Mac   Windows
Cmd (nedersta raden)   Shift (näst nedersta raden)
 
   
Shift (näst nedersta raden)   Ctrl (nedersta raden)
 
Ctrl (nedersta raden)   Alt (nedersta raden)
 
Alt (nedersta raden)   Esc (övre vänstra hörnet)
 
Esc (övre vänstra hörnet)   Backspace (ovanför Enter)
 
Delete (vid Enter)  
 

 
SketchUp grundkurs Barents hus AB Nätbildarna Svefi - Sverigefinska folkhögskolan

6. Scener

Scener är en funktion som låter oss spara kamerapositioner. Sedan kan vi hoppa mellan de olika positionerna med ett enda klick. Vi kan även animera scenerna så kameran glider mellan de olika positionerna, vilket kan vara väldigt effektfullt.

I den här genomgången kommer jag att använda en ritning på ett hus med två våningar i. Om du vill använda samma ritning så kan du ladda ned den genom att högerklicka på den här länken: scenhus.zip

Välj "Spara mål som" (eller liknande) i menyn som visas och välj att spara filen någonstans där du lätt hittar den.

Det är en zip-fil, alltså en komprimerad mapp, eftersom man inte kan länka till rena SketchUp-filer på webbsidor. Du behöver öppna filen för att kunna använda ritningen den innehåller.

När zip-filen är nedladdad kan du göra så här:

Windows: Dubbelklicka på filen scenhus.zip. Filen öppnas. Där ser du nu filen scenhus.skp, alltså själva SketchUp-ritningen. Om du vill öppna den direkt så kan du dubbelklicka på den. Då öppnas den i SketchUp. Du kan även kopiera filen. Då kan du klistra in den där du vill ha den.

Mac: Dubbelklicka på filen scenhus.zip. Filen packas upp automatiskt efter du dubbelklickat på den, så SketchUp-ritningen scenhus.skp klistras in på samma ställe där du sparade zip-filen. Dubbelklicka på scenhus.skp för att öppna den i SketchUp.

(Observera att ritningen är gjord i SketchUp 2013. Om du fortfarande använder en gammal version, t ex SketchUp 8, kan ditt program antagligen inte öppna den här filen. I så fall måste du ladda ned nyaste versionen av SketchUp. Det står i grundkurslektion 1 hur du gör.)

Om ritningen inte fungerar, hör av dig till mig på [email protected].

 

När filen scenhus.skp är öppnad ser du det här huset:

 

Vi ska nu skapa scener som får kameran att glida runt huset.

 

 

 

6.1. Ta fram paletten Scener

För att kunna skapa våra scener (alltså kamerapositioner) behöver vi ta fram paletten Scenes. Gå in på Window > Scenes.

 

Paletten Scenes visas. Om du bara ser ett enda stort, vitt fält i den, som i bilden nedan, klicka på knappen Show Details uppe till höger.

 

Då utökas paletten så vi får fler alternativ. Vi kommer bara att använda namnrutan av dessa i den här genomgången, men vi använder fler av dem längre fram när vi väl vet hur scener fungerar.

 

Nu ska vi se hur vi kan göra för att skapa scener i ritningen.

 

 

 

6.2. Skapa din första scen

Vi ska alltså skapa en ny scen i vår ritning. Vrid kameran så du ser huset rakt på, som i bilden nedan. Klicka sedan på plusknappen i paletten Scenes.

 

Då läggs en ny rad till i det vita fältet i paletten. Den nya raden har en miniatyrbild till vänster som visar det kameran såg när scenen togs. Den har även ett namn ("Scene 1") samt litet övrig information som vi kan strunta i.

 

(Om du får fram den här varningen när du skapar en scen är det bara att klicka på Create Scene...

... och om din scenrad inte ser ut som i den här exempelbilden kan du alltid klicka på knappen till vänster om Show Details i paletten. Då visas en meny där du får välja hur varje scenrad ska visas. Markera valet Details. Det är det bästa visningssättet för scenraderna i paletten, i mitt tycke.)

