Mac   Windows
Cmd (nedersta raden)   Shift (näst nedersta raden)
 
   
Shift (näst nedersta raden)   Ctrl (nedersta raden)
 
Ctrl (nedersta raden)   Alt (nedersta raden)
 
Alt (nedersta raden)   Esc (övre vänstra hörnet)
 
Esc (övre vänstra hörnet)   Backspace (ovanför Enter)
 
Delete (vid Enter)  
 

 
SketchUp grundkurs Barents hus AB Nätbildarna Svefi - Sverigefinska folkhögskolan

12. Placera en dynamisk komponent

Vi ska se hur vi kan placera en dynamisk komponent i vår ritning.

Det är egentligen inget märkvärdigt: En dynamisk komponent är trots allt i grund och botten en vanlig komponent, så den kan placeras på precis samma sätt som vanligt. Men det kan finnas vissa som är enklare att placera efter man aktiverat dem. En sådan komponent hittar vi direkt i SketchUps komponentpalett, i kategorin Components, så det är ett bra tillfälle att se hur det kan göras.

Vi kan alltså gå in i komponentkategorin Components...

 

... och in i samlingen Components Sampler, om din palett inte redan är inställd på den.

 

Där hittar vi den dynamiska komponenten Archtop Door ("Dörr med bågformad överdel"). Det är en komponent som kan vara lättare att placera efter man aktiverat den med verktyget Interact with Dynamic Components: Dynamiska komponenter som föreställer dörrar öppnas ju vanligtvis när man klickar på dem med interaktionsverktyget, så det är klokt att först ta reda på åt vilket håll dörren öppnas innan man placerar den.

Vi kan alltså klicka på komponenten Archtop Door...

 

... och klicka in en instans av den i din ritning. Den blir liggande eftersom den inte har någon yta att vändas mot (och även om du har en färdig vägg i din ritning, klicka inte fast dörrinstansen på den ännu -- när man gör det inträffar en särskild effekt vi ska titta på litet senare).

 

Nu ska vi vända på dörren. Det enklaste sättet är att zooma in på dess långsida och peka på den med Move. Då visas röda plus på den sidan.

 

Peka på ett av plusen så en gradskiva visas. Då kan du klicka...

 

... och flytta pekaren runt gradskivan tills dörren blir stående. Komponenten heter ju "Dörr med bågformad överdel", så bågen ska vara uppåt. Och det är enklare att få roteringen att snärta till mot gradhacken om du håller pekaren nära gradskivan ifall du har svårt att få dörren att bli rak.

 

Nu kan vi flytta dörren så den står på ritningens golv: Klicka med Move Tool på någon av dörrens lägsta punkter...

 

... och lås flyttningen vid blå axel genom att trycka på den uppåtpekande piltangenten på ditt tangentbord.

 

Då kan du peka och klicka på punkten där de tre axlarna möts, så hamnar dörrens nedersta punkt på exakt den höjden. Då står alltså dörren på ritningens golv.

 

Nu kan vi se hur dörren fungerar: Välj Interact with Dynamic Components...

 

... och klicka på dörren.

 

Då öppnas den.

 

Och om vi klickar på den igen...

 

... så stängs den.

 

Men den innehåller fler inställningar än så: Om vi markerar dörren med Select Tool...

 

... och klickar på knappen Component Options så fönstret med samma namn visas så ser vi dörrens övriga inställningar: En ruta som heter Height ("Höjd") och en som heter Width ("Bredd").

 

Om vi klickar i rutan Height får vi ange hur hög dörren ska vara: Där finns fyra olika förinställda höjder vi kan välja mellan. De är skrivna i amerikanska mått, så de anger fot och tum: Valet jag markerar skrivs 7-6 vilket står för en höjd på sju fot och sex tum.

Jag använder en måttkonverterare (du hittar sådana litet överallt på nätet, t ex här eller här) och tar reda på att en höjd på sju (amerikanska) fot och sex tum motsvarar 228,8 centimeter.

 

Sedan klickar jag på rutan Width (alltså "Bredd") och anger en bredd på 3-0, alltså tre amerikanska fot och noll tum. Det blir en bredd på 91,4 cm.

 

När valen är klara kan vi klicka på Apply...

 

... så får komponenten de måtten.

 

Om man vill se hur måtten blev kan man ju alltid mäta dem med Tape Measure: Dörrens blev alltså 914 mm bred...

 

... och 2286 mm hög.

