Mac   Windows
Cmd (nedersta raden)   Shift (näst nedersta raden)
 
   
Shift (näst nedersta raden)   Ctrl (nedersta raden)
 
Ctrl (nedersta raden)   Alt (nedersta raden)
 
Alt (nedersta raden)   Esc (övre vänstra hörnet)
 
Esc (övre vänstra hörnet)   Backspace (ovanför Enter)
 
Delete (vid Enter)  
 

 
Photoshop grundkurs: CC Barents hus AB Nätbildarna Svefi - Sverigefinska folkhögskolan
Sida 4 | Fortsättningslektion 1 | Lektionslistan | Tangenter | Uppdatera PS Förra sidan | Nästa sida

2.15. Invertera (Invert)

Jag återgår till kattbilden och skapar ett justeringslager av typen Invertera (Invert) högst upp i lagerpanelen.

Det här är en väldigt enkel effekt: Den vänder färgerna ut och in i de lager den påverkar, så svart blir vitt, grönt blir rött, och så vidare. Det finns inga särskilda inställningar att göra i egenskapspanelen för den här justeringen, men det kan förstås ge en hel del intressanta effekter när man ändrar på justeringslagrets Läge (Mode) och Opacitet (Opacity).

(Jag raderar justeringslagret så jag kan fortsätta med exemplen.)

 

 

 

2.16. Färgreduktion (Posterize)

Effekten Färgreduktion minskar antalet nyanser i alla färger som befinner sig under justeringslagret.

Om du t ex har en färgtoning som går från svart till rött så består den vanligtvis av flera hundra olika nyanser, från svart, till väldigt mörkt röd, till inte riktigt lika mörkt röd, och så vidare.

Om den toningen skulle få ett justeringslager med effekten Färgreduktion ovanför sig, och effekten var inställd på exempelvis värdet 10, så skulle antalet nyanser i den svart/röda toningen genast begränsas till just 10. Det skulle ju ge toningen ett helt annat utseende: Dess övergång från svart till rött skulle omvandlas till tydliga block.

Den här effekten används främst om man vill skapa intrycket av "gammal" grafik eller handtryck.

Jag skapar ett justeringslager av typen Färgreduktion (Posterize) högst upp i lagerpanelen. Dess enda knapp visas i panelen Egenskaper.

Om jag ställer in värdet på 16 så begränsas alltså antalet nyanser i varje färg under justeringslagret till just 16.

 

Det kan få bilden att se ut som om den består av äldre grafik, och om man begränsar antalet nyanser ytterligare kan bilden börja se ut som om den vore ett tryck -- men mycket hänger även på motivet.

(Jag raderar justeringslagret så jag kan fortsätta med exemplen.)

 

 

 

2.17. Tröskel (Threshold)

Jag skapar ett justeringslager av typen Tröskel (Threshold) högst upp i lagerpanelen. Då visas en vågform i panelen Egenskaper (Properties).

Till skillnad från vågformen som visas när man valt Nivåer (Levels) så har den här formen bara en enda pilknapp under sig.

Det som händer är att effekten Tröskel delar upp bildens alla färger i strikt svart och vitt, helt utan gråtoner. Pilknappen under vågformen anger var tröskeln mellan vitt och svart ska vara.

 

Genom att dra pilen åt vänster så ökar man hur många nyanser som ska omvandlas till vitt, och om man drar den åt höger så ökar man hur många nyanser som ska omvandlas till svart.

 

Just nu kanske effekten Tröskel verkar ganska meningslös, men den har blivit populär på sistone. Vi ska se varför i nästa lektion.

(Jag raderar justeringslagret så jag kan fortsätta med exemplen.)

 

 

 

2.18. Övertoningskarta (Gradient Map)

Effekten Övertoningskarta (Gradient Map) lägger en övertoning över bilden, men på ett annat vis än när man använder justeringseffekten Övertoning (Gradient).

När man skapar den här effekten så får man ange en viss övertoning (som man förstås även kan ändra på när som helst). Effekten ersätter då bildens alla färger med övertoningens nyanser: Den mörkaste färgen i bilden får den nyans som ligger längst åt vänster i övertoningen, den näst mörkaste färgen får den nyans som ligger en liten bit från övertoningens vänsterkant, och så vidare, hela vägen till den ljusaste färgen som därmed får den nyans som ligger allra längst till höger i toningen.

