6. Optimera ritningen 2: Soften/Smooth EdgesOm man vill göra många linjer mjuka eller utslätade samtidigt så finns det en särskild funktion som heter Soften/Smooth Edges som man kan använda. Vi kommer till den strax, men först ska vi faktiskt börja med att använda ett verktyg vi inte tittat på förut -- men det är så enkelt att det inte behöver någon egentlig genomgång. Verktyget vi ska använda heter Polygon. Termen "polygon" är något som förekommer i alla modelleringsprogram och står för "månghörning". I SketchUp skapar verktyget Polygon en månghörning som alltid försöker bilda en rund form. Den enda skillnaden mellan Polygon och Circle är att när vi skapat en månghörning och drar ut den med Push/Pull så blir dess sidor inte automatiskt utslätade, så som cirkelns sidor blir, utan de behåller sina kanter. Det är så vi vill ha det, så vi lätt ser vad Soften/Smooth Edges gör. Vi ska alltså skapa en månghörning. Klicka på verktygsknappen Polygon, som du vanligtvis hittar intill Circle (eller rentav i samma knapp som Circle beroende på hur du ställt in ditt SketchUps verktygsfält).
Om du inte har knappen i ditt verktygsfält hittar du även Polygon i menyn Draw > Shapes.
När du valt Polygon ser du att det står Sides vid rutan nere till höger. Här får man alltså ange hur många sidor ens månghörning ska bestå av. Vi ska göra en sexsidig form i den här genomgången, så om det inte redan står 6 i din ruta, skriv 6 och tryck på Enter. (Om du någon gång snabbt vill skapa en triangel kan du välja Polygon och skriva 3.)
Nu kan vi klicka med verktyget någonstans i vår ritning. Då fäster vi månghörningens mittpunkt. Dra sedan ut formen längs en axel och klicka när du är nöjd med storleken.
Då har vi en sexhörning i vår ritning. Välj Push/Pull, klicka på formen och lyft den rakt uppåt. Klicka när du är nöjd med höjden. Här ser direkt vi att månghörningens sidor är skarpa. Det är så vi vill ha dem. (Om vi hade använd Circle istället för Polygon så hade den utdragna formens sidor sett släta ut när vi drog ut den med Push/Pull eftersom SketchUp automatiskt använder funktionerna Soften och Smooth på former som skapas med Circle eller Arc. Det är något vi tittar närmare på strax.)
Nu ska vi se hurdan vinkel det är mellan månghörningens sidor. Det är inget man måste göra, men vinkelvärdet vi får fram är något vi ska använda strax så vi lättare ser varför funktionen Soften Edges gör som den gör. Välj verktyget Protractor, antingen genom att klicka på dess knapp...
... eller via menyn Tools > Protractor...
... och peka på någon av månghörningens övre hörnpunkter. När gradskivan är blå kan du klicka. Om det är svårt att få gradskivan att bli blå kan du peka på marken med den. Då blir den blå, eftersom den trycker sig platt mot marken. Håll då ned tangenten Shift, så låser du gradskivan i den vinkeln. Nu kan du peka och klicka på någon av månghörningens övre hörnpunkter.
Flytta pekaren åt samma håll som den ena av de två liggande linjerna som möts vid hörnpunkten går, och klicka.
Nu kan du peka på den liggande linjen du inte följde...
... så ser du i måttrutan att vinkeln mellan hörnpunktens två liggande linjer är 60 grader. (Det är samma vinkel mellan de liggande linjerna vid samtliga hörnpunkter.)
Man måste inte känna till vinkeln -- vi tar bara redan på den så vi tydligt ser vad som händer när vi väl använder Soften/Smooth Edges. Nu kan vi markera hela formen genom att trippelklicka på den med Select.
När det är gjort kan vi högerklicka på den markerade formen och välja Soften/Smooth Edges i menyn som visas.
Du kan även gå in på Window > Soften Edges. Det är samma sak.
Då visas ett nytt fönster, Soften Edges. Här finns två rutor och en dragknapp:
Smooth Normals gör så att vinklarna mellan ytorna blir utslätade så de ser avrundade ut. Soften Coplanar gör så att linjerna mellan ytorna blir mjuka. Det får dem att gömmas, och gör även så att att ytorna på båda sidor om de mjuka linjerna smälter samman. Dragknappen anger vid vilka vinkelvärden de förbockade effekterna ska träda i kraft.
Vi kan börja med att bocka för rutan Soften Coplanar. Låt rutan Smooth Normals vara tom.
Om vi nu drar knappen åt höger så ser det ut som om ingenting händer...
... förrän vi överskrider 60 grader: Då görs de stående linjerna mellan månghörningens ytor mjuka. Det beror alltså på att vinklarna mellan månghörningens sidor ju är just 60 grader. Om vi hade gjort en månghörning med fler ytor så att de haft exempelvis 30 graders skillnader mellan varandra så hade linjerna mellan dem blivit mjuka när dragknappen överskred 30 grader istället.
Men man måste som sagt inte känna till vinkeln mellan ytorna, utan det går bra att bara markera modellen (eller den del av modellen) vars linjer man vill ska göras mjuka (Soften Coplanar) och/eller slätas ut (Smooth Normals) och sedan dra i knappen tills man ser att något händer. Om vi nu väljer verktyget Select och klickar på någon av månghörningens sidor så markeras alla sidor, eftersom linjerna mellan dem ju blivit mjuka.
