Mac   Windows
Cmd (nedersta raden)   Shift (näst nedersta raden)
 
   
Shift (näst nedersta raden)   Ctrl (nedersta raden)
 
Ctrl (nedersta raden)   Alt (nedersta raden)
 
Alt (nedersta raden)   Esc (övre vänstra hörnet)
 
Esc (övre vänstra hörnet)   Backspace (ovanför Enter)
 
Delete (vid Enter)  
 

 
Photoshop grundkurs: CC Barents hus AB Nätbildarna Svefi - Sverigefinska folkhögskolan
Sida 5 | Fortsättningslektion 1 | Lektionslistan | Tangenter | Uppdatera PS Förra sidan | Nästa sida

4. Ortoneffekter igen

Vi tittade på Ortoneffekter i grundkursen. Nu ska vi se hur vi kan skapa dem med hjälp av litet mer avancerade tekniker.

Men först ska vi repetera vad en Ortoneffekt är.

En Ortoneffekt är ett fotografiknep som gör att ens bilder ser ut ungefär som om de målats på glas. Resultatet blir ett mjukt fokus med klara färger som fördelas i tydliga fält. Effekten är döpt efter fotografen Michael Orton, som uppfann den genom att lägga en över- och en underexponerad diabild av samma motiv ovanpå varandra, där den ena var skarp medan den andra var suddig. Resultatet blev en bild där över- och underexponeringarna tog ut varandra så den såg korrekt ut, och oskärpan gav en mjuk glöd runt skarpa fält.

Vi ska se hur vi kan skapa egna Orton-effekter i Photoshop. De är enkla men kan ha väldigt stora effekter på bilder. Utöver processerna vi går igenom nedan så är det naturligtvis fritt fram att lägga till justeringslager och lägesändringar du själv tycker passar.

Det viktigaste för att Ortoneffekterna ska bli bra är att de används på passande bilder. Effekten ger ofta ett litet drömskt intryck, så de fungerar vanligtvis bäst på bilder som porträtt, landskap och liknande (även om det naturligtvis är fritt fram att använda vilka bilder du vill -- man vet ju inte hur det blir förrän man provat).

Det finns flera olika varianter av Ortoneffekten. Vi ska titta på ett par av dem, en som gör bilder litet mörkare och en som får bilders innehåll att se ut att glöda.

 

 

 

4.1. Ortoneffekten, variant 1

Den här processen imiterar den ursprungliga Orton-effekten.

Vi kan använda den här bilden:


Bilden är hämtad från Public Domain-galleriet RGBstock (www.rgbstock.com) och används i utbildningssyfte.
http://www.rgbstock.com/photo/nSspuz2/Waterfall+1

 

Börja med att göra en kopia på bakgrundslagret.

 

Vi ska ge kopian skenläget Raster (Screen). Vi använder det snabba sättet: Se till att kopian är vald. Gå sedan in på menyn Bild > Använd bild (Image > Apply Image)...

 

... och ställ in rutan Övertona (Blending) på läget Raster (Screen). Klicka på OK.

 

Då har alltså kopian fått skenlagret Raster, vilket gör att dess innehåll lyser upp. Den här kopian representerar den överexponerade halvan av effekten.

Vi ska göra en till kopia nu, så jag döper om den första kopian till "ljus" så det är lättare att hålla isär dem (men själva namnet spelar ingen roll). Du döper ju om ett lager genom att t ex dubbelklicka på dess namn.

 

Sedan kan vi göra en ny kopia på lagret Bakgrund. Placera den nya kopian högst upp i lagerpanelen.

 

Det här lagret ska först göras oskarpt, så gå in på menyn Filter > Oskärpa > Gaussisk oskärpa (Filter > Blur > Gaussian Blur).

 

Öka filtrets Radie (Radius) tills bildens detaljer blir suddiga men man fortfarande kan utgöra vad sakerna föreställer. Klicka på OK när du är klar.

 

Då har det övre lagret blivit suddigt.

 

Nu ska vi få det att bli "underexponerat" genom att ge det läget Multiplicera (Multiply), som är raka motsatsen mot Raster: Det släpper igenom de mörka områdena i lagren nedanför så mörkret i lagret som har läget Multiplicera förstärks.

På så vis tar det ljusa raster-lagret och det mörka multipliceringslagret ut varandra och bildar en normal exponering.

