5. Om komponenterVi har hittills använt grupper för att hindra våra modeller från att växa fast i varandra, och det fungerar bra. Men nu ska vi börja titta på komponenter, och det kommer att påverka hur vi använder grupper. En komponent är en litet mer avancerad sorts grupp: Den fungerar i stort sett precis likadant, den öppnas likadant, och den kan påverkas likadant. Den stora skillnaden är att alla komponenter av samma typ är sammankopplade med varandra. Det innebär att om du har t. ex. ett bord som du gjort till en komponent och sedan gör en kopia på det så är de två borden sammankopplade: Om du nu ändrar färg på det ena bordet så kommer samma färgändring automatiskt att ske på det andra; och om du ändrar på höjden på det ena bordets ben kommer det andra bordets ben att ändras likadant. Det här är både bra och dåligt: Om du märker att en detalj ser konstig ut i ett av borden kan du fixa till den som vanligt, så kommer samma detalj att ha fixats till även på det andra bordet. Men om du vill att ena bordet ska vara svart medan det andra ska vara gult så blir det genast litet krångligare: Då behöver du först göra ett av borden unikt, som det kallas. Då kommer de inte längre att vara sammankopplade. Men det är något vi kommer till först i nästa lektion -- jag bara nämner det här så du vet att det är möjligt att koppla isär komponenter. En annan stor skillnad mellan grupper och komponenter som du kanske inte märker direkt, men som kommer att påverka ditt arbete när du väl börjar göra större ritningar, är att varje grupp är unik medan komponenter är något som kallas instanser. Det här är skillnaden: Vi säger att du har en grupp i din ritning och du gör nio kopior på den. Det innebär att du nu har nio nya, helt separata uppsättningar av liknande linjer och ytor i din ritning. De är helt unika: Om du ändrar i en grupp så påverkas inte de andra på något sätt. Men dessa nio nya grupper kommer att kräva nio gånger så mycket minne av din dator. Och när du sparar ritningen så kommer var och en av de nio nya grupperna att öka ritningens filstorlek med lika mycket som originalet. Det kanske inte låter som mycket, men om grupperna består av många linjer så kan ritningen snabbt blåsas upp så den blir svår att e-posta eller jobba med. Om du däremot har en komponent i din ritning och gör nio kopior på den så kommer dessa kopior inte att räknas som helt unika, separata objekt, så som grupper gör. De nio kopiorna räknas istället som "instanser". Utan att bli för teknisk kan man säga att en instans inte är en normal kopia, utan istället en "spegling" av originalet. Speglingar tar bara upp en bråkdel av det minne en vanlig, separat kopia kräver. Den stora skillnaden är att eftersom alla instanser speglar varandra så kommer den ändring du gör i en att utföras på alla andra. I övrigt fungerar de precis på samma sätt som grupper. På det stora hela kan man säga att en komponent bara laddas in en enda gång i ritningen oavsett hur många kopior ("instanser") man har av den, medan var och en av ens grupper behöver laddas in var för sig och kan snabbt göra en ritning så stor att den blir seg att jobba med.
5.1. När man bör använda grupper och när man bör använda instanserOm du bara ska ha en enda kopia av en viss sak i din ritning, t. ex. ett enda köksbord, så kan det gärna vara en grupp (även om det absolut inte är något fel om det är en komponent). Om du däremot ska ha flera kopior av en viss sak, t. ex. tjugo likadana stolar, så bör de vara instanser av en och samma komponent istället, eftersom de då kräver mycket mindre minne av SketchUp. Tjugo likadana grupper kan sega ned datorn i onödan; tjugo instanser av en och samma komponent är mycket lättare att jobba med. Vi ska alltså börja jobba med komponenter nu. Men det betyder inte att vi kommer att göra oss av med grupper. Grupper kommer att få en stor användning när vi ska organisera innehållet i våra ritningar. Men det är något vi tittar på senare.
6. Hur komponenter fungerarVi har faktiskt jobbat litet med en komponent ända sedan vi började använda SketchUp: Figuren som alltid dyker upp mitt i varje ny ritning, och som vi alltid suddar bort, är en typ av komponent. Den ser litet annorlunda ut från det vi jobbat med tidigare då den ju är en platt bild som alltid är vänd mot kameran -- men den fungerar precis som en vanlig komponent (och grupp), så vi ska använda den för att se hur en komponent fungerar. (Vi kommer att se hur vi kan skapa platta, kameravända komponenter längre fram.)