 

Nu kan vi sätta dörren mot en vägg och göra en öppning för den. (Det går förstås även att först göra en öppning och sedan placera dörren i den.) Jag gör en vägg som är 2400 mm hög och 2000 mm bred.

I det här fallet blir det enklare att placera dörren om den är öppen. Då ser vi ju dels åt vilket håll den öppnas, samt var öppningens kanter hamnar bakom dörren. Så vi kan välja verktyget Interact with Dynamic Components...

 

... och klicka på dörren. Då öppnas den ju.

 

Då kan vi välja Move Tool och klicka på den nedre av öppningens hörnpunkter som inte döljs av den öppna dörren...

 

... och peka var den ska vara på vår vägg. När den är där vi vill ha den kan vi klicka...

 

... så fastnar instansen där.

 

Vi ska titta på ett snabbt sätt att göra en öppning, något vi faktiskt redan gjort tidigare i den här lektionen. Det hade alltså gått att först göra ett hål för dörren och sedan bara placerat dörren inuti det, men det går även att göra en öppning efter komponenten placerats.

Välj verktyget Rectangle...

 

... och klicka på öppningens ena hörnpunkt.

 

Klicka sedan på den diagonalt motsatta hörnpunkten (det går förstås bra att zooma in om du tycker det behövs)...

 

... så har det skapats en rektangel. Eftersom dörren är en komponent och den inte är öppen för redigering så hamnade rektangeln på väggen istället

Då kan vi klicka på rektangeln med Push/Pull...

 

... och t ex peka på någon av linjerna som formar väggens bortre sida. Sedan kan vi klicka...

 

... vilket skapar ett hål -- och eftersom rektangeln var formad exakt efter ramen runt dörrens öppning passar ju dörren in i hålet exakt.

 

Som en sista detalj kan vi gömma öppningens nedre linje.

 

Dubbelklicka på dörren med Select så instansen öppnas. Klicka sedan med Select på öppningens nedre linje så den markeras.

 

Då kan du högerklicka på den och välja Hide (eller gå in på Edit > Hide)...

 

... så göms den.

 

Nu har vi en dörr vi kan både stänga...

 

... och öppna.

 

 

 

 

 

13. Komponenter med funktionen Glue

Här är det läge att titta på en detalj du kanske redan råkat ut för när du hämtat in andra komponenter och placerat dem i din ritning: Att de fastnar vid en yta så du inte längre kan dra loss dem från den. Det är en funktion som heter Glue ("Limma") och som vi faktiskt inte gått igenom eftersom den är både krånglig att använda och egentligen helt onödig.

Men den kan alltså ha använts i skapandet av en komponent du hämtar in, vilket kan orsaka både förvirring och problem när du försöker flytta på den. Så vi ska se vad funktionen Glue innebär samt hur vi tar bort den från en komponent.

Dörren vi använde i förra stycket är just en sådan komponent -- det var därför jag inte ville att vi fäste den vid en vägg från början när vi klickade in den. Men det är alltså det vi ska göra nu:

Rita en vägg i din ritning. Välj sedan komponenten Archtop Door i kategorin Components Sampler i komponentpaletten.

 

Om du nu pekar med den på väggen så vänds ju dörren mot väggens yta. Vanligtvis skulle vi kunna klicka här och sedan dra ut dörren en bit så den inte står intryckt i väggen. Men om vi klickar här...

 

... och sedan klickar med Move på den placerade dörren...

 

... så kan vi nu bara flytta den längs två axlar: Längs blå axel...

 

... och längs den axel väggen står längs, i mitt fall den röda.

 

Men hur vi än försöker kan vi inte flytta dörren ut från väggen: Move får ingen kontakt med grön axel.

Det här beror på att komponenten hade funktionen Glue aktiverad när den skapades. Glue gör att komponenten automatiskt "limmas" mot ytan den först placeras på. Det gör nu att vi inte kan dra loss dörren från väggen: Väggen följer blå och röd axel (i mitt fall), så det är de axlar som gäller för den här dörrinstansen medan grön axel ignoreras.

 

Men man kan stänga av Glue-funktionen. Det är bara att högerklicka på dörren och välja Unglue ("Ta bort lim") i menyn som visas.

 

Då kan vi klicka på dörren med Move...

 

... och flytta den även längs grön axel.

Så om du stöter på en komponent du plötsligt inte kan flytta dit du vill, prova att högerklicka på den och välja Unglue i menyn. Det kan lösa problemet.