 

När vi skapat en ny scen läggs en ny flik till under verktygsraden. Fliken får automatiskt samma namn scenen har ("Scene 1" i det här fallet), så det är lätt att se vilken fliken hör till.

Om du vill återvända till den kameraposition Scene 1 är inställd på så kan du alltså klicka på dess flik. Du kan även dubbelklicka på den scenens rad i paletten Scenes.

Prova gärna att flytta på kameran i din ritning. Klicka sedan på fliken Scene 1 så ser du hur kameran glider tillbaka till positionen den hade när vi skapade den scenen.

Testa dessutom gärna att flytta på kameran, och dubbelklicka sedan på Scene 1 i scenpaletten. Då ser du att det ger samma effekt som när vi klickade på fliken: Kameran glider tillbaka till den position Scene 1 anger.

 

 

 

6.3. Skapa din andra scen

Nu ska vi skapa en till scen. Man kan ha hur många scener som helst i sin ritning (i teorin).

Vrid kameran så du tittar på husets kortsida med fönstren på.

 

Klicka sedan på knappen Add Scene, plusknappen, i scenpaletten.

 

Då läggs en ny scenrad till i paletten. Dess miniatyrbild visar det kameran såg när vi klickade på plusknappen och den får automatiskt namnet Scene 2.

 

Den får dessutom en egen flik under verktygsraden.

 

Då kan vi hoppa mellan de två scenerna. Just nu är fliken Scene 2 markerad (blå) eftersom det är den som skapades senast. Men om vi klickar på fliken Scene 1...

 

... så blir den markerad...

 

... vilket får kameran att glida till den position vi sparade när vi skapade den första scenen. Samma sak händer förstås om vi klickar på fliken Scene 2: Då glider kameran till den position den hade när vi skapade Scene 2.

Och du kan som sagt även dubbelklicka på scenernas rader i paletten för att hoppa mellan dem.

 

 

 

6.4. Döp om scener

Varje scen vi skapar får automatiskt namnet Scene 1, Scene 2, Scene 3, och så vidare. Men vi kan döpa om scenerna när vi vill.

Se till att raden Scene 1 är markerad i scenpaletten, alltså att den har en blå ram runt sig. Det gör du ju genom att bara klicka en gång på den raden. (Du måste inte ha laddat in den scenen, alltså klickat på dess flik eller dubbelklickat på dess rad, för att kunna döpa om den utan det räcker med att du bara klickar en gång på dess rad så den får en blå ram runt sig.)

Sedan kan du klicka i rutan Name...

 

... och byta ut Scene 1 mot något som passar bättre. Jag döper om Scene 1 till Översikt. Avsluta med att trycka på Enter...

 

... så fastnar namnet. Det ser du på att den scenens rad får det namnet, och namnet dyker även upp i den scenens flik högst upp.

 

Vi kan döpa om den andra scenen med. För att se vad den visar kan vi börja med att dubbelklicka på dess rad...

 

... så hamnar kameran på den scenens position. Då ser vi att den tittar in genom fönstren.

 

Därmed väljer jag att döpa den här scenen till Inblick, så jag skriver det i rutan Name och trycker på Enter.

 

Nu har båda scenerna fått egna namn så vi lätt ser vad de visar för något.

 

 

 

6.5. Skapa din tredje scen

Vi ska skapa en tredje scen. Du vet nog hur det går till redan.

Zooma in med kameran så du ser spiraltrappan genom något av fönstren på husets kortsida.

 

Då kan vi klicka på plusknappen, Add Scene..

 

... så sparas den kamerapositionen som vår tredje scen, Scene 3.

 

Vi kan döpa om scenen till något som passar. Jag döper om den till Nedre fönstren och trycker på Enter.

 

Då får den scenen det namnet. Det ser vi både på dess rad i paletten och på dess flik under verktygsraden.

 

(Om du tycker utrymmet för scenraderna är för litet kan du alltid dra ut paletten på höjden genom att klicka-och-dra på palettens nederkant.)

 

Nu har vi alltså tre olika scener: Översikt, som tittar på hela huset snett uppifrån; Inblick, som tittar mot kortsidan med fönstren; samt Nedre fönstren, som tittar in på spiraltrappan genom de nedre fönstren.