6.1. Öppna och ställ in paletten ComponentsNär man ska jobba med komponenter behöver man använda sig av paletten Components. Vi börjar med att ta fram den. Titta på ditt palettfönster och klicka på rubriken Components i det. (Du kan behöva rulla uppåt eller nedåt i fönstret för att hitta rubriken.) Då ska paletten Components -- alltså komponent-paletten -- fällas ut. (Om den redan visades så fälls den ju in istället. Klicka i så fall en gång till på rubriken.)
Om fönstret helt saknar rubriken Components så behöver du ta fram den. Gå i så fall in på menyn Window. Där klickar du på valet Default Tray > Components så det blir förbockat. Då ska rubriken för paletten Components visas i ditt palettfönster, och då kan du fälla ut den där.
Nu kan du fortsätta till stycke 6.1.3. nedan.
Men om du, som jag, ställde in att paletten Components ska visas i ett eget Tray-fönster (se grundlektion 2, sida 3, stycke 8, länken "Hur du tar fram och använder paletter i SketchUp") så behöver du ta fram det fönstret först, ifall det inte redan syns i ditt SketchUp. I så fall går du in på menyn Window och pekar på namnet för ditt eget Tray-fönster. Mitt eget Tray-fönster, som bland annat innehåller paletten Components, heter "Material och komponenter", så det är det jag pekar på. (Våra egna Tray-fönster visas alltid nedanför Default Tray i menyn.)
Där ser jag att valet Components är förbockat i undermenyn. Det betyder alltså att paletten Components visas i Tray-fönstret Material och komponenter i mitt SketchUp.
För att säkerställa att Tray-fönstret Material och komponenter visas så behöver jag se om valet Show Tray finns högst upp i undermenyn. Om det finns så klickar jag på det. Då visas Tray-fönstret Material och komponenter i mitt SketchUp. (Om det däremot står Hide Tray högst upp i undermenyn så visas det Tray-fönstret redan. I så fall behöver du inte klicka någonstans.)
Nu visas alltså Tray-fönstret Material och komponenter i mitt SketchUp. Då kan jag klicka på rubriken Components i det, så visas den panelen.
6.1.3. När paletten Components är framme...När du tagit fram paletten Components så ser den ut ungefär så här:
Precis som när vi tittade på färgerna och materialen i SketchUp så finns det faktiskt färdigt inbyggda komponenter i SketchUp. Men de är ganska tråkiga, så vi struntar i dem. För att se vilka komponenter som finns i ritningens minne klickar man på den lilla husknappen.
Då visas de komponenter som använts i ritningen. Man kan välja att visa komponenterna på olika vis, precis som med färger och material. Du kan välja visningssätt genom att klicka på knappen med små fyrkanter på, längst till höger. Då får du välja mellan: Small Thumbnails: Visar varje komponent som en liten bild. Jag brukar själv alltid välja Details.
6.2. Placera ut instanser av en komponent i ritningenHär finns alltid minst en komponent från början: Figuren vi suddar bort i början på varje ny ritning. Den har ett namn som Chris, Sophie, Steve, eller Lisanne. (Figuren byts ut i varje ny årsutgåva av SketchUp. Det spelar ingen roll vilken figur som visas i din version av SketchUp, de fungerar exakt likadant ändå. I den här genomgångens exempel är det Chris som används, fast du kan ha en annan figur i ditt SketchUp.) Chris är alltså en komponent. Vi kommer att främst använda komponenter som ser ut som vanliga modeller, men man kan även skapa platta, tvådimensionella komponenter som figuren Chris. De fungerar exakt likadant, så vi kan använda komponenten Chris för att gå igenom grunderna i hur en komponent kan användas. Det här är något vi kommer att upprepa många gånger i kursen. Om vi klickar på komponenten Chris i komponentpaletten (och om du har exempelvis Lisanne i ditt SketchUp så klickar du alltså på Lisanne istället)...
... så kan vi föra ut pekaren i vår ritning. Då är en kopia av den komponenten fäst vid vår pekare. Kopior av en komponent kallas som sagt för "instanser", eftersom de inte är rena kopior så som grupper kan vara utan är snarare "speglingar" av komponenten vi klickade på i paletten. I det här fallet är alltså figuren i komponentpaletten själva komponenten. Det vi placerar ut just nu är en instans av den komponenten. Så själva komponenten ligger alltid i paletten Components. Alla kopior vi klickar in i vår ritning är instanser (alltså speglingar, en sorts kopior) av den komponenten. Det är bara att klicka där du vill ha instansen.
