9. Använd en komponentVi ska se hur vi kan använda komponenten vi skapade i förra stycket. Vi har redan sett grunderna i hur vi använder komponenter när vi placerade ut instanser av figuren (Chris, Derrick, eller något annat namn) tidigare, så det blir litet repetition. 9.1. Placera en instans av en komponent
9.1. Placera en instans av en komponentVi ska placera in ett par instanser av komponenten "pall" i vår ritning, så klicka på den i paletten.
När du nu för in pekaren i ritningen så är en instans av pallen fäst vid pekaren. Då kan du klicka där du vill ha den. (Och det går ju alltid att placera om den med verktyget Move.) Placera två instanser av komponenten "pall" i din ritning.
9.2. När du påverkar en instans påverkar du egentligen dess komponentVarje instans är en separat samling linjer och ytor, precis som grupper, fast de fungerar som bekant litet annorlunda: Varje grupp är helt unik medan instanser bara är speglingar av komponenten i komponentpaletten. Det innebär att om vi dubbelklickar med verktyget Select på den ena pallen så den öppnas...
... och där klickar på dess ena ben så det markeras, så kommer samma ben att markeras i alla andra pall-instanser i ritningen.
Om vi trippelklickar på den öppna pallen så kommer båda instansernas alla linjer och ytor att markeras.
Och om vi färgar en av instanserna kommer den andra att få exakt samma färgning.
När vi stänger den ändrade instansen ser vi att även komponenten i komponentpaletten får samma ändring. Det är det som gör att alla instanser påverkar varandra: När man öppnar en instans så går man egentligen in i den instansens komponent. Det innebär att de ändringar man då gör sker på själva komponenten, vilket i sin tur för över alla ändringar till samtlinga instanser av den.
Det gäller även ändringar utöver färgningar: Om vi dubbelklickar med Select på en av instanserna så den öppnas...
... och t. ex. drar ut sitsens höjd med Push/Pull så kommer även den andra instansen att påverkas likadant. Det beror som sagt på att ändringen egentligen sker i själva komponenten, så alla dess instanser får genast samma ändringar. Man ser oftast inte ändringen på komponenten i paletten...
... förrän man stänger instansen man gjorde ändringen i, vanligtvis genom att klicka med Select någonstans utanför de grå ramlinjerna. Då får även pallkomponenten i paletten en höjd sits. (Vi kan ångra bort ändringen genom att gå in på Edit > Undo så pallarna återfår sina plattare sitsar.)
9.3. Separera en instans från de andra med Make UniqueMake Unique är ett kommando man kan använda för att göra en viss instans unik. Vi ska gå igenom hur det fungerar. Vi kan börja med att placera en tredje pall i ritningen. Det är bara att klicka på komponenten i paletten...
... och klicka var i ritningen den ska stå. (Du kanske märker hur den lilla bilden för pallen i komponentpaletten fortfarande har den höga sitsen kvar. Det är en bugg som dyker upp ibland, men man kan strunta i den eftersom den inte påverkar hur modellen ser ut.)
Nu ska vi göra den nya pallen unik, så vi kan ändra på den utan att de andra instanserna påverkas. Högerklicka på pallen och välj Make Unique i menyn. (Här kan det ske ett vanligt problem: Det går inte att välja Make Unique när man högerklickat på en instans. Det beror oftast på att man i så fall bara har en sådan instans i ritningen, vilket får SketchUp att uppfatta den som redan unik! För att kunna välja Make Unique i menyn måste du ha minst två instanser av samma komponent utplacerade i din ritning. I det här fallet har vi ju tre instanser av samma komponent, så då går det att välja Make Unique i menyn.)
När vi valt Make Unique så skapas en ny komponent i paletten Components. Den nya komponenten är en direkt kopia på komponenten vars instans vi just högerklickade på. I det här fallet högerklickade vi på en instans av komponenten pall, så då skapas en kopia av den komponenten i paletten. Kopian får automatiskt namnet pall#1. Dessutom blir instansen man högerklickade på genast kopplad till den nya komponenten, i vårt fall alltså pall#1. Det innebär att den främre av de tre pallarna i ritningen nu är en instans av komponenten pall#1 istället för gamla pall.
