Mac   Windows
Cmd (nedersta raden)   Shift (näst nedersta raden)
 
   
Shift (näst nedersta raden)   Ctrl (nedersta raden)
 
Ctrl (nedersta raden)   Alt (nedersta raden)
 
Alt (nedersta raden)   Esc (övre vänstra hörnet)
 
Esc (övre vänstra hörnet)   Backspace (ovanför Enter)
 
Delete (vid Enter)  
 

 
SketchUp grundkurs Barents hus AB Nätbildarna Svefi - Sverigefinska folkhögskolan

11. Instansegna ändringar

Vi har ju märkt hur ändringar i en instans genast förs över till alla andra instanser som kommer från samma komponent.

Och vi har även sett hur vi kan göra en instans unik, så den bildar en helt ny komponent man sedan kan ändra på.

Men det finns något som kallas instansegna ändringar. Det är saker man kan göra med en instans utan att någon annan instans påverkas, även om de är kopplade till samma komponent.

Det enda kravet när man ska göra en instansegen ändring är att man inte får öppna den instansen för redigering. Man får alltså inte dubbelklicka på den med verktyget Select, eller dubbelklicka på den i paletten Outliner. För alla ändringar man gör i en öppen instans förs ju direkt över till dess komponent, vilken i sin tur för över ändringarna till alla andra av sina instanser.

Istället ser man bara till att den instansen är vald genom att klicka en gång på den med verktyget Select, eller genom att klicka en gång på dess namn i paletten Outliner.

När instansen är vald (men alltså inte öppen) kan man påverka den på nedanstående vis utan att något annat i ritningen reagerar.

Det instansegna ändringar man då kan göra är:

11.1. Flytta instanser
11.2. Rotera instanser
11.3. Spegelvänd instanser
11.4. Skala instanser
11.5. Grundfärga instanser

 

 

 

11.1. Flytta instanser

Det här lär knappast komma som någon överraskning: Vi kan flytta instanser utan att något annat påverkas.

Du flyttar en instans på exakt samma sätt som du flyttar på en grupp eller något annat.

Jag har två pallar.

Båda är instanser av samma komponent. (Det är samma pall som förut, jag har bara använt Line för att rita streck snett över sitsen och färgat andra halvan vit så vi ser skillnad på sidorna.)

 

Jag väljer verktyget Move och klickar på den ena instansen, antingen på en yta eller på en punkt, och flyttar. Då flyttas den instansen utan att den andra påverkas. När jag klickar...

 

... står den andra instansen på sitt nya ställe.

 

 

 

11.2. Rotera instanser

Precis som flyttandet kan vi även rotera enskilda instanser utan att något annat i ritningen påverkas.

Jag väljer verktyget Move, pekar på en av instanserna, och klickar på ett av plustecknen som visas på sidan. Då aktiveras roteringen...

 

... och då kan jag rotera instansen. Detta fungerar förstås även med verktyget Rotate.

 

 

 

11.3. Spegelvänd instanser

Man kan spegelvända instanser både med Flip Along och verktyget Scale utan att någon annan instans påverkas.

Jag vill spegelvända den valda instansen längs grön axel, så jag högerklickar på den med Select och väljer Flip Along > Component's Green.

(Med Component's Green, alltså "komponentens gröna", menas just komponentens gröna axel. Man kan ställa in hur en viss komponents axlar ska gå, vilket inte behöver vara åt samma håll som ritningens axlar. Men oftast gör de det.

Du behöver inte veta hur en komponents axlar går innan du flippar den: Om det blir fel är det bara att ångra och testa igen.)

 

Då vänds komponenten längs sin gröna axel.

 

Man kan även spegelvända med Scale. Det brukar vara enklare då man slipper hålla reda på komponentens interna axlar.

Jag väljer verktyget Scale och klickar på en instans (om instansen inte redan är vald). Då visas de gröna skalningsrutorna längs dess sidor.

Jag tar tag i en av de mittre rutorna (jag väljer den mittersta rutan längs undersidan)...

 

... och trycker ihop instansen utan att klicka.

 

Om jag då skriver -1 och trycker på Enter...

 

... så spegelvänds komponenten åt det håll jag tryckte ihop den.

Värdet 1 i skalningssammanhang är ju "nuvarande ursprungsstorlek".

Därmed blir -1 "inverterad ursprungsstorlek" åt det håll man pekade, vilket får instansen att spegelvändas åt det hållet.

 

 

 

11.4. Skala instanser

Som vi just såg så kan man alltså använda Scale på enskilda instanser utan att någon annan påverkas.

Man måste inte hålla sig till att bara spegelvända dem, utan man kan ändra storlek på dem som man vill -- både med eller utan mått.

Jag klickar med Scale på den andra instansen så de gröna skalningsrutorna visas längs dess sidor. Jag klickar på en av hörnrutorna...

