12. Projected Texture: Ge material åt böjda ytorDet är alltid svårt att använda material på böjda ytor. Det beror på att en böjd yta ju består av en mängd små plattor, och materialet får en ny position för varje platta, så resultatet blir att det vanligtvis ser väldigt hackigt ut. Det går visserligen att färga en böjd yta som vanligt, aktivera Hidden Geometry, och använda texturpositioneringen på var och en av plattorna den böjda ytan består av -- men det är tidsödande om inte annat. Därmed finns det en funktion man kan använda sig av som tar sig runt problemet genom att helt enkelt projicera ett material på den böjda ytan på samma sätt som en projektor eller bildkanon. Fördelen är att det är väldigt enkelt och att resultatet oftast blir väldigt bra. Nackdelen är att om ytan är väldigt kurvig så kan materialet fortfarande se litet konstigt ut på sina ställen. Det beror på att materialet ju projiceras på ytan, och på samma sätt en böjd filmduk kan dra ut bilden på olika sätt kan en böjd yta dra ut materialet. Vi ska se hur det fungerar.
12.1. Skapa en böjd formDu kan skapa en hurdan böjd form du vill. Jag ska själv göra en form som är väldigt kurvig så vi tydligt ser hur det blir när man projicerar en textur på en böjd yta: Jag har använt verktyget 2 Point Arc och ritat två liggande bågar i min ritning. Sedan använder jag Line och ritar en rakt uppåtpekande linje från en av bågarnas yttre ändpunkter.
Jag ska använda linjen som guide för två nya bågar: Jag väljer 2 Point Arc igen och klickar på punkten där linjen möter den liggande bågen.
Sedan klickar jag på linjens mittpunkt...
... och drar ut bågens buktning sidledes. Sedan klickar jag.
Då bildas en yta mellan bågen och linjen. Det gör ingenting. Jag klickar med bågverktyget på mittpunkten igen...
... och klickar nu på linjens övre punkt...
... så kan jag dra ut en båge längs den sträckan med. Jag får den här bågen att bukta åt det motsatta hållet. Sedan klickar jag...
... så har jag nu två bågar längs den stående linjen. Jag väljer Eraser Tool...
... och suddar bort det raka strecket.
Nu ska de två stående bågarna bilda en sluten form. Jag markerar dem med Select...
... och väljer verktyget Offset. Sedan klickar jag på en av de markerade bågarna...
... och flyttar pekaren en kort bit åt sidan. Där klickar jag.
Då har jag två böjda former.
Jag väljer Line, zoomar in, och ritar en linje mellan de två vågformernas övre ändpunkter.
Sedan gör jag samma sak med de nedre punkterna. Då bildar de en sluten form som fylls med en yta.
Nu markerar jag de två liggande bågarna...
... och klickar med Follow Me på den nya ytan.
Då dras den böjda ytan ut längs de liggande bågarna, vilket bildar en flaggliknande modell.
Linjen tvärs över mitten kommer från punkten där de två stående bågarna mötte varandra. Jag väljer Eraser och håller ned tangenten Ctrl (Windows) eller Alt (Mac) för att aktivera funktionen Soften och Smooth.
Med tangenten nedtryckt suddar jag på det tvärsgående strecket...
... tills det mjukats upp och därmed gömts. (Om det finns någon bit man missat är det bara att mjuk-sudda bort den med.) Nu är formen klar.
12.2. Använd en textur på den böjda formenDet här är inget du måste göra -- vi ska bara se vad som händer när man använder en textur på en böjd form som vanligt. Jag väljer en väldigt tydlig textur, den svart/vita golvplattan ur kategorin Tile...
... och klickar med det på den böjda formen. Då blir resultatet ganska märkligt. Det beror alltså på att materialet börjar på en helt ny position i var och en av de plattor den böjda formen består av, så det blir alldeles hackigt.
Jag ångrar bort färgningen. Nu ska vi se hur vi kan göra för att projicera samma textur på den böjda formen istället.
12.3. Projicera en textur på den böjda ytanFörst och främst måste man ange hur texturen ska se ut när den projiceras. Det gör man genom att skapa en ny yta för den. Den här ytan är vanligtvis alldeles platt. Jag använder Line och ritar en stående fyrkant i min ritning. Det spelar ingen roll var den är, den ska bara användas för att föra över sin textur till den böjda formen -- sedan raderas den ändå.
När ytan är klar använder vi texturen vi vill projicera på den som vanligt...
... och kan sedan högerklicka på den nya ytans textur. Då kan vi välja Texture > Projected.
Nu förstår alltså SketchUp att den nya ytans material ska projiceras på en annan form. Då kan vi välja Paint Bucket-verktyget och hålla ned tangenten Alt (Windows) eller Cmd (Mac) så hink-pekaren blir till en pipett. Klicka med pipetten på den nya ytans textur. Släpp sedan upp tangenten...
