Mac   Windows
Cmd (nedersta raden)   Shift (näst nedersta raden)
 
   
Shift (näst nedersta raden)   Ctrl (nedersta raden)
 
Ctrl (nedersta raden)   Alt (nedersta raden)
 
Alt (nedersta raden)   Esc (övre vänstra hörnet)
 
Esc (övre vänstra hörnet)   Backspace (ovanför Enter)
 
Delete (vid Enter)  
 

 
SketchUp grundkurs Barents hus AB Nätbildarna Svefi - Sverigefinska folkhögskolan

8. PNG-bilder 3: Tonad himmel

Vi ska göra en halvt genomskinlig övertoning som vi ska använda för att skapa en elegant himmelseffekt. Om du inte vill använda en bild som himmel (se förra lektionen) kan du gärna använda en övertoning istället. Övertoningen kommer dessutom att göra så vi själva kan ändra färg på himlen och behålla övertoningen direkt i SketchUp.

8.1. Skapa en övertoningsstrimma
8.2. Gör övertoningen till en vattenstämpel

 

 

 

8.1. Skapa en övertoningsstrimma

Vi ska börja med att skapa en övertoning som vi ska spara som en PNG-bild.

Gå in på www.pixlr.com och klicka på Pixlr Editor.

 

Klicka på Skapa en ny bild.

 

Markera rutan Transparent ("Genomskinlig")...

 

... och låt rutan Presets vara inställd på 800 x 600 och klicka på OK.

 

Vi ska skapa en övertoning med svart färg som tonas över till genomskinlighet.

Titta på den stora färgrutan längst ned i verktygsfältet. Om den inte är svart, gör så här: Klicka på färgrutan...

 

... och ställ in färgen på svart. Klicka sedan på OK.

 

Klicka nu på knappen Gradientverktyg.

 

Då visas en ruta med titeln Gradient uppe under menyraden. Klicka på den rutan...

 

... så visas en mängd olika övertoningstyper. Klicka på typen som visar en övertoning som går från svart till grå/vit-rutigt (alltså genomskinligt).

 

Klicka på Gradientrutan igen för att stänga övertoningsfönstret.

 

Nu ska vi skapa en övertoning som går från svart till genomskinligt.

Placera pekaren nära överkanten i bilden. Håll ned musknappen...

 

... och flytta pekaren rakt nedåt, ungefär två tredjedelar av bildens höjd. Försök att göra linjen så rak som möjligt.

 

Släpp sedan musknappen så skapas en övertoning som går från svart högst upp till genomskinligt längst ned.

 

Nu ska vi beskära bilden så vi bara har en liten strimma. Den ska sedan dras ut sidledes i SketchUp så den täcker himlen, vilket kommer att ge oss en toning vi själv får bestämma styrkan på -- och eftersom filen blir så liten kommer den inte att tynga ned ritningen alls.

Klicka på knappen Markeringsverktyg.

 

Klicka sedan på pilen vid knappen Constraint...

 

... och välj Fixed Size, alltså "Fastställd storlek".

 

Klicka nu i rutan Bredd...

 

... och skriv 1 i den. Detta kommer alltså att göra att vår markering blir exakt 1 pixel bred när vi väl skapar den.

Se sedan till att värdet i rutan Höjd är samma som bildens höjd. I mitt fall gjorde jag ju bilden 600 pixlar hög, så det ska stå 600 i rutan Höjd. Det brukar ske automatiskt.

 

När du har rätt värden i rutorna Bredd och Höjd, klicka med verktyget var som helst i bilden. Då skapas en markering som blir exakt en pixel bred samt lika hög som själva bilden är.

 

Gå in på menyn Bild > Crop...

 

... så beskärs bilden efter markeringen: Nu klipps allt bort utom den en pixel breda övertoningsstrimman.

 

Då kan vi spara den. Gå in på Arkiv > Spara.

 

Skriv in ett namn i rutan Namn (jag skriver himmelstoning) och se till att rutan Format är inställd på PNG, annars kommer inte övertoningen att behålla sin genomskinlighet.

