3. Skapa ett Google-kontoVi ska titta på SketchUps tillägg, eller Extensions som de heter på engelska -- men för att vi ska kunna hämta hem sådana behöver vi först ett Google-konto. Det kan nämligen hända att man ombes logga in när man försöker hämta ett tillägg, och för att kunna logga in behöver man använda ett Google-konto. Gmail-konton räknas automatiskt som Google-konton, så om du redan har ett Google- eller Gmail-konto vars adress och lösenord du kommer ihåg så kan du gå vidare till kapitel 4, nedan. Annars kan du läsa vidare här. Gå in på den här sidan: https://accounts.google.com/SignUp?service=mail Då hamnar du på Googles kontosida. Här får du skapa ett nytt konto i form av en egen Gmail-adress. Det är naturligtvis helt gratis. Till höger ser du fältet nedan. Fyll i rutorna som som det anges i bilden. Observera:
När allt du angett i rutorna ovan godkänns så hamnar du på sidan How you'll appear ("Hur du kommer att se ut"). Klicka på Next step.
Då hamnar du på välkomstsidan (jag angav Svefi Distans som mitt kontonamn, så det står Welcome, Svefi på min sida). Klicka på Get started.
Då skapas ditt konto. Mer än så här behöver du inte göra, så du kan stänga webbläsaren om du vill. Det viktiga är som sagt att du känner till kontots användarnamn och lösenord.
4. Extensions: Example Ruby Scripts (Point at Center)Nu ska vi börja ladda ned Extensions, alltså tillägg, i SketchUp. Vi ska gå igenom olika sätt vi kan filtrera och bläddra bland de olika tilläggen i takt med att vi laddar ned dem, så vi går inte igenom precis allt på en gång. Vi ska börja med att logga in i tilläggsdelen i SketchUp och hämta in ett enkelt tillägg som heter Example Ruby Scripts. Vi tittar på andra sätt vi kan hitta olika tillägg efteråt.
4.1. Starta Extension Warehouse och logga inMac: Gå in på menyn SketchUp > Extension Warehouse. Windows: Gå in på menyn Window > Extension Warehouse.
Då visas ett nytt fönster i SketchUp. Det fungerar ungefär som 3D Warehouse för komponenter, men det här fönstret listar alltså alla tillägg vi kan använda i SketchUp. Börja med att klicka på Sign in högst upp i rutan: Vi måste logga in med vårt Google-konto för att hämta hem tillägg. Det här är dock något man vanligtvis bara behöver göra en gång.
När du klickat på Sign in visas ett fönster där vi får logga in. Klicka i rutan E-post och skriv in det användarnamn du angav när du skapade ditt Google-konto följt av @gmail.com. Så om jag angav mats som mitt användarnamn så skriver jag [email protected] i rutan E-post. Skriv sedan in ditt Google-kontos lösenord i rutan Lösenord. Låt gärna rutan Fortsätt vara inloggad vara förbockad ifall du vill slippa logga in i framtiden. Avsluta med att klicka på Logga in.
Om du får fram fönstret som visas i bilden nedan klickar du på Godkänn.
Nu loggas du in.
4.2. Hitta och installera ditt första tilläggNär det är klart visas ditt inloggningsnamn högst upp i fönstret. Om du pekar på det så får du fram en lista med olika saker du kan titta på, men det är inget vi ska göra riktigt ännu.
Så här till en början ska vi leta rätt på ett specifikt tillägg. Vi tittar närmare på hur vi kan bläddra i listorna litet senare. Klicka in markören i sökrutan högst uppe till höger och skriv så här:
Avsluta med att klicka på förstoringsglaset till höger om rutan.
Nu visas alla tillägg som stämmer överens med sökorden example ruby scripts. Rulla nedåt i listan (listan fortsätter även om den kan se ut att ta slut -- det laddas in fler resultat efter hand). Du kan behöva rulla nedåt en bit, men till slut bör du hitta ett tillägg som heter just Example Ruby Scripts. Klicka på dess titel.
Då hamnar du på det tilläggets egen sida. Klicka här på knappen Install.
Då kan du få fram en varning som säger att tillägget kanske inte fungerar med din version av SketchUp. Klicka på Install.
Du kan även få fram en varning om att tillägget kan behöva komma åt vissa filer i din dator, och om att du bara bör godkänna detta om du litar på tilläggets skapare. I det här fallet är tillägget skapat av Google, så det kommer åtminstone inte att skada datorn. Vi kan klicka på Ja. (Om du klickar på Nej så avbryts installationen.)