Det innebär att vi kan öppna den instansen och göra ändringar i den utan att de andra pallarna påverkas. Det beror alltså på att de bakre pallarna i den här ritningen är instanser av komponenten pall medan den främre nu är en instans av komponenten pall#1 -- så de har inget med varandra att göra. Vi ser i paletten hur pall#1 färgas medan komponenten pall inte påverkas. (Du kan behöva stänga instansen för att ändringen ska synas i din komponentpalett.)
Man kan ändra namn och beskrivningar på alla komponenter, även de som skapats via Make Unique. Det är bara att högerklicka på den i komponentpaletten och välja Properties...
... så får man skriva in ett eget namn och beskrivning för just den komponenten. (Jag klickar i den övre rutan och skriver pall 2, och skriver "Min andra komponent!" i rutan under.) Sedan återgår man till komponentlistan genom att klicka på fliken Select.
Då får den komponenten det namn och den beskrivning vi angav. Det är en helt vanlig komponent, så om vi vill ha flera instanser av den är det bara att klicka på komponenten i paletten...
... och klicka in instanserna i ritningen som vanligt.
9.4. Spara en komponentEn av de stora fördelarna med komponenter är att de lätt kan sparas som separata filer. Det betyder att man när som helst kan ladda in en sparad komponent i en helt annan ritning och använda den där med. Det är väldigt vanligt att man skapar egna komponenter och sparar dem så man kan återanvända dem om och om igen. Vi ska spara den ena pallkomponenten. För att spara en komponent högerklickar du på den i paletten. Då visas en meny. Där väljer du Save As.
Då får du spara komponenten precis på samma sätt som när du sparar en SketchUp-ritning. Du får ange var filen ska sparas. Filen kan sparas var som helst. Jag går in i Dokument (eller Mina dokument), gör en ny mapp där och döper den till sketchup-ritningar *. Jag ska spara komponenten i den. Det är helt frivilligt att ha en egen mapp för komponenterna; du väljer själv var du vill spara den. * Om du läser den här kursen på plats på Svefi så bör du skapa din nya mapp i din användarmapp, inte i Dokument. Annars fastnar mappen i datorn du sitter vid just nu och kommer inte att hänga med när du byter dator. Du hittar din användarmapp genom att klicka på Dator i listan till vänster. Då visas bland annat enheten Z: med ditt login-namn vid den. Det är din användarmapp. Dubbelklicka på den för att öppna den, så kan du skapa en ny mapp i den. Om du är osäker, säg till Mats.
Jag sparar komponenten med namnet "gul pall" i mappen sketchup-ritningar: Windows: Mac:
Då är komponenten sparad med namnet "gul pall" i mappen sketchup-ritningar.
9.5. Ladda in en sparad komponentMan kan förstås ladda in komponenter man sparat. Vi ska se hur det går till. Man börjar med att skapa en ny ritning, eller öppna ritningen man vill ladda in komponenten i. Sedan går man in på menyn File > Import. Vi vill alltså inte öppna pallens fil här, utan vi vill importera den -- hämta in dess innehåll i vår redan öppnade ritning.
Då får man välja vilken fil man ha. Jag går in i mappen där jag sparade komponenten gul pall i förra stycket, klickar på den så den väljs, och klickar på knappen Öppna (Win) / Import (Mac).
Då laddas den filens komponent in i ritningens komponentpalett. Nu kan jag placera ut instanser av den som vanligt. Det här är väldigt användbart, så ta för vana att spara alla komponenter du är nöjd med i egna SketchUp-filer så du kan återanvända dem när du vill.
10. Håll reda på dina instanser och grupper med paletten OutlinerOutliner är en palett som hjälper dig hålla ordning på ritningens alla instanser och grupper. Alla instanser du klickar in i ritningen och alla grupper du skapar kommer automatiskt att listas i paletten Outliner. Via den paletten kan du bland annat öppna, radera, gömma och påverka grupperna och instanserna. Den är till mycket stor hjälp, och är en av de paletter jag själv alltid brukar ha framme. Vi ska se hur Outliner fungerar. 10.1. Öppna och använd paletten Outliner
10.1. Öppna och använd paletten OutlinerJag har gjort en ny ritning och laddat in en av mina komponenter, gul pall, i den (man laddar som bekant in en sparad komponent genom att gå in på File > Import).
