Mac   Windows
Cmd (nedersta raden)   Shift (näst nedersta raden)
 
   
Shift (näst nedersta raden)   Ctrl (nedersta raden)
 
Ctrl (nedersta raden)   Alt (nedersta raden)
 
Alt (nedersta raden)   Esc (övre vänstra hörnet)
 
Esc (övre vänstra hörnet)   Backspace (ovanför Enter)
 
Delete (vid Enter)  
 

 
SketchUp grundkurs Barents hus AB Nätbildarna Svefi - Sverigefinska folkhögskolan

11. Positionera texturer: Positionera texturer utifrån en detalj

Vi ska se hur vi kan använda texturpositioneringen för att använda särskilda detaljer ur bilder som texturer i våra ritningar.

Här är två bilder jag hämtat från galleriet freeimages.com. Du kan spara dem på din dator om du vill hänga med i den här genomgången. Det är bara att högerklicka på bilderna och välja att spara dem. Se till att de hamnar någonstans där du lätt hittar dem.

door.jpg

Bilden är hämtad från Public Domain-galleriet freeimages.com
och används i utbildningssyfte.
http://www.freeimages.com/photo/1433148

 

window.jpg

Bilden är hämtad från Public Domain-galleriet freeimages.com
och används i utbildningssyfte.
http://www.freeimages.com/photo/1376426

 

Stegen vi går igenom är:

11.1. Importera första bilden
11.2. Aktivera texturpositioneringen
11.3. Avfixera nålarna
11.4. Placera första nålen
11.5. Placera andra nålen
11.6. Placera tredje nålen
11.7. Placera fjärde nålen
11.8. Dra i nålarna
11.9. Avsluta dörren

11.10. Importera andra bilden
11.11. Placera nålarna och dra ut fönstret
11.12. Klart

 

 

 

11.1. Importera första bilden

Vi kan rita en vägg yta med en ruta för en dörr samt en ruta för ett fönster. Måtten spelar ingen roll, bara gör dem "normalstora".

 

Nu ska vi få dörren i bilden door.jpg att passa in i dörr-rutan.

Gå in på File > Import...

 

... och bläddra till bilden door.jpg. Du kan behöva se till så att rutan Filformat är inställd på JPEG Image för att bilderna ska visas: Om den rutan är inställd på något annat filformat så kan det hända att bilderna filtreras bort och därmed inte syns.

När du hittat bilden, klicka en gång på den så den markeras.

 

Se sedan till att valet Use as texture är valt...

 

... och klicka på Öppna.

 

Då fästs bilden vid din pekare.

För in pekaren i dörr-rutan på väggen...

 

... och klicka på den rutans nedre vänstra hörnpunkt.

 

Flytta sedan pekaren till rutans övre högra hörnpunkt och klicka.

 

Då skalas bilden om så den blir lika hög som dörr-rutan. Dessutom så klipps de delar av bilden som sticker ut utanför rutans kanter av. Det beror på att den här bilden inte är importerad som en vanlig bild (Image), så som vi gjorde i grundkursen, utan den här är importerad som en egen textur -- och texturer anpassar sig ju alltid automatiskt efter sin ytas gränser.

Men varken den här skalningen eller beskärningen har någon egentlig betydelse -- de gör bilden bara lättare att hantera. Den riktiga modifieringen börjar strax.

 

 

 

11.2. Aktivera texturpositioneringen

Högerklicka på texturbilden du just placerat och välj Texture > Position.

 

Då aktiveras positioneringsfunktionen, och de fyra nålarna dyker upp. Vi ska använda nålarna för att placera och modifiera dörren så den fyller upp dörr-rutan...

 

... men först kan vi placera texturen så vi ser dörren klart och tydligt i rutan: Det är bara att klicka-och-dra med den vita handen på texturen så flyttar du den.

(Om dörren vore för stor för rutan så skulle vi kunna krympa bilden genom att klicka-och-dra den gröna nålen åt vänster.)

 

 

 

11.3. Avfixera nålarna

Vi ska alltså använda nålarna för att få dörren att fylla upp dörr-rutan. För att det ska gå så lätt som möjligt ska vi börja med att avfixera nålarna.

När vi vanligtvis flyttar eller modifierar på en textur så följer alla nålarna med -- om vi t ex roterar på texturen så roteras nålarna efter: De är fixerade vid sina positioner så som de förhåller sig till varandra.

Men när man ska positionera en textur utifrån en detalj så är det alltid mycket lättare om varje nål stannar kvar där den är oberoende av vad man gör med de övriga nålarna. Därmed ska vi nu avfixera nålarna.

Högerklicka på texturbilden så menyn visas.

Om valet Fixed Pins ("fixerade nålar") är förbockat, klicka på det.

 

Du har gjort rätt när alla fyra nålar blir gula.

 

 

 

11.4. Placera första nålen

Nu ska vi placera den första nålen.

Klicka på nålen som ligger överst till vänster. Då lyfter du den.

 

För sedan in pekaren över dörren i bilden (utan att klicka)...

 

... och zooma in så du ser dörrens överkant. Peka med nålens spets på dörrens övre vänstra hörn. Då kan du klicka...

 

... så fästs nålen där. Om du är missnöjd med placeringen kan du alltid klicka på den för att lyfta den igen.

 

 

 

11.5. Placera andra nålen

Nu ska vi placera den andra nålen. Klicka på den övre högra nålen så den lyfts...