 

Det är lätt hänt att det mörka lagret är litet för starkt. I så fall kan man alltid lätta upp det genom att sänka dess Opacitet (Opacity). Jag sänker den till 80%. (Detta kan även gälla fördet ljusa mittenlagret -- det skiljer sig från bild till bild.)

 

Då är ortoneffekten klar: Bilden har fått en litet suddig, drömsk känsla och ser ut ungefär som om den målats på glas. Här ser vi skillnaden mellan originalet och resultatet:

 

Före:

Efter:

 

 

 

4.2. Ortoneffekten, variant 2

Den andra varianten av Ortoneffekten ökar glöden i bilden utan att lägga in mer mörker. Den fungerar bäst på bilder som har klara färger men inte några stora ljusa områden, annars finns risken att de blir så ljusa att de blir utfrätta till vita fält.

Den här varianten är betydligt mer sällsynt än den förra, men när du väl hittar en bild där den fungerar så kan du få riktigt fina resultat.

Här är en bild som den här varianten av Ortoneffekten fungerar utmärkt på, eftersom den bara består av klara färger och inte har några starkt belysta områden i sig:


Bilden är hämtad från www.freeimages.com och används i utbildningssyfte.
http://www.freeimages.com/photo/1445112

 

Börja med att duplicera bakgrundslagret och se till att kopian är vald.

 

Gå sedan in på menyn Bild > Använd bild (Image > Apply Image)...

 

... och ställ in rutan Övertona (Blending) på Raster (Screen). Klicka på OK.

 

Då får kopian skenläget Raster. Vi kan döpa den till "ljus". (Det spelar som sagt ingen roll vad man döper lagren till, det viktiga är att vi kan se skillnad på dem så vi vet vilket som är vilket.)

 

Gör en ny kopia på bakgrundslagret och placera den högst upp i lagerpanelen.

 

Gå sedan in på menyn Filter > Oskärpa > Gaussisk oskärpa (Filter > Blur > Gaussian Blur)...

 

... och öka värdet för Radie (Radius) så detaljerna försvinner ur bilden. Ju mer oskarpt lagret blir desto mer utspridd blir glödeffekten vi strax skapar, men om du gör det för oskarpt så blir det som om glöden försvinner -- den blir för tunn. Så överdriv inte med filtrets Radie.

Klicka på OK när du är klar.

 

Nu kan vi ställa in det övre lagrets läge på Raster (Screen). Då ser bilden ut att glöda.

Det som händer är att lagret "ljus", som ju är inställt på Raster som skenläge och därmed är väldigt ljust, nu filtreras genom de ljusa, oskarpa partierna i det övre lagret. Det gör dem dubbelt så starka, och oskärpan ger dem en glödande effekt. Resultatet blir en litet sagokänsla i bilden som man förstås kan jobba vidare på med exempelvis justeringslager och andra funktioner.

 

Jag dämpar ljuseffekten en aning genom att välja lagret Ljus och sänka dess Opacitet (Opacity) till ungefär 40%. Då släpps bakgrundslagrets mörker igenom litet mer, vilket får glöden att inte vara riktigt lika gräll.

 

Här är nu slutresultatet:

 

Före:

 

Efter:

 

 

 

 

 

5. Ändra på penseln via tangentbordet

En sak man spenderar mycket tid på i längden är att ändra på penselns storlek och Opacitet (Opacity). Vanligtvis går man hela vägen upp till alternativfältet, klickar på penselväljaren eller pilen vid opacitetsrutan, och drar i knappen där. Det tar förstås bara några sekunder, men om man lägger samman alla gånger man behöver ändra storlek så blir det snabbt minuter och till slut timmar.

Därmed är det bra att lära sig olika snabbkommandon man kan använda för att påverka penseln. Förutom att det besparar en tid så låter det en dessutom behålla koncentrationen. Vi ska se hur man kan göra.

 

 

 

5.1. Ändra storlek, hårdhet och Opacitet (Opacity) via tangenten Alt

Jag börjar med att välja svart färg...

 

... och verktyget Pensel (Brush Tool).

 

Jag ställer in verktyget på en 40 pixlars storlek.

 

Jag har gjort en ny bild och placerar pekaren i den. Nu ska vi se hur vi kan ändra på penselns storlek och mjukhet utan att behöva gå till färgväljaren uppe i alternativfältet.

 

Ett sätt är att helt enkelt högerklicka i bilden. Så länge ett penselverktyg är valt visas då penselväljaren direkt vid pekaren, vilket gör det både snabbt och enkelt att ändra på penselns inställningar.

 

Men det finns ännu snabbare sätt, och det är att använda tangentbordet.

