Import, så jag behöver inte skapa den igen. Observera: Om du vill importera något till en ritning så använder du alltså menykommandot File > Import i ritningen. ("Import" betyder ju "importera", alltså "hämta in".) Då får du bläddra till det ställe där filen du vill hämta in är sparad. Men du lär inte se filen om inte Import-fönstrets ruta för filformat är inställd på SketchUp-filer (.skp)! Det är en detalj många brukar missa.
Dörren är alltså klar nu -- men vi gjorde den ju alldeles för stor med flit, så nu är det dags att se hur vi kan ändra storlek på den där det behövs.
5.12. Ändra komponentens storlek med ScaleJag har gjort en låda som är 2500 mm hög, och vill ha en dörr som är 2000 mm hög på ena väggen.
Jag går in på File > Import...
... och väljer att ladda in komponenten Dörr - platt, som jag skapade tidigare i den här genomgången. (Rutan Filformat är inställd på SketchUp Files. Om den vore inställd på något annat format så skulle inte de här SketchUp-filerna visas trots att jag är inne i rätt mapp.)
När komponenten laddats in så placeras en instans av den vid pekaren. Jag placerar pekaren på väggens nedre kant och klickar. Då ser vi att dörren ju är aningen för stor! Jag behöver alltså krympa ned den. Då kan man göra på två olika sätt: Om hela dörr-instansen, alltså dörren inklusive karmen i det här fallet, ska vara 2000 mm hög så kan jag använda verktyget Scale. Vi ska ska hur det går till.
Jag ser till att dörren är markerad och väljer verktyget Scale. Jag ska börja med att skala om dörren på höjden, så jag klickar på den mittersta av de nio gröna skalningspunkterna längs dörrens ovansida...
... och flyttar pekaren rakt nedåt så dörren trycks ihop.
Då kan jag skriva 2000mm och trycka på Enter. (Till skillnad från de flesta andra måtten och avstånden man anger så måste man ju skriva mm när man ändrar storlek med Scale. Om jag inte avslutar med mm så uppfattar SketchUp det som att jag vill att dörren ska bli 2000 gånger så hög som den är nu, vilket kanske inte är helt sant...)
Då sänks dörrens höjd tills den är exakt 2000 mm hög. Detta påverkar inte dörrens bredd, så nu klickar jag på den mittersta av de nio gröna punkterna längs en av av dörrens sidor...
... och trycker in den.
Sedan skriver jag 1000mm och trycker på Enter...
... så har dörren slutligen blivit 2000 mm hög och 1000 mm bred.
Det ser jag om jag t ex tar Tape Measure och mäter den. Men ett problem som kan uppstå är som sagt att hela dörren, med karm och allt, nu är 2000 mm hög och 1000 mm bred. Vi ska se hur vi kan göra om vi vill ange ett specifikt mått endast för dörren i den här komponenten, så karmen automatiskt anpassar sig efter dörrens nya mått utan att vi behöver tänka på den. Då använder vi verktyget Tape Measure istället för Scale.
5.12. Ändra komponentens storlek med Tape MeasureJag ändrade storlek på dörren med verktyget Scale i förra stycket så den blev 2000 mm hög. Men då uppstod ett problem: Den höjden inkluderar karmen, så själva dörren blev egentligen lägre än 2000 mm. Om jag mäter höjden på själva dörren så är den egentligen bara c:a 1930 mm hög.
Om det är viktigt att en viss bit av en komponent har en viss storlek så kan man använda Tape Measure istället för Scale. I det här fallet vill jag alltså att själva dörren ska vara 2000 mm hög; karmen struntar jag i för den anpassas automatiskt efter de mått vi anger. Då måste jag först öppna dörrinstansen genom att dubbelklicka på den med Select (eller dubbelklicka på dess rad i paletten Outliner).
Sedan kan jag välja Tape Measure och dra fram en måttlinje längs det jag vill använda som referens för storleksändringen. Jag klickar där jag vill börja mäta, på en av dörrens nedersta punkter.
Därifrån drar jag fram ett mått längs dörrens hela höjd, till den översta punkten längs samma linje. Där klickar jag.
Då kan jag skriva in hur lång jag vill att den uppmätta linjen egentligen ska vara. Jag skriver 2000 och trycker på Enter.
Då får jag frågan om jag vill ändra storlek på den aktiva (öppna) gruppen eller komponenten. Jag svarar "Ja"...
... och då skalas dörren om så den blir exakt 2000 mm hög. (Detta påverkar bredden med; skaländringen är proportionerlig.) Om jag nu mäter om samma avstånd mellan de två punkterna så är det 2000 mm istället för ungefär 1930 mm. (Så om du exempelvis har en stolkomponent av okänd storlek och du vill att sitsen ska vara exakt 400 mm bred så kan du dubbelklicka på en instans av den stolen med Select. Då öppnas den ju för redigering. Välj då Tape Measure och mät sitsens bredd från punkt till punkt. Skriv sedan 400, tryck på Enter, och svara "Ja" på frågan. Då blir stolens sits exakt 400 mm bred mellan de två punkterna, och resten av stolen anpassar sig automatiskt efter den ändringen.)
Några punkter att tänka på:
|