11. Bygg en stol med exakta måttVi återvänder till stolskapandet. I förra lektionen gjorde vi en väldigt enkel stol för hand. Nu ska vi göra en stol där vi bestämmer exakt hur alla måtten ska vara. I den här genomgången kommer du att få repetera allt vi hittills gått igenom, och även se hur du kan använda vissa verktyg på helt nya sätt.
11.1. Skapa sitsenAnvänd Line och rita en liggande fyrkant som har 400 mm långa sidor.
Använd Push/Pull och lyft sitsens yta 10 mm rakt upp.
11.2. Gör ryggstödetRyggstödet ska vara 50 mm tjockt. Klicka med verktyget Tape Measure på en av sitsens övre kantlinjer. (Pluset måste synas vid pekaren: Om det inte syns kommer du att bara mäta avstånd, inte placera ut måttpunkter eller måttlinjer. I så fall kan du trycka på Ctrl (Windows) eller Alt (Mac) för att ta fram pluset.)
När du nu flyttar på pekaren så drar du fram en stödlinje ur linjen du klickade på. För stödlinjen in mot sitsens mitt, skriv 50 och tryck på Enter. Då placeras stödlinjen exakt 50 mm åt det håll du just pekade, mätt från linjen du drog fram ut den ur. Välj sedan verktyget Line och peka på punkten där stödlinjen korsar sitsens kantlinje tills etiketten Intersection ("korsning") visas. Då kan du klicka, så fästs din nya linje där.
Dra din nya linje tvärs över sitsen, hela vägen till kantlinjen på andra sidan. När du får kontakt med den kan du klicka. Då har du delat upp sitsens ovansida i två separata ytor: En som tar upp 50 mm av sitsen, och en yta som tar upp resten av sitsen.
Nu kan du lyfta upp den smala ytan du skapade: Välj Push/Pull och klicka på den. Lyft den 500 mm rakt upp.
Sudda gärna bort stödlinjen. (Det är inget krav, men det blir lätt irriterande med stödlinjer överallt.)
11.3. Skapa stolsbenenVinkla kameran så du tittar rakt på stolens undersida. Välj Tape Measure och klicka på en av undersidans kantlinjer. (Om perspektivet gör att under- och ovansidans kantlinjer ligger nära varann kan det bli svårt att träffa rätt. Tveka aldrig att vrida kameran där det behövs så du tydligt ser vad du gör.)
Dra en stödlinje från sitsens nedre linje in mot undersidans mitt, skriv 20 och tryck på Enter. Då placeras stödlinjen exakt 20 mm åt det håll du pekade, räknat från linjen du drog fram stödlinjen ur.
Gör likadant längs alla fyra kanter runt sitsens undersida. Du ska alltså ha fyra stödlinjer som är placerade 20 mm inåt från sina respektive kantlinjer. Då kan du välja Line och peka där två av stödlinjerna korsar varandra. När etiketten Intersection visas så kan du klicka.
Dra fram en linje längs en av stödlinjerna, skriv 50 och tryck på Enter. Då blir linjen exakt 50 mm lång åt det hållet.
För nu pekaren längs den andra sidaxeln. Om du är lätt på handen kan Inference snärta till när din nya linje blir exakt lika lång som måttet du skrev in för den förra: 50 mm. I så fall är det bara att klicka. (Men det går lika bra att skriva 50 för hand och trycka på Enter.)
Fortsätt rita linjer tills du har en fyrkant vars sidor är 50 mm långa.
Upprepa detta i de tre andra hörnen med start med start där stödlinjerna korsar varandra. Då har du fyra fyrkanter som alla ligger 20 mm från undersidans kanter och vars sidor är 50 mm långa. Välj Push/Pull och klicka på en av fyrkanternas ytor.
Dra ut den nedåt, skriv 500 och tryck på Enter. Då blir det stolsbenet exakt 500 mm högt. Gör de tre andra benen lika höga. Du kan antingen klicka på en av deras ytor med Push/Pull, dra rakt nedåt, skriva 500 och trycka på Enter -- men du kan även klicka på ytan med Push/Pull och sedan bara peka och klicka på det färdiga benets undersida. Då blir ytan du drar i utdragen exakt lika långt. Man kan tyvärr inte dra i flera ytor samtidigt med Push/Pull, utan detta måste göras ett ben i taget.