Jag skapar ett justeringslager med effekten Övertoningskarta (Gradient Map) högst upp i min bild. Då visas en stor övertoningsruta i egenskapspanelen.

Jag klickar på den...

 

...så visas alla tillgängliga övertoningar man kan välja mellan. Här är det bara att klicka på man vill ha, som vanligt. Jag klickar på en blå/röd övertoning.

När du är klar klickar du på OK.

 

Då ersätts bildens färger med övertoningens nyanser. I det här fallet blir de mörka färgerna blå eftersom övertoningen var blå till vänster, och de ljusa färgerna blir röda eftersom övertoningen var röd till höger. De mellanstarka nyanserna, som den yttre kantlinjen på gräset, blir mer lila eftersom övertoningen är lila i mitten där det röda och blå möts.

Den här effekten är särskilt populär när man skapar affischer och liknande saker. Övertoningarna blir oftast riktigt bra på en gång, men man får även intressanta effekter om man ändrar på justeringslagrets Läge (Mode).

(Jag raderar justeringslagret så jag kan fortsätta med exemplen.)

 

 

 

2.19. Selektiv färgändring (Selective Color Options)

Justeringen Selektiv färgändring (Selective Color Options) låter dig påverka olika nyanser på ett mer exakt sätt än Färgbalans (Color Balance), men till skillnad från Färgbalans, som använder sig av de tre färgerna i blandningen RGB, så använder Selektiv färgändring de fyra färgerna i blandningen CMYK. (Vi tittade ju närmare på de två blandningslägena i grundkursen.)

CMYK står för Cyan, Yellow, Magenta, Key, vilket kan översättas till "cyan/mintblått, magenta, gult, svart". Det innebär att färgblandningen CMYK blandar de fyra färgerna för att skapa nyanser. Blandningen RGB använder ju rött, grönt och blått för att skapa sina nyanser.

Anledningen till varför vi repeterar de här två färgblandningarna är för att effekten Selektiv färgändring alltså använder sig av CMYK-färgerna istället för RGB.

Jag skapar ett justeringslager med effekten Selektiv färgändring högst upp i min bilds lagerpanel. Då visas effektens inställningar i egenskapspanelen.

Här kan vi välja vilken färg vi vill påverka genom att markera den i rutan Färger (Colors). Sedan kan vi dra i knapparna vid etiketterna Cyan, Magenta, Gul och Svart (eller Cyan, Magenta, Yellow och Key) för att öka eller minska de fyra nyansernas styrkor i den valda färgen.

Så om du t ex väljer färgen Röd (Red) i rutan Färger och sen drar knappen Cyan helt åt vänster så suger du ut allt mintgrönt ur det röda i bilden. Det låter kanske inte som någon större förändring, men om du har människor med vit hudfärg i bilden så ser du en klar och tydlig skillnad på en gång. (Många brukar missa att vit hudfärg behöver en hel del mintblått, eller cyan, för att se naturlig ut på bild -- annars blir den bara grisrosa, vilket ju inte riktigt stämmer.)

I det här fallet klickar jag i rutan Färger (Colors) och ställer in den på Magenta, eftersom det finns en hel del lila i bilden. Sedan ökar jag mängden cyan (mintblått) och gult i den färgen. Det omvandlar bildens starka lila färg till en mildare, mer blåaktig nyans.

 

Det är ett enkelt sätt att använda den selektiva färgändringen på.

 

Nu är vi klara med genomgången av justeringslagren. De flesta av dem fungerar som sagt precis likadant som de effekter du hittar i menyn Bild > Justeringar (Image > Adjustments), men fördelen med justeringslager är som sagt att du alltid kan ändra på effektens styrka, eller t o m helt enkelt sudda bort delar av effekten genom att måla med svart på maskeringsrutan.

 

 

 

2.20. Flera justeringslager i samma bild

Man kan naturligtvis använda flera justeringslager i samma bild. Man kan även begränsa flera justeringslager så de kopplas till samma lager om man vill det.

Här är ett enkelt exempel: Jag skapar ett justeringslager med effekten Övertoningsfyllning och placerar det högst upp i min bild. Jag ger effekten en övertoning som går från blått till rött, och ger lagret Läget (Mode) Nyans (Hue).

