Mac   Windows
Cmd (nedersta raden)   Shift (näst nedersta raden)
 
   
Shift (näst nedersta raden)   Ctrl (nedersta raden)
 
Ctrl (nedersta raden)   Alt (nedersta raden)
 
Alt (nedersta raden)   Esc (övre vänstra hörnet)
 
Esc (övre vänstra hörnet)   Backspace (ovanför Enter)
 
Delete (vid Enter)  
 

 
SketchUp grundkurs Barents hus AB Nätbildarna Svefi - Sverigefinska folkhögskolan
Sida 6 | Grundlektion 4 | Tillbaka till lektionslistan | Visa/göm tangenter Förra sidan | Nästa sida

13. Skapa komponenter som skär genom en yta

När man skapar en komponent visas ju ett fönster där man bland annat får ange vad den ska heta.

Men där finns även ett antal andra rutor.

En av dessa rutor heter Cut Opening och kan användas om man vill att komponentens instanser automatiskt ska skära hål i ytorna de används på.

Det är ett smidigt sätt att skapa enkla fönster på: Då är det bara att fästa en instans av det fönstret i en vägg, så skär den automatiskt ett hål i den väggen. Hålet följer dessutom med när man flyttar på instansen.

Den enda nackdelen är att Cut Opening bara kan skära hål i en enda yta, så väggarna man fäster instanserna på får inte ha någon tjocklek, utan de måste vara helt platta ytor.

Därmed används dessa typer av fönster nästan enbart på byggnadsfasader i ritningar över utomhusmiljöer, där det inte är tänkt att man ska kunna se insidan av byggnaderna så noga.

Om man däremot ska rita en inomhusmiljö, t. ex. insidan av ett hus eller en lägenhet, så brukar man ofta ge väggarna en viss tjocklek istället för att de bara är tunna plattor. Och där skulle instanser med Cut Opening inte  fungera, eftersom de bara skulle skära hål i ena sidan av väggen medan den andra sidan skulle förbli hel, så man skulle bara se in i väggen istället för genom den.

Men det är värt att känna till hur Cut Opening fungerar, så vi ska se hur vi kan göra.

Vi går igenom följande punkter:

13.1. Rita ytan för fönstret
13.2. Skapa karmen runt fönsterytan
13.3. Dela fönsterytan i två
13.4. Gör fönsterytorna genomskinliga
13.5. Gör fönstret till en komponent som kan skära genom ytor
13.6. Placera ut fler instanser av fönstret
13.7. Radera en fönsterinstans
13.8. Saker att tänka på vid placeringen av instanser
13.9. Ändra på en instans med verktyget Scale
13.10. Namnge instanserna i paletten Outliner
13.11. Gör väggarna till en grupp, och det innebär för fönsterinstanserna
13.12. Placera fönstren inuti gruppen de ligger på med Cut och Paste In Place
13.13. Kort om att nästla instanser eller grupper i varandra

 

 

 

13.1. Rita ytan för fönstret

Det viktigaste är att rita det du vill göra till en genomskärande komponent direkt på en annan yta:

Om du ritar det i tomma luften så kommer inte valet Cut opening att vara tillgängligt när du vill göra om det du ritat till en komponent.

Jag har använt verktygen Line och Push/Pull och skapat en låda.

Jag ska använda den här lådan som grund för att skapa mitt fönster på, så jag kommer åt att välja Cut opening när jag väl gör mitt fönster till en komponent.

(Om jag skulle rita fönstret mitt i tomma luften istället för direkt på en yta så skulle jag som sagt inte kunna välja Cut opening när jag gör fönstret till en komponent.)

 

Då börjar jag med att rita en fyrkant som är 900 mm hög och 600 mm bred på lådans ena sida.

 

 

 

13.2. Skapa karmen runt fönsterytan

Fönstret ska ha en karm runt utsidan, så jag väljer verktyget Offset och klickar i fönstrets yta.

 

Jag för pekaren utanför fönstrets kantlinjer, skriver 50, och trycker på Enter.

