Mac   Windows
Cmd (nedersta raden)   Shift (näst nedersta raden)
 
   
Shift (näst nedersta raden)   Ctrl (nedersta raden)
 
Ctrl (nedersta raden)   Alt (nedersta raden)
 
Alt (nedersta raden)   Esc (övre vänstra hörnet)
 
Esc (övre vänstra hörnet)   Backspace (ovanför Enter)
 
Delete (vid Enter)  
 

 
SketchUp grundkurs Barents hus AB Nätbildarna Svefi - Sverigefinska folkhögskolan

5. PNG-bilder och skuggor

Vi fortsätter alltså att jobba med vår importerade PNG-bild här. Om du hunnit stänga ritningen med bilden i, upprepa förra sidan för att hämta in bilden och göra den till en komponent.

Nu kommer vi till ett problem som inte behöver vara ett problem -- så länge man låter skuggorna vara avstängda. Men vi ska se hur vi kan åtgärda problemet, så vi börjar med att aktivera skuggorna.

Gå in på Window > Shadows...

 

... och aktivera skuggorna genom att klicka på knappen högst upp till vänster i paletten Shadow Settings. (Du kan dessutom dra i knapparna för Time och Date för att ställa in skuggornas riktning om du vill.)

 

När skuggorna är inställda kan du stänga paletten genom att kryssa bort den (om du inte föredrar att ha den framme. förstås -- det är inget krav att stänga den).

 

Om vi nu tittar på vad som hänt i ritningen får vi en överraskning: Vår importerade PNG-bild får en helt rektangulär skugga.

Det beror på att genomskinligheten runt granen fortfarande räknas som del av ytan mellan (de gömda) kantlinjerna, så den kastar också skuggor.

Dessutom hamnar skuggan fel under granen. Vi ska se hur vi rättar till båda felen.

 

Stegen vi går igenom är:

5.1. Placera skuggan
5.2. Rätta till skuggans form

 

 

 

5.1. Placera skuggan

Lösningen till skuggans felplacering ligger i komponentens axlar.

Varje komponent har en egen uppsättning interna axlar. En komponent kan alltså ha helt andra interna riktningar än vad som gäller för själva ritningen. Det har sina användningsområden, men är i regel ovanligt -- det är betydligt enklare och vanligare att låta komponentens interna axlar vara riktade åt samma håll som ritningens axlar.

Skuggan figuren bredvid min importerade bild kastar ligger ju helt rätt. Det beror på att figurens axlar är placerade på rätt ställe i den: Om jag dubbelklickar på figuren med Select så ser jag att dess interna axlar ligger tryckt mot golvet och precis i figurens vågräta mitt.

 

Om jag däremot dubbelklickar på den importerade bilden så ser jag att dess axlar ligger längst åt vänster i den. Det är det som får skuggan att ligga fel.

 

För att byta plats på komponentens interna axlar klickar man på knappen Axes...

 

... och kan sedan för enkelhetens skull peka (utan att klicka) där axlarna ligger just nu.

 

Då är det lätt att föra pekaren rakt åt sidan, längs sidaxeln, tills axlarna som är fästa vid pekaren ligger ungefär i objektets vågräta mitt. Det måste inte vara millimeterprecist, utan ungefär räcker. Klicka för att fästa axlarna där.

 

Om du nu tittar på tipsraden längst ned så står det "Pick point for red axis" (alltså "Ange röda axelns riktning").

 

För pekaren åt samma håll ritningens röda axel går, så du ser etiketten "On Red Axis" (det spelar ingen roll om det står "Outside Active" eller inte i slutet på etiketten). Då kan du klicka så riktas komponentens interna röda axel åt samma håll som ritningens motsvarande axel.

 

Om du nu flyttar på pekaren...

 

... så står det Pick point for green axis ("Ange gröna axelns riktning").

 

Flytta pekaren tills du hittar ritningens gröna axel ("On Green Axis"). Då kan du klicka...

 

... så har komponentens interna axlar fästs i mitten istället för längst till vänster i den. Det ser du på att den blå axellinjen nu sticker rakt upp längs komponentens vågräta mitt istället för längs dess vänstersida. (Man behöver inte placera den blå axeln, utan SketchUp räknar ut dess riktning själv efter man angett åt vilka håll den röda och gröna axeln ska gå.)

 

Om du nu klickar utanför instansen med Select...