 

Sedan infogar jag ett nytt justeringslager med effekten Mönster (Pattern). Jag väljer ett tegelliknande mönster och ställer in det nya lagrets Läge (Mode) på Dela upp (Divide).

 

Om jag vill att övertoningen bara ska påverka himlen i bilden så kan jag helt enkelt dra ned övertoningens justeringslager så det endast har lagren sol, solstrålar och himmel under sig. Då är det alltså endast de som färgas av övertoningen.

 

 

 

2.21. Begränsa flera justeringslager till samma lager

Det går att begränsa flera justeringslager till samma lager -- alltså att man skapar urklippsmasker för flera justeringslager som kopplas till ett och samma grafiklager.

Jag har skapat två nya justeringslager i min bild. Jag vill att båda endast ska påverka lagret "solstrålar".

 

Då börjar jag med att flytta ned de två justeringslagren så de ligger ovanför lagret "solstrålar". Men som det är nu så påverkar ju de två justeringslagren inte bara lagret "solstrålar" utan även "himmel", och det vill jag inte.

Därmed måste jag begränsa justeringslagrens effekt med varsin urklippsmask.

Jag ser till att det nedre justeringslagret är valt (fast ordningen man gör detta i spelar ingen roll)...

 

... och håller ned tangenten Alt. När jag då pekar på det justeringslagrets nedre linje så blir pekaren till en liten ruta med en pil vid sig. Då kan jag klicka...

 

... så skapas en urklippsmask mellan justeringslagret och innehållslagret närmast under det -- lagret "solstrålar -- vilket alltså får justeringens effekt att begränsas till att endast påverka solstrålarna i bilden, inget annat.

 

Nu ska jag göra en urklippsmask mellan det övre justeringslagret och lagret "solstrålar" med. Jag klickar på justeringslagrets namn så det blir valt.

 

Sedan håller jag ned tangenten Alt och pekar på justeringslagrets nedre linje. Då blir pekaren till en liten ruta med en pil vid, och då kan jag klicka...

 

...så begränsas även det övre justeringslagrets effekt till att endast påverka det närmaste innehållslagret som ligger under det, i det här fallet samma lager som tidigare: "solstrålar".

Nu påverkar båda justeringslagren endast innehållet i lagret "solstrålar".

Som vi märkte så hoppade urklippsmasken för justeringslagret Nivåer alltså över det underliggande justeringslagret och fästes istället automatiskt vid lagret "solstrålar". Det beror på att justeringslager inte har något egentligt innehåll, så de räknas inte: Urklippsmasker kan bara kopplas till innehållslager, vilket innebär vanliga grafiklager, textlager och formlager.

 

 

 

 

 

3. Använd bild (Apply Image): Ge en bild ett skenläge

Det finns en funktion som heter Använd bild (Apply Image). Den låter oss ändra på ett lagers olika inställningar, men det den främst används för är att ange hurdant läge (Mode) ett lagers innehåll ska se ut att ha medan det lagrets läge i själva verket fortfarande är inställt på (vanligtvis) Normal. Det kallas för att ge ett lager ett "skenläge" och är vanligt förekommande i litet mer avancerade processer man kan utföra.

Man kan ge en bild ett skenläge på åtminstone två olika vis: Det finns ett litet mer omständigt vis och ett som går snabbt, men båda ger exakt samma resultat.

Vi går igenom båda, och börjar med det litet omständiga läget så vi får se vad som faktiskt händer.

Jag använder den här bilden:


Bilden är hämtad från www.freeimages.com och används i utbildningssyfte.
http://www.freeimages.com/photo/1441569

 

Jag öppnar bilden i Photoshop...

 

... och gör en kopia på bakgrundslagret genom att högerklicka på det och välja Duplicera lager (Duplicate Layer) i menyn som visas.

Snabbkommandot för att duplicera ett valt lager är Ctrl + J (Windows) eller Cmd + J (Mac).

 

(Om fönstret Duplicera lager (Duplicate Layer) visas så klickar jag på OK.)

 

Då läggs en kopia in ovanför bakgrundslagret. Jag ser till att det nya lagret är valt...