Om vi vill ha två figurer i vår ritning kan vi antingen klicka på komponenten i komponentpaletten igen, eller bara göra en vanlig kopia på instansen vi just klickade fast. Det är samma sak: Vi får en ny instans som vi kan klicka fast i ritningen.
6.3. Ändra i en instansVi ska göra en ändring i en av de två instanserna: Vi ska byta färg på en yta. Öppna den ena instansen på precis samma sätt som när vi öppnar en grupp: Välj verktyget Select och dubbelklicka på den. Då öppnas den. Vi ser att instansen är öppen på att den får en grå, prickig ramlinje runt sig, precis som grupper också får, och att allt annat i ritningen bleknar.
När instansen är öppen kan vi klicka med Select på ytan vi vill färga -- jag klickar på tröjan i det här fallet. Om den ytan blir prickig så är vi inne i rätt del, och kan då klicka på verktyget Paint Bucket, ställa in färg- och materialpaletten på kategorin Color, välja en röd färg, och klicka med hinken på den markerade ytan. Ytan blir då röd -- men inte bara i instansen vi öppnade, utan även i den andra. Båda instanserna fick alltså automatiskt samma ändring.
Vi kan stänga den öppna instansen genom att klicka med Select utanför dess prickiga ramlinje, precis som när vi stänger en grupp. Om vi nu tittar på figurens komponent i komponentpaletten så ser vi att den också har en röd tröja. Det beror på att alla ändringar man gör i en instans automatiskt förs över till komponenten i paletten -- och eftersom varje instans är en spegling av sin komponent så får då alla instanser exakt samma ändringar.
6.4. Radera instanserMan raderar instanser på samma sätt som man raderar grupper: Klicka på den med verktyget Select så den markeras med en blå ramlinje.
Då kan du trycka på tangenten Delete (Win) / Backspace (Mac) så försvinner den.
Jag raderar den andra med så inga instanser av figurens komponent finns utplacerade i ritningen. Men det betyder inte att själva komponenten försvinner: Den finns fortfarande kvar i ritningens minne. Det här är en viktig detalj att känna till, särskilt om du har en detaljerad komponent som kräver mycket minne: Även om du raderar alla instanser av den komponenten ur din ritning så finns ändå själva komponenten fortfarande kvar i ritningens minne, och tar upp lika mycket plats som förut. Så för att helt bli av med en komponent måste man radera den ur ritningens minne. Vi kommer till det litet längre fram i den här lektionen.
7. Bygg en pallVi kommer att skapa en hel del komponenter i den här kursen, men vår första ska bli väldigt enkel. Vi ska skapa en pall. Det blir en del repetitioner på saker vi gjort förut, men vi får även se hur man kan använda vanliga linjer som stödlinjer och hur vi kan placera något på SketchUps "golv" -- inga märkvärdiga saker, men ändå detaljer som kan vara bra att känna till. När pallen är klar ska vi se hur vi gör den till en komponent. Om du vill gå direkt till hur du förvandlar en modell till en komponent kan du hoppa vidare till steg 8. 7.1. Sitsen
7.1. SitsenVälj verktyget Circle och klicka där du vill ha dess mittpunkt. Dra ut cirkeln längs en axel...
... och skriv 200 och tryck på Enter. Då får cirkeln en radie på 200 mm, vilket ju blir en diameter på 400 mm.
Välj verktyget Push/Pull och klicka på cirkelns yta. Lyft den uppåt...
... och skriv 70 och tryck på Enter.
Då blir cirkeln 70 mm hög. Det här är pallens sits.
7.2. Mät upp var benens ytor ska varaEftersom sitsen är rund kan det bli litet omständigt att markera var benen ska vara. Det finns en mängd olika sätt att göra detta på, men det här är ett av de mindre krångliga. Vänd kameran så du tittar på sitsens undersida. Välj sedan verktyget Tape Measure och peka på cirkelns nedre kantlinje tills du får kontakt med den.
Då kan du föra pekaren mot cirkelns mitt tills den snärtar mot dess mittpunkt ("Center"). Klicka där. Vi ska rita stödlinjer, så se till att pluset visas vid pekaren. (Om det inte gör det, tryck på Ctrl (Win) / Alt (Mac) tills pluset syns. Det spelar ingen roll om du trycker på tangenten före eller efter du klickat.)
För nu måttbandets pekare längs den ena sidaxeln (den röda i det här fallet) mot undersidans kantlinje tills du får kontakt med kantlinjen. Då kan du klicka...
... så ritar du in en stödlinje som korsar undersidan precis över dess mittpunkt, och stödlinjen följer en axel.
Gör sedan likadant längs den andra sidaxeln...