 

Då får fönstret en 50 mm bred karm runt sin yta. Jag klickar på karmens yta med Push/Pull och drar ut den.

 

Jag skriver 20 och trycker på Enter. Då dras alltså karmen ut 20 mm från väggen.

 

 

 

13.3. Dela fönsterytan i två

Jag ska nu göra en linje som delar fönsterytan i två på höjden.

Jag väljer verktyget Line och vinklar kameran så jag lätt kommer åt att klicka på mittpunkten ("Midpoint") på fönsterytans övre linje. (Var noga med att inte råka klicka på den utskjutande karmen istället. Om det händer kan du avbryta linjen genom att trycka på Esc och försöka igen.)

 

Sedan vinklar jag kameran så jag kan klicka på mittpunkten på fönsterytans nedre kantlinje.

 

Då har fönsterytan delats i två på höjden. Jag väljer verktyget Offset, klickar i ena halvan...

 

... och drar ut en kontur. Jag håller pekaren innanför ytans kantlinjer.

 

Då skriver jag 20 och trycker på Enter...

 

... så placeras Offset-konturen 20 mm från insidan av ytans kanter.

Nu kan jag peka med Offset på den andra ytan, klicka...

 

... och ge den en likadan kontur, alltså 20 mm på insidan från ytans kantlinjer.

Nu har båda fönsterhalvorna fått varsina ramar (eller "bågar" på fönsterspråk).

 

Jag drar ut den ena ramens yta med Push/Pull...

 

... och skriver 10 och trycker på Enter. Då dras den ytan ut exakt 10 mm.

 

Sedan klickar jag på den andra ramen...

 

... och drar ut den lika långt.

 

 

 

13.4. Gör fönsterytorna genomskinliga

Jag vill att fönstret ska vara genomskinligt, så jag klickar på verktyget Paint Bucket.

Färg- och materialpaletten visas.

Där väljer jag kategorin Translucent ("Genomskinligt") eller Glass and Mirrors ("Glas och speglar") -- de heter olika för olika årsmodeller av SketchUp...

 

... så visas alla genomskinliga material i SketchUp.

Jag klickar på materialet Translucent_Glass_Blue ("Genomskinligt blått glas")...

 

... och klickar med hinken på de två fönsterytorna.

Då färgas de med det valda materialet.

 

Om jag vinklar kameran så ser jag att de nu är genomskinliga.

(Det går bra att färga karmen och ramarna med, men det kan vara enklare efter fönstret gjorts till en komponent.)

 

Nu är fönstret färdigt. Då ska det göras till en komponent.

 

 

 

13.5. Gör fönstret till en komponent som kan skära genom ytor

Jag väljer verktyget Select och placerar pekaren en bit ovanför och till vänster om fönstret.

Där håller jag ned musknappen...

 

... och för pekaren snett nedåt åt höger tills jag ritat en markeringsram runt hela fönstret.

Sedan släpper jag musknappen...

 

... så markeras alla linjer och ytor som befann sig helt inuti ramen.

 

Om man vill vara på den säkra sidan kan man nu aktivera visningsläget X-Ray så man ser igenom alla ytor.

Då ser man om man råkat markera linjer som inte ska vara med. (Om det händer så är det enklast att avmarkera genom att klicka med Select någonstans där det är tomt, vinkla kameran så det blir lättare att markera fönstret utan att råka få med någon annan linje, och försöka igen.)

Allt ser bra ut, så jag stänger av X-Ray igen.

 

För att göra de markerade linjerna och ytorna till en komponent kan jag nu antingen klicka på verktygetknappen Make Component eller högerklicka på någon av de markerade bitarna och välja Make Component i menyn som visas.

Det spelar ingen roll vilket sätt man använder.

 

Fönstret för skapandet av komponenter visas.

Jag klickar i rutan Name och skriver "Fönster - platt".

Sedan skriver jag in beskrivningen "Fönster för väggar utan tjocklek", så jag genast kan se vad det är ifall jag väljer att spara komponenten för att återanvändas i andra ritningar.