Tillägget installeras. Det tar bara någon sekund. Det kan visas en ruta som talar om att tillägget är installerat. Klicka i så fall på OK.
4.3. Hur du avinstallerar och uppdaterar dina tilläggNu är vi tillbaka i tilläggets sida. Här ser vi att knappen Install bytt namn till Uninstall (alltså "avinstallera") -- det är ett sätt att avinstallera ett tillägg man inte vill ha kvar i sitt SketchUp. (Knappen Uninstall visas förstås bara på sidorna för de tillägg du faktiskt installerats.) Alla tillägg vi installerar kan alltså tas bort ur SketchUp på flera olika vis, så vi behöver inte vara rädda för att prova på olika saker.
Det enklaste sätten att avinstallera ett tillägg är att peka på kontonamnet som visas uppe vid sökrutan. Då visas en lista på saker man kan göra med kontot:
Det val som är mest intressant för oss är My Extensions. Klicka på det.
Då visas en lista på dina installerade tillägg. Här finns de som följde med SketchUp automatiskt samt Example Ruby Scripts som vi precis installerade.
Om det står Update vid något tillägg så betyder det att det kommit ut en ny version av det. I så fall är det bara att klicka på Update för att hämta hem den nyaste versionen.
Du kan få fram samma varning som tidigare. Klicka på "Ja" för att godkänna uppdateringen.
När uppdateringen är klar kan det visas ett nytt fönster som talar om vad som gäller för just det tillägget. I det här fallet uppdaterade jag tillägget Dynamic Components, och när uppdateringen var klar visades ett fönster som talade om att det uppdaterade tillägget inte kan "laddas om dynamiskt", alltså att den nya versionen inte kan startas ännu, utan jag behöver stänga och starta om SketchUp för att den nya versionen ska komma igång. Det är ganska vanligt. Det är bara att klicka på OK, men du måste inte starta om SketchUp förrän du själv väljer att göra det.
I listan finns även valet Uninstall. Om man klickar på det så avinstalleras det tillägget. Det är alltså genom att klicka på Uninstall i den här sidan man snabbt kan slänga bort de tillägg man inte längre vill ha kvar. Men låt gärna de tillägg som fanns här från början vara kvar: Många av dem är viktiga verktyg och andra funktioner vi inte vill bli av med. Så det är bra att hålla koll på vilka tillägg man installerat själv, i vårt fall hittills bara Example Ruby Scripts.
Du kan använda knapparna uppe till vänster för att hoppa bakåt eller framåt i fönstret. Husknappen tar dig tillbaka till Extension Warehouses framsida, där vi just loggade in.
När du är klar med tilläggen kan du alltid stänga fönstret genom att kryssa bort det som vanligt. Det går ju alltid att starta det igen via menyn Preferences (Windows) eller SketchUp (Mac) och välja Extension Warehouse.
Nu har vi installerat ett nytt tillägg, Example Ruby Scripts. Då ska vi se hur vi kan använda det -- det är nämligen inte alltid helt självklart hur det går till. Vissa tillägg får en egen rad i en meny, andra får egna verktygsfält, och så vidare. Det framgår oftast på tilläggets sida hur det fungerar och kan användas. Vi stöter på olika sådana alternativ senare.
5. Använd tillägget Example Ruby ScriptsJust tillägget Example Ruby Scripts har ett väldigt intetsägande namn: Ruby är programspråket man använder för att skapa SketchUp-tillägg med, så det här tillägget lägger alltså till olika exempel på hur Ruby kan användas. Det är inget som är av större intresse för oss -- att faktiskt programmera egna tillägg skulle kräva en helt separat kurs och är inget vi ska gå in på. Men ett av exemplen som lagts till i vårt SketchUp i och med att vi installerade tillägget Example Ruby Scripts är faktiskt en funktion som kan vara väldigt användbar: Den känner av var en båges mittpunkt skulle vara om bågen vore en cirkel. Det låter kanske luddigt, men när man väl behöver känna till det så kommer den funktionen att bespara oss mycket arbete. Funktionen heter Point at Center, och det är alltså helt och hållet tack vare den som vi installerat tillägget Example Ruby Scripts. Nu ska se hur den fungerar och hur den kan användas i praktiken.