Nu tar jag fram paletten Outliner genom att klicka på dess rubrik i något av mina Tray-fönster. Om rubriken Outliner saknas i ditt Tray-fönster, gå in på menyn Window > Default Tray (eller något annat Tray-fönster om du skapat ett och vill visa Outliner i det) och se till att valet Outliner är förbockat i palettlistan.
Då ska paletten Outliner visas i Tray-fönstret. När paletten Outliner väl är öppen så listar den automatiskt alla grupper och komponentinstanser som finns utplacerade i din ritning. I mitt fall finns det bara ett objekt just nu, en instans av komponenten gul pall.
Om jag kopierar eller klickar in fler instanser av samma komponent kommer var och en av de instanserna att listas i Outliner.
Grupper listas också i Outliner. Jag har ritat en kub och trippelklickat på den. Sedan högerklickar jag på en av de markerade ytorna...
... och väljer Make Group i menyn som visas.
Gruppen som då skapas listas genast i Outliner. Jag gör en kopia på gruppen, och då kommer även den andra gruppen att listas i Outliner. Man ser direkt vad som är en grupp och vad som är en komponent i Outliner på den lilla symbolen till vänster om varje namn: Fyra små rutor betyder att det är en komponent; en enda ruta betyder att det är en grupp.
10.2. Markera i OutlinerMan kan använda Outliner för att direkt markera instanser eller grupper. Det är bara att klicka på ett namn i Outliner så markeras den gruppen eller instansen direkt. Detta är samma sak som att klicka på den gruppen eller instansen med verktyget Select, men när du använder Outliner behöver du ju varken byta verktyg eller hitta ens instansen i din ritning först.
För att avmarkera kan man klicka någonstans där det är tomt i Outliner, på samma sätt som när man klickar med Select någonstans där det är tomt i själva ritningen. Om en grupp eller instans är öppen så stängs den nu.
10.3. Öppna grupper och instanser i OutlinerFör att öppna en grupp eller instans för redigering kan du dubbelklicka på dess namn i Outliner. Då öppnas den på samma sätt som om du dubbelklickat på den med verktyget Select i ritningen...
... och då kan du redigera den som vanligt -- jag byter färg på den öppnade pall-instansen, vilket förstås får de övriga instanserna av samma komponent att genast anta samma ändringar.
Genom att klicka någonstans där det är tomt i Outliner stänger jag den öppnade instansen.
10.4. Ge grupper och instanser namn i OutlinerJust nu har jag tre instanser av komponenten gul pall och två grupper som båda heter Group. Det blir förstås snabbt ganska förvirrande om alla heter samma sak, så man kan ge namn åt enskilda instanser och grupper i Outliner-paletten så man lättare känner igen dem. För att ge något ett namn i Outliner högerklickar du på dess rad och väljer Rename, längst ned i menyn som visas.
Då öppnas den radens namn för redigering. Där kan du skriva in vad just den instansen eller gruppen ska heta i Outliner så du lättare känner igen exakt vad det är för något. Jag skriver in "Första pallen" och klickar bredvid namnet.
Då verkställs den namnändringen: Den valda instansen får nu namnet Första pallen <gul pall>. Det betyder att den instansen heter Första pallen, och den är en instans av komponenten gul pall. På så vis kan man alltså ge detaljerade namn åt varje instans så man ser i Outliner vad det är för något, t. ex. "fönster nordvästra hörnet" eller "stol i vardagsrum".
Jag byter namn på de två andra instanserna på samma vis. Nu har alla tre instanser fått egna namn, men jag ser även direkt i Outliner att alla tre hör till samma komponent, gul pall. (Namnen listas automatiskt i bokstavsordning. DDet är därför instansen Tredje pallen hamnar nedanför Group, eftersom G kommer före T.)
Det går förstås att byta namn på grupper med. Jag högerklickar på en av grupperna och väljer Rename i menyn som visas.
