Mac   Windows
Cmd (nedersta raden)   Shift (näst nedersta raden)
 
   
Shift (näst nedersta raden)   Ctrl (nedersta raden)
 
Ctrl (nedersta raden)   Alt (nedersta raden)
 
Alt (nedersta raden)   Esc (övre vänstra hörnet)
 
Esc (övre vänstra hörnet)   Backspace (ovanför Enter)
 
Delete (vid Enter)  
 

 
SketchUp grundkurs Barents hus AB Nätbildarna Svefi - Sverigefinska folkhögskolan

7. Animera scener

(Vi ska använda ritningen och de scener vi skapade i förra stycket här. Om du inte har kvar den ritningen, skapa en ny ritning med åtminstone tre olika scener i.)

Vi har ju skapat scener och klickat på deras flikar (eller dubbelklickat på deras rader) för att få kameran att glida mellan deras olika positioner. Men man kan även låta SketchUp själv sköta kameraflyttningarna. Då flyttas kameran mellan de olika scenerna med jämna intervaller. Det kallas för att animera scenerna, och vi ska se hur det går till.

Vi ska även se hur vi kan ställa in hur snabba scenbytena och scenpauserna ska vara, samt hur vi kan spara hela animeringen som en film som man inte behöver SketchUp för att kunna spela upp.

 

 

 

7.1. Starta animeringen

Du kan låta SketchUp själv hoppa mellan dina scener (i turordning, från vänstra fliken till högra) genom att gå in på menyn View > Animation > Play.

(Observera att det här valet bara går att klicka på så länge du har minst två scener i din ritning som SketchUp kan hoppa mellan.)

 

När du klickat på Play börjar SketchUp att automatiskt bläddra mellan dina scener med start från den vänstra fliken (eller den flik som är markerad).

Dessutom visas två nya knappar: Pause och Stop. De låter dig styra animeringen.

Om du klickar på knappen Pause...

 

... så pausas animeringen förstås, och pausknappen blir till en play-knapp. Klicka på den igen för att fortsätta spela upp animeringen.

 

Stopknappen avbryter hela animeringen. Om du klickar på den...

 

... så slutar alltså SketchUp att hoppa mellan dina scener. Dessutom så försvinner de två knapparna. För att få fram dem igen behöver du starta animeringen via View > Animation > Play.

 

 

 

7.2. Ställ in animeringen

Man kan ställa in hur länge SketchUp ska vänta på varje scen innan den hoppar vidare till nästa. Man kan även ställa in hur länge det ska ta för SketchUp att flytta kameran från en position till en annan. Det gör vi via menyvalet View > Animation > Settings.

 

Då visas ett fönster med två rutor i: Scene Transitions ("Scenövergångar") och Scene Delay ("Scenpaus").

Just nu är Scene Transitions inställd på 2 sekunder och Scene Delay är inställd på 1 sekund. Det är standardvärdena och gör så att kameran tar två sekunder på sig att glida från en scen till en annan. När kameran nått fram till nästa scenposition väntar den i en sekund innan den glider vidare till nästa.

 

Vi kan sänka Scene Transitions till 1.5 sekunder (antingen genom att klicka på pilarna vid rutan eller genom att skriva in värdet för hand, fast då måste du ange punkt istället för kommatecken).

 

Om vi nu stänger fönstret genom att kryssa bort det...

 

... och sedan sätter igång animeringen igen...

 

... så kommer kameran nu att ta 1,5 sekunder på sig mellan scenerna istället för 2 sekunder. Ju högre värde desto långsammare (men mjukare) blir alltså flyttningen, och tvärtom.

 

Vi kan stoppa animeringen...

 

... och ladda in den första scenen, Översikt.

(Du har säkert märkt att scenerna inte får kameran att fastna på något vis, utan när du laddat in en scen genom att klicka på en flik eller genom att dubbelklicka på scenens palettrad så är det fritt fram att flytta på kameran därifrån.)