En viktig detalj här är att Glue to-rutan ska vara inställd på Any, annars fastnar fönstret vid en viss axel. (Vi kommer att se vad Glue to gör i fördjupningen.)

Och eftersom jag ritade fönstret på en annan yta kan jag nu välja om rutan Cut opening ska vara förbockad eller inte.

Om jag hade ritat fönstret mitt i tomma luften, utan att den legat på en annan yta, hade rutan varit grå. Men nu kan jag alltså välja om fönstret automatiskt ska skära hål i ytan den används på eller inte.

Eftersom man ska kunna se igenom fönstret så låter jag rutan Cut opening vara förbockad. Då skär fönstret automatiskt ett hål i den platta yta det placeras på så vi ser igenom dess glas.

Rutan Replace selection with component bör alltid vara förbockad när man skapar en komponent, om man inte har en särskild anledning att bocka av den.

Sedan klickar jag på knappen Create.

 

Då blir fönstret till en komponent i panelen Components, och de markerade linjerna och ytorna i ritningen ersätts av en färdig instans av den nya fönsterkomponenten.

 

 

 

13.6. Placera ut fler instanser av fönstret

Om jag nu kopierar fönsterinstansen med verktyget Move...

 

... och placerar kopian på en yta (det kan vara samma yta som den andra instansen, eller en helt annan yta)...

 

... så kommer den nya instansen att automatiskt skära ett hål i den ytan.

Det gör att vi kan se igenom det fönstret.

(Om rutan Cut opening hade varit avbockad när jag gjorde en komponent av det markerade fönstret så hade dess instanser inte skurit egna hål i väggen, utan då hade jag behövt göra hålen för hand om jag ville att man ska kunna se in genom fönstren.)

 

 

 

13.7. Radera en fönsterinstans

Varje instans skapar ett eget hål, och det följer automatiskt med instansen om man t. ex. flyttar eller raderar den.

Så om jag ser till att en av fönsterinstanserna är vald...

 

... och trycker på Delete (Win) / Backspace (Mac) så den raderas så följer även hålet med.

Vi behöver alltså inte reparera hål i efterhand.

 

 

 

13.8. Saker att tänka på vid placeringen av instanser

Det kan uppstå vissa konstigheter när man ska placera instanser av sådana här komponenter, så vi ska se hur vi kan ta oss runt dem.

Jag vill placera en ny fönsterinstans i ritningen, så jag öppnar komponentpaletten och klickar på den nya komponenten, Fönster - platt.

 

När jag då för ut pekaren i ritningen är en instans av det fönstret fäst vid pekaren.

Om jag nu vill att den nya instansen ska hamna på samma höjd som det redan utplacerade fönstret kan jag t ex peka på en av det första fönstrets nedre hörnpunkter...

 

... men då kan något konstigt hända: Den nya instansen viker sig längs helt fel axel. Den ska ju vara tryckt mot väggen, men här faller den plötsligt rakt igenom väggen istället.

Det finns olika sätt att ta sig runt det här problemet.

 

Det är ofta en annan instans som får den nya att vika sig konstigt, så ett sätt att få den nya instansen att hamna rätt är att placera pekaren en bit bort från den redan utplacerade instansen.

Om allt ser rätt ut kan man klicka.

 

Då är det enkelt att använda Move för att flytta den nya instansen dit man vill ha den.

I det här fallet vill jag att den nya instansen ska hamna på samma höjd som den gamla, så jag klickar fast Move-verktyget i den nya instansens nedre hörn och lyfter den längs blå axel.

 

Medan jag lyfter instansen längs blå axel håller jag ned tangenten Shift på tangentbordet.

Det får flytten att låsas vid den aktuella axeln (alltså blå axel i det här fallet),.

Medan Shift är nere så kan jag peka på en av den intilliggande fönster-instansens nedre punkter.

Då hamnar punkten jag drar i på exakt samma höjd som den jag pekar på...

 

... och då kan jag klicka. Sedan kan jag släppa Shift-tangenten.