Windows: Håll ned tangenten Alt. Medan Alt är nedtryckt, håll ned höger musknapp.
Mac: Håll ned tangenterna Ctrl + Alt. Medan de är nedtryckta, håll ned musknappen.

 

När du håller ned tangenten (eller tangenterna) och musknappen så reagerar din pekare: Den blir röd.

 

Om du då flyttar pekaren åt höger så ökar penseln i storlek. Du ser hur stor den är i rutan som visas uppe till höger om pekaren.

 

Och om du flyttar pekaren åt vänster så minskar penseln i storlek.

 

Jag ökar penselns storlek till 50 pixlar.

 

Om man flyttar pekaren uppåt så minskar penselns hårdhet...

 

...och om man flyttar pekaren nedåt så ökar hårdheten.

 

Det är betydligt vanligare att man vill kunna ändra på penselns Opacitet (Opacity) snarare än dess hårdhet, eftersom man i regel ju byter ut penselns genomskinlighet betydligt oftare än dess hårdhet.

I så fall kan man ställa in så att det är penselns Opacitet istället för dess hårdhet som skiftar när man håller ned tangenten (eller tangenterna) och klickar-och-drar uppåt eller nedåt i ens bild.

Det gör man genom att gå in på:

Windows: Redigera > Inställningar > Allmänna (Edit > Preferences > General)
Mac: Photoshop > Inställningar > Allmänna (Photoshop > Preferences > General)

 

Då visas Photoshops allmänna inställningar. Här finns rutan "Variera hårdheten för rund pensel baserat på HUD-vertical förflyttning" (Vary Round Brush Hardness Based on HUD Vertical Movement).

Det är alltså den som gör att när man håller ned tangenten (eller tangenterna) och klickar-och-drar vertikalt i sin bild så ändras penselns hårdhet. Vad som inte nämns (såvida man inte pekar på rutan i någon sekund så dess beskrivningsetikett visas) är att om man bockar av den här rutan så blir det penselns Opacitet (Opacity) som förändras istället för dess hårdhet.

Det är ju det vi vill, så vi kan bocka av rutan. Sedan kan vi godkänna ändringen genom att klicka på OK.

 

Om jag nu håller ned tangenten och höger musknapp (eftersom jag använder Windows; om du använder Mac håller du ju ned Ctrl + Cmd och håller ned musknappen) så blir pekaren röd och infoetiketten visas till höger om den. Men nu sakas Hårdhet (Hardness) i etiketten: Här syns bara Diameter, alltså penselns storlek, samt dess Opacitet.

 

Om jag då flyttar pekaren uppåt så minskar Opaciteten...

 

... och om jag flyttar pekaren nedåt så ökar den.

 

Det här är som sagt vanligare än att ändra på hårdheten, men det är förstås helt och hållet en smaksak. Om du hellre vill kunna ändra på penselns hårdhet när du gör så här så kan du gå in på:

Windows: Redigera > Inställningar > Allmänna (Edit > Preferences > General)
Mac: Photoshop > Inställningar > Allmänna (Photoshop > Preferences > General)

 

Där kan du bocka för rutan Variera hårdheten för rund pensel baserat på HUD-vertical förflyttning" (Vary Round Brush Hardness Based on HUD Vertical Movement) igen och godkänna ändringen genom att klicka på OK.

 

 

 

5.2. Andra sätt att ändra på penseln via tangentbordet

Det finns även andra sätt att använda tangentbordet för att ändra på penseln. Exakt vilka tangenter det är kan variera, så vi behöver först ta reda på vilka vi ska trycka på. Det gör vi genom att ta fram listan över Photoshops inställda kortkommandon och menyer. Det är något vi återkommer till senare, men den här gången ska vi bara ta en snabb titt i den.

Gå in på menyn Redigera > Kortkommandon (Image > Keyboard Shortcuts). Du hittar valet nästan längst ned.

 

Då visas ett fönster där alla kortkommandon, alltså tangenter, som aktiverar olika saker i Photoshop. Här behöver vi ta fram listan över de kortkommandon som påverkar Photoshops verktyg, så vi kan klicka i rutan Genvägar till (Shortcuts to)...

 

... och välja just Verktyg (Tools) i menyn som visas.

 

Då listas de kortkommandon som påverkar verktygen i Photoshop.