5.1. Hur Point at Center fungerarVi ska börja med att se vad funktionen Point at Center, som lagts till i och med tillägget Example Ruby Scripts, fungerar. Den används alltså för att hitta mittpunkten för bågar, så vi börjar med att skapa en vanlig båge med verktyget 2 Point Arc.
Sedan kan vi högerklicka på den med Select...
... och välja Point at Center längst ned i menyn som då visas. Det är alltså den nya funktionen som lades till i och med att vi installerade Example Ruby Scripts.
Då läggs en enkel guidepunkt till för att markera var mittpunkten skulle vara om bågen vore en cirkel. Punkten är inget märkvärdigt i sig, utan den kan raderas och flyttas på precis som vanligt. Nu ska vi se vad den här funktionen kan hjälpa oss att göra.
5.2. Hur Point at Center kan användas i praktiken[ Det vi ska gå igenom här är en demonstration av hur Point at Center kan användas. Demonstrationen skapades ursprungligen av Evren Cavusoglu. Du kan se hans film på YouTube här:
Vi vet ju att vi kan kopiera inte bara med Move utan även med Rotate. När vi kopierar med Move kan vi placera kopian precis där vi vill ha den, men när vi kopierar med Rotate så placerar vi kopiorna längs en cirkel som är centrerad på gradskivan. Tack vare funktionen Point at Center, som ju räknar ut en båges mittpunkt som om bågen vore en cirkel, så kan vi nu använda Rotate för att även placera kopior exakt längs en båge genom att fästa gradskivan vid mittpunkten. Det är visserligen inget man använder hela tiden, men när funktionen väl behövs besparar den oss mycket extra arbete. Vi ska se hur det går till.
5.2.1. Skapa en böjd väggVi kan börja med att rita tre raka linjer med verktyget Line i en L-form. Varje linje är 2000 mm lång. Den vänstra linjen ska utgöra den raka delen av väggen. Linjerna som utgör hörnet till höger ska däremot bara användas som tillfälliga stödlinjer för bågen som ska utgöra väggens böjda del.
Välj verktyget 2 Point Arc...
... och ange att bågen ska ha fem sidor.
Klicka nu på den bortre ändpunkten på en av linjerna som utgör hörnet...
... och klicka saedan på den motsvarande punkten på den andra linjen som utgör hörnet.
Då kan vi böja bågen mot hörnet tills etiketten Tangent at vertex visas. Den anger att bågen får en naturlig övergång från den raka linjen. Då kan vi klicka...
... och sudda bort linjerna som utgör hörnet. Då är ena sidan av vår vägg klar.
Vi kan markera linjen och bågen med Select...
... och klicka på dem med verktyget Offset.
Då skapas en kopia på linjerna. När man ska göra en kopia på böjda linjer som ska användas som väggar så är det alltid bäst att skapa kopiorna med Offset istället för med Move. Det beror på att Offset automatiskt ser till att kopiornas vinklar ligger åt exakt samma håll som originalens, vilket förstås underlättar när man ska göra öppningar. När man använder Move för att kopiera en båge så är det lätt hänt att kopian hamnar litet skevt från originalet (såvida man inte gjort väldigt exakta uträkningar först), vilket kan göra det omöjligt att skapa öppningar med Push/Pull. Vi kan flytta kopiorna en bit bort från originalen...
... och skriva 200.
Då placeras kopiorna alltså 200 mm bort från originalen.
Vi kan använda Line för att sluta de öppna kortsidorna mellan kopiorna och originalen...
... så vi får en yta mellan linjerna. Då kan vi klicka på den nya ytan med Push/Pull...
... och lyfta den. Vi kan göra den 2000 mm hög. Nu har vi alltså en rak vägg och en böjd vägg.
5.2.2. Gör öppningar i den böjda väggenDå ska vi göra en fönsteröppning i en av den böjda väggens segment. Gå in på View > Hidden Geometry.
Då visas linjerna mellan segmenten, vilket gör att bågformens olika ytor nu kan användas som vilka andra ytor som helst.
Vi kan klicka på bågformens ena yta med Offset...
... och dra fram en inre kontur. Vi behöver inte ange något exakt mått (om du inte vill), utan det är bara att klicka när du är nöjd.
Nu är ramen för ena fönstret klar.
Då kan vi peka med Offset på nästa segment och dubbelklicka...
... så får den exakt samma ram.
Vi gör så med alla segment i bågen.
Nu ska vi trycka ramens yta genom väggen. Välj Push/Pull och klicka på ytan inom det ena segmentets ram...