Stödlinjerna behövs inte längre, så du kan sudda bort dem om de stör dig.
11.4. Gör en båge på ryggstödets ovansidaVrid kameran så du ser ovansidan på ryggstödet. Välj Tape Measure, se till att pluset syns vid den, och klicka på kortsidan på ryggstödets ovansida. Då får du dra fram en stödlinje ur den. (Det går lika bra att klicka på en linje som att klicka på dess mittpunkt: Du får en stödlinje på båda sätten. Det är bara när du klickar på en ändpunkt som du får en stödpunkt istället.)
Dra stödlinjen inåt längs ryggstödet, skriv 100 och tryck på Enter. Då placeras stödlinjen exakt 100 mm från kortsidan du klickade på. Gör sedan likadant från den andra kortsidan. Nu har du två stödlinjer som ligger 100 mm från sina respektive kortsidor. Stödlinjerna utgör avgränsningen för bågen vi nu ska göra.
Välj verktyget 2 Point Arc. Klicka där en av stödlinjerna korsar ovansidans kant.
Klicka sedan där den andra stödlinjen korsar samma kant. Då har du dragit ut bågens bas mellan de två stödlinjerna.
Lyft bågen längs blå axel, skriv 55 och tryck på Enter. Då blir bågen exakt 55 mm hög och får dessutom en yta eftersom den står på en färdig linje, vilket ju gör den till en sluten form.
Använd Push/Pull och dra ut bågens yta så den blir lika djup som ryggstödet.
Klicka med Tape Measure på någon av de liggande linjerna ovanför ryggstödets framsida. Då fästs en stödlinje vid pekaren. Dra stödlinjen nedåt längs blå axel, skriv 30 och tryck på Enter. Då hamnar stödlinjen 30 mm nedanför linjen du klickade på.
Välj verktyget Circle och peka (utan att klicka) på mittpunkten av bågens bas.
Flytta sedan pekaren rakt nedåt, längs blå axel, tills den tar i stödlinjen. Inference-hjälpmedlet ska nu göra så att pekaren ligger på exakt samma bredd som mittpunkten du just hade kontakt med, men på samma höjd som stödlinjen. Då kan du klicka så fästs en ny cirkel där. Dra ut cirkeln längs en axel. Skriv 60 och tryck på Enter. Då får cirkeln alltså en radie på 60 mm (vilket ger den en diameter på 120 mm).
Välj verktyget Eraser och sudda bort stödlinjen samt bågens baslinje, både innanför och utanför cirkeln. Då smälter bågformen samman med resten av ryggstödet.
Glöm inte att bågens baslinje även syns på ryggens baksida. Vrid kameran så du ser ryggstödets baksida och klicka med Eraser på bågens baslinje där.
Då försvinner ju baslinjen. Det här är något som behöver göras, annars fungerar inte nästa steg där vi ska trycka igenom cirkeln vi skapade: Om en linje ligger i vägen för en yta du försöker trycka igenom så kommer inte ytan att kunna skapa en öppning förrän man tagit bort linjen.
Vrid nu kameran så du ser ryggstödets framsida igen. Välj Push/Pull och klicka i cirkeln du just ritade.
Tryck cirkeln rakt genom ryggstödet tills den tar i andra sidan -- etiketten "On Face" visas. Då kan du klicka. (Om bågens baslinje varit kvar på andra sidan hade den alltså varit i vägen för genomtryckningen av cirkeln och hindrat den från att genomföras.)
Nu har du ett cirkelformat hål i ryggstödet.
11.5. Runda av hörnenVi ska ge stolen litet finare hörn: Inverterade rundningar. Det heter garanterat något finare egentligen, men det är vad vi ska göra. Välj Circle och klicka på ryggstödets ena övre hörnpunkt. Dra ut en cirkel som är vänd åt samma håll som ryggstödet. Dra ut cirkeln längs en axel, skriv 60 och tryck på Enter.
Gör likadant på andra hörnet. Välj sedan verktyget Eraser. Klicka med suddet på den del av ena cirkeln som sticker ut utanför ryggstödet.
Den del av cirkeln som lämnas kvar bildar nu konturen av en inverterad avrundning. Välj Push/Pull och klicka på avrundningens yta.