... så har du nu två stödlinjer som korsar varandra precis över undersidans mittpunkt.
Välj verktyget Circle och klicka där stödlinjerna korsar varandra...
... och dra ut en cirkel längs en axel.
Skriv 170 och tryck på Enter.
Då får den nya cirkeln alltså en radie på 170 mm. Vi ska använda den här inre cirkeln som en sorts rund stödlinje för placeringen av pallens ben.
7.3. Rita benens ytorPeka och klicka med verktyget Circle där innercirkeln korsar en av stödlinjerna.
Dra ut en cirkel längs en axel...
... och skriv 20 och tryck på Enter.
Då har vi gjort ytan för ett av pallens fyra ben.
Gör lika stora cirklar (20 mm) där stödlinjerna korsar innercirkeln.
Nu kan du sudda bort stödlinjerna och alla delar av innercirkeln tills bara de fyra benytorna är kvar på sitsens undersida.
7.4. Dra ut benenNu kan vi dra ut benen. Välj Push/Pull och klicka på en av benytorna. Dra den rakt nedåt...
... och skriv 500 och tryck på Enter. Då blir utdragningen exakt 500 mm åt det hållet.
Då kan du dra ut de tre andra benen med. Det snabbaste sättet är att klicka på en av benytorna med Push/Pull, placera pekaren på det redan utdragna benets nedre yta (eller kantlinjen runt den ytan) och klicka. Men det går förstås även lika bra att dra ut vart och ett av benen lika långt för hand.
Nu är pallen klar. Vi ska placera den så den står på SketchUps "golv". (Eftersom vi började med att skapa sitsen så är det den som ligger på golvet medan pallens ben sticker ned under det.)
7.5. Placera pallen på SketchUps golvTrippelklicka på någon av pallens ytor så hela modellen markeras.
Välj verktyget Move och klicka på någon av pallens allra nedersta punkter, vid någon av dess fyra fötter.
För pekaren rakt uppåt längs blå axel utan att klicka.
Medan du för pekaren längs axeln kan du hålla ned tangneten Shift. Då fastnar flytten vid just den axeln oavsett var du pekar. Medan du håller ned Shift kan du placera pekaren på Origo-punkten ("Origin"), där de tre axlarna möts. Då kommer pallen att lyftas längs blå axel tills punkten du drar i hamnar på samma höjd som Origo. Då kan du klicka, så står nu pallen på SketchUps "golv".
8. Skapa en komponentVi ska se hur vi kan göra pallen vi byggde i förra stycket till en ny komponent. Börja med att se till att hela modellen du vill göra till en komponent är markerad.
Då kan du antingen högerklicka på en av modellens markerade ytor och välja Make Component i menyn som visas...
... eller klicka på verktygsknappen Make Component. Det är precis samma sak.
Då visas fönstret Create Component. Här får man ange olika saker för komponenten. Vi bryr oss bara om två detaljer här just nu: Rutorna Name och Replace selection with component. Klicka i rutan Name och skriv vad din komponent ska heta. (Jag skriver "pall" i rutan.) Se sedan till att rutan Replace selection with component är förbockad. Det får den markerade modellen att genast ersättas med en instans av komponenten vi nu skapar. Det är standard att göra så. Avsluta med att klicka på knappen Create.
Då blir den markerade pallen genast till en instans -- det ser vi på att den får en blå markeringsram runt sig -- och komponenten "pall" dyker upp i komponentpaletten. (Om du inte ser din nya komponent i listan behöver du klicka på husknappen i paletten först.) Så nu har vi komponenten "pall" i paletten Components, och den har redan en instans ute i ritningen. Om du nu vill placera ut fler instanser av en komponent så räcker det med att klicka på den komponenten i paletten. Då fästs en ny instans av den komponenten vid din pekare, och då kan du klicka där du vill ha den i ritningen. (Om du råkat klicka på en komponent av misstag kan du trycka på tangenten Esc för att ta bort instansen från pekaren.)
Man kan även skriva in litet information om komponenten ifall man vill. Det är ett bra sätt att kunna organisera det hela. Du kan högerklicka på en komponent i paletten och välja Properties ("Egenskaper") i menyn som visas.
Då kan du bland annat byta namn på komponenten i rutan högst upp, och i rutan under kan du skriva in en kort beskrivning. Det finns fler rutor här, men vi går igenom dem senare.
När du är klar med ändringarna klickar du på fliken Select. Då kommer du tillbaka till komponentlistan. Där har nu det du ändrade eller skrev in i de två rutorna dykt upp. Nu ska vi se hur vi kan använda komponenten.
|