Fönstret Soften Edges blir plötsligt otillgängligt. Det beror på att det endast är ytor är valda men inga linjer. Vi behöver trippelklicka på formen så alla dess ytor och linjer markeras (eller markera de linjer vi vill påverka, ifall vi inte vill påverka hela modellen).
Nå kan vi nu använda fönstret igen. Om vi fortsätter att dra knappen åt höger tills vi överskrider 90 grader...
... så ser vi hur linjerna mellan de stående sidorna och ovansidan också blir mjuka. Det beror på att den liggande ovansidan ju är vinklad 90 grader från de stående sidorna, så linjerna mellan den och de stående sidorna mjukas inte förrän graderna överskrider just 90 grader. Om vi nu provar att klicka på någon av sidorna med Select så ser vi att inte bara sidorna utan nu även ovansidan markeras, eftersom alla linjer som tidigare separerade dem nu gjorts mjuka, så de ytorna har smält samman till en enda helhet.
Fönstret Soften Edges blir otillgängligt igen eftersom inga linjer är valda. Vi fortsätter att påverka hela modellen, så trippelklicka på den med Select.
Då kan vi fortsätta använda fönstret. Om vi drar knappen ännu längre åt höger så händer ingenting mer. Det beror på att man som mest kan ange en vinkelskillnad på 180 grader, men det finns ingen yta i vår markerade modell som ligger 180 grader från någon annan intilliggande yta , utan alla linjer som kan påverkas av den här funktionen har redan gjorts mjuka.
Och om vi drar tillbaka knappen hela vägen till vänster, till 0 grader, så dyker alla mjuka linjer upp igen. Nu separeras ytorna mellan dem som vanligt.
Nu ska vi se vad Smooth Normals gör. Vi kan bocka för den.
Om vi nu drar knappen åt höger tills den överskrider 60 grader så blir linjerna mellan de stående ytorna mjuka igen -- men den här gången blir de även utslätade, så vinklarna mellan ytorna ser ut att böjas. Det är den här effekten som automatiskt läggs in på sidorna runt de cirklar och bågar man drar ut med Push/Pull.
Och om vi drar knappen över 90 grader så blir även linjerna mellan de stående sidorna och ovansidan mjuka och utslätade, eftersom båda rutorna ju är förbockade.
Om vi drar knappen hela vägen till 0 grader så återgår alla linjer till att bli vanliga igen.
6.1. Använd Soften/Smooth Edges på enstaka linjerMan måste inte använda Soften/Smooth Edges på en hel modell, utan det går bra att använda den på exempelvis enstaka linjer. (Observera att om du stängt fönstret Soften Edges och bara högerklickar med Select på en enda linje så kan det hända att menyvalet Soften/Smooth Edges saknas. I så fall kan du ta fram paletten via menyn Window > Soften Edges istället.) Här har jag markerat en linje med Select. Då ser vi att fönstret Soften Edges blir tillgängligt, så jag kan använda det för att göra den markerade linjen mjuk eller utslätad (eller både och -- i det här fallet låter jag både Smooth Normals, alltså utslätningen, och Soften coplanar, alltså linjemjukningen, vara förbockade).
Jag drar knappen åt höger tills jag ser att något händer med den markerade linjen (alltså tills knappens gradvärde motsvarar eller överskrider gradskillnaden mellan de ytor den markerade linjen separerar -- vi vet att det är 60 grader i det här fallet men det är som sagt inget värde man måste känna till, utan det går lika bra att bara prova sig fram).
Då är linjen både mjuk och utslätad, så ytorna den separerade har nu smält samman och vinkeln mellan dem har slätats ut.
Om jag vill kunna göra samma linje hård igen måste jag först aktivera Hidden Geometry så jag kan markera den.
Sedan kan jag sänka gradvärdet i Soften Edges tills linjen dyker upp igen. När man ska göra en linje hård igen så bör man alltid sänka gradvärdet hela vägen ned till 0.
6.2. Använd Soften/Smooth Edges på en del av modellenVi har sett hur vi kan påverka hela modellen samt bara en enstaka linje med Soften/Smooth Edges -- men det vanligaste användningsområdet är att påverka några, men inte alla, linjer. Just nu är ingen linje vald, så fönstret Soften Edges är otillgängligt.
Jag dubbelklickar med Select på en av månghörningens sidor. Då markeras ytan och dess närmaste kantlinjer, vilket gör att Soften Edges nu går att använda.
Om jag nu ökar gradvärdet så det överskrider 60 så mjukas de markerade linjerna mellan de stående sidorna upp. (Linjerna mellan de stående sidorna och ovansidan påverkas inte eftersom den inställda graden för effekten inte överskrider 90.)
Det gör alltså att ytorna de mjuka linjerna tidigare separerade nu har smält samman och blivit rundade...
... men om jag vänder kameran så ser vi att resten av modellen ser ut som innan. På så vis kan man alltså mjuka upp bara en del av en modell. Det är vanligtvis det man använder Soften/Smooth Edges för. Det skulle visserligen gå att även göra för hand, men det här är ett snabbare sätt om det rör sig om många linjer. Dessutom har man ju mer detaljstyrning på det här viset än genom att bara välja Soften i en meny.
|