Tryck avrundningsytan rakt genom ryggstödet tills den tar i andra sidan. Om du har svårt att få kontakt med andra sidan (etiketten "On Face" visas inte, och ytan snärtar inte fast mot den andra sidan) så kan du prova att peka på någon av ryggstödets bakre linjer och klicka.
Det är samma sak som att trycka ytan rakt igenom: Det får avrundningens yta att hamna på exakt samma nivå som ryggstödets baksida, vilket gör att det då bildas ett hål där.
Gör likadant med cirkeln på andra sidan: Sudda bort den stora delen och tryck igenom avrundningen med Push/Pull på det sätt som funkar bäst för dig.
Nu har båda hörnen rundats.
11.6. Höj sitsenVälj Tape Measure och dra fram stödlinjer ur var och en av de fyra linjerna runt sitsens ovansida. Placera stödlinjerna 20 mm in från sina respektive kanter. Välj sedan verktyget Rectangle och peka där två av stödlinjerna korsar varandra så etiketten Intersection visas. Då kan du klicka.
Dra pekaren till det diagonalt motsatta hörnet där de två andra stödlinjerna korsar varandra och klicka. Då har du skapat en fyrkantig yta mellan stödlinjerna. (Du hade även kunnat använda Line, förstås.)
Lyft upp den nya ytan med 10 mm...
... och sudda bort stödlinjerna.
11.7. Dra ut detaljer ur ryggstödetDet här är en intressant effekt: Välj verktyget Offset.
Klicka på ryggstödets framsida.
Då får du dra ut en kopia av konturen runt ytan du pekade på. Se till att kopian befinner sig innanför ryggstödets kantlinjer (det spelar ingen roll hur kopian ser ut just nu; det enda viktiga är att den är innanför kantlinjerna.)
Då kan du skriva 20 och trycka på Enter, så hamnar kopian 20 mm inifrån kantlinjerna. (Om du dragit ut konturkopian utanför ryggstödets kantlinjer och sedan skrivit in måttet så hade konturen hamnat 20 mm utanför kantlinjerna istället.)
Dra ut den nya ytan 10 mm med Push/Pull.
11.8. Gör plattor mellan stolsbenenDra fram en stående stödlinje längs ett av stolsbenens insida. Placera den 15 mm från benets ytterkant. Välj Line och börja rita en linje med start där stödlinjen korsar stolsbenets överkant.
Gör linjen 150 mm lång rakt nedåt, längs blå axel.
Rikta linjen längs den axel som får den att dras tvärs över benets sida. (Det spelar som bekant ingen roll hur lång eller kort du gör linjen bara den pekar åt det håll du vill att den ska gå.) Skriv 20 och tryck på Enter så blir linjen exakt 20 mm lång åt det håll du pekar.
Dra sedan en 150 mm linje rakt uppåt så att du får en sluten form.
Välj Push/Pull och klicka på den nya formen.
Dra ut den tills den tar i det andra stolsbenet. Ett knep är ju att peka och klicka på det mottagande stolsbenets kantlinje som går längs den yta det du drar i ska tryckas mot.
Upprepa det här stycket för de övriga tre stolsbenen.
11.9 Färga stolenStolen ska färgas. Vi kan börja med att ge stolen en grundfärg. Trippelklicka någonstans på stolen så alla dess linjer och ytor markeras.
Klicka sedan på verktyget Paint Bucket så paletten Materials (Windows) eller Color (Mac) visas. Klicka där i kategorirutan och välj Wood, längst ned i listan. SketchUps trämaterial visas. Klicka på ett av dem. (Jag väljer Wood_Cherry_Original.)
Då kan du klicka på den helmarkerade stolen, så får alla dess ytor det material du valde.
Välj ett annat material att färga detaljerna med. Jag väljer materialet Wood_OSB, även det ur kategorin Wood (men du kan förstås välja en helt annan kategori om du vill).
Klicka med det på stolens sits och ryggstöd.
Och då är stolen klar! Vi har fått jobba en hel del med stödlinjer och Inference nu.
