Mac   Windows
Cmd (nedersta raden)   Shift (näst nedersta raden)
 
   
Shift (näst nedersta raden)   Ctrl (nedersta raden)
 
Ctrl (nedersta raden)   Alt (nedersta raden)
 
Alt (nedersta raden)   Esc (övre vänstra hörnet)
 
Esc (övre vänstra hörnet)   Backspace (ovanför Enter)
 
Delete (vid Enter)  
 

 
SketchUp grundkurs Barents hus AB Nätbildarna Svefi - Sverigefinska folkhögskolan
Sida 13 | Fortsättningslektion 5 | Tillbaka till lektionslistan | Visa/göm tangenter Förra sidan | Nästa sida

15. Hämta dynamiska komponenter från 3D Warehouse

Vi ska se hur vi kan hämta dynamiska komponenter från 3D Warehouse.

Stegen vi går igenom är:

15.1. Leta efter dynamiska komponenter i 3D Warehouse
15.2. Ändra på den dynamiska komponentens inställningar
15.3. Färga om luckorna

 

 

 

15.1. Leta efter dynamiska komponenter i 3D Warehouse

Starta en ny, tom ritning i SketchUp.

Nu ska vi in i 3D Warehouse. Klicka på knappen Get Models (den finns i verktygsfältet Warehouse som vi tittade på i grundkurslektion 6, sida 3). Om du inte har den knappen och inte vill ta fram den så kommer du ju även åt 3D Warehouse genom att skriva in ett sökord i textrutan i komponentpaletten, trycka på Enter, och sedan klicka på någon av sökresultatens titlar.

 

Då öppnas alltså 3D Warehouse-fönstret i SketchUp.

Observera: Om du har exempelvis Mozilla Firefox som standardwebbläsare så kan du bli ombedd att logga in på ditt Google-konto när du startar 3D Warehouse. Med "Google-konto" menas en e-postadress du angett som Google-konto tidigare. Om du har en Gmail-adress (alltså en e-postadress som slutar med @gmail.com) så räknas det som ett Google-konto automatiskt. Om du ombes logga in och inte har något Google-konto bör det finnas en knapp som låter dig skapa ett ("Skapa ett konto" eller liknande). Annars kan du skapa ett Google-konto genom att skaffa en gratis Gmail-adress här:www.gmail.com. När den är klar kan du använda den för att logga in i 3D Warehouse.

 

Vi ska ställa in 3D Warehouse-fönstret så det bara visar dynamiska komponenter, annars måste man gissa sig fram till vilken som är dynamisk.

Om du placerar pekaren i sökrutan högst uppe till höger så ser du ett par små kugghjul längst till höger. Klicka på dem...

 

... och välj Advanced Search, alltså "Avancerad sökning".

 

Då får du ange exakta detaljer för din sökning. Men vi är faktiskt bara ut efter en enda ruta här.

 

Rulla nedåt tills du hittar rutan Show Only Dynamic Components (alltså "Visa endast dynamiska komponenter").

 

Sedan kan du skriva in vilken typ av komponent du vill ha (på engelska, som vanligt) i rutan With Text. Observera att du inte bör använda rutan uppe i hörnet; den är bara till för vanliga, grövre sökningar och ignorerar att du bara vill ha dynamiska komponenter.

Jag skriver in sökordet cupboard, alltså "skåp" eller "skänk". Avsluta med att trycka på Enter när du skrivit in ditt sökord.

 

Då visas resultaten som stämmer överens med sökordet cupboard. Antalet varierar -- det kan vara mer eller ibland rentav mindre ifall någon väljer att ta bort sin komponent ur 3D Warehouse.

 

Jag klickar på ett skåp jag tycker ser intressant ut -- det heter Kitchen Base Sink Unit och ligger i den översta raden.

(Om du vill ha exakt samma komponent och inte kan hitta den i 3D Warehouse, testa att gå in på den avancerade sökningen igen, bocka för rutan Show Only Dynamic Models, och leta på sökorden kitchen base sink unit.

