2. Börja använda SketchUpDu startar alltså SketchUp genom att klicka på dess ikon på skrivbordet (Windows) eller nere i dockan (Mac). Windows:
Mac:
När du startat SketchUp visas startfönstret. (Det kan hända att du får fram ett användaravtal först. Om det händer för dig, bocka för rutan "I agree to the SketchUp Licence Agreement" och klicka sedan på knappen Continue.)
Startfönstret kan se litet olika ut eftersom Trimble ändrar innehållet då och då, men det spelar ingen roll. Högst upp i startfönstret står det nu så här: Licenced To: SketchUp Make [ÅRTAL] User, Pro Trial, 30 days remaining. Default Template: No Default Template
Det betyder att du laddat ned och installerat SketchUp Make -- gratisversionen -- men att den tillfälligt ersatts av en 30 dagars gratisvariant av SketchUp Pro. När de 30 dagarna är slut försvinner Pro-funktionerna och du har kvar SketchUp Make. Du behöver som sagt inte betala någonting. Och du lär heller inte märka någon skillnad: Make och Pro är till 95% exakt likadana -- Pro innehåller bara ett par extra avancerade funktioner vi ändå inte använder i den här kursen.
(Som sagt: Efter 30 dagar kommer SketchUps startfönster att se ut som i bilden nedan: En röd text säger att din Pro-provversion gått ut ("expired"). Då klickar du på knappen I agree nere till höger. Det betyder att du går med på att Pro-versionens funktioner, som vi ändå inte använder i den här kursen, stängs av i ditt SketchUp. Då förvandlas ditt SketchUp till gratisversionen Make permanent. Då kan du fortsätta använda SketchUp som vanligt.)
2.1. Välj måttuppsättningVi börjar med att välja rätt måttuppsättning i startfönstret. Klicka på knappen Choose Template. (Den kan ligga på olika ställen beroende på vilken version du använder, men den heter samma sak i alla.)
Då får du välja bland olika mått. Klicka på måttrutan Architectural Design - Millimeters så dess rad markeras. Det gör att våra ritningar kommer att mätas i millimeter. Vi kommer alltid att använda det måttet i den här kursen.
Klicka sedan på knappen Start using SketchUp nere till höger.
(Du behöver oftast bara göra det här valet en gång. Nästa gång du startar SketchUp bör det stå "Default template: Architectural Design - Millimeters" i startfönstret. Då är det bara att klicka på Start using SketchUp för att börja använda programmet. Det är automatiskt inställt på millimetermåttet.)
2.2. Första gången du startar SketchUpNu öppnas SketchUp. Innan vi börjar gå igenom hur vi använder programmet finns det ett par detaljer vi behöver titta på. (Om du använder Mac och programmet inte ser ut att starta, titta på menyraden högst upp på din skärm. Om du ser menyvalet "SketchUp" uppe till vänster så är programmet igång, men du har inte fått fram någon ny ritning. I så fall kan du gå in på menyn File > New. Då öppnas en ny ritning.)
2.2.1. Default TrayNär SketchUp öppnats kan det hända att ett fönster med en massa rubriker i visas till höger. Fönstret visar bland annat hur olika verktyg fungerar. Om du stör dig på det så kan du stänga det genom att klicka på dess kryss. (Och om du vill få fram fönstret igen kan du gå in på menyn Window > Default Tray > Show Tray.) Trayfönstret är ett hjälpmedel vi återkommer till litet senare.
2.2.2. Välj om måttet (frivilligt)
2.2.3. VIKTIGT: Bli av med varningsfönstret (gäller Windows)
2.3. SketchUps beståndsdelarSketchUp ser ut ungefär som i bilden nedan. Nu ska vi gå igenom programmets beståndsdelar.
0. Maximera (gäller endast Windows) 1. Menyraden
0. Maximera (Windows)När du startat SketchUp kan det hända att de nedre delarna av programmet (inforaden och måttrutan) döljs bakom programlisten längst ned i Windows. I så fall behöver du maximera SketchUp-fönstret. Det är enkelt: Klicka på knappen med en fyrkant i, bredvid kryssknappen, högst upp i programmets högra hörn. Då blir ditt SketchUp maximerat, och då kommer även inforaden och måttrutan att synas.
