6.7. Gör ritningen till en gruppInnan vi använder gräsbilden i vår ritning bör vi göra allt till en grupp så gräset inte fastnar i olika ytor. Gruppen går ju alltid att upplösa senare. Jag använder alltså Select och drar en markeringsram runt hela ritningen...
... och högerklickar sedan på någon av de markerade ytorna och väljer Make Group.
Då blir allt som var markerat till en grupp.
6.8. Gör en yta för gräskomponentenNu ska vi rita en yta för gräset. Jag väljer Line och klickar på hörnpunkten mellan marken och den ena väggen...
... och drar en linje en bit uppåt längs blå axel.
Därifrån drar jag en linje hela vägen över till markytans motsatta sida...
... och gör en sluten form av det hela. Då har vi en rektangel vi kan använda.
6.9. Importera gräsbilden som ett materialNu ska vi hämta in gräset. Gå in på File > Import...
... och gå in i mappen där du sparade gräsbilden. Se till att filtypen är inställd på antingen PNG eller All Supported Image Types (det senare valet visar alla bildtyper, inte bara PNG).
Då kan du klicka på gräsbilden så den markeras.
Klicka sedan på valet Use as texture (alltså "Använd som texturbild")...
... och klicka på Öppna.
Då laddas gräsbilden in. Den är ofta väldigt stor från början, men det gör ingenting.
Klicka med hinken på den nya rektangelns nedre vänstra punkt...
... och klicka på rektangelns övre högra punkt.
Då täcks rektangeln med gräset. Det ser ju inte så bra ut ännu, men vi ska rätta till det.
Ta fram materialpaletten och gå in i kategorin In Model. Klicka på gräsmaterialet som nu lagts till i den (eftersom vi valde Use As Texture när vi laddade in gräset -- när vi då klistrade in det på ytan i bilden lades materialet till i paletten). Klicka sedan på fliken Edit...
... så kommer vi åt gräsets inställningar. Nära nederkanten i paletten hittar vi materialets bredd- och höjdrutor.
Se till att kedjesymbolen till höger om höjd- och breddrutorna är hel -- om den är bruten, klicka på den tills den blir hel. Klicka sedan in markören i höjdrutan (den med en lodrät dubbelpil vid sig) och skriv 200 mm. Det gör att gräsmaterialet blir 200 mm högt i ritningen (och bredden anpassas automatiskt eftersom kedjesymbolen vid rutorna är hel), vilket ju genast ser bättre ut
6.10. Rätta till höjden på rektangelnVi ser att gräset ju repeteras på höjden. Så ska det inte vara, men det är lätt att rätta till.
Börja med att markera rektangelns övre linje med Select.
Välj sedan Move och klicka på den markerade linjen...
... och sänk linjen så gräset bara repeteras en gång på höjden. Klicka när du är nöjd med höjden.
6.11. Gör rektangeln till en komponentNu är rektangeln klar. Då ska vi göra den till en komponent så den kan upprepas utan att tynga ned ritningen.
Trippelklicka på den med Select...
... och högerklicka på den markerade ytan och välj Make Component i menyn som visas.
Vi kan döpa komponenten till Gräs.
6.12. Dölj gräskomponentens kantlinjerVi ska dölja kantlinjerna runt gräskomponenten. Dubbelklicka på den med Select så instansen öppnas för redigering.
Trippelklicka på ytan så den och dess linjer markeras.
Håll ned Shift och klicka på ytan så den avmarkeras. Då är ju linjerna fortfarande markerade.
Högerklicka på någon av de markerade linjerna...
... och välj Hide i menyn (eller gå in på Edit > Hide).
Då göms alltså kantlinjerna runt gräset.
Stäng instansen genom att klicka utanför dess ramlinjer med Select. Nu ser gräset färdigt ut.
6.13. Färga gräskomponentens baksidaNu ska vi titta på något som är lätt att glömma: Vänd kameran så du ser baksidan på gräskomponenten. Då lär du upptäcka att baksidan fortfarande är solid trots att framsidan är delvist genomskinlig. Det är ju något vi råkat ut för förut, men det är en bit datorlogik som kan vara litet förvirrande.
Det är lätt att rätta till: Välj Select och dubbelklicka på gräsinstansen så den öppnas...
... och välj gräsmaterialet i materialpaletten. Klicka med hinken på den solida baksidan...
... så får den gräset på sig, antagligen (förhoppningsvis) utan att du behöver ställa in något på den.
Då är gräskomponenten klar.
6.14. Multikopiera gräsetNu ska vi täcka gräsmattan med gräset. Resultatet blir inte direkt realistiskt, men det ser bra ut så länge kameran inte tittar rakt på det. Markera gräsinstansen med Select...
... och välj verktyget Move. Aktivera kopieringsfunktionen och klicka på gräsinstansens nedre hörnpunkt.
Dra ut en kopia längs markens kantlinje...
... och skriv in ett passande avstånd, t ex 500, och tryck på Enter.
Då placeras kopian alltså 500 mm från originalet.
Skriv *7 (eller något annat värde som passar) och tryck på Enter...
... så får du totalt åtta gräsinstanser med exakt samma avstånd över marken -- originalet plus sju kopior. (Om totalt åtta instanser är för mycket för din markyta, skriv något annat värde, t ex *5 och tryck på Enter. Då ändras antalet kopior genast till fem istället för sju så länge du inte hunnit klicka någon annanstans mellan multikopieringarna.)
6.15. Dubblera gräset och spegelvänd kopiornaVi ska variera gräset litet. Klicka med Select på den första instansen...
... och håll ned tangenten Shift. Klicka på de övriga gräsinstanserna så alla blir markerade.
Välj Move, aktivera kopieringsfunktionen, och klicka på den första instansens nedre hörnpunkt.
När du nu flyttar på pekaren så drar du ut en kopia ur varje markerad instans. Flytta pekaren längs markytans kant...
... och skriv in halva värdet du flyttade den allra första kopian med. I mitt fall flyttade jag den första kopian 500 mm, så den här gången skriver jag 250. Tryck på Enter...
... så placeras de nya kopiorna mellan originalen.
Högerklicka med Select på någon av de nya kopiorna (låt dem fortfarande vara markerade, annars kan du markera varannan gräsinstans nu) och välj Flip Along. Välj den sidaxel gräsinstanserna följer, i mitt fall röd axel.
Då blir varannan gräsinstans spegelvänd, vilket gör att det ser mer varierat ut.
Om vi zoomar in på gräset ser vi tydligt att den första och tredje gräsinstansen är vänd åt ett håll medan den andra och fjärde är vänd åt ett annat. Det beror alltså på att varannan instans nu är spegelvänd..
6.16. Gräset är klartNu är gräset klart. Det ser som sagt inte vidare realistiskt ut, men det fungerar så länge man tittar på det rakt på.
En sak som är bra att känna till är att gräsinstanserna, precis som trädet vi jobbade med tidigare, räknas som solida ytor trots att de är genomskinliga: Om vi aktiverar skuggorna ser vi hur gräset kastar solida rutor på väggarna.
Det är något vi får stå ut med om vi inte vill börja skära ut gräset med linjer, något som nog är ganska onödigt arbete: Om skuggorna ser konstiga ut i vissa lägen är det ju bara att flytta på dem med knapparna Time och Date i skuggpaletten.
|