Mac   Windows
Cmd (nedersta raden)   Shift (näst nedersta raden)
 
   
Shift (näst nedersta raden)   Ctrl (nedersta raden)
 
Ctrl (nedersta raden)   Alt (nedersta raden)
 
Alt (nedersta raden)   Esc (övre vänstra hörnet)
 
Esc (övre vänstra hörnet)   Backspace (ovanför Enter)
 
Delete (vid Enter)  
 

 
SketchUp grundkurs Barents hus AB Nätbildarna Svefi - Sverigefinska folkhögskolan

9. Positionera texturer: Placera texturer på ytor

Vi ska se hur vi kan positionera texturer i våra ritningar. (Med texturer menas ju vanliga material som visar en bild istället för en ren färg. Så alla material som inte är rena färger i materialpaletten kan egentligen kallas texturer.)

När vi använder mönstrade texturer i våra ritningar, antingen sådana vi skapat själva eller som vi hämtar direkt ur någon kategori i SketchUps materialpalett, så är det svårt att säga exakt hur mönstret hamnar på ytan. Därmed kan det även svårt att exempelvis få en textur att sömlöst gå från en yta till en annan utan att det blir ett hack i mönstret, eller att få mönstret att ligga på något annat specifikt vis.

Men det finns en funktion som låter oss ange exakt hur en textur ska ligga på en viss yta. Det här sättet påverkar dessutom inte själva texturbilden, utan låter alla andra förekomster av samma textur vara i fred i ritningen. Vi ska se hur den fungerar.

Här är ett simpelt rum jag gjort. Det består av två väggar som möts i en axelrät vinkel. Du kan bygga ett liknande rum i ditt SketchUp -- måtten spelar ingen roll bara vi har två väggar som möts i en vinkel.

Vi ska nu färga dem med en textur. Vi kan välja Tile_Ceramic_Multi ur kategorin Tile i SketchUps materialpalett...

 

... och klicka på den ena väggen.

 

Sedan kan vi klicka med samma textur på den andra väggen.

Nu har vi alltså två väggar som fått samma mönstrade material på sig. Men materialet ligger till synes helt godtyckligt på de två ytorna, och

Men i det här fallet vill vi inte ha det så, utan vi vill att plattorna i hörnet ska vara hela på båda väggarna. Då skulle vi kunna lösa det hela genom att börja använda Move på väggarnas sidor och sedan placera om dem, men det vore väldigt komplicerat.

Som tur är så finns det en funktion som kallas Positionera textur som vi kan aktivera istället. Den används för att helt enkelt flytta runt texturbilderna på deras respektive ytor.

 

Välj Select och högerklicka på den vänstra väggen. Då visas ju den vanliga menyn. Där kan vi välja Texture > Position.

 

Nu händer något som säkert kan verka förvirrande så här i början: Dels så dyker det upp fyra knappar på den vänstra väggen -- en röd, en grön, en gul och en blå -- och dels så ser vi hur den vänstra väggens textur plötsligt utökats så den sticker ut utanför ytan den täcker.

Vi ska inte använda knapparna här så vi kan ignorera dem för tillfället. Och att texturen sticker ut utanför väggens yta gör ingenting: Det är bara SketchUps sätt att visa hur materialets texturbild repeteras.

När vi nu för pekaren över den vänstra väggytan så ser vi hur pekaren blir till en vit hand. Det är så vi vill ha det. Nu kan vi nämligen hålla ned musknappen någonstans på väggens textur (du pekar alltså inte på någon av knapparna, utan rakt på texturen)...

 

... och flytta på pekaren. Då flyttas texturen på väggens yta.

 

Genom att zooma in som vanligt kan vi nu klicka-och-dra på texturen så dess plattor placeras intill hörnlinjen mellan väggarna.

 

Vi kan dessutom dra i texturen så plattan nere i hörnet inte blir avklippt åt något håll: Det är bara att klicka-och-dra på texturen.

 

När vi är klara kan vi verkställa positioneringen. Det finns olika sätt att göra det på: Du kan högerklicka på väggen och välja Done.