 

... så bör du få fram ett fönster som frågar om du är säker på att du vill behålla komponentens nya interna axelposition. Svara "Ja". (Om du inte får någon sådan fråga har den nya axelpositionen av någon anledning inte registrerats. I så fall får du göra om den.)

 

Nu verkställs den nya axelpositionen, vilket får skuggans nedre mittpunkt att tryckas mot instansens motsvarande punkt.

 

Men det stora problemet kvarstår: Skuggan är rektangulär istället för granformad. Vi ska se hur vi kan rätta till det med.

 

 

 

5.2. Rätta till skuggans form

Trots att vår PNG-bild omgärdas av en genomskinlig bakgrund uppfattar alltså SketchUp den som solid, vilket medför att hela objektet kastar en rektangulär istället för granformad skugga.

Vi ska se hur vi kan rätta till skuggans form -- och det här är både en variant på något vi gjort förut och dessutom något som faktiskt förtar hela anledningen med att använda en PNG-bild i första taget: Vi måste skära ut motivet med linjer, något som ju skulle gå precis lika bra på en JPG-bild. Men det är ändå en bra detalj att repetera.

Standardfärgen för ritningens linjer är ju svart, och granen omgärdas av en svart kontur. Det gör att det blir svårt att se var ens linjer faktiskt ligger. Därmed bör vi börja med att tillfälligt byta färg på ritningens linjer.

Gå in på Window > Styles...

 

... och gå in på kategorin In Model.

 

Då visas de stilar ritningen kan använda just nu, däribland (och antagligen endast) Architectural Design Style. Klicka på den...

 

... och klicka på fliken Edit för att öppna den valda stilens inställningar.

Se till att knappen Edge, den vänstra av de fem små knapparna under flikarna, är markerad.

 

Se sedan till att rutan Color är inställd på All Same. Då kan du klicka på färgrutan intill...

 

... och välja en färg som står i stark kontrast mot svart. Jag väljer en brandgul nyans. Avsluta med att klicka på OK...

 

... och klicka sedan på stilens miniatyrbild uppe till vänster (eller på den runda pilknappen till höger) för att verkställa ändringen.

 

Därefter kan du stänga paletten...

 

... så har ritningens linjer fått den färg du just valde.

 

Då ska vi skära ut granens form. Dubbelklicka på instansen med Select...

 

... så öppnas den för redigering.

Vänd kameran så du tittar rakt på objektet i instansen.

 

Välj verktyget Line och peka på punkten du vill börja rita från. Och här är en viktig detalj: Vänta tills etiketten On Face visas. Den måste säga On Face, annars pekar du på fel sak: Om det t ex står On Face Outside Archive (eller liknande) så kommer inte linjen att fästas inuti den öppna instansen utan utanpå den, vilket i slutändan gör att linjen -- eller snarare den slutna form linjerna ska bilda -- inte kommer att fungera som det är tänkt. Det finns vissa undantag (vi går igenom dem här), men vanligtvis bör du vänta tills etiketten säger On Face innan du klickar fast en punkt.

Och var dessutom noga med att inte följa axlar förutom där det passar, och att du då bara följer de två axlar instansen är vänd mot (i mitt fall blå och röd axel, eftersom grön axel sticker rakt ut från den). Ju mer du zoomar in desto mer rörlighet får du utan att dina linjer snärtar till mot någon axel, så zooma in rejält.

När det står On Face kan du klicka...

 

... och dra en linje till nästa punkt runt motivet. Klicka där...

 

... så får du en vanlig linje. Den ändrade färgen gör att linjen syns där en svart linje ju hade varit väldigt svår att upptäcka.

 

Ta gärna för vana att vrida på kameran efter varje linje du ritar så du snabbt upptäcker om en linje råkar sticka ut eller ligga fel. Då är det bara att radera den och prova rita om den tills den hamnar rätt. Min första linje ligger tryckt mot objektet, så det är som det ska vara.

 

Undersidan av granens nedersta gren är böjd, så jag väljer bågverktyget...

 

... och fäster en båge vid linjens punkt.

 

Sedan klickar jag där den nedersta granens undersida slutar...

 

... och böjer linjen så den följer granens kontur. Just att böja linjer är ofta krångligt då axlarna snabbt börjar ta tag i den. Ett knep kan vara att föra pekaren sidledes längs bågen tills den får rätt böjning. Tänk på att etiketten som visas måste säga On Face, inget annat.

När du är nöjd med bågen kan du klicka...

 

... så verkställs den.