15.7. Skapa kupolenVi ska skapa vår kupol. Gör en ny ritning i SketchUp. Välj verktyget Circle och klicka på punkten där de tre axlarna möts i ritningen. Cirkeln ska bli liggande.
Dra ut cirkeln längs en sidaxel. Du behöver inte göra den så stor ännu, det kommer senare.
När cirkeln är klar, klicka med Line på dess mittpunkt (där axlarna nu möts)...
... och dra fram en stående linje längs blå axel. Gör den så hög du vill att kupolen ska vara i förhållande till cirkelns omfång. Det blir ofta bättre med en ganska låg kupol, så jag gör inte linjen så lång.
Välj nu verktyget 2 Point Arc och klicka där en av sidaxlarna korsar cirkelns kantlinje.
Klicka sedan på den rakt motsatta punkten längs samma axel...
... och peka på den stående linjens övre ändpunkt. Klicka.
Då har vi en båge som går från kant till kant tvärs över cirkeln. Välj verktyget Line och klicka på en av punkterna där bågen möter cirkelns kant.
Dra en rak linje tvärs över till bågens andra punkt. Klicka.
Då har vi en halvcirkel (ungefär).
Vi ska mäta halvcirkelns bredd och höjd. Själva måttet har ingen större betydelse i sig, men vi ska använda det för att skala himmelsbilden så den får ungefär rätt storlek när vi importerar den. Välj Tape Measure och klicka på den punkt där bågen möter cirkeln.
Peka sedan på den motsatta punkten så visas avståndet i en etikett. Anteckna måttet du får fram (i mitt fall 3496 mm). Du kan trycka på tangenten Esc för att avbryta måttlinjen.
Klicka sedan med Tape Measure på den stående linjens nedre ändpunkt...
... och peka på den övre. Anteckna det här höjdmåttet med (i mitt fall 1431 mm). Tryck på Esc för att avbryta verktyget.
Nu ska vi sudda bort halva halvcirkeln. Välj Eraser och sudda bort halva bågen och dess liggande linje. Det ska alltså bara vara halva halvcirkeln kvar.
Markera den liggande cirkeln med Select...
... och klicka med Follow Me på den kvarvarande båg-ytan.
Då dras den ut runt cirkeln och bildar en kupol.
Om vi vrider på kameran så ser vi att kupolen är ihålig: Processen raderade den liggande ytan och den stående linjen automatiskt.
Nu ska vi täcka kupolen med vår himmelsbild.
15.8. Infoga himmelsbildenHimmelsbilden ska projiceras på kupolens insida, så den bör infogas stående vid sidan om kupolen först. Då är det läge för oss att bygga en stödställning för bilden så den dels blir stående, och dels så den får rätt storlek från början. Vi ska alltså använda oss av måtten vi fick när vi gjorde ett par mätningar med Tape Measure nyss. Vi kan välja verktyget Line och rita en liggande linje som vi gör lika lång som det första måttet vi mätte upp med Tape Measure (3496 mm i mitt fall). Sedan drar vi fram en stående linje ur den liggande linjens ändpunkt och gör den stående linjen lika hög som det andra måttet vi fick (1431 i mitt fall). Då har vi ett par stödlinjer för himmelsbilden som både gör den stående och lagom stor.
Vi kan gå in på File > Import...
... och markera vår dubbla himmelsbild. Se till att valet Use as Image är markerat. Öppna sedan bilden.
Då infogas bilden som en bildplatta fäst vid pekaren. Klicka på den liggande linjens ena ändpunkt...
... och klicka sedan på den stående linjens övre ändpunkt. Det kan hända att bilden blir bredare än så, men det gör ingenting.
Nu ska vi radera ställningen och göra himmelsbilden projicerad. Klicka med Select på ställningens liggande linje och radera den som vanligt.
Radera sedan den stående linjen. (Anledningen till varför vi bör radera ställningens linjer är för att de annars kan komma att beskära bilden när vi ska projicera den.)
Kvar är nu bara den stående bilden. Se till att den är markerad -- om det är svårt att få den att reagera, sikta med Select på dess kantlinje och klicka. Det brukar fungera.
När bilden är markerad, högerklicka på den och välj Explode.
Då blir bilden till en vanlig yta som kan projiceras.
Högerklicka på bilden och välj Texture > Projected.
Klicka sedan på verktyget Paint Bucket. Håll ned tangenten Alt (Windows) eller Cmd (Mac) så hinken blir till en pipett. Klicka med pipetten på himmelsbilden
Då ser vi att himmelsbilden blivit det valda materialet i materialpaletten.
Då kan vi släppa tangenten och klicka med hinken först på kupolens utsida...
... och sedan vända kameran så vi ser kupolens insida...
... och klicka på den med. Anledningen till varför vi gör så här är för att kupolen ska göras litet genomskinlig, och om utsidan då är vit så skulle himlen bli väldigt grådaskig. Genom att täcka både in- och utsidan med samma projicerade bild blir himlen bara starkare istället, vilket ju är bra.
Nu ska alltså himmelsbilden göras genomskinlig. Den är ju redan vald i materialpaletten. Då kan vi klicka på fliken Edit...
... och sänka Opacity till ungefär 40-50. Då blir kupolen genomskinlig.
Då kan vi radera den projicerade bilden.
Och då är kupolen färdig.
|