 

... och flyttar den för att ändra storlek på instansen. Sedan klickar jag.

 

Då har jag ändrat storlek på instansen med verktyget Scale utan att den andra påverkades.

 

Om man vill återställa storleken på en instans man skalat om kan man högerklicka på den och välja Reset Scale ("Återställ skala").

 

Då återfår instansen samma storlek som komponenten i paletten Components har.

 

(Jag krymper ned instansen igen.) Om man däremot högerklickar på en skaländrad instans och väljer Scale Definition...

 

... så förs den instansens storlek över till komponenten i komponentpaletten.

Nu har den instansens storlek alltså blivit komponentens standardstorlek. Det märker vi om vi klickar på komponenten...

 

... och placerar ut fler instanser av den i ritningen.

 

Och om vi nu högerklickar på den stora pallen och väljer Reset Scale...

 

... så skalas den om till komponentens nya standardstorlek.

 

 

 

11.5. Grundfärga instanser

Man kan färga en hel instans utan att någon annan instans påverkas. Det kan kallas för att "grundfärga" dem.

För att grundfärga en instans klickar du på Paint Bucket-verktyget så färg- och materialpaletten öppnas.

Där kan du välja en färg och sedan klicka med hinken på instansen.

Då färgas hela instansen med den färgen.

Det viktiga här är att du inte öppnar instansen först, utan du bara klickar på den med hinken.

Men här kan det uppstå ett problem: Det ser ut som om ingenting händer.

 

Det beror på att man bara ser grundfärgen på "rena" instanser, sådana man inte redan färgat på vanligt vis.

I det här fallet är pallarna redan färgade, och den färgen täcker över grundfärgen.

Så den vänstra pallen har nu fått en lila grundfärg, men den syns inte eftersom den "vanliga" färgen täcker över den.

Om man vill tvätta bort en färg så kan man välja färgrutan för "standardfärg". Som du kanske minns från lektionen där vi gick igenom färg- och materialkomponenten så används standardfärgen för att tvätta bort färger från ytor. Den räknas alltså som "ingen färg alls".

Standardfärgrutan är en grå/vit ruta.

Windows: Du hittar standardfärgrutan uppe till höger i materialpaletten.

Mac: Du hittar standardfärgrutan först av alla färgrutor i kategorin Colors In Model (som du kommer till när du klickar på husknappen) i paletten Colors.

 

Eftersom jag vill tvätta bort vanliga färger från pallens ytor behöver jag först öppna den, antingen genom att dubbelklicka på den med Select eller genom att dubbelklicka på dess namn i paletten Outliner.

Sedan väljer jag standardfärgen genom att klicka på den grå/vita färgrutan i materialpaletten.

 

Då kan jag klicka med hinken på de ytor jag vill tvätta rena.

De ytornas färger försvinner, och där visas nu grundfärgen.

Grundfärgen är vanligtvis vit, men i det här fallet hade jag ju hunnit klicka med lila färg på pallen när den var oöppnad, så i mitt fall är pallens grundfärg lila.

 

Om man vill tvätta bort all pålagd färg i alla instanser så kan man öppna en instans och trippelklicka på den med Select så alla dess ytor markeras.

 

Sedan klickar man med standardfärgen på någon av de markerade ytorna, så tvättas all färg bort från alla liknande instanser. Kvar blir bara grundfärgen.

 

Pallen till vänster blir då lila, eftersom den redan fått lila grundfärg. Pallen till höger blir däremot vit, eftersom dess grundfärg inte ändrats ännu.

 

Nu kan jag välja en annan färg och klicka på pallarna. Då ändrar jag deras grundfärger.

Jag väljer en mintblå nyans och klickar på den högra pallen. Då blir hela den pallen mintblå: Dess grundfärg har ändrats.

 

Om jag däremot öppnar en av instanserna och t. ex. färgar sitsen så kommer alla pallens instanser att få den ändringen.

Den här färgen, som läggs på specifika ytor, hamnar alltså ovanpå grundfärgen.

 

På så vis kan man enkelt färga om hela instanser utan att andra påverkas.

 

 

 

 

 

12. Verktygsknapparna Styles

Knapparna i verktygsfältet Styles låter dig se ritningen på olika vis. Det kan underlätta vid flera olika tillfällen.

Om din ritning t. ex. blir svår att jobba med på grund av störande materialbilder så kan du tillfälligt gömma dem med ett knapptryck, och om du behöver se igenom ytor kan du göra det med ett annat knapptryck.

Du tar fram verktygsfältet på olika vis beroende på om du använder Windows eller Mac.

 

 

 

Windows: Verktygsknapparna Styles

Gå in på menyn View > Toolbars.

 

Markera rutan Styles i fältet Toolbars och klicka på Close.

 

Verktygsfältet Styles visas. Det består av sju knappar som ser ut som små lådor.