 

 

 

7.3. Spara animeringen som en film

När du är nöjd med hur dina scener får kameran att flytta sig kan du alltid spara resultatet som en film. Det blir alltså en vanlig filmfil du kan spela upp eller använda i andra program.

Gå in på File > Export > Animation > Video.

 

Då får du välja var filmfilen ska hamna. Det är bara att bläddra till någon passande mapp (oftast Dokument, eller någon mapp däri). Sedan kan du ange vad filmen ska heta i rutan Filnamn. Jag skriver "scener".

Nu ska vi välja hurdan typ av filmfil animeringen ska sparas som. Det finns flera olika typer -- det ser du om du klickar på rutan vid Export Type...

 

... men vi ska hålla oss till den vanligaste och mest användbara typen i listan: .mp4

Vi ser alltså till så att rutan Export Type är inställd på det val som innehåller filändelsen .mp4 (om den inte redan är det).

 

 

 

7.4. Ställ in filmens egenskaper

Nu kan vi ställa in filmfilens storlek och kvalitet. Det är de inställningarna som främst avgör hur stor filmfilen blir.

Klicka på knappen Options...

 

... så får du välja hur filmen ska se ut.

Här finns det ett antal olika rutor. Vi går igenom vad de gör, men det här är inget du måste kunna utantill -- och det kan säkert låta förvirrande med alla alternativ här, men det finns även ett färdigt standardval man kan klicka på (och som funkar bäst). Det är det vi kommer att ställa in filmen på när det väl blir dags att spara den, i slutet på det här stycket.

Men om du någon gång behöver ställa in filmen på något särskilt sätt så ska vi alltså gå igenom hur det går till nu. Du kan klicka och ställa in rutorna som du vill; den sista knappen återställer ändå alla val till standardinställningarna.

Det vi går igenom är:

7.4.1. Resolution ("Upplösning")
7.4.2. Aspect Ratio ("Sidförhållande"), W ("Bredd") och H ("Höjd")
7.4.3. Preview Frame Size ("Förhandsgranska bildstorleken")
7.4.4. Frame Rate ("bildhastighet")
7.4.5. Loop to starting scene ("Loopa till startscenen") och Anti-alias rendering ("Slät rendering")
7.4.6. Always prompt for animation options ("Be alltid om animeringsinställningar")
7.4.7. Restore Defaults ("Återställ standardinställningarna")

 

 

 

7.4.1. Resolution ("Upplösning")

Anger hur fin filmen ska vara. Ju lägre upplösning desto blockigare blir filmen, men då blir den också mindre till filstorleken. Om vi klickar på rutan vid Resolution...

 

... så visas de olika kvalitetslägena.

Standardvalet idag är 720p HD, vilket betyder att filmen blir 720 pixlar hög (bredden räknas ut automatiskt ur det värdet). Ju högre värde vi väljer här desto större blir alltså filmen, vilket i sin tur gör den större till filstorleken. Om vi väljer ett lägre värde blir filmen som sagt mindre både på skärmen och till filstorleken.

Om vi väljer ett förinställt värde i listan, t ex 1080p...

 

... så blir rutorna för Aspect Ratio ("Sidförhållande") och Frame Size ("Bildstorlek") grå. Det betyder att valet vi ställde in Resolution på, i det här fallet 1080p, redan har färdiga inställningar för de egenskaperna så vi kan inte ändra på dem.

 

Om vi däremot ställer in Resolution på Custom ("Eget")...

 

... så kan vi göra egna inställningar i rutorna nedan. Det innebär att vi nu själva kan bestämma hur stor filmen ska vara på skärmen.