 

 

 

 

 

14. Att ändra på en dynamisk komponent

Man kan ändra på dynamiska komponenter på samma vis som man kan ändra på vanliga komponenter -- fast jag rekommenderar starkt att du håller dina ändringar till att bara byta färger, annars kan det bli helt fel när du ändrar på komponentens inställningar. (Men det är förstås inte säkert, så du kan gärna prova att exempelvis radera en detalj om du vill.)

En sak att komma ihåg när man ändrar på en dynamisk komponent är att vissa delar mycket väl kan vara dolda från början, och som inte visas förrän du cyklar komponenten. Det kanske är en soffa som får fler kuddar när du drar ut den med verktyget Scale. Om du då färgar om soffan och sedan drar ut den så kommer de nya kuddarna att vara ofärgade. Så om man färgar en dynamisk komponent först och sedan ändrar på den så kan det mycket väl dyka upp nya detaljer som behöver färgas i efterhand.

Vi ska färga en av SketchUps inbyggda dynamiska komponenter. Vi kan gå in i kategorin Components Sampler i paletten och välja Bed, den tredje komponenten uppifrån i listan. Den är ju dynamisk, vilket vi ser på att dess miniatyrbild har en liten pil i hörnet.

 

När komponenten är vald är det bara att klicka in en instans av den i ritningen...

 

... så kan vi prova klicka på den med Interact with Dynamic Components.

 

Etiketten som visas när vi pekar på sängen säger "Klicka för att cykla genom de sex modelltyperna". Då är det bara att klicka...

 

... så blir sängen bredare. Nästa klick...

 

... gör den ännu bredare.

 

Ett par klick senare blir den smal...

 

... och återvänder slutligen till hur den såg ut först.

 

Vi kan även ändra på inställningarna genom att markera sängen med Select...

 

... och sedan klicka på knappen Component Options.

 

Då visas sängens inställningar i fönstret Component Options. Här finns bara en ruta. Vi kan klicka på den...

 

... så visas de olika modellerna man kan välja mellan. Just nu är modellen Full vald hos mig. Om jag då väljer King i listan...

 

... och klickar på Apply...

 

... så blir sängen genast bredare.

 

Det är alltså en dynamisk komponent som ändrar bredd, höjd och djup när man cyklar den.

Då ska vi se hur vi kan ändra på den.

Jag tar fram paletten Outliner. Sängen listas i den som instansen <Bed#1>. Jag klickar på pluset (Windows) eller pilen (Mac) vid instansens namn i Outliner så dess beståndsdelar listas.

 

Sedan klickar jag på underinstansen <BedFrameBase> ("Sängens bas"). Då markeras den delen av sängen...

 

... och då är det bara att klicka på den med en färg, i mitt fall en grå nyans. (Det här är alltså en helt vanlig grundfärgning, så det fungerar bara om komponenten är ofärgad från början. Ifall basen redan vore färgad med något material hade ingenting hänt när jag klickade med hinken på den. I så fall hade jag kunnat dubbelklicka på instansraden <BedFrameBase> i Outliner för att öppna just den nästlade instansen. Då skulle jag kunna färga den.)s

 

Sedan klickar jag på <BedFrameHeadBoard> i Outliner...

 

... och färgar den markerade instansen i ritningen.

 

Jag fortsätter så...

 

... tills hela sängens nästlade instanser (utom kuddarna) är färgade.

 

Nu kan jag välja Interact with Dynamic Components...

 

... och klicka på sängen...

 

... så cyklar den till en annan modell, men den behåller färgerna.

 

 

 

14.1. En bugg som kan uppstå

Det kan uppstå en bugg om man cyklar en dynamisk komponent efter man varit in och ändrat i den, även om ändringen var så pass simpel som en omfärgning.

I det här fallet har jag färgat om sängen. När jag sedan klickar på den med Interact with Dynamic Components...

 

... så cyklar den till en annan modell -- men i det här fallet hamnar dessutom madrassens ena hörn på helt fel ställe.

 

Den här buggen är ovanlig och går inte att förebygga eftersom den inte går att förutse: Den kan dyka upp när som helst, och det går inte att säga varför.

Den är som tur är lätt att bli av med: Det brukar räcka med att spara ritningen, stänga SketchUp, starta programmet igen, och öppna ritningen. Det kan även hjälpa att radera instansen (och alla andra instanser av samma komponent), ta bort den från ritningens minne genom att radera den ur kategorin In Model i komponentpaletten, och sedan hämta in samma komponent igen. Båda sätten brukar reparera felet.