Om vi klickar på fliken Översikt (eller dubbelklickar på dess rad i scenpaletten) så laddas den kamerapositionen in.

 

Om vi klickar på fliken (eller raden) Inblick så glider kameran till den scenens kameraposition.

 

Och om vi klickar på fliken (eller raden) Nedre fönstren så glider kameran till den positionen.

Testa gärna att klicka på flikarna i olika ordningar, t ex först Överblick och sedan Nedre fönstren. Då märker du att scenerna inte hör ihop, utan man kan hoppa mellan dem som man vill: Kameran anpassar sina rörelser mellan dem automatiskt.

 

 

 

6.6. Byt ordning på scener

Ibland vill man byta ordning på olika scener, så en viss scenflik eller -rad ligger intill någon annan så allt får ett bättre sammanhang när man klickar på dem i tur och ordning. (Ordningen spelar även in när man gör en animering av sina scener, något vi kommer till strax.)

För att byta ordning på scenerna kan du klicka en gång på raden för den scen du vill flytta -- i det här fallet klickar jag på scenraden Nedre fönstren.

När den är markerad i scenpaletten...

 

... och du klicka på uppåt- eller nedåtpilarna högst upp i paletten för att flytta den markerade scenen uppåt eller nedåt i ordningen. Ju högre upp en scen ligger i paletten desto längre åt vänster hamnar dess flik under verktygsraden.

Jag klickar på uppåtpilen en gång. Då flyttas den markerade scenraden, Nedre fönstren, upp ett steg i listan...

 

... vilket gör att dess flik nu ligger i mitten istället för längst ut till höger. Den flyttades alltså ett steg åt vänster när jag flyttade upp scenraden ett steg.

 

 

 

6.7. Radera en scen

Man kan radera en scen när som helst. Att radera en scen innebär bara att den sparade kamerapositionen försvinner, så det påverkar inte ritningen "fysiskt" på något vis.

Jag vill radera scenen Nedre fönstren. Då ser jag till att dess rad är markerad i paletten. Sedan klickar jag på minusknappen...

 

... så får jag frågan om jag verkligen vill radera den scenen. Jag svarar "Ja".

 

Då raderas alltså den scenen: Dess rad försvinner ur paletten, och dess flik försvinner under verktygsraden.

 

Jag gör en ny scen genom att placera kameran så den kikar in genom dörren på husets långsida. Sedan klickar jag på plusknappen...

 

... så får jag en ny scen. Jag döper om den till Dörren...

 

... och då har jag nu tre scener igen. Så kan man alltså göra för att skapa och radera scener.

 

 

 

6.8. Ändra i en scen

Det händer förstås att man vill ändra i en scen man skapat. Kanske övergången till, eller från, en viss scen får kameran att glida genom väggen. Då kan man kanske vilja flytta på kameran i den scenen.

I det här fallet vill jag ändra på scenen Inblick: Jag vill placera kameran närmare det stora fönstret i den scenen. Då kan jag börja med att dubbelklickar på den scenens rad i paletten Scenes (eller klicka på dess flik) så dess kameraposition laddas in. Det är inget man måste göra, men det kan underlätta innan man börjar flytta på kameran.

 

Nu kan jag föra kameran närmare det stora fönstret. När jag är nöjd med en nya positionen...

 

... kan jag se till att scenen Inblick är markerad i paletten (det är den ju sen tidigare). Då klickar jag på knappen Update Scenes uppe vid plusknappen.

 

Ett fönster visas där jag får ange vilka egenskaper jag vill att scenen ska spara: Camera Location ("Kamerapositionen") samt flera andra. Jag låter samtliga vara förbockade -- vi kommer till egenskaperna senare.

Sedan klickar jag på Update.

 

Då har scenen Inblick uppdaterats med den nya kamerapositionen. Det ser vi direkt på den scenens miniatyrbild.

 

Om jag nu klickar på fliken Översikt så visas huset snett uppifrån...

 

... och om jag klickar på scenfliken Inblick flyttas kameran mot det stora fönstret. Den här scenen har alltså fått sin kameraposition ändrad.