 

 

 

7.4.2. Aspect Ratio ("Sidförhållande"), W ("Bredd") och H ("Höjd")

Rutan Aspect Ratio styr över bildens format. Den innehåller tre olika val:

16:9 Wide
4:3 Standard
Custom
  Widescreenformat, standardvalet idag
Vanligt ("gammalt") TV-format
Eget

 

Valet 16:9 Wide (alltså widescreen eller "bioformat") gör att bilden får de proportionerna: Den blir 16 delar bred och 9 delar hög.

Valet 4:3 Standard gör att filmen får det vanliga TV-formatet: 4 delar bred och 3 delar hög.

Om vi väljer något av de två valen låses alltså filmen vid deras proportioner. Det innebär att vi bara kan ange hur bred vi vill att filmen ska vara (i rutan W) -- SketchUp räknar sedan själv ut hur hög filmen blir beroende på vilket sidförhållande vi angett.

Om vi däremot väljer Custom (alltså "eget") i rutan...

 

... så får vi ange både bredden och höjden själv.

 

Om man suddar ut värdet i bredd- eller höjdrutan får man ofta fram en varning. Det är bara att klicka på OK...

 

... så kan vi sedan skriva in en egen bredd (W) och höjd (H) för vår film.

För att kunna ange en helt egen storlek för filmen måste man alltså ställa in rutorna Resolution och Aspect Ratio på Custom.

 

 

 

7.4.3. Preview Frame Size ("Förhandsgranska bildstorleken")

Det kan ju vara svårt att bygga sig en uppfattning om hur stor filmen blir på skärmen om man bara skriver in värden för dess bredd och höjd i rutorna W och H. Då kan man klicka på knappen Preview Frame Size...

 

... så visas en ruta med ens angivna storlek. Så här kommer alltså filmen att bli när den sparas. (Det är bara att kryssa bort rutan när man är klar.)

 

 

 

7.4.4. Frame Rate ("bildhastighet")

En film består ju av en mängd stillbilder som visas en i taget i snabb takt -- standardhastigheten är ungefär 24 bilder ("frames") per sekund. Det ger vanligtvis en mjuk rörelseupplevelse.

Ju högre värde man anger i rutan Frame rate desto mjukare blir kamerans rörelser, men då behöver filmen lägga in fler bilder i filmen -- och ju fler bilder som används desto större blir förstås filmen till filstorleken.

Om man sänker värdet i rutan Frame Rate så blir filmen ryckigare, men då blir den å andra sidan dessutom mindre till filstorleken. Standardvärdet är 24.

 

 

 

7.4.5. Loop to starting scene ("Loopa till startscenen") och Anti-alias rendering ("Slät rendering")

Om du ska låta din film loopas, alltså börja om automatiskt så snart den tagit slut, så kan du låta rutan Loop to starting scene ("Loopa till startscenen") vara förbockad. Det får filmen att flytta kameran från sista scenen till den första scenens position så filmen kan repeteras utan att det blir ett plötsligt hack när den tar slut.

Rutan Anti-alias rendering ("Slät rendering") gör så att linjerna blir släta i filmen, vilket ger ett finare intryck. Om du bockar av rutan blir linjerna skarpare istället. Det kan få dem att se hackiga ut, men sänker å andra sidan filstorleken.

 

 

 

7.4.6. Always prompt for animation options ("Be alltid om animeringsinställningar")

Den här rutan gör att du alltid måste ange (eller godkänna) filmens inställningar innan den sparas. Annars får filmen automatiskt de inställningar som finns angivna i det här fönstret. Du väljer själv om den här rutan ska vara förbockad eller inte, men det kan vara klokt att bocka för den om du inte gör många filmer i rad som alla ska ha samma inställningar.

 

 

 

7.4.7. Restore Defaults ("Återställ standardinställningarna")

Den här knappen återställer alla inställningar till standardvärdena.

Jag klickar på Restore Defaults.

 

Då återgår rutorna till att bli som de var när jag först öppnade det här fönstret: Resolution är inställd på 720p, vilket gör att jag inte kan välja någon egen storlek. Frame Rate är på 24, som ju är standarvärdet. Filmen loopar tillbaka till första scenens position i slutet, och linjerna blir släta. Det är så man oftast vill ha det.

