14. Himmel i ritningen 1: Via stilVi ska se hur vi kan skapa en himmel i våra SketchUp-ritningar. Det kan liva upp hela ritningen och få allt att kännas mycket mer realistiskt. Det finns två olika sätt att göra himlar på: Via en särskild stil eller genom att skapa ett objekt som kallas "skydome" ("himmelskupol"). Vi ska titta på hur vi skapar en himmel i en stil här och tittar på kupolen i nästa stycke. Att skapa en himmel via en stil är det enklare men grövre sättet: Vi skapar en ny stil och använder en himmelsbild som vattenstämpel i den. Vi ställer in stämpeln så den sträcks ut över hela skärmen, vilket ger oss en himmel som ligger i ritningens bakgrund. Det här sättet används främst när man bara ska ta foton av ens ritning och vill att det ska se trevligare ut i de bilder där man kan se fönster eller andra öppningar, men det lämpar sig inte så väl för ritningar besökaren själv ska kunna titta på via SketchUp Viewer eller om den ska visas upp som exempelvis en animerad genomgång på något vis. Det beror på hur stilars vattenstämplar fungerar: Om du sätter in en egen vattenstämpelbild i din ritning så minns du nog att den ligger kvar exakt där den är på skärmen oavsett hur man flyttar på kameran. Samma sak gäller himmelsbilden: Eftersom den infogas som en vattenstämpel så flyttar den aldrig på sig utan hänger kvar på exakt samma position på skärmen oavsett hur man vrider och vänder på kameran. Så exakt samma moln som syns när man tittar åt öster syns även när man tittar åt väster, och om man ser mycket av himlen i din ritning så kan det förstås upplevas som störande eller irriterande. (Man kan visserligen komma runt det genom att använda en helt molnfri himmelsbild) Vi ska se hur det går till. 14.1. Förbered ett rum
14.1. Förbered ett rumJag har gjort ett rum som jag inrett med fönster och en soffa. Jag ska förbereda det för himmelstilen. Det är inga särskilda saker man måste göra, det enda riktigt viktiga är att dämpa färgen i fönstren om det behövs -- det är ju vanligt att folk gör fönster ljusblå, vilket kommer att färga himlen. I själva verket är ju vanliga fönster helt genomskinliga, så vi repeterar litet snabbt hur vi kan ställa in ett materials genomskinlighet.
Jag placerar kameran i rummet genom att klicka med verktyget Position Camera på golvet.
Sedan använder jag Look Around för att vända på kameran utan att den flyger in i väggen.
Jag passar även på att gå in på Camera > Field of View...
... och skriver 50 (standardvärdet är ju 35). När jag sedan trycker på Enter...
... så ryms det mer på skärmen. Det här är inget man måste göra, men jag föredrar ett högre Field of View-värde i inomhusmiljöer.
En sak man kan behöva ställa in innan man skapar sin himmel är att eventuella fönster behöver göras färglösa (om de inte faktiskt ska ha en färg i ritningen). Annars färgar de himlen, vilket kan förta en hel del av effekten. Jag klickar på Paint Bucket så materialpaletten visas. Jag ställer in den på kategorin In Model. Sedan håller jag ned tangenten Alt (Windows) / Cmd (Mac) och klickar på fönstrets glas. Då markeras dess material i materialpaletten...
... och då kan jag klicka på fliken Edit...
... så jag kan ändra på det. Jag håller ned musknappen på knappen Opacity, längst ned...
... och sänker den 0. Det gör att fönsterglasen blir helt genomskinliga. Det är ju ändå så de vanligtvis ser ut på riktigt.
Därefter klickar jag på fliken Select för att återgå...
... och stänger sedan materialpaletten. Nu är ritningen klar för himmelsbilden: Allt är där det ska vara och det finns inga färger i vägen för himlen när den väl dyker upp. Då är det dags att hämta en passande bild.
14.2. Hämta en bild från Stock.xchngVi ska hämta en bild från galleriet Stock.xchng. Sedan ska vi krympa den till en passande storlek. Jag går alltså in på www.sxc.hu. Där letar jag på sökordet sunset ("solnedgång"). Efter ett tag hittar jag en passande bild:
Om du vill använda samma bild så kan du ladda ned den från den här SXC-sidan: http://www.sxc.hu/photo/1417222 När du klickat på bilden så den visas i stort format kan du högerklicka på den och välja Spara bild som (eller liknande) i menyn som visas.
Då får du spara bilden. Spara den någonstans där du lätt hittar den. Jag sparar bilden i en mapp jag döpt till "himmel". Jag döper bilden till "kväll".
14.3. Öppna bilden i PixlrBilderna man hämtar från galleriet Stock.xchng är ju ofta väldigt stora, vilket gör dem väldigt tunga att jobba med i SketchUp. Därmed behöver vi krympa bilden så den går lättare att använda. Det kan vi göra genom att gå in på www.pixlr.com. Klicka där på Pixlr Editor...
... och klicka sedan på knappen Öppna en bild från din dator.