 

... och zooma in på dörrens ovansida. Klicka fast nålen i dörrens övre högra hörn.

 

 

 

11.6. Placera tredje nålen

Klicka på den nedre vänstra nålen...

 

... och zooma in på dörrens nederkant. Klicka fast nålen i dörrens nedre högra hörn.

 

 

 

11.7. Placera fjärde nålen

Klicka på den nedre högra nålen så den lyfts...

 

... och zooma in på dörrens nederkant. Klicka fast nålen på dörrens nedre högra hörn.

 

Nu är nålarna placerade runt motivet vi ska fylla dörr-rutan med.

 

 

 

11.8. Dra i nålarna

Nu är nålarna placerade. Då kan vi dra i dem för att positionera dem i dörr-rutans hörn.

Håll ned musknappen på den nedre vänstra nålen...

 

... och dra den till dörr-rutans nedre vänstra hörnpunkt. Släpp musknappen när nålen får kontakt med hörnpunkten.

Vi drar alltså i nålarna nu. Det får dem att dra ut bilden mellan sig.

 

Håll nu ned musknappen på den nedre högra nålen...

 

... och dra den till dörr-rutans nedre högra hörnpunkt. Släpp musknappen när nålen fått kontakt med punkten.

 

Håll ned musknappen på den övre vänstra nålen och dra den till dörr-rutans övre vänstra hörnpunkt. Släpp musknappen när nålen fått kontakt med hörnpunkten.

 

Håll slutligen ned musknappen på den övre högra nålen och dra den till dörr-rutans övre högra hörnpunkt. Släpp musknappen när den nålen fått kontakt med hörnpunkten.

 

 

 

11.9. Avsluta dörren

Nu är dörren positionerad så den fyller upp dörr-rutan. Då kan vi verkställa ändringen genom att högerklicka på texturen och välja Done i menyn.

 

Då beskärs texturen så endast dörren visas i rutan.

 

 

 

11.10. Importera andra bilden

Nu ska vi importera och positionera bilden window.jpg så den passar in i fönsterrutan bredvid dörren.

Gå in på File > Import...

 

 

... och se till att rutan Filformat är inställd på JPEG samt att valet Use as texture är markerat. Då kan du välja fönsterbilden, window.jpg, och klicka på Öppna...

 

... så får du placera den i ritningen.

Klicka på fönsterrutans nedre vänstra hörn...

 

... och klicka sedan på rutans övre högra hörn.

Då ska texturen fastna inuti rutan...

 

... men det kan hända att den istället fyller allt annat. Om detta händer dig är det lätt åtgärdat. Om detta däremot inte hände dig så kan du gå ned till steg 11.11, nedan.

 

Detta gäller alltså om du råkade få det så att texturen plötsligt täcker hela väggen.

Ta fram materialpaletten och ställ in den på kategorin In Model.

Där ser vi att både fönstret och dörren dykt upp som varsina texturer, så vi kan alltid använda dem där vi vill ha dem: Om vi t ex vill ha en till dörr i samma ritning så är det bara att antingen placera dörrtexturen på en passande yta eller kopiera den modifierade texturen med pipetten så som vi såg tidigare.

 

Men just nu vill vi komma åt ett material vi kan använda på själva väggen, som plötsligt täckts med fönstertexturen. I det här fallet hade inte väggen något eget material, så jag kan lika gärna klicka på knappen för standardfärg...

 

... och klicka med hinken på väggen utanför dörr- och fönsterrutorna. Då ersätts ju fönstertexturen med ritningens standardfärg.

 

Nu kan vi klistra in fönstret i fönsterrutan: Klicka på fönstertexturen i materialpanelen...

 

... och klicka med hinken inuti fönsterrutan. Då ska texturen hamna rätt.

Nu ligger den alltså där vi vill ha den. Då kan vi börja modifiera den.

 

 

 

11.11. Placera nålarna och dra ut fönstret

Vi ska placera nålarna runt fönstret. Sedan ska vi dra i nålarna så fönstret fyller upp hela rutan.

Högerklicka på fönstertexturen i rutan och välj Texture > Position.

 

Nålarna dyker upp. De bör vara gula, vilket innebär att de är avfixerade, men om de fortfarande är fyrfärgade -- en gul, en grön, en blå och en röd -- högerklicka på texturen och välj Fixed Pins tills alla fyra nålar blir gula.

Klicka sedan på en nål...

 

... och zooma in på fönstrets närmaste hörn. Klicka fast nålen i hörnet.

 

Klicka sedan på någon av de andra nålarna så den lyfts upp...

 

... och klicka fast den i fönstrets andra hörn.

 

Gör sedan likadant med den tredje nålen...

 

... och den fjärde.

 

Nu är alltså varje nål fastklickad i något av fönstrets fyra hörn. Då kan vi hålla ned musknappen på en av nålarna...

 

... och dra den till fönsterrutans närmaste hörnpunkt. När nålen får kontakt med punkten, släpp musknappen.

 

Gör sedan likadant med den andra nålen...

 

... och den tredje...

 

... och slutligen den fjärde.

 

När nålarna placerats där du vill ha dem, högerklicka på texturen och välj Done.

 

 

 

11.12. Klart

Nu har vi importerat två bilder och använd texturpositioneringen för att placera dem så de detaljer vi vill använda fyller upp de tilltänkta ytorna.

 

Man måste förstås inte hålla sig till dörrar och fönster, utan det går även bra att t ex göra spishällar, tavlor, datorskärmar, eller vad man nu vill.