Mac   Windows
Cmd (nedersta raden)   Shift (näst nedersta raden)
 
   
Shift (näst nedersta raden)   Ctrl (nedersta raden)
 
Ctrl (nedersta raden)   Alt (nedersta raden)
 
Alt (nedersta raden)   Esc (övre vänstra hörnet)
 
Esc (övre vänstra hörnet)   Backspace (ovanför Enter)
 
Delete (vid Enter)  
 

 
SketchUp grundkurs Barents hus AB Nätbildarna Svefi - Sverigefinska folkhögskolan

2.5. Hämta en bild på en burks ovansida

Vi ska hämta en bild på en burks ovansida. Ett sådant ställe är freeimages.

Gå in på www.freeimages.com. (Den här webbplatsen hette Stock Xchng förut men har alltså bytt namn till freeimages. Det är bara namnet som bytts ut, allt annat fungerar precis som tidigare.)

Vi måste logga in på sidan för att kunna ladda ned bilder. Du ser om du loggats in automatiskt genom att titta uppe till höger på sidan: Om du redan är inloggad står det "Signed in as" följt av det användarnamn du angav när du skapade ditt konto.

Om du däremot inte är inloggad visas ett par textrutor uppe till höger. I så fall kan du klicka i den vänstra av dem och skriva in ditt kontos användarnamn där *. Sedan skriver du in ditt kontos lösenord i den högra rutan och klickar på knappen Sign in.

* Det är alltså det användarnamn och lösenord du hittade på när du skapade ditt konto för galleriet. Användarnamnet och lösenordet du använder för att logga in på den här kursens lektioner fungerar inte här. Om du inte har något konto kan du läsa hur du skapar det i fortsättningslektion 4, sida 8, punkt 13.

 

När du loggat in kan vi söka på orden soda can top (alltså "läskburk ovansida"). Tryck på Enter.

 

Då visas alla bilder som stämmer överens med sökorden. Där finns åtminstone en passande bild. (Om du vill ha en direktlänk till den bilden, klicka här: http://www.freeimages.com/photo/971013.)

 

Bildens egen sida visas. Klicka på bilden igen...

 

... så visas den i stort format. Högerklicka på den stora bilden och välj Spara bild som (eller liknande) i menyn som visas.

 

Spara bilden någonstans där du hittar den. Jag sparar bilden med namnet burktopp.

Nu ska vi alltså krympa bilden så den kan användas i SketchUp utan att sakta ned programmet.

 

 

 

2.6. Öppna bilden i Pixlr

Gå in på www.pixlr.com och klicka på Pixlr Editor.

 

Klicka på Öppna en bild från din dator.

 

Bläddra till bilden på burkens ovansida. Klicka på den och klicka på Öppna.

 

Då öppnas bilden i Pixlr. Vi ska beskära den, krympa ned den, och göra den metallgrå istället för gul.

 

 

 

2.7. Beskär bilden

Klicka på knappen Trollspö markeringsverktyg i knappraden längst till vänster.

 

Klicka sedan med det verktyget någonstans på allt det vita som omgärdar burken i bilden.

Då blir det enfärgade vita fältet markerat. Det ser vi på att det läggs in en streckig ramlinje som går runt burken samt runt bildens kanter. Allt som ligger innanför den streckiga ramlinjen räknas som markerat, vilket betyder att om vi nu gör någon ändring så kommer bara det som är markerat att påverkas medan allt annat lämnas orört. Så om vi t ex skulle börja måla med penselverktyget i bilden så skulle penselns färg bara hamna på det vita i bilden, men vi skulle inte måla på själva burken eftersom det bara är det vita som är markerat medan burken är omarkerad.

 

Just nu är det bara burken som är omarkerad i bilden. Det är så vi vill ha det, för då är det lätt att kasta om markeringen så bara burken blir markerad medan allt annat är omarkerat.

Gå in på menyn Redigera > Invertera markeringen.

 

Det får markeringen att ändras i bilden: Ramlinjen går nu bara runt burken, men inte runt bildens kanter. Det innebär att det bara är burken som finns inuti markeringen. Det är nu alltså bara burken som är markerad medan allt annat i bilden är omarkerat.

 

Då kan vi gå in på menyn Bild > Crop ("Beskär").

 

Crop är en funktion som skär bort allt utom det som är markerat i bilden. I det här fallet är det ju bara burken som är markerad, så allt annat skärs bort. På så vis blir vi av med det onödiga vita området runt burken (eller åtminstone det mesta av det; bilden är alltid fyrkantig så det finns fortfarande kvar vitt runt burken, men det gör inget eftersom det är så litet).