Nu har den nya fönster-instansen hamnat på exakt samma höjd som den första.

Det finns många sätt att göra det här på, men det här är sättet jag själv föredrar.

Nu vore det ju enkelt att t. ex. flytta den nya instansen sidledes, och om man vill ange exakta mått kan man alltid skapa stödlinjer eller stödpunkter för att mäta upp avstånden.

 

 

 

13.9. Ändra på en instans med verktyget Scale

Man kan som sagt ändra storlek på en instans med verktyget Scale utan att någon annan instans påverkas.

 Kravet är då att man inte får öppna instansen man ska ändra storlek på, annars räknas det som att man ändrar i själva komponenten, vilket ju skulle ge samtliga instanser samma ändring.

Jag ska göra den ena fönsterinstansen totalt 300 mm bred och 400 mm hög, så jag väljer verktyget Scale och klickar på den.

 

Sedan kan jag aktivera X-Ray för att lättare se punkterna längs instansens sida.

Jag pekar och klickar på den gröna mittpunkten längs sidan så inte instansens tjocklek påverkas, bara dess bredd.

 

Då kan jag trycka ihop fönstret utan att klicka...

 

... och skriva precis hur bred jag vill att den instansen ska vara: 300 mm.

När man ska ange exakta mått vid en storleksändring med verktyget Scale så måste man avsluta med mm (eller något annat mått), annars blir ändringen 300 gånger så bred som den är nu, vilket ju inte skulle bli rätt.

Du lär märka om det händer; i så fall är det bara att gå in på Edit > Undo och testa igen.

 

När jag trycker på Enter trycks instansen ihop så den blir exakt 300 mm bred.

Nu ska jag göra den 400 mm hög.

 

Jag vinklar kameran så jag kan komma åt att klicka på mittenrutan längs instansens undersida.

 

Då kan jag föra pekaren uppåt, så trycks instansen ihop på höjden.

 

Jag skriver 400 mm och trycker på Enter.

 

Då har just den instansen av fönstret skalats om: Den är nu 300 mm bred...

 

... och 400 mm hög.

 

 

 

13.10. Namnge instanserna i paletten Outliner

Instanserna visas förstås i paletten Outliner, så om jag har flera fönster...

 

... kan jag lätt döpa om dem genom att högerklicka på deras namn och välja Rename.

Då är det lättare att se direkt i Outliner vilket fönster som är vilket.

 

 

 

13.11. Att göra väggarna till en grupp, och vad det innebär för fönsterinstanserna

Det är i såna här tillfällen funktionerna Cut och Paste In Place kan komma till användning.

Det är absolut inget krav att göra så här, men det är ett bra övningstillfälle.

Jag vill göra väggarna till en grupp så jag inte riskerar att de växer fast i någonting annat i ritningen: Jag trippelklickar på en av väggytorna. Den och allt intilliggande markeras.

Då högerklickar jag på en av de markerade bitarna och väljer Make Group.

(Det skulle även fungera att göra väggarna till en komponent -- men om man bara planerar att ha en enda uppsättning av det man markerat så går det bra att göra den till en grupp.)

 

Nu händer genast två saker.

Den första är att en ny grupp dyker upp i paletten Outliner. Den heter bara Group, som ju alla grupper heter automatiskt.

Om jag klickar på den så markeras väggarna i ritningen, så jag vet att den nya gruppen är vägg-gruppen jag just skapade.

 

Jag döper om den så jag lättare vet vilken det är, ifall jag skapar fler grupper.

 

Den andra saken som hände när jag gjorde väggarna till en egen grupp är att fönstren inte längre går att se igenom.

Det beror på att de inte längre kan skära hål i ytan de är fästa vid, eftersom den ytan nu finns i en separat grupp medan fönsterinstanserna ligger utanpå den gruppen.

 

För att lösa det här kan jag placera om instanserna så de hamnar inuti gruppen istället.

Då kommer de åt väggytan och kan skära hål i den som vanligt.