Vi ser att bilden storlek bara är 1 KB -- mindre än så går det inte att få den. Klicka på OK...

 

... och spara bilden där du vill ha den.

Då är bilden för vår tonade himmel klar.

 

 

 

8.2. Gör övertoningen till en vattenstämpel

Starta SketchUp och skapa en ny ritning eller öppna en ritning du vill använda övertoningen i.

Vi ska använda övertoningen som en vattenstämpel i ritningens stil, så gå in på Window > Styles.

 

Då visas stilpaletten. Gå in på kategorin In Model och markera stilen ritningen använder just nu (antagligen Architectural Design).

 

Klicka sedan på fliken Edit...

 

... och klicka på knappen Watermark, den fjärde knappen från vänster under flikarna i paletten.

 

Klicka på knappen Add Watermark...

 

... så får du ange vilken bild som ska användas som vattenstämpel i din ritning.

Se till att rutan Filformat är inställd på All Supported Image Types, eller åtminstone PNG, så din övertoning visas.

 

Markera övertoningen och klicka på Öppna.

 

Då laddas den in, och du får ange dess inställningar.

Skriv in vattenstämpelns namn i rutan Name.

 

Markera sedan valet Background. Det gör att övertoningen hamnar längst bak i ritningen (men framför bakgrunds- och himmelsfärgen), vilket är där den ska vara.

 

Klicka på Next...

 

... och på Next...

 

... så visas alternativen för hur bilden ska repeteras.

Markera valet Stretched to fit the screen ("Utsträckt för att täcka skärmen"). Bocka sedan av rutan Lock Aspect Ratio ("Behåll proportioner").

Detta gör att övertoningen nu blir utdragen över hela skärmen, vilket är hur vi vill ha det -- om proportionerna skulle behållas finns nämligen risken att man plötsligt ser hur övertoningen repeteras höjdledes, och då blir det fel. När rutan Lock Aspect Ratio är tom dras övertoningsbilden istället ut både på bredden och höjden så den täcker precis hela skärmen utan att repeteras.

 

Avsluta med att klicka på Finish.

 

Nu täcker övertoningen himlen i ritningen. Det ser inte riktigt bra ut ännu, men det ska vi rätta till.

Klicka på knappen Background Settings, den tredje av de små knapparna under flikarna i paletten Styles.

 

Bocka för rutan vid Ground. Det får ritningens mark att visas. (Du kan förstås ställa in markens färg i färgrutan intill.) Det här gör att övertoningen stannar vid horisonten, annars kommer den att delvist täcka marken med, vilket ju inte ser naturligt ut.

 

Rutan för Sky ska också vara förbockad. Det är här vi kan ange hur övertoningen ska gå, från svart till den färg vi väljer. Klicka på färgrutan vid Sky...

 

... och välj t ex en klarblå nyans. Klicka på OK.

 

Då går himlen från svart till blått. Men det här ser ju inte riktigt bra ut ännu heller.

 

Vi går tillbaka till vattenstämpeln: Klicka på Watermark-knappen i paletten Styles.

 

Se till att raden för din övertoning är markerad...

 

... och klicka sedan på kugghjulsknappen.

 

Då visas övertoningsvattenstämpelns inställningar.

Håll ned musknappen på dragknappen mellan Background och Image...

 

... och dra den åt vänster. Ju längre åt vänster du drar den desto mer genomskinlig blir hela den svarta övertoningen, vilket släpper igenom den blå färgen.

 

Klicka på OK när du är nöjd med toningen...

 

... och klicka på miniatyrbilden uppe i palettens vänstra hörn (eller på den runda pilknappen till höger) för att verkställa ändringen.

 

Sedan kan du stänga paletten Styles.

 

Nu har vi en tonad himmel i vår ritning -- det är alltså en halvt genomskinlig övertoning som delvist filtrerar ritningens blå himmelsfärg.

Du måste inte använda en svart övertoning, utan det går förstås bra att göra en övertoning med någon annan färg i Pixlr (eller det grafikprogram du föredrar), och du måste ju inte heller hålla dig till en blå himmel -- du väljer själv vilka färger som passar din ritning.