... och peka på linjen som omsluter väggens andra sida. Då kan du klicka...
... så bör det nu bli en öppning inuti ramen. Det här är alltså främst tack vare att vi använde Offset när vi skapade en kopia på väggens båge -- annars hade risken funnits att vi inte kunnat skapa öppningar i väggen på det här viset.
Nu kan vi dubbelklicka med Push/Pull i ramarna på varje segment. Då trycks de ytorna igenom exakt lika långt som den första ytan, vilket får även dessa att bilda öppningar.
5.2.3. Skapa ett enkelt fönsterVälj Line och peka på någon av hörnlinjerna i den första fönsteröppningen. För pekaren längs linjen tills du hittar dess mittpunkt. Då kan du klicka...
... och föra pekaren längs öppningens ena sida tills du når det intilliggande hörnets motsvarande mittpunkt. Klicka...
... och fortsätt till nästa hörns mittpunkt...
... och till nästa...
... tills du kommer fram till startpunkten. Då kan du klicka...
... så bildas en sluten form. Det här är vårt enkla fönster.
Färga fönsterytan med ett glasmaterial.
Dubbelklicka sedan på fönsterytan så den och dess linjer markeras...
... och gör dem till en komponent.
Jag döper komponenten till fönster. Var noga med att rutan Replace selection with component är förbockad, och klicka på Create. Då är fönstret färdigt.
5.2.4. Ta fram mittpunkten för den böjda väggenNu ska vi få instanser av samma fönster att placeras på samma ställe i de övriga öppningarna -- men de har helt andra vinklar, vilket skulle innebära en hel del arbete med Rotate och Move för varje instans.
Det är här vi kan använda funktionen Point at Center, så vi lätt kan använda Rotate för att kopiera fönstret längs bågen. Högerklicka på en av väggens bågar med Select...
... och välj Point at Center. (Om det valet inte visas i menyn trots att du högerklickade på bågen, prova att stänga av Hidden Geometry och testa igen. Du kan även prova att högerklicka på en annan av väggens bågar istället.)
När du väl valt Point at Center placeras en guidepunkt där mittpunkten skulle vara ifall bågen vore en cirkel. Vi hittar den om vi tittar på väggen inifrån böjningen. Då kan vi använda den punkten för att snabbt och smidigt kopiera fönstret och placera kopiorna i öppningarna utan att behöva tänka på vinklarna.
5.2.5. Kopiera fönsterinstansen med Rotate fäst vid guidepunktenBörja med att markera fönsterinstansen med Select.
Välj sedan Rotate och klicka på guidepunkten som funktionen Point at Center skapade.
Aktivera Rotate-verktygets kopieringsfunktion genom att trycka på Ctrl (Windows) eller Alt (Mac) så ett litet plus visas vid pekaren. Klicka nu på fönsteröppningens ena hörnpunkt. (Du behöver alltså inte klicka på själva fönsterinstansen: Eftersom den är markerad så kommer den att kopieras oavsett var vi nu klickar med Rotate, så det är bäst att klicka på en tydlig punkt vi lätt kommer åt även vid de andra öppningarna, exempelvis just ena hörnpunkten på själva öppningen.)
Klicka nu på den intilliggande öppningens motsvarande punkt: I mitt fall klickade jag på den första öppningens nedre vänstra hörnpunkt. Då klickar jag på den nedre vänstra hörnpunkten vid i öppningen intill. Det får den nya fönsterkopian att placeras exakt mitt i sin egen öppning eftersom den nu roterats längs bågen som utgör väggen Utan att veta var bågens "mittpunkt" är hade det här inte gått, utan då hade fönstret oundvikligen blivit skevt i sin öppning. Istället hade vi behövt använda Move och Rotate på varenda fönsterinstans för att vinkla var och en precis rätt.
När första kopian är placerad kan vi skriva *4 (eftersom vi ska ha totalt fyra kopior) och trycka på Enter...
... så upprepar SketchUp kopieringen och roteringen tills alla öppningar har varsin fönsterinstans i sig.
Nu behövs inte guidepunkten längre, så vi kan radera den på vanligt vis...
... eller via Edit > Delete Guides.
Vi kan dessutom stänga av Hidden Geometry...
... så den böjda väggens vinklar slätas ut igen.
Point at Center används förstås ganska sällan, men nu när vi vet vad funktionen gör och hur den kan användas så är det bra att den finns.
|