1. MenyradenMenyerna i SketchUp fungerar som i alla andra program: Högst upp finns olika menyer. För att öppna en meny klickar du på dess titel, så visas de alternativ den innehåller. Peka och klicka på det alternativ du vill använda. När jag skriver att du ska gå in på ett visst menyval skriver jag det oftast såhär: Gå in på File > Open. Det betyder alltså att du går in i menyn File och där klickar på valet Open. (Men det är förstås inget du behöver göra nu.)
2. VerktygsradenUnder menyraden finns verktygsraden. Här finns ett antal knappar man kan använda för att aktivera olika verktyg i SketchUp. Många verktyg går även att aktivera genom olika menyer. När du pekar på ett verktyg bör det dyka upp en etikett som beskriver vad verktyget heter och vad du kan göra med det. (Om fönstret Instructor är igång visar det även hur verktyget fungerar.) Det kan hända att etiketten inte visas i din dator. Det är något jag själv inte ännu lyckats hitta någon lösning på, men hos de flesta ska etiketterna dyka upp. När jag omnämner ett verktyg i den här texten kommer jag oftast att även visa vilken knapp som gäller, om jag inte pratar om ett verktyg vi redan använt hundra gånger om.
3. AxlarnaSketchUp är ett 3D-program. Det innebär att det vi skapar kommer att finnas i tre dimensioner, precis som saker i verkligheten: De har höjd, bredd och djup. Axlarna visar de tre dimensionerna som tre olika färger. Vi kommer att titta närmare på hur axlarna kan hjälpa oss när vi väl börjar använda olika verktyg. Punkten där de tre axlarna möts kallas för Origin ("ursprung") på engelska. Många använder Origin som startpunkt när de börjar göra en ritning, men det är helt och hållet en smaksak. Det blir litet mer om Origin längre fram i kursen.
4. InforadenHär visas tips och info om verktyget som är valt. När du t ex valt verktyget Select (den svarta pilen längst till vänster i verktygsraden) ser inforaden ut såhär:
Den beskriver att verktyget du valt används för att välja objekt ("Select objects"), och om du håller ned tangenten Shift kan du välja flera saker samtidigt, med mera. Inforaden är en vändigt användbar "minneslapp" som de flesta SketchUp-användarna brukar glömma bort. Men den är jättebra att ha i åtanke, för den anger alltid hur de olika tangenterna på tangentbordet påverkar det valda verktyget.
5. MåttrutanMåttrutan är ett av de viktigaste hjälpmedlen i hela SketchUp. Det är här du får ange det exakta måttet för det du ritar, flyttar, eller påverkar. Vi kommer att börja använda måttrutan i nästa lektion.
2.4. Meningen med SketchUpNu vet vi vad SketchUp består av. Då är det dags att ta en titt på vad SketchUp egentligen är till för. SketchUp är ju ett 3D-program. Det innebär att man bygger upp tredimensionella modeller, vilket i sin tur innebär att modellerna inte bara har bredd och höjd utan även djup. Det är alltså precis som om du skulle bygga en modell på ditt köksbord, fast i datorn: Du kan inte enbart titta på den, som med en vanlig bild, utan även rotera den, vinkla den, och till och med gå in i den. Allt i SketchUp byggs upp med hjälp av linjer och ytor, eller Lines och Faces. Linjerna fungerar som gränser för ytorna, och ytorna är själva byggblocken för SketchUps grafik. För att visa hur det fungerar kan vi ta en vanlig rektangel som jag ritat. Den består av fyra linjer, och när linjerna skapar en sluten form (i det här fallet alltså en rektangel) så bildas en platt yta mellan dem. Ytan är det grå området.
När jag har en yta kan jag använda verktyget Push/Pull (som vi tittar på alldeles strax) för att dra upp ytan. Då har jag en låda istället för bara en platta. Varje sida på lådan är nu en egen yta.
Och om jag nu ritar en ruta på lådan...
... så skapar de linjerna en ny yta jag kan använda. Jag kan nu alltså ta tag i ytan innanför de nya linjerna och t ex dra ut den...
... eller trycka in den.
Det här är förstås bara ett väldigt grovt exempel, men du förstår säkert hur djupt man kan gå med det här, särskilt då linje- och ytsystemet gör allt väldigt lätt och tydligt att använda. Med hjälp av linjer och ytor kan man alltså göra allt från en simpel låda...
... till OS-arenan i London...
... eller kanske bara ett rum.
Oavsett vad man väljer att bygga använder man linjer för att skapa slutna ytor, och drar ut ytorna på olika vis.