 

 

 

13.12. Placera fönstren inuti gruppen de ligger på med Cut och Paste In Place

Jag börjar med att markera den ena fönsterinstansen, antingen genom att klicka på den med verktyget Select eller genom att klicka på den i paletten Outliner -- det är samma sak: Instansen markeras. Det ser man på att den får en blå ram runt sig i ritningen.

 

Då kan jag gå in på Edit > Cut...

 

... så kopieras instansen in i datorns minne, och samtidigt raderas instansen från ritningen. Den är alltså"utskuren" nu.

(Det hade gått lika bra att välja Copy för att kopiera fönsterinstansen in i datorns minne och sedan radera den ur ritningen för hand, men Cut gör alltså båda sakerna samtidigt.)

Då kan jag öppna vägg-gruppen genom att t. ex. dubbelklicka på dess namn i paletten Outliner.

En öppen grupp eller instans markeras med ljusblå text i Outliner, och visas förstås med en grå ramlinje runt sig direkt i ritningen.

Nu är alltså gruppen med väggarna öppen för redigering.

 

Då kan jag gå in på Edit > Paste In Place.

 

Den utskurna fönsterinstansen klistras då in på exakt samma position den hade tidigare -- men eftersom gruppen den låg utanpå nu är öppen så hamnar instansen inuti den gruppen istället.

Det ser vi direkt i paletten Outliner: Där ligger nu instansen "stora fönstret" en bit inskjuten under gruppen "väggarna".

Det betyder att den instansen nu ligger inuti den gruppen, vilket gör att instansen kan skära hål i väggen igen.

 

Ett annat tecken på att instansen "stora fönstret" ligger inuti gruppen "väggarna" är att om jag klickar på gruppen i Outliner så markeras både den och fönsterinstansen med blått.

Det är bara det lilla fönstret som är svart: Den instansen ligger alltså fortfarande utanför gruppen, vilket ju medför att den inte kan göra något hål i gruppens vägg.

 

För att fixa det problemet kan jag göra likadant med instansen "lilla fönstret" som jag just gjorde med "stora fönstret": Jag väljer den instansen, klipper ut den med Edit > Cut, öppnar gruppen "väggarna" genom att dubbelklicka på den i Outliner, och går sedan in på Edit > Paste In Place.

Då klistras fönstret in på exakt samma position som tidigare, men eftersom gruppen "väggarna" nu är öppen så klistras fönstret in på samma position inuti gruppen istället för utanpå den.

Nu ligger alltså båda fönsterinstanserna inuti gruppen "väggarna", vilket gör att båda nu kan skära sina hål i dess ytor.

 

 

 

13.13. Kort om nästlade komponenter eller grupper i varandra

Att placera grupper eller instanser inuti andra grupper eller instanser på det här viset kallas för att "nästla" dem.

 När man pratar om nästlade komponenter menar man alltså en komponent vars innehåll består av instanser av andra komponenter (eller grupper). Det är något vi kommer att titta närmare på i nästa lektion, men vi har ju fått en försmak här.

Om en grupp eller instans innehåller flera andra grupper eller instanser kan det snabbt börja se rörigt ut i Outliner-paletten. I så fall kan man titta till vänster om den yttersta gruppens eller instansens namn i Outliner-paletten. Där finns antingen en vit liten ruta (Windows) eller en grå pil (Mac). (Jag kallar den för "ruta" i den här kursen, men om du använder Mac är det alltså en grå pil istället.)

Klicka på den lilla rutan till vänster om den yttersta gruppens eller instansens namn. Då dras listan på dess nästlade bitar in så man slipper se dem.

I det här fallet kan jag alltså klicka på den lilla rutan till vänster om gruppen "väggarna" i Outliner. Då göms listan med det den omsluter -- instanserna "stora fönstret" och "lilla fönstret".

 

Om man vill ta fram listan igen kan man klicka på rutan vid den yttersta gruppens eller komponentens namn en gång till.

Då visas listan.

 

Om jag väljer att gömma gruppen "väggarna" genom att högerklicka på den i Outliner och välja Hide...

 

... så göms inte bara den utan även det den omsluter.