Det här är varför många bilder idag har enfärgade, oftast vita, bakgrunder: Det är inte bara för att de ser snygga och fräscha ut, utan även för att det då är mycket lättare att jobba med dem i grafikprogram. Om bakgrunden inte varit helt vit utan t ex hade bestått av en spräcklig skogsmiljö så hade det varit mycket svårare att markera den. Men eftersom den nu var helt enfärgad så räckte det med ett enda klick med verktyget Trollspöt för att markera den.

Resultatet nu när vi markerade den vita bakgrunden, vände på markeringen så bara burken markerades, och sedan beskar bilden via kommandot Crop så endast det som var markerat lämnades kvar är alltså en fyrkant som exakt omsluter burken.

(Vi hade även kunnat markera burken genom att klicka på det fyrkantiga markeringsverktyget (knappen näst högst upp till vänster i knappraden), välja den runda markeringsformen i den grå randen under menyerna, och sedan klicka-och-dra en rund markering runt burken i bilden -- men det hade varit svårt att få den att bli exakt så stor som vi vill ha den. Även om det är litet omständigare att göra så som vi just gjorde så får man alltid perfekt resultat.)

 

 

 

2.8. Krymp bilden

Nu är bilden beskuren. Då ska vi krympa den så den inte saktar ned SketchUp.

Gå in på Bild > Bildstorlek.

 

Då visas bildens nuvarande bredd och höjd, i mitt fall över 1600 pixlar vilket ju är alldeles för stort.

 

Se till att rutan Behåll proportioner är förbockad. Klicka sedan i någon av de två rutorna och skriv in ett passande mått -- jag skriver 80 -- så anpassas den andra rutan efter det automatiskt så bilden inte blir utdragen åt något håll. Avsluta med att klicka på OK.

 

Då har bilden krympts. Den blir rejält mycket mindre, men det beror delvist på att den även är kraftigt utzoomad eftersom den har kvar samma zoomläge som den stora versionen hade.

 

Vi kan snabbt återställa zoomningen till normalläget genom att dubbelklicka på knappen Zoomverktyg.

 

Då ser vi burken i dess nya storlek. Den behöver inte vara större än så här eftersom den ändå bara ska användas på en liten burk i ritningen. (Risken med att använda små bilder på stora ytor i SketchUp är att de lätt blir suddiga om man drar ut dem så de täcker hela ytan. Ibland gör det inget, men om det är något du retar dig på kan du alltid öppna originalbilden i Pixlr eller något annat grafikprogram och krympa ned den igen, men inte fullt lika mycket som förra gången.)

 

 

 

2.9. Gör bilden svart/vit

Nu ska vi göra bilden svart/vit.

Gå in på menyn Justeringar > Färg och Mättnad.

 

Ett fönster med samma namn öppnas. Här finns tre knappar vi kan dra i.

Knappen Färg får bildens färger att cykla enligt följande skala:

Rött <> Grönt <> Blått

Så om du drar knappen Färg åt höger så blir de nyanser i bilden som är röda mer gröna, medan de nyanser som redan är gröna blir mer blå, och det som är blått blir mer rött. Samma sak händer om du drar knappen åt vänster, fast åt andra hållet. Den här funktionen används mest för att korrigera bilder som är för röda eller för blå, men man kan förstås använda den för mer konstnäriga effekter med.

 

Det är knappen Mättnad vi ska använda. (Om du hunnit dra i knappen Färg, klicka i rutan vid den knappen och skriv in värdet 0 i den. Då återställs färgändringen till startläget.)

Mättnad ökar eller minskar på bildens färgstyrka. Om vi drar knappen åt höger så ökar vi färgstyrkan i bilden...

 

... och om vi drar den åt vänster så minskar vi färgstyrkan.

 

Det är här man kan göra en bild helt svart/vit, genom att dra knappen Mättnad hela vägen till vänster tills det står -100 i dess ruta. Då har alla färger i bilden omvandlats till gråtoner. Det är ju så vi vill ha det.

 

Knappen Ljushet lägger till mer svart eller vitt i bilden. Så om vi drar knappen åt vänster blir bilden mörkare...

 

... och om vi drar den åt höger så blir bilden ljusare.

 

Vi kan låta den vara inställd på 0.