Övningar, grundkurslektion 21. Skapa ett rum Rita ett rum enligt följande mått. • Gör ett rum som är 4,5 meter längs den röda axeln och 6 meter längs den gröna axeln. Använd verktyget Offset för att ge rummet ytterväggar som är 30 cm tjocka. Väggarna ska göras 2,4 meter höga. Nu ska vi göra hål i väggarna. Här måste du använda verktyget Tape Measure för att få till allt jag nämner. Dessutom: Låt måttlinjerna vara kvar i din ritning! • Gör en dörröppning på kortsidan närmast den röda axeln. Dörröppningen ska vara 2,1 meter hög och 85 cm bred. Dörröppningen ska befinna sig 1 meter från väggens vänstra hörn. • Gör ett fönster bredvid dörren. Fönstret ska befinna sig 60 cm ovanför golvet och 50 cm från dörren. Fönstret ska vara 1,2 meter brett och 1,4 meter högt. • Flytta kameran till en av rummets långsidor. Nu ska det skapas tre fönster på rad. Skapa ett fönster till. Det ska ha samma mått och höjd från golvet som det första. Det ska finnas ett mellanrum på 30 cm mellan dem. Skapa ett tredje fönster. Det ska vara 30 cm från det andra fönstret, men i övrigt ska det ha samma mått och höjd från golvet. • Lägg till färg och/eller material i ditt rum på alla ytor. (Du måste inte sätta något på undersidan eller andra ytor som inte är tänkta att synas.) Spara. När du är klar sparar du ritningen. Döp den till ditt namn följt av "rummet" -- i mitt fall alltså "mats holmgren - rummet", fast du skriver naturligtvis ditt eget namn istället.
2. Skapa rummet du sitter i just nu Rita en modell av det rum du sitter i just nu. Du behöver inte bry dig om inredningen, det är något vi kommer till senare. Gör alla dörr- och fönsteröppningar som finns där. Använd verktyget Tape Measure för att få till dem så bra som möjligt. Lägg till så mycket finlir du har lust med av det som "sitter fast": Trösklar, karmar, lister.... Dessutom får du mer än gärna göra mer än bara rummet; om du bor i en lägenhet kan du t ex rita upp hela lägenheten. Då sitter det i ryggmärgen hur man gör. Lägg sedan till färg och material. Det får förstås se ut precis hur du vill. Det är kul att försöka få det att se ut exakt som det gör på riktigt, men det är nog ännu roligare att försöka få det att se ut som du önskar att det gjorde. När du är klar: Klicka på verktyget Zoom Extents så att hela modellen syns. Spara. När du är klar sparar du ritningen. Döp den till ditt namn följt av "hem" -- i mitt fall alltså "mats holmgren - hem", fast du skriver naturligtvis ditt eget namn istället.
3. Skapa en stol Rita en stol med exakta mått. Mät gärna upp en stol du har hemma och försök rita den i SketchUp (så gott det går, med det vi hittills lärt oss -- det lär dyka upp detaljer som är svåra att få till, men de kan du hoppa över i så fall). Stolen ska bestå av fyra ben, en sits, och ett ryggstöd. För att utmana dig själv, undvik gärna att bara göra ett par plattor med fyra ben under, utan gör stolen så detaljerad och "designad" du tycker blir bra. Hämta gärna inspiration från stolen vi gjorde i genomgången ovan. Färga stolens alla ytor. Spara. När du är klar sparar du ritningen. Döp den till ditt namn följt av "stol" -- i mitt fall alltså "mats holmgren - stol", fast du skriver naturligtvis ditt eget namn istället.
4. Skapa ett bord (Du får gärna göra detta i samma ritning som stolen.) Rita ett bord med exakta mått. Bordet ska ha fyra ben och en bordsskiva, allt annat får du själv bestämma -- men gör gärna fler detaljer än så, t ex rundade hörn och liknande. Undvik helst att bara göra en platta med ben; det är ju något du kan rita på under en minut. Utmana dig själv, hitta på någon litet mer avancerad design än så, och gör ditt bästa för att bygga den i SketchUp. Tänk på att ju mer du jobbar i programmet desto mer fastnar kunskaperna och desto fler "aha-upplevelser" kommer du att få. Färga bordets alla ytor. Spara. När du är klar sparar du ritningen. Döp den till ditt namn följt av "bord" -- i mitt fall alltså "mats holmgren - bord", fast du skriver naturligtvis ditt eget namn istället. Om du gjorde bordet i samma ritning som stolen hoppar du förstås över detta.
När du är klar...När du är klar meddelar du mig på olika vis beroende på hur du läser kursen. Klicka på den länk som gäller för dig och följ instruktionerna:
|