Du kan även peka på en annan yta (exempelvis golvet) så pekaren blir till en vit pil med etiketten Click to finish (alltså "Klicka för att avsluta") och klicka.

Oavsett hur du gör...

 

... så avslutas positioneringsfunktionen, och texturen vi just drog i ligger kvar där vi lämnade den.

 

Då kan vi göra likadant med den högra väggen: Högerklicka på den med verktyget Select och välj Texture > Position i menyn som visas.

 

Då dyker knapparna upp och texturen repeteras bortanför ytans kanter. Vi kan strunta i knapparna även här, utan det räcker med att placera pekaren på den högra väggen så den ser ut som en vit hand. Då kan vi hålla ned musknappen...

 

... och flytta texturen på den högra väggen. Jag drar i den tills jag har en hel platta nere i hörnet.

 

När positioneringen är klar kan vi verkställa ändringen, antingen genom att klicka på en annan yta eller genom att välja något annat verktyg. Jag trycker på mellanslagstangenten för att byta till Select. Då fastnar texturflytten i det läge jag lämnade den.

 

Så kan man alltså flytta runt texturer på ytorna i ens ritning. Och när man flyttar runt texturen på en yta så påverkas ju inte någon annan yta i ritningen även om de skulle täckas av exakt samma material.

 

 

 

 

 

10. Positionera texturer: Modifiera texturer på ytor

Nu ska vi se vad nålarna är till för när man positionerar texturer.

Jag har ritat en vanlig fyrkant och täckt den med en textur med ett tydligt mönster på så vi lätt ser vad som händer. (Texturen heter Cladding_Siding_Tan och finns i materialkategorin Brick and Cladding.)

 

Nu kan vi aktivera positioneringsfunktionen igen: Jag högerklickar på ytan och väljer Texture > Position.

 

Då utökas texturen så den sticker ut utanför ytan den används på, och de fyra nålarna dyker upp.

 

Som vi lärde oss i grundkursen så är en textur egentligen bara en enda liten bild som repeteras om och om igen tills den fyller hela ytan man använt den på. Texturbilden är bara gjord så att den är "sömlös" -- dess skarvar syns inte när den repeteras.

Nålarnas ursprungsposition anger gränserna för en av de repeterade bilder som utgör texturens utseende: Det är en nål i varje hörn.

Vi ska se vad nålarna är till för. De har två användningsområden: Modifiering och detaljplacering. Vi ska titta på båda, men vi börjar med modifieringen.

Man kan flytta på var och en av de fyra nålarna. Hur man flyttar på dem får dem att påverka texturen på olika vis: Om man bara klickar på en nål så lyfter man upp den. Då kan man placera om den genom att klicka där man vill att den ska vara. Att flytta på nålarna på det viset är något man gör när man ska detaljplacera en textur, och är något vi tittar på i nästa stycke. Om man däremot håller ned musknappen på en nål och flyttar på pekaren så aktiverar man just den nålens modifieringseffekt. Det är det vi ska titta på här.

Det är mest bara den gröna och röda nålen som är användbara i det här läget, men vi ska titta på alla fyra.

Stegen vi går igenom är:

10.1. Den gröna nålen: Skala och rotera texturen
10.2. Den röda nålen: Positionera texturen
10.3. Den blå nålen: Skala och skeva texturen
10.4. Den gula nålen: Förvräng texturen
10.5. Reset: Återställ texturen via menyn
10.6. Rotate: Rotera texturen via menyn
10.7. Flip: Spegelvänd texturen via menyn
10.8. Done: Verkställ ändringen via menyn
10.9. Kopiera din modifierade textur till flera ytor

 

 

 

10.1. Den gröna nålen: Skala och rotera texturen

Den gröna nålen låter oss både ändra storlek på texturen (något vi ju även kan göra direkt i materialpaletten, men här kan vi alltså göra det direkt för hand) samt rotera den.

Om vi håller ned musknappen på den gröna nålen...

 

... så visas en gradskiva vid den röda nålen.

 

Om vi då flyttar på pekaren i en cirkelrörelse runt gradskivan så roterar vi texturen.