2.5. Skapa din första modellVi ska nu skapa en mycket enkel modell som vi kommer att titta på från olika håll. Då får du en försmak av hur lätt det är att skapa saker i SketchUp. Men först ska vi ta bort figuren från arbetsytan.
2.5.1. Radera figurenDet står en figur mitt i ritningen. Som jag nämnde tidigare så kanske du har en annan figur än den jag har i mina exempelbilder här. Det beror det helt och hållet på vilken årsversion av SketchUp du använder. Men det spelar alltså ingen roll vilken figur du har, de fungerar precis likadant.
Figuren dyker upp varje gång man påbörjar en ny ritning. Vi ska radera den. Börja med att välja verktyget Select. Det är den svarta pilknappen längst till vänster i verktygsfältet. Det är det verktyget vi kommer att använda varje gång vi vill välja något specifikt. Du kommer att använda Select väldigt mycket. Ett tips är att du istället för att klicka på verktygsknappen bara trycker på mellanslagstangenten. Det är snabbkommandot för verktyget Select.
Klicka på figuren med Select-verktyget. Då markeras den med en blå ram. Blå ram, eller blå färg, betyder vanligtvis att något är markerat.
För att radera det som är markerat kan du trycka på tangenten Delete (Win) / Backspace (Mac; samma tangent du suddar bort text med). Du kan även högerklicka på den markerade figuren och välja Erase i menyn som då visas.
Då raderas figuren från ritningen.
Då kan vi börja skapa vår modell.
2.5.2. Välj verktyget LineVi ska börja med att skapa en yta som vi kan använda. Klicka på verktygsknappen Lines (den röda pennan). Då har du valt det verktyget. (Snabbkommando: Bokstaven "L".) Observera att står Lines (alltså "Linjer") när vi pekar på knappen, men det är bara för att den innehåller två olika linjeverktyg. Det linjeverktyg vi nästan uteslutande använder i den här kursen heter Line och ser ut som en enkel röd penna. Det är det verktyget knappen Lines är inställd på just nu. (Om du klickar på pilen vid knappen så visas en meny med båda linjeverktygen: Line och Freehand. Verktyget Freehand är till för att rita linjer för hand och är betydligt mer svåranvänt än Lines, så vi hoppar över det just nu. Klicka bara på knappen Lines för att välja det förvalda verktyget, Line.) Varje gång jag säger att vi ska använda verktyget Line så är det alltså den enkla röda pennan jag pratar om.
Vi ska nu använda pennan för att rita en rektangel.
2.5.3. Rita första linjenFör in pennan i ritningens arbetsyta (det grå fältet med de tre axlarna i). Klicka en gång där du vill att rektangelns ena hörn ska vara. Du håller alltså inte ned musknappen, utan du klickar bara en gång för att fästa linjen där du vill att den ska börja.
Flytta nu muspekaren åt höger, men utan att klicka. Då ritas en linje fram mellan pennans spets och punkten du just klickade på.
Leta runt med pekaren tills linjen snärtar till och blir grön. Etiketten "On Green Axis" ("Längs grön axel") dyker upp. Det betyder att din linje fått kontakt med ritningens gröna axel och följer den exakt. Detta är något vi kommer att göra hela tiden när vi ska rita linjer så att de blir spikraka åt rätt håll. Flytta pekaren längs den gröna axeln tills du tycker din linje är lång nog.
Då kan du klicka där du vill att linjen ska sluta. Då fästs linjen i ritningen.
När linjen du ritar blir grön så följer den alltså den gröna axeln; när den blir röd följer den den röda. Det är de axlarna man använder sig av när man ska skapa liggande saker som t ex golv. Den blå axeln leder linjen rakt uppåt eller nedåt, så det är dels den man använder när man gör stående saker, t ex väggar. Axlarna är lätta att hitta, för när du använder ett verktyg som ritar linjer kommer din pekare att "snärta till" mot en axel när du närmar dig den och hjälper dig dessutom att hålla linjen längs axeln.
2.5.4. Rita andra linjenNu när du klickat där din första linje ska sluta lär du märka att linjeverktyget vill fortsätter rita därifrån automatiskt: Du har redan en ny linje fäst mellan pekaren och ditt senaste klick. Dra ut linjen längs den röda axeln (etiketten "On Red Axis" visas) tills linjen blivit så lång du vill ha den. Klicka där du vill att linjen ska sluta.
2.5.5. Rita tredje linjen
|