Annars kan du ladda ned komponenten som en ritning genom att klicka här: cupboard.zip. Dubbelklicka på den nedladdade filen för att öppna den.

Om du har Windows kan du nu markera och kopiera ritningen cupboard.skp i zip-filen. Klistra sedan in ritningen i en vanlig mapp där du vill ha den.

Om du har Mac packas ritningen upp och klistras in på samma ställe som zip-filen.

Nu kan du importera ritningen som en komponent i SketchUp genom att gå in på File > Import, ställa in filtypsrutan på SketchUp Files, markera filen cupboard.skp, och öppna den.)

 

Då öppnas komponentens sida. Det finns en grå pilsymbol uppe till höger om rutan komponenten visas i. Pilen betyder att det här är en dynamisk komponent.

 

Vi ser information om komponenten under rutan den visas i. Där står oftast om det är något särskilt man behöver göra för att kunna ändra på komponentens inställningar.

I det här fallet står det, grovt översatt, att det här är en köksskåpskomponent skapad av g_ap, och att vi kan öppna komponenter genom att dubbelklicka på den (med Select, förstås) och markera en lucka eller bänken för att få fram fler inställningsmöjligheter.

Det är förstås något vi ska testa när vi väl fått in komponenten i SketchUp.

 

Vi kan klicka på Download-knappen uppe till höger...

 

... och svara "Ja" på frågan om vi vill ladda in den i vår öppna SketchUp-ritning.

 

Då fästs en instans av komponenten vid vår pekare i SketchUp. Vi kan klicka där vi vill ha den i vår ritning.

När vi klickat fast instansen i ritningen läggs även dess komponent in i kategorin In Model i paletten Components, så vi behöver inte hämta in skåpet från 3D Warehouse igen ifall vi skulle radera den här instansen.

 

Nu ska vi se hur vi kan ändra på den.

 

 

 

15.2. Ändra på den dynamiska komponentens inställningar

Vi kan välja Interact with Dynamic Components...

 

... men när vi nu pekar på en av luckorna så visas bara ett stoppmärke vid pekaren (det kan vara svårt att se i exempelbilden nedan). Det betyder att den inte har någon inställning vi kan cykla.

 

Om vi däremot klickar på knappen Component Options så får vi fram en mängd inställningar. (Om du inte ser några inställningar i fönstret behöver du först markera skåpet genom att klicka en gång på det med verktyget Select.)

Den här komponenten har alltså inga inställningar vi kan cykla, utan bara sådana vi måste ange fasta mått eller egenskaper för i det här fönstret. Eftersom olika komponenter skapas av olika personer så är de förstås uppbyggda på olika vis.

 

I den här komponentens fall har den flera inställningsmöjligheter:

Vi kan skriva in helt egna mått i rutorna Width, Depth och Height (Bredd, Djup och Höjd, varav djupet måste vara minst 60 cm), CounterTop front overhang from box (bänkens läpp, alltså hur långt den sticker ut över skåpluckorna), samt CounterTop Height (bänkens tjocklek).

Vi kan dessutom använda rutan Door Type för att ange om bänkens luckor ska vara dubbla eller enkla, ange ett mått i rutan Toe Height (Markhöjd, hur högt upp från golvet skåpluckorna ska vara) samt om skåpets sidor ska vara synliga eller inte. (Om man inte bygger in skåpet mellan andra ytor eller komponenter kan man aktivera sidorna så det inte ser ofärdigt ut.)

 

Jag klickar in markören i rutan Width och skriver 150 cm. Sedan klickar jag på Apply längst ned...

 

... så blir skåpet 150 cm brett istället för bara 100 cm. Vi ser att luckorna genast blir bredare. Däremot så påverkas inte diskhons storlek. Det är något komponentens skapare tänkte på: Om vi hade dragit ut bredden med Scale (om det alls går) så hade diskhon också blivit utdragen. Men genom att använda oss av måttrutan Width i komponentens inställningar så påverkas endast själva skåpet.