... och klicka med hinken på den böjda formen. Då skjuts alltså texturen rakt på den böjda formen som ur en projektor.
Då kan vi sudda bort den nya ytan; den behövs inte längre. Den böjda formen ser ju väldigt bra ut framifrån...
... men när vi vänder på kameran kan vi se att texturen blir utdragen vid de snäva svängarna. Det hade ju blivit samma effekt om man projicerat en film på en vågig duk. Men det är ganska sällan man har så här kraftigt böjda former, och dessutom beror ju skavankerna även mycket på hur själva texturen ser ut. I det här fallet har texturen ett väldigt tydligt mönster, så man ser på en gång var utdragningen är. I mer "upptagna" mönster hade det sett bättre ut.
13. Hämta bilder från Stock.xchangeVi ska strax börja använda funktioner som låter oss jobba mer med bilder i SketchUp. Därmed kan det vara läge att först titta närmare på ett av de större gallerierna med gratisbilder som finns på nätet. Det heter Stock.xchange, eller SXC, och innehåller bokstavligen hundratusentals, om inte miljoner, gratis bilder man kan ladda ned och använda i vad man än skapar, från tidningar till webbsidor och just SketchUp-modeller. Vi ska se hur vi kan skapa ett gratis konto på den webbplatsen samt hur vi kan spara bilder därifrån.
13.1. Gå in på webbplatsen www.sxc.hu och skapa ett kontoGå in på webbplatsen www.sxc.hu. (Länken öppnas i en ny flik.) Klicka på länken Sign up, uppe i det högra hörnet.
Nu får du skapa ditt konto. Alla rutor som är markerade med en asterisk, * , måste fyllas i. De viktigaste rutorna är Login (ditt användarnamn för kontot), Password (ditt kontos lösenord) och E-mail address (din e-postadress). Du behöver kunna ange ditt användarnamn och lösenord varje gång du ska logga in och ladda ned bilder. När du fyller i den översta rutan, Login, kan du klicka på Check availability intill. Om du får meddelandet "TAKEN!" behöver du hitta på ett annat användarnamn i rutan. Fortsätt tills du får meddelandet "OK!". Då kan du fylla i resten av rutorna. Du får bara använda engelska bokstäver, alltså från a till z, i ditt användarnamn. Du kan fylla i rutorna enligt bilden nedan. Avsluta med att klicka på Submit-knappen längst ned när du är klar. Om någon ruta var fel ifylld (om t ex e-postadressen inte fungerar) får du en varning om detta och får fylla i rutorna igen. Om rutorna däremot är rätt ifyllda får du ett meddelande om att galleriet skickat ett brev till din angivna e-postadress.
När du skapat kontot får du ett brev från SXC till din angivna e-postadress. Brevet har ämnesraden SXC Account Activation, alltså "SXC-kontoaktivering". Om du inte får något sådant meddelande inom tio minuter kan du kolla ditt e-postkontos skräplådor: Det kan hända att brevet automatiskt sorterats in i dem.
När du öppnat brevet hittar du en lång länk i det. Klicka på länken så godkänner du att kontot skapas.
Då förs du tillbaka till SXC-sidan igen.
Uppe i det högra hörnet finns två små rutor. Fyll i ditt SXC-kontos användarnamn i den vänstra rutan, och ditt SXC-kontos lösenord i den högra. Avsluta med att trycka på Enter eller klicka på den orangea knappen. (Nästa gång du ska in på sidan behöver du förstås inte skapa något nytt konto, utan du behöver bara fylla i ditt SXC-kontos användarnamn och lösenord i rutorna uppe till höger och trycka på Enter eller klicka på knappen.)
Då loggas du in. Nu kan du börja ladda ned bilder från galleriet.
13.2. Hitta bilder i gallerietDet finns olika sätt att leta fram bilder på. Det vanligaste är att klicka i sökrutan som finns nära toppen på alla sidor (det står Search i den) och skriva in ett engelskt sökord i den. Avsluta med att trycka på Enter. Jag vill hitta kattbilder i det här exemplet, så jag skriver in sökordet cat i rutan och trycker på Enter.
När du skrivit in ett sökord visas alla bilder som stämmer överens med det, fast max 1000 bilder. På så här vanliga och enkla ord får man lätt 1000 bilder, så om man vill kan man försöka specialisera sökningen genom att ange flera ord i rutan, exempelvis cat black (alltså "katt svart" -- det spelar ingen roll i vilken ordning man skriver dem). Den sökningen skulle ge bilder som stämmer överens med båda orden, vilket skulle resultera i färre bilder eftersom de flesta bilder där katterna inte är svarta då skulle sorteras bort. Innan du klickar på en bild finns det en viktig detalj att känna till...