Det kan hamna på en helt egen knapprad...

 

... men du kan flytta på det genom att placera pekaren på den prickiga randen till vänster om knapparna. När pekaren blir till ett vitt pilkors kan du hålla ned musknappen...

 

... och dra Styles-knapparna dit du vill ha dem. I exempelbilden nedan placerar jag dem vid Views-knapparna (husen), men du kan alltså placera dem där du vill. När du är klar kan du rulla ned till punkten "Vad Styles-knapparna gör" nedan eller klicka här .

 

 

 

Mac: Verktygsknapparna Styles

Gå in på View > Customize Toolbar.

 

Nu visas ett stort fönster med en mängd olika knappar i. Leta fram verktygsfältet Styles.

 

Klicka-och-dra knappraden Styles in i den grå randen under menyraden, högst upp i SketchUp. Knapparna som redan finns där flyttar sig för att ge plats.

 

När du släpper musknappen fastnar knappraden där.

 

Då kan du klicka på Done längst ned i fönstret så stängs det.

 

 

 

Vad Styles-knapparna gör

Vi ska se vad knapparna gör för något. De är:

12.1. Wireframe - Visar bara linjer
12.2. Hidden Line - Döljer alla färger och material men låter ytorna vara solida
12.3. Shaded - Döljer material men visar deras grundfärger
12.4. Shaded With Textures - Standardläget, visar färger och material
12.5. Monochrome - Visar ytornas fram- och baksidefärger
12.6. X-ray - Gör ytor genomskinliga
12.7. Back Edges - Visar gömda linjer genom ytor

12.8. Återställ visningsläget

 

 

 

12.1. Wireframe - Visar bara linjer

Vi börjar med knappen Wireframe. Det finns två knappar till vänster om den, men de tittar vi på sist eftersom de går att aktivera tillsammans med andra knappar.

Om du klickar på knappen Wireframe...

 

... så döljs alla ytor i ritningen. På så vis ser du alla linjer som tidigare var dolda.

 

Då kan du komma åt de linjerna genom att bara klicka på dem, fast det egentligen ligger ytor i vägen.

 

 

 

12.2. Hidden Line - Döljer alla färger och material men låter ytorna vara solida

Det här läget är bra att använda om du vill få tydlig översikt utan att störas av färger eller material.

Det kan även underlätta om din ritning blivit seg att jobba med; att dölja material kan fria upp en hel del minne i datorn.

 

 

 

12.3. Shaded - Döljer material men visar deras grundfärger

Varje material har en grundfärg. Genom att klicka på knappen Shaded döljs själva materialen, men deras grundfärger visas.

 

 

 

12.4. Shaded With Textures - Standardläget, visar färger och material

Det här är standardläget. Det gör att alla färger och material visas, och alla ytor är solida.

 

 

 

12.5. Monochrome - Visar ytornas fram- och baksidefärger

Varje yta har en fram- och baksida. Framsidan är vanligtvis vit, baksidan är blågrå. Det blir mer om detta längre fram i kursen.

Om man klickar på knappen Monochrome göms alla färger och material, och bara ytornas fram- och baksidor visas.

 

 

 

12.6. X-ray - Gör ytor genomskinliga

Knappen X-ray är en "tilläggsfunktion" man kan använda med andra visningslägen. I det här fallet är knappen Shaded, standardvisningen, intryckt (den andra knappen från höger).

Om jag då klickar på knappen X-ray...

 

... så blir ritningens ytor genomskinliga. Då kan jag fortfarande se ritningens färger och material, men jag kan även se igenom alla ytor.

 

Om jag då t. ex. vill komma åt figuren jag ställt i rummet kan jag klicka med Select på den, även genom en genomskinlig yta.

 

Ett knep när man markerat något och t. ex. vill flytta på det är att man inte måste klicka med Move direkt på objektet. I det här fallet kan jag klicka med Move någon helt annanstans.

 

När jag då flyttar pekaren kommer det markerade objektet ändå att flyttas.

 

Det går även att markera linjer med Select genom genomskinliga ytor.

 

Däremot går det inte att markera en yta genom en annan: X-ray gör dem genomskinliga men tar inte bort dem, så det går inte att klicka igenom dem på det viset.

 

 

 

12.7. Back Edges - Visar gömda linjer genom ytor

Precis som med X-Ray går knappen Back Edges att aktivera när ett annat visningsläge är igång.

Back Edges gör att de linjer som döljs av andra ytor visas genom de ytorna.

Det blir snabbt rörigt om alla material är igång medan man använder Back Edges, så man kan med fördel klicka på visningsknappen Shaded istället för Shaded With Edges, så bara materialens grundfärger visas.

 

 

 

12.8. Återställ visningsläget

Standardläget är att knappen Shaded With Textures är intryckt, och att X-Ray och Back Edges inte är igång.