Då får jag skriva in den gruppens namn. Jag skriver Låda nummer 1 i rutan och klickar bredvid den.
Då verkställs namnet. Jag döper om den andra gruppen på samma sätt. Grupper är helt fristående från allt annat i ritningen, så de heter bara det man döper dem till: De har ju ingen komponent de hör till, så som pall-instanserna har.
10.5. Radera via OutlinerMan kan radera grupper eller instanser via Outliner. Det är bara att högerklicka på det man vill ta bort och välja Erase i menyn.
Då raderas just den gruppen eller instansen ur ritningen. (Det här påverkar inte själva komponenterna, utan de finns kvar i paletten Components.)
10.6. Göm grupper och instanser i OutlinerEn mycket viktig detalj är att man kan gömma instanser eller grupper. Det innebär att de inte syns, men de finns fortfarande kvar och kan tas fram igen när som helst. Det här är en bra sak att kunna göra när man t. ex. ska arbeta med områden som är särskilt detaljerade, så blir det lättare att se vad man gör. Men ännu viktigare: Det här är även en bra sak att göra om ritningen blivit seg och tung att jobba med. Det kanske inte hänt dig än, men när vi väl gått igenom hur du kan hämta in komponenter som andra skapat så kommer du garanterat att råka ut för det. Då kan du lätt gömma de grupper och instanser som gör SketchUp segt så slipper SketchUp tänka på dem. Då blir ritningen genast lättare att arbeta med, och när det är dags att visa upp ritningen kan man ta fram de gömda grupperna och instanserna igen. För att gömma en instans eller grupp högerklickar du på dess namn i Outliner...
... och väljer Hide i menyn som visas. Hide betyder ju "göm".
Då göms det du högerklickade på. Du ser direkt i Outliner om en viss grupp eller komponent är gömd på att dess namn skrivs med grå, kursiv stil.
Man kan gömma hur många grupper och instanser som helst: Jag gömmer allt utom gruppen Låda nummer 1.
Om man vill se var vissa gömda saker ligger utan att behöva riskera att sega ned SketchUp med att ta fram dem igen så kan man istället välja att visa de gömda objekten som så kallade "spökversioner". Det gör att de gömda objektens former visas, men med väldigt simpel grafik som inte kräver mycket av SketchUp. Man gör detta genom att gå in på menyn View > Hidden Geometry.
Då visas alla dolda objekts former så att man ser var de är.
För att gömma dem igen går man in på View > Hidden Geometry igen.
Då visas inte spökversionerna längre.
För att ta fram dolda grupper och instanser kan man högerklicka på deras namn i Outliner och välja Unhide i menyn.
Då visas det som vanligt igen.
Jag tar fram alla gömda objekt.
10.7. Ändra sorteringen i OutlinerOutliner listar alla instanser och grupper efter namn. Men om du hellre vill att de ska listas i den ordning de skapades kan du klicka på den högerpekande pilknappen i Outliner-paletten och klicka på Sort by Name. Om det valet redan är förbockat så avbockas det nu...
... och då kommer allt i Outliner-paletten att sorteras i den ordning de först skapades. I det här fallet klickade jag ju in tre pall-instanser först, och sedan skapade jag de två låd-grupperna, så pallarna visas högst upp och sedan kommer lådorna. (Jag återställer sorteringen till namnordning eftersom det är den jag själv föredrar, men det är helt och hållet en smaksak.)
10.8. Lås grupper eller instanser så de inte kan påverkasOm du är nöjd med en viss grupp eller alla instanser av en viss komponent och vet att du inte vill riskera att du ändrar eller flyttar på dem av misstag så kan du låsa dem för redigering. Det gör du genom att gå till Outliner och högerklicka på den gruppen, eller en av de instanserna, och välja Lock.
Då får den gruppen eller instansen en röd ramlinje istället för blå när den är markerad. Det betyder att den nu är låst för redigering. Den får även ett litet hänglås som symbol i Outliner. Om du nu försöker påverka den gruppen eller instansen med ett verktyg, t. ex. Move, eller om du försöker öppna den med Select, så händer ingenting.