 

Om jag klickar på rutan Door Type och väljer One istället för Two (alltså "en lucka" istället för "två luckor")...

 

... och klickar på Apply...

 

... så får skåpet alltså bara en lucka, fast det ser ganska konstigt ut...

 

... så jag ställer in dem på att vara två igen.

 

Om vi tittar ovanför inställningsrutorna så ser vi samma infotext där som i 3D Warehouse: Dubbelklicka på komponenten och välj en lucka eller bänken för att se fler inställningsmöjligheter.

 

Det ska vi prova: Välj Select och dubbelklicka på skåpet så instansen öppnas.

 

Klicka sedan en gång på den ena luckan så den nästlade instansen markeras (du går alltså inte in i den utan markerar den bara).

Då visas den luckans inställningsmöjligheter i fönstret Component Options.

 

Luckans inställningar är: Knob Horizontal Distance (handtagets vågräta avstånd från skåpets mitt), Knob Vertical Distance (handtagets lodräta avstånd från skåpets överkant), Knob Position (låter oss placera handtagen i hörnen eller i mitten längs luckornas sidor), Knob width (handtagens bredd) samt Knob Rotation (om handtagen ska vara stående, "vertical", eller liggande, "horizontal".)

 

Jag klickar på rutan Knob position och väljer Up-center i listan som visas.

 

Sedan klickar jag på Apply.

 

Då hamnar den markerade luckans handtag i mitten längs ovansidan. (Om jag hade valt down-center hade handtaget hamnat i mitten längs nederkanten istället.)

 

Jag klickar på rutan Knob Rotation...

 

... och väljer Horizontal, alltså "liggande".

 

Sedan klickar jag på Apply...

 

... så har den högra skåpluckan blivit till en utdragbar låda istället, vilket ju är både praktiskt och modernt.

 

Om jag nu klickar på den andra luckan med Select...

 

... så kan jag ändra på just den luckans inställningar.

Jag ger den samma inställningar som den andra luckan: Jag ställer in Knob position på Up-center och Knob Rotation på Horizontal. Sedan klickar jag på Apply...

 

... så blir även den luckans handtag liggande och hamnar i mitten längs ovansidan.

Då har skåpet två lådor.

 

Jag vill att skåpet ska stå enskilt i min ritning, så det ska inte ha något bredvid sig. Därmed bör jag gå ut ur instansen...

 

... och sedan klicka på den så hela instansen markeras istället för en enskild lucka. Då visas inställningarna som gäller för hela skåpet.

 

Här klickar jag på rutan Visible sides och väljer Both, alltså att båda sidor ska vara synliga på skåpet.

 

Sedan klickar jag på Apply.

 

Då får skåpet ytor längs sidorna så det inte ser ofärdigt ut.

 

 

 

15.3. Färga om luckorna

Jag vill färga om luckorna. Då kan jag ta fram paletten Outliner och klicka på pluset (i Windows) eller pilen (i Mac) vid <yKitchenBaseSink>...

 

... så visas komponentens grupper och nästlade instanser.

Jag klickar på dem tills jag ser att den ena luckan markeras i ritningen.

Båda luckorna har redan ett material på sig, så det skulle inte hjälpa om jag klickade med Paint Bucket på någon av dem just nu -- min valda färg skulle ändå inte synas.

För att kunna färga om luckorna behöver jag öppna den markerade luckan för redigering. Det gör jag genom att klicka på pluset eller pilen vid den markerade radens namn i Outliner. Då visas två grupper (vi ser att de är grupper istället för instanser på att de har solida fyrkanter vid sina namn istället för små rutor): KSBDoor, själva luckans grupp, samt KBSKnob, handtagets grupp.

 

Jag dubbelklickar på gruppen KBSDoor så den öppnas för redigering...

 

... och kan då färga om den med Paint Bucket.

 

Sedan öppnar jag den andra luckans instans och dubbelklickar på dörrgruppen (KBSDoor) i den...

 

... så kan jag färga om den med.