... och det är att det kan visas bilder högst upp och längst ned på sidan som leder till Stock.xchanges kommersiella systergalleri, iStockphoto.com. Det ser du om du pekar på en av bilderna högst upp eller längst ned: Om det står iStockphoto på bilden så är det alltså en bild man behöver betala för, och om du klickar på den så tas du direkt till galleriet iStockphoto. I så fall får du backa tillbaka så du återvänder till Stock.xchange istället.
Du kan bläddra mellan dina sökresultat genom att klicka på navigeringslänkarna som finns ovanför samt under sidans bilder. Next leder dig vidare till nästa sida medan Prev leder bakåt. (Next betyder ju "Nästa", Prev är en förkortning på "Previous", som betyder "förra"). First gör att du hamnar på första sidan av dina sökresultat och Last gör att du hamnar på den sista. Jag klickar på Next för att bläddra framåt bland mina resultat.
Där hittar jag en bild jag vill ha. När jag pekar på den så visas den i större format. Jag klickar på bilden.
Då öppnas den bildens sida.
13.3. Ladda ned bilder från gallerietNär du klickat på en bild visas alltså den bildens sida. Här finns info om bilden. En viktig del är licensavtalet under rubriken Availability ("tillgänglighet"). De flesta bilder har licensavtalet "Standard restrictions". Det innebär att bilden går att använda som man vill, på webbsidor, i tryck, eller var som helst: Det är bara att ta bilden och använda den. Vissa särskilda undantag finns -- det är bara att klicka på länken Standard restrictions för att läsa dem. Men vanligt bruk är alltså fullt tillåtet överallt.
För att ladda ned bilden klickar man på den.
Då visas den i originalstorlek. Nästan alla bilder i Public Domain-gallerier är anpassade för tryck. Det innebär att de är väldigt stora på skärmen. Det är för att när man skriver ut stora bilder så krymps de ned på pappret, vilket får dem att bli skarpare och se mer kompakta ut. Men att använda så stora bilder direkt i SketchUp är ingen bra idé: Det får ritningen att saktas ned betydligt och bli väldigt tung att jobba med. Därmed måste vi krympa de bilder vi hämtar innan vi använder dem i SketchUp. (Vi går igenom hur det går till när det väl blir dags.)
Högerklicka på den stora bilden så visas en meny. Välj "Spara bild som", eller liknande, så får du spara den på din dator.
Du får välja var bilden ska hamna. Spara bilden i en mapp du tycker passar och ge gärna bilden ett mer passande namn än sifferraden den har som namn just nu. (Jag döper bilden till "katt" bara för att hålla det enkelt.)
När bilden är sparad kan du återvända till galleriet. Bilden du klickade på öppnades i en egen flik, så det går inte att backa från den. Däremot kan du klicka på galleriets flik intill.
Då kommer du tillbaka till bildens infosida, och kan backa tillbaka till dina sökresultat därifrån.
13.4. Bilder med restriktiva licensavtalUtöver det vanliga licensavtalet ("Standard restrictions apply") finns det andra typer som är litet mer restriktiva. Det finns ett avtal som gör att man måste be fotografen om tillåtelse att få använda bilden. Det märker du på att det dyker upp en ruta som ber dig kontakta fotografen när du försöker ladda ned bilden. Det är nog enklast att bara välja en annan bild i så fall. Nu har vi sett hur vi kan hämta bilder från Stock Xchange. Det är därifrån jag hämtar bilderna i exemplen som följer i den här lektionen.
13.5. Krymp dina bilder!Det här är väldigt viktigt: Du MÅSTE krympa de bilder du sparar från Stock.xchng, och antagligen de du sparar från andra ställen med. När du sparat en bild från Stock.xchng är den vanligtvis anpassad för tryck. Det innebär att den är väldigt stor. Om du då skulle använda bilden i SketchUp rakt av så skulle den genast göra ritningen många megabyte större till filstorleken, vilket i sin tur förstås skulle sakta ned ritningen väldigt mycket. Till slut blir den oanvändbar. Så när du sparat en bild du vill använda, ta för vana att alltid krympa ned den så den lätt kan användas i SketchUp. Du hittar detaljerade instruktioner för hur du krymper en sparad bild i grundkurslektion 6, sida 5, punkt 11.4 ("Ge materialbilden rätt storlek"). Här är den punktens steg i grova drag. (Processen använder grafikwebbplatsen Pixlr.com -- om instruktionerna inte längre stämmer för den platsen, hör av dig till mig på [email protected] så ska jag se vad som kan göras.)
|