Knappen Mättnad ska alltså vara inställd på -100 medan knapparna Färg och Ljushet ska vara inställda på 0. Det gör bilden helt svart/vit utan att dess svärta påverkas. Avsluta med att klicka på OK.

 

Då har alltså bilden blivit svart/vit.

 

 

 

2.10. Spara bilden

Nu ska vi spara bilden. Gå in på Arkiv > Spara.

 

Ge bilden ett namn du känner igen i rutan Namn (jag skriver burktopp-liten så jag inte sparar över originalet). Se till att rutan Format är inställd på JPEG.

Filstorleken är bara 2 KB, så vi kan låta Kvaliteten vara som den är. Klicka på OK...

 

... och ange vilken mapp bilden ska sparas i. Jag väljer samma mapp som originalet ligger i, men det spelar ju ingen egentlig roll.

 

 

 

2.11. Importera bilden som ett material

Nu ska vi importera bilden som ett material i SketchUp.

Vrid kameran så du ser burken ovanifrån. Det viktiga är att du ser ovansidans innersta cirkel tydligt eftersom det ju är ytan innanför den som ska fyllas med bilden vi just skapade.

 

Gå in på File > Import...

 

... och välj den ändrade bilden på burkens ovansida, i mitt fall burktopp-liten. Se till att valet Use as texture är markerat. Klicka sedan på Öppna.

 

Då laddas bilden in och fästs vid pekaren.

Klicka med hinken på den innersta cirkelns kant...

 

... och klicka sedan på andra sidan samma cirkel.

 

Då används den importerade bilden som ett material på ytan innanför den cirkeln. Den hamnar aldrig helt rätt från början, så det är något vi ska rätta till.

 

 

 

2.12. Ändra storlek och position på materialet

Högerklicka på det nya materialet på burkens ovansida och välj Texture > Position.

 

Då kan vi redigera materialets position. Håll ned musknappen på materialet och flytta på pekaren tills bilden ligger så nära mitten på burkens ovansida du kan få den.

 

Det kan hända att vi behöver förstora bilden något. I så fall kan vi använda nålarna som visas när vi positionerar materialet. Om nålarna är helt gula, som i mitt fall så används de bara för att fästa bilden, men vi kommer inte åt deras effekter.

 

I så fall behöver vi högerklicka på materialet och klicka på valet Fixed Pins...

 

... så aktiveras nålarnas effekter. Då kan vi hålla ned musknappen på den gröna nålen, vars effekter ju kan både rotera och skala om materialet.

 

När vi håller ned musknappen på den gröna nålen visas en gradskiva runt den röda, och en punkt visas vid den gröna nålen. Punkten representerar materialets ursprungsläge, både vad gäller rotering och storlek.

 

Om vi nu för pekaren i en båge från punkten så roteras materialet (vilket är onödigt, så jag drar tillbaka pekaren till startpunkten)...

 

... och om vi flyttar pekaren bort från punkten så blir materialet större. Jag drar ut storleken tills bilden ser lagom stor ut på burkens ovansida.

 

Det går alltid att placera om den genom att klicka-och-dra på själva materialet istället för på någon nål. Jag placerar det omskalade materialet så det ligger bättre på burkens ovansida.

 

När du är nöjd med hur burkens ovansida ser ut kan du antingen högerklicka på materialet och välja Done, eller placera pekaren någonstans bortanför materialet så etiketten Click to finish ("Klicka för att avsluta") visas. Då kan du klicka...

 

... så fastnar materialet i det läget.

Nu är burken klar.

 

Ovansidan ser litet suddig ut eftersom bilden vi använder är så liten (i det här fallet bara 80 pixlar bred och hög), så den blir rejält utdragen för att kunna täcka sin yta. Om vi hade använt en större bild (t ex en som är 160 x 160 pixlar) hade det sett snyggare ut -- men då hade den bilden också blivit större till filstorleken.

 

I det här fallet gör det inget att bilden blev litet suddig: Det syns inte på håll.

 

Då är vår läskburk färdig och kan nu sparas som en separat ritning för att återanvändas senare.

(Tänk på att om du sparar något för att importeras i en ritning senare så blir det alltid enklast om du först placerar objektet, eller något av dess hörn, vid ritningens origo -- alltså punkten där de tre axlarna möts. Det är den punkten som fästs vid pekaren när du importerar ritningen, så om ditt objekt ligger t ex fem meter från origo när du sparar ritningen så kommer det att fästas fem meter från pekaren när du importerar ritningen i en annan, vilket kan bli irriterande.)