 

Om jag väljer att ta fram gruppen "väggarna" igen genom att högerklicka på den i Outliner och välja Unhide...

 

... så tas väggarna fram igen, och även fönsterinstanserna.

Man kan välja att gömma delar som en grupp eller instans omsluter genom att högerklicka på dem i Outliner och välja Hide, som vanligt. Då göms de, men den omslutande gruppen eller instansen påverkas inte.

I det här fallet har jag dolt fönsterinstansen "lilla fönstret", men instansen "stora fönstret" och gruppen "väggarna" förblir synliga.

 

 

 

 

 

Övningar, grundkurslektion 4

1. Skapa ett klassrum med möbler

Det här blir en ganska lång övning, men den ger gott om träning.

Du kan färga allt du skapar med de färger och/eller material du vill.

Använd Outliner medan du skapar sakerna för att ha bättre koll på dem: Ge gärna de olika instanserna egna namn i Outliner-paletten så du direkt ser vilka de är.

 

 

Klassrummet:
Använd verktyget Line och rita en liggande rektangel som du gör 9 meter längs röd axel och 6 meter längs grön axel. Det blir klassrummets golvyta.

Rita två väggar längs golvytan: En långsida och en kortsida -- alltså två väggar som möts i ett hörn. Gör väggarna tre meter höga. (Vi gör bara två väggar så att vi kan se in i klassrummet.)

Låt väggarna vara helt platta -- du ger dem alltså ingen tjocklek med Push/Pull. Det är viktigt!

 

 

 

Fönstret:
Skapa en "skräpyta", alltså en yta du kan använda och sedan slänga bort. Gör den stående, som en vägg, någonstans vid sidan om ditt klassrum.

Gör skräpytan gärna riktigt bred och hög så du har mycket yta att jobba på, men låt den vara alldeles platt.

Rita nu ett fönster på ytan.

Ge fönstret en ram och andra detaljer, så som du vill ha det.

En viktig detalj: Använd inte Push/Pull för att trycka in eller dra ut ytan som ska vara fönstrets "glas", utan låt den ligga kvar där den är.

Glaset måste nämligen ligga på exakt samma ställe som väggen det ska skära hål i, annars kommer inte funktionen Cut opening att fungera som det är tänkt.

(Om du exempelvis skulle trycka in fönstrets glasyta med Push/Pull så kommer den att hamna bakom väggytan när du placerar fönstret i ditt klassrum. Då ser du inte igenom väggen, utan väggen täcker över glaset. Men genom att låta glasytan vara på exakt samma position som väggen så kommer glasytan att skära hål i väggen. Då kan du se igenom väggen.)

 

Använd material ur kategorin Glass and Mirrors (eller Translucent) så de ytor som ska vara fönstrets glas blir genomskinliga, så du ser rakt genom skräpytan.

När du är nöjd med hur ditt fönster ser ut, markera det. Det enklaste sättet är att göra så här:

1. Vinkla kameran så du tittar rakt på fönstret.

2. Välj verktyget Select och placera pekaren en bit ovanför och till vänster om fönstret.

3. Håll ned musknappen och flytta pekaren snett nedåt och åt höger tills du fått en markeringsram med släta linjer (alltså inte streckade linjer) som helt omsluter fönstret, men som inte omsluter hela skräpytan. Då kan du släppa upp musknappen.

4. Nu ska fönstrets alla linjer och ytor ha markerats, men skräpytan förblir omarkerad. (Det beror på att markeringsramar med släta linjer bara markerar de objeket den helt omsluter.)

 

Nu kan du göra det markerade fönstret till en komponent. Se då till att valet Cut opening är förbockat så fönstret automatiskt skär igenom ytan du placerar det på. Radera sedan skräpytan; den behövs ju inte längre.

Placera nu minst tre instanser av din fönsterkomponent på ena väggen i klassrummet. Fönstren ska skära genom väggen så man ser ut genom dem. (Observera att om väggen redan är i en egen grupp så kommer dina fönster inte att kunna skära igenom den. I så fall finns det två lösningar på det här problemet:

Sätt 1. Markera fönsterinstanserna med verktyget Select.