 

... och klickar sedan i lägesrutan i lagerpanelen. Där väljer jag blandningsläget Raster (Screen), men det här gäller förstås för alla lägen i listan.

Just läget Raster är ett av de vanligare. Det gör att det valda lagret släpper igenom de ljusa nyanserna som ligger i lagren nedanför. Resultatet blir att lagrets ljusare områden lyser starkare.

 

Men om jag nu döljer bakgrundslagret som ligger under kopian så ser vi att det händer något: Kopian är fortfarande inställd på läget Raster, men dess innehåll återgår till att se normalt ut. Det beror på att dess rasterläge inte längre har något synligt lager under sig vars ljusa nyanser kan få det att lysa upp.

 

Jag tar fram bakgrundslagret igen. Då ljusnar kopian, eftersom den nu har ett lager under sig vars ljusa nyanser den kan släppa igenom.

 

Om jag nu vill att kopian ska behålla sitt ljusa utseende oavsett om det ligger något lager under det eller inte så behöver jag göra på ett litet speciellt vis:

Jag markerar original-lagret, alltså bakgrundslagret...

 

... och gör en till kopia på det.

Jag ser till att den nya kopian ligger nedanför kopian jag gav läget Raster (Screen) tidigare.

 

Sedan klickar jag på kopian som fick läget Raster så den blir vald...

 

... och går in på menyn Lager (Layer). Där väljer jag Lägg samman nedåt (Merge Down), som du hittar nästan längst ned i menyn.

(Det går även att högerklicka på lagrets namn och välja Lägg samman nedåt i menyn som visas, eller helt enkelt trycka på tangenten Ctrl + E (Windows) / Cmd + E (Mac) -- det är precis samma sak.)

 

Valet Lägg samman nedåt får rasterkopian att slås samman med den vanliga kopian som ligger direkt nedanför den.

Resultatet blir ett nytt lager som har läget Normal, men vars innehåll ser ut så som rasterkopian såg ut.

 

Om jag nu gömmer bakgrundslagret så påverkas inte det nya lagret. Det nya, sammanslagna lagrets innehåll ser alltså bara ut att ha läget Raster, men lagret har egentligen läget Normal, så dess innehåll reagerar inte på färger som ligger under det i lagerpanelen. Det har endast läget Raster som skenläge.

 

Det här är som sagt en ganska vanlig sak man behöver göra i flera litet mer avancerade tekniker i Photoshop, men det finns ett snabbare sätt att göra det på. Det sättet använder funktionen Använd bild (Apply Image). Vi ska se hur vi kan använda den för att uppnå samma resultat snabbare.

Jag raderar kopiorna ur bilden så jag bara har det vanliga bakgrundslagret kvar.

 

Jag duplicerar bakgrundslagret och ser till att kopian är vald i lagerpanelen.

 

Sedan går jag in på menyn Bild > Använd bild (Image > Apply Image).

 

Då visas ett fönster med olika inställningar för det valda lagret. Den inställning man oftast ändrar på är rutan Övertona (Blending). (Det namnet är antagligen en översättningsmiss: Rutan borde heta Blandningsläge, eller bara Läge, på svenska; den har inget med övertoningar att göra.)

I den rutan kan man nämligen ange vilken sorts Läge det valda lagrets innehåll ska se ut att ha. Rutan är vanligtvis förinställd på Multiplicera (Multiply), men jag klickar på den...

 

... och väljer Raster (Screen) istället. (Det går naturligtvis bra att välja vilket Läge du vill.)

 

Sedan klickar jag på OK.

 

Då har det valda lagrets innehåll ljusnat, precis så som läget Raster (Screen) gjorde med det tidigare -- men som vi ser i lagerpanelens lägesruta så har det valda lagret fortfarande läget Normal...

 

... och om jag nu gömmer bakgrundslagret så påverkas inte kopian. Det beror ju på att dess innehåll bara ser ut att ha läget Raster, men dess läge är ju i själva verket Normal, och Normal bryr sig inte om underliggande lager.

Det här är den snabba varianten av det föregående sättet. Båda sätten fungerar lika bra, men av de två föredrar jag själv att använda funktionen Använd bild (Apply Image).

 

Nu ska vi gå igenom en enkel teknik som kan använda skenlägen.