Om du gjort en grupp låst så kan du fortfarande påverka alla andra grupper, även om de är kopior av den du låste. Det beror på att varje grupp är helt fristående från allt annat i ritingen. Om du däremot gjort en viss instans låst och försöker öppna en annan instans av samma komponent för redigering kommer du att få en varning om att en av de andra instanserna är låst. Då får du välja om du vill låsa upp alla låsta instanser (knappen Unlock All), om du vill göra en unik komponent av instansen (knappen Make Unique), eller om du vill avbryta det hela (knappen Cancel Edit). Välj det som passar.
För att låsa upp en låst instans eller grupp kan du högerklicka på dess namn och välja Unlock.
Då låses den alltså upp: Hänglåssymbolen försvinner vid dess namn och den återfår sin blå markeringsram istället för den röda.
10.9. Separera instanser via Make Unique i OutlinerDu minns kanske hur vi använde kommandot Make Unique för att skapa en ny komponent av en instans. Det kommandot finns även i Outliner. Om jag högerklickar på en av pall-instanserna i Outliner kan jag välja Make Unique i menyn som visas. (Observera att det måste finnas minst två instanser av en och samma komponent i din ritning, annars kan du inte välja Make Unique!)
Då skapas en kopia av den instansens komponent i paletten Components (du hittar den genom att klicka på den lilla husknappen i paletten Components). Instansen du gjorde unik kopplas genast till den nya komponenten. I det här fallet hette den valda instansens förra komponent gul pall, så kopian får automatiskt namnet gul pall#1. Vi ser på den valda instansens namn i Outliner-paletten att den inte längre är kopplad till komponenten gul pall, utan till gul pall#1.
Det gör att vi nu kan dubbeklicka på den instansens namn, så öppnas den för redigering...
... och då kan vi t. ex. färga om den utan att den bakre instansen i ritningen påverkas, eftersom den ju fortfarande är kopplad till gul pall medan den främre instansen är kopplad till gul pall#1 -- två olika komponenter.
Jag stänger den öppna instansen genom att klicka någonstans där det är tomt i Outliner, så visar komponenten gul pall#1 de nya ändringarna i Components-paletten. Nu har alltså alla instanser för komponenten gul pall#1 gröna sitsar och mörkgröna ben, medan alla instanser för gul pall har röda sitsar och beiga ben: De är två skilda komponenter.
10.10. Explodera grupper och instanser via OutlinerMan kan explodera objekt, alltså upplösa deras grupp eller instans, via Outliner. Om jag t. ex. vill explodera en av grupperna så kan jag högerklicka på dess namn och välja Explode.
Då försvinner den gruppen ur Outliner -- men det påverkar inte de linjer och ytor gruppen bestod av: Det är bara själva behållaren som försvunnit; objekten den samlade ihop -- linjerna och ytorna -- påverkas inte. De ligger nu fria i ritningen, som när vi först skapade lådan.
Om jag ser till att den nu frilagda lådans alla linjer och ytor är markerade kan jag högerklicka på en av dem och välja Make Group...
... så dyker den nya gruppen upp i Outliner.
Det går även att explodera instanser. Jag högerklickar på en instans i Outliner och väljer Explode...
... så slutar den instansen att vara en samling, utan blir nu frilagda linjer och ytor istället, precis som när man exploderar en grupp. Och eftersom den inte längre är en instans har den även tappat kontakten med sin komponent.
Det innebär att jag nu t. ex. kan byta färg på den utan att någon komponent påverkas: Pallen i ritningen är ingen instans längre, utan bara fria linjer och ytor. Det är ett snabbt och enkelt sätt att göra en instans unik på. (Du kan ju alltid göra om den exploderade instansen till en ny, egen komponent när du ändrat färdigt genom att markera den, högerklicka på den och välja Make Compnent.)
10.11. Spara komponenter via OutlinerMan kan spara komponenter direkt via Outliner. Jag vill spara min lila pall som en egen komponent som jag kan ladda in i andra ritningar, så jag högerklickar på dess namn i Outliner.
Då kan jag välja Save As, så får jag spara den valda komponenten som en egen SketchUp-fil som vanligt. Sedan kan jag importera den via File > Import i andra ritningar.
|