Rulla nedåt i listan tills du kommer förbi alla verktygen och ser kortkommandon för Minska penselstorlek och Öka penselstorlek (Decrease Brush Size och Increase Brush Size) samt Minska penselhårdhet och Öka penselhårdhet (Decrease Brush Hardness och Increase Brush Hardness).

 

Vilka tangenter som aktiverar de funktionerna listas till höger om kommandona. Dessa kan som sagt vara olika hos olika användare, men i mitt fall ser jag att jag kan minska penselstorleken genom att trycka på tangenten "<" och öka den genom att trycka på ">" . (De tecknen kallas för "vinkelparenteser" och befinner sig vanligtvis i en och samma tangent som brukar ligga till vänster om bokstaven "Z".)

Sedan ser jag att jag kan minska penselns hårdhet genom att trycka på "Ö" samt öka den genom att trycka på "Ä".

 

När du tagit reda på vilka tangenter som ökar respektive minskar de två olika penselegenskaperna kan du stänga fönstret genom att klicka på Avbryt (Cancel).

 

Då kan vi prova kortkommandona. Jag placerar penselpekaren mitt i min nya bild...

 

... och trycker på vinkelparentesen "<".

Båda vinkelparenteserna finns som sagt i samma tangent, så man alternerar mellan dem genom att hålla ned tangenten Shift. Det innebär att om jag trycker på vinkelparentes-tangenten utan att hålla ned Shift så skriver jag "<". Om jag däremot håller ned Shift medan jag trycker på den tangenten så skriver jag ">".

Jag trycker alltså på "<", som ju betyder "mindre än". Då ser jag direkt på penselväljarens knapp uppe i alternativfältet att varje tryck minskar penselns storlek med ett fast antal pixlar: Den började på 50px, men efter ett par tryck på "<" så har den nu krympt till 20 pixlar. Storleksändringen sker i steg om 10 pixlar per tangenttryck, till skillnad från det förra sättet där storleksändringen ju skedde steglöst.

 

Om jag däremot håller ned Shift och trycker på vinkelparentesen så skriver jag ">", som står för "större än". Det gör att penseln växer med ungefär 10 pixlar per tryck, vilket syns direkt i penselväljarknappen.

 

Jag trycker på "<" tills pekaren blir ungefär 80 pixlar stor.

 

Man kan ju även ändra på hårdheten med hjälp av tangenter. I mitt fall är det tangenten "Ö" som minskar hårdheten, och tangenten "Ä" som ökar den.

Om jag tar fram penselväljaren så ser jag att min nuvarande pensel har en hårdhet på 100%. Dess kanter är alltså helt skarpa.

 

Det ser vi om jag klickar med penseln någonstans i bilden: Då lämnar den en 80 pixlar bred cirkel med skarpa kanter efter sig.

 

Nu trycker jag på bokstaven "Ö" en gång. Det syns inte på pekaren att något hänt...

 

... men om jag nu klickar en gång med penseln någonstans i bilden så ser vi att den här cirkelns kanter blir mjukare än den förra.

 

Om jag tar fram penselväljaren så ser vi vad det beror på: Penselns hårdhet har sjunkit till 75%.

När man ändrar på hårdheten via tangenterna på det här viset så sker alltså ändringen i steg om 25%.

 

Jag stänger penselväljaren och trycker på "Ö" ytterligare två gånger.

 

Om jag sedan tar fram penselväljaren igen så ser vi att penselns hårdhet nu sjunkit till 25%...

 

... vilket ger en cirkel med väldigt mjuka kanter.

 

Jag trycker på "Ä" några gånger.

 

Om jag nu tittar i penselväljaren så ser vi att hårdheten är tillbaka på 100%...

 

... vilket ju innebär helt skarpa linjer.

 

 

 

5.3. Ändra på Opaciteten (Opacity) via tangentbordet

När ett penselverktyg är valt (exempelvis just penseln (Brush Tool), suddgummit (Eraser Tool) och liknande) så kan du ändra på dess opacitet med hjälp av siffertangenterna.

Jag använder en pensel som har opaciteten 100%.

 

Jag placerar pekaren i bilden. Sedan trycker jag på siffran "1" på mitt tangentbord, utan att ha klickat någonstans. Då sänks verktygets Opacitet till 10%.

 

Det ser vi om jag klickar med penseln i bilden: Den svarta färgen jag använder blir nästan helt genomskinlig.

 

Om jag nu trycker på "5" så blir verktygets Opacitet 50% istället...

 

... vilket syns direkt när jag klickar.

 

För att ge ett verktyg Opaciteten 100% är det bara att trycka på siffran "0".