Gå in på menyvalet Edit > Cut, så de klipps ut ur ritningen.

Högerklicka sedan på väggen och välj Explode. Då löses gruppen som omsluter väggen (och antagligen resten av klassrummet) upp, så väggen blir fri.

Gå nu in på menyvalet Edit > Paste in Place. Då klistras fönsterinstanserna in på exakt samma position de hade tidigare, och kommer nu att skära igenom den fria väggen.

 

Sätt 2. Markera dina fönsterinstanser med Select.

Gå sedan in på menyvalet Edit > Cut, så de klipps ut ur ritningen.

Välj verktyget Select och dubbelklicka på väggen så dess grupp öppnas.

Gå därefter in på menyvalet Edit > Paste in Place. Då klistras fönstren in på exakt samma position de hade tidigare, men den här gången hamnar de inuti väggens grupp. Det gör att de nu kan skära igenom väggens yta.

 

 

Skolbänk och tillhörande stol:
Gör en skolbänk och en stol.

Måtten på skolbänken: Höjd 65 cm, bredd 62 cm, djup 52 cm.

Måtten på stolen: Sitshöjd 40 cm, ryggstödshöjd 66 cm.

I övrigt får de se ut som du vill.

Gör bänken och stolen till varsina komponenter.

Placera ut totalt tjugo instanser av bänken och stolen. De ska placeras ut i fem rader med fyra bänkar och stolar i varje rad.

(Det går bra att bara placera ut en stol och en bänk så som du vill ha dem. Sedan kan du markera båda med Select, kopiera dem på valfritt sätt, och placera ut kopiorna vid sidan om originalen längs en axel. Upprepa tills du har en rad med fyra bänkar och stolar. Då kan du sedan markera allihopa, kopiera dem, och placera hela radkopian längs en axel rakt framför, eller bakom, originalen.)

 

 

Kateder:
Rita en kateder, gör den till en komponent, och placera den längst fram i klassrummet.

Placera en instans av stolen bakom katedern. Använd Scale för att öka den instansens storlek utan att någon annan instans påverkas.

 

 

Tavla:
Gör en svart tavla (eller whiteboard) och gör den till en komponent. Placera den på väggen bakom katedern.

 

 

Bord:
Gör ett bord som är 80 cm högt och 120 cm brett. Gör bordet till en komponent. Placera minst tre instanser av bordet längst bak i klassrummet

Placera ett par instanser av stolkomponenten vid borden.

 

 

Böcker:
Rita en enkel bok. Gör den till en komponent. Placera minst tjugo instanser av bok-komponenten i klassrummet. Använd Rotate och Scale för att få instanserna att ligga litet olika och vara olika stora.

Du får gärna göra olika typer av böcker. I så fall ska dessa böcker också vara komponenter.

 

 

Övriga detaljer:
Skapa egna detaljer i ditt klassrum: Pennor, papper, tavlor, suddgummin, pekpinne, vad du nu vill. Varje ny sak du skapar ska göras till en komponent.

(Glöm inte att om du är särskilt nöjd med en komponent du skapat, spara den så du har kvar den! Det gör du enklast genom att högerklicka på dess namn i paletten Outliner och välja Save As. Då sparas bara just den komponenten i en egen SketchUp-ritning, som du sedan kan hämta in i en annan ritning genom att gå in på File > Import.)

 

 

Spara. När du är klar sparar du ritningen. Döp den till ditt namn följt av "klassrum" -- i mitt fall alltså "mats holmgren - klassrum", fast du skriver naturligtvis ditt eget namn istället.

 

 

 

När du är klar...

När du är klar meddelar du mig på olika vis beroende på hur du läser kursen.

Klicka på den länk som gäller för dig och följ instruktionerna:

 

Jag är elev på Svefi
Stäng  
Jag läser detta som distanskurs via Nätbildarna
Stäng  
Jag läser detta som privat distanskurs via Barents hus AB
Stäng