 

Nu är den dynamiska komponenten inställd och ändrad.

 

Det här var förstås bara ett exempel. Det roliga (och ibland svåra) är att alla dynamiska komponenter ju är uppbyggda helt olika, så man måste prova sig fram för att se hur de fungerar och vad man kan göra med dem. Men det kan vara värt att sätta litet tid på det -- när man väl hittat någon man tycker är värd att använda kan man ju alltid spara den som en separat ritning så man kan återanvända den när man vill.

Om komponenten är välgjord så framgår det vad man kan göra med den, och hur man gör, i infotexten som visas både i 3D Warehouse samt i fönstret Component Options.

 

 

 

 

 

Övningar, fortsättningslektion 5

1. Hus med tomt

• Skapa ett enkelt hus. Du behöver inte tänka på insidan; det här är en utomhusritning. Du bestämmer själv hur huset ska se ut.

• Ge huset en rejäl gräsmatta.

• Täck gräsmattan med instanser av en eller flera gräskomponenter du skapat med hjälp av en eller flera PNG-bilder.

• Placera minst två olika träd någonstans på gräsmattan. Träden ska vara tvådimensionella Face Me-komponenter och bestå av PNG-bilder. De behöver inte vara utskurna så deras skuggor formas men du får gärna skära ut dem om du vill.

• Ge ritningen en tonad himmel. Himlen ska alltså ha en övertoning som vattenstämpel.

• Skapa ett staket runt gräsmattan, gärna med hjälp av multikopieringsfunktionen. I övrigt får du "möblera" gräsmattan som du vill.

• Ta minst fyra foton på ritningen. Minst ett av dem ska visa gräsmattan sedd från ett håll som gör att du tycker gräset ser någorlunda realistiskt ut (alltså vanligtvis "rakt på" snarare än för högt uppifrån eller från sidan).

• Efterbehandla var och en av dina foton med åtminstone funktionen Levels ("Nivåer") i Pixlr (eller något annat grafikprogram) så bildens ljushet, svärta och färgstyrka förbättras. Varje bild får vara max 600 pixlar bred eller hög, så du behöver beskära dem och/eller krympa dem innan du sparar dem.

Spara. Spara de efterbehandlade bilderna i formatet JPEG och med en kvalitet på kring 80. Döp var och en av dem till ditt namn följt av "grasmatta 1", "grasmatta 2", och så vidare -- i mitt fall döper jag alltså första bilden till "mats holmgren - grasmatta 1", den andra till "mats holmgren - grasmatta 2"... Fast du skriver naturligtvis ditt eget namn istället.

 

 

 

2. Valfritt rum med dynamiska komponenter

Skapa ett valfritt rum -- det kan vara ett kök, vardagsrum, badrum, eller vad du vill.

Fyll rummet med minst fyra dynamiska komponenter som passar in i det -- alltså kökssaker om du gör ett kök, och så vidare.

Färga komponenterna så som du vill ha dem.

Ge varje dynamisk komponent en egen textetikett via verktyget Text. Texten ska kort beskriva vad som händer när man klickar på komponenten (eller på någon viss del av komponenten) med verktyget Interact with Dynamic Component, eller om man måste använda Component Options för att påverka den och vad som då kan påverkas. Du behöver absolut inte räkna upp varenda detalj, utan nämn bara den viktigaste ändringen betraktaren kan göra med Interact with Dynamic Component och/eller Component Options.

Spara. När du är klar sparar du ritningen. Döp den till ditt namn följt av "dynamisk" -- i mitt fall alltså "mats holmgren - dynamisk", fast du skriver naturligtvis ditt eget namn istället.

 

 

 

När du är klar...

När du är klar meddelar du mig på olika vis beroende på hur du läser kursen.

Klicka på den länk som gäller för dig och följ instruktionerna:

 

Jag är elev på Svefi
Stäng  
Jag läser detta som distanskurs via Nätbildarna
Stäng  
Jag läser detta som privat distanskurs via Barents hus AB
Stäng