 

För att godkänna inställningarna kan man kilcka på OK. (Om man vill avbryta så att inga av ens nya inställningar verkställs kan man alltid klicka på Cancel.)

 

 

 

7.5. Spara filmen

Nu är filmen inställd (vi gjorde ju alltså egentligen inga inställningar eftersom vi återställde standardvärdena i slutet). Då kan vi klicka på knappen Export...

 

... så börjar SketchUp spara filmen. Vi ser i rutan hur många bilder filmen består av -- 109 i mitt fall. Det kan förstås vara ett helt annat bildantal i din film.

Det står även hur länge sparandet beräknas ta. Det är bara att vänta tills klockan räknat ned till 00:00.

Dessutom står det hur stor filmen beräknas bli -- i mitt fall ungefär 1,4 MB. Det är ganska stort för en så kort film, men så har den en ganska hög kvalitet (720p) med. Men om man inte tänker skicka filmen till någon så behöver man inte oroa sig över filstorleken.

 

När filmen är sparad dyker den upp som en vanlig fil i mappen du valde, och den har dessutom fått det namn du angav -- i mitt fall "scener". Det kan hända att ändelsen, .mp4, inte syns hos dig. Det beror på hur din dator är inställd.

Jag dubbelklickar på filen...

 

... och då spelas den upp i mitt mediaprogram. Exakt vilket mediaprogram som startas hos dig beror helt och hållet på hur din dator är inställd. I mitt fall är det Windows Media Player, men hos dig kan det alltså vara något helt annat. Det viktiga är att filmen spelas upp.

 

 

 

 

 

8. Ytterligare animeringsfinesser

Det finns ett par animeringsfinesser det är bra att känna till innan vi går vidare.

 

 

 

8.1. Stäng av kamerarörelsen

Det här är en viktig detalj.

Man kan stänga av själva kamerarörelsen mellan scenerna så kameran helt enkelt hoppar mellan scenernas olika positioner utan att man ser den flytta sig. Ibland är det så man vill ha det, särskilt när man jobbar med en ritning som inte ska visas upp (eller som kanske ska kännas mer seriös och inte behöver ha kameraglidningar mellan scenerna).

För att stänga av själva animeringen mellan scenerna går man in på View > Animation > Settings...

 

... och bockar av rutan Enable scene transitions. (Och stänger sedan fönstret genom att kryssa bort det, som vanligt.)

 

Om vi nu aktiverar animeringen, via View > Animation > Play...

 

... så kommer scenerna att spelas upp, men kameran blinkar nu mellan positionerna istället för att flyga mellan dem. (Jag stoppar animeringen genom att klicka på Stop.)

 

Det här gäller även när man klickar på flikarna, eller dubbelklickar på raderna, för hand. Jag brukar själv föredra att stänga av kamerarörelserna eftersom jag ändå vet hur ritningen ser ut. Men om den ska visas upp kan det vara trevligt att få kameran att flytta sig -- det ser ju finare ut, och kan även ge betraktaren en bra överblick över hur allt ser ut mellan scenerna.

 

 

 

8.2. Exkludera en scen ur animeringen

Man kan markera att en viss scen (eller flera) inte ska visas när man spelar upp animeringen. Det är lätt gjort: Markera scenen i paletten Scenes.

 

Då kan vi avbocka rutan Include in animation ("Inkludera i animering"). Det gör att den markerade scenen får parenteser runt sitt namn, både i paletten...

 

... och i fliken.

 

Om vi då sätter igång animeringen...

 

... så kommer den scen (eller de scener) vars namn omsluts av parenteser att hoppas över i animeringen. Man behöver alltså inte radera scener man inte vill ska visas upp, utan det går även att exkludera dem på det här viset.