Den gröna nålens startposition markeras med en punkt, och en rund stödlinje dras ut mellan startpositionen och pekaren. Så länge man håller pekaren längs den runda stödlinjen innebär det att texturen bara roteras utan att dess storlek ändras.

I exempelbilden nedan flyttar jag den gröna nålen längs den runda stödlinjen som dras fram ur nålens startposition. Det innebär att ytans textur nu bara roteras utan att dess storlek påverkas.

 

Om jag däremot drar den gröna nålen längre bort från gradskivan och den runda stödlinjen så blir texturen större...

 

... och om jag för den gröna nålen närmare gradskivan så blir texturen mindre.

 

När man är nöjd med texturens rotering och storlek kan man släppa musknappen, så släpper man även den gröna nålen.

 

 

 

10.2. Den röda nålen: Positionera texturen

Om man klickar-och-drar på den röda nålen...

 

... så får man positionera texturen. Det är alltså samma sak som att klicka-och-dra när pekaren ser ut som en vit hand. Släpp musknappen när du är nöjd med texturens nya position.

 

 

 

10.3. Den blå nålen: Skala och skeva texturen

Om man håller ned musknappen på den blå nålen så visas en gradskiva vid den röda nålen.

 

När man då flyttar den blå nålen bort från gradskivan så skevas och skalas texturen så den blir större...

 

... och om man flyttar den blå nålen närmare gradskivan skevas och skalas texturen om så den blir mindre.

 

 

 

10.4. Den gula nålen: Förvräng texturen

Om du håller ned musknappen på den gula nålen...

 

... så kan du flytta pekaren för att skeva texturen.

 

 

 

10.5. Reset: Återställ texturen via menyn

Om du vill återställa texturen till hur den såg ut innan du började modifiera den så kan du högerklicka på ytan. Då visas en meny. Välj Reset...

 

... så ångras alla ändringar du gjort med nålarna.

 

 

 

10.6. Rotate: Rotera texturen via menyn

Man kan rotera texturen i steg om 90 grader genom att högerklicka på texturen och välja Rotate. Då visas en meny med tre val: 90, 180 och 270.

90 roterar texturen ett kvarts varv åt höger, 180 roterar texturen ett halv varv, och 270 kan sägas rotera texturen ett kvarts varv åt vänster.

Så om jag t ex klickar på 90 i menyn...

 

... så roteras texturen exakt ett kvarts varv.

 

 

 

10.7. Flip: Spegelvänd texturen via menyn

Du kan spegelvända texturen: Högerklicka på den så menyn visas. Välj där Flip, så får du välja om du vill spegelvända texturen sidledes (Left/Right) eller höjdledes (Up/Down).

 

 

 

10.8. Done: Verkställ ändringen via menyn

När du är klar med modifieringen av texturen kan du verkställa dina ändringar på olika vis, t ex genom att dubbelklicka på texturen -- men det kan medföra att man råkar flytta texturen, vilket man nog inte alltid vill.

Det säkraste sättet att verkställa ens ändringar på är att högerklicka på texturen och välja Done i menyn.

 

Då stängs texturredigeringen, och texturen stannar kvar i det läge vi lämnade den i.

Observera att detta inte påverkar texturen som finns i materialpaletten.

 

 

 

10.9. Kopiera din modifierade textur till flera ytor

När du är nöjd med hur din modifierade textur ser ut på en yta så kan du kopiera över den till fler ytor.

Här är två ytor med en parkett-textur. Jag har modifierat texturen på den vänstra ytan så mönstret är vänt 90 grader.

Nu vill jag kopiera den modifierade texturen in på en annan yta (eller flera ytor) i ritningen.

 

Då kan jag klicka på pipetten i materialpaletten. (Om du inte har någon pipettknapp så går det lika bra att använda verktyget Paint Bucket och hålla ned tangenten Alt (Windows) eller Cmd (Mac). Medan den är nedtryckt blir hinken till en pipett.)

 

Klicka nu med pipetten på texturen du vill kopiera.

 

Släpp tangenten så pekaren återgår till att bli till en hink. Klicka på den andra ytan...

 

... så klistras det kopierade materialet in på den.