Då får du ange vilken bild du vill öppna. Markera bilden du just sparade och klicka på Öppna...
... så öppnas den i Pixlr. Den är antagligen så stor att den fyller hela skärmen -- men den är faktiskt ännu större än så, den är bara utzoomad så den ryms på skärmen. Därmed måste vi krympa med den så den blir mer lätthanterlig.
14.4. Krymp bildenNu ska vi krympa den öppna bilden. Gå in på menyn Bild > Bildstorlek.
Då visas ett fönster. Här får vi ange hur stor bilden ska vara. Se först och främst till så att rutan Behåll proportioner är förbockad, annars blir bilden utdragen. Vi ser i måttrutorna att just den här bilden är över 3000 pixlar bred och 2000 pixlar hög just nu, vilket är betydligt större än en normal bildskärm idag. Den måste alltså bli mycket mindre.
Vi kan klicka i rutan Bredd och sudda ut värdet som står i den. Sedan kan vi skriva t ex 900, så blir bilden 900 pixlar bred. Eftersom rutan Behåll proportioner dessutom är förbockad så anpassar sig höjden automatiskt efter den nya bredden, så det värdet sänks också. Det är så vi vill ha det. Då kan vi klicka på OK.
Nu har bilden krympts. Den kan se väldigt liten ut på skärmen. Det beror i så fall bara på att den visserligen är krympt, men den är dessutom fortfarande kraftigt utzoomad.
Om du vill se bilden i dess nuvarande storlek kan du gå till paletten Navigator uppe till höger i Pixlr. Där kan du dra dragknappen åt höger...
... tills det står 100 i värderutan. Då visas bilden till 100%, vilket är dess normala storlek.
Då ser vi att bilden är ganska stor ändå -- men inte för stor. Himmelsbilder får gärna vara ganska små för att spara filutrymme och datorkraft: De kommer ändå att dras ut i SketchUp så de fyller hela skärmen.
14.5. Spara bildenNu kan vi spara bilden. Gå in på Arkiv > Spara.
Se till att rutan Format är inställd på JPEG. Dra sedan knappen för Kvalitet åt vänster tills det står ungefär 50- 60 i rutan. Det gör bilden mindre detaljerad, vilket får bildens filstorlek att minska. Målet är att få en filstorlek som är så liten som möjligt men max kring 80-100 KB. I det här fallet blir filstorleken omkring 50 KB vilket förstås är riktigt bra.
Då kan vi klicka på OK...
... så får vi ange var bilden ska sparas samt vad den ska heta. Jag sparar bilden i samma mapp som originalet, fast jag döper den här krympta kopian till "kväll-liten" så jag inte sparar över originalet.
14.6. Skapa en stil med himmelsbilden iNu ska vi alltså få himmelsbilden att visas i vår ritning i SketchUp. Ta fram paletten Styles och gå in på kategorin In Model så du ser den stil ritningen använder just nu (antagligen Architectural Design). Markera stilens ruta och klicka på den runda, vita plusknappen till höger i paletten.
Då skapas en kopia på den valda stilen. Vi ska ändra i kopian så den visar himmelsbilden Se till att kopians ruta är markerad. Klicka sedan på fliken Edit...
... och klicka på knappen Watermark, den fjärde från vänster direkt under flikarna.
Då visas stilens vattenstämplar. Det finns ju inga ännu, men vi ska lägga till en. Se till att rutan Display watermarks är förbockad, och klicka sedan på plusknappen direkt under den.
Då får du välja vilken bild du vill använda som vattenstämpel. Markera den krympta kopian på himmelsbilden och klicka på Öppna.
Då hämtas den in i SketchUp och fönstret Create Watermark visas. Se till att valet Background är markerat. Det får bilden att hamna i ritningens bakgrund istället för framför allt annat. Klicka på Next.
Se till att rutan Create Mask är tom samt att dragknappen är dragen hela vägen mot Image. Klicka på Next.
Här får man ange hur bilden ska visas på skärmen. Markera valet Stretched to fit the screen ("Utdragen för att passa skärmen"), och bocka av rutan Lock Aspect Ratio ("Lås proportioner") så bilden täcker allt.
Klicka sedan på Finish...
... så har vi en ny vattenstämpel i vår stil.
Klicka på den runda pilknappen för att uppdatera stilen med den nya bilden.
Sedan kan du stänga paletten Styles.
14.7. Himlen är färdigDå är stilen med himmelsbilden färdig: Den ligger i ritningens bakgrund och vi kan se den genom fönstren (och genom taket eftersom jag inte skapat något tak ännu). Det här kan se riktigt bra ut, särskilt om man bara tar foton på ritningen. Men det finns som sagt även en tydlig nackdel med den en vattenstämpel som himmel: När vi tittar åt ett håll så ser himlen ut på ett sätt...
... och när vi vrider kameran så ser himlen ut på precis samma sätt. Det beror alltså på att den är en vattenstämpel, så den ligger kvar på exakt samma position på skärmen oavsett hur vi flyttar kameran.
|