6. Gör en animerad rundvandringVi ska se hur vi kan göra en animerad rundvandring genom att använda verktygen Position Camera, Look Around och Walk tillsammans med scener. Jag har förberett en enkel ritning vi ska använda i den här genomgången. Ladda ned ritningen rundvandring.skp genom att klicka här: rundvandring.zip Spara ritningen på din dator. När du sparat den, dubbelklicka på filen rundvandring.zip. Windows: Filen öppnas. Där ser du SketchUp-filen rundvandring.skp. Dubbelklicka på den för att öppna den. Mac: Filen packas upp och SketchUp-filen rundvandring.skp klistras in på samma ställe där zip-filen är. Dubbelklicka på SketchUp-filen för att öppna den.
När filen öppnats ser du den här ritningen:
Nu ska vi skapa vår animerade rundvandring. 6.1. Ta fram panelen Scenes
6.1. Ta fram panelen ScenesGå in på Window > Scenes för att ta fram scenpanelen (om den inte redan är framme hos dig).
Du kan gömma alternativrutorna om du vill. I så fall klickar du på den svart/vita knappen uppe till höger i panelen.
6.2. Placera kameranVi ska placera kameran på rundvandringens startposition. Välj verktyget Position Camera...
... och klicka på startplattan i ritningen.
Då placeras kameragubben där. Verktyget Look Around aktiveras automatiskt. Håll då ned musknappen på skärmen...
... och vrid kameran tills du tittar rakt mot ingången.
6.3. Skapa scen 1Vi sparar den här kamerapositionen som vår första scen. Klicka på plusknappen i panelen Scenes.
Då dyker den första scenens rad upp i panelen.
6.4. Skapa scen 2Nu ska vi ta oss in genom öppningen. Välj Walk...
... och klicka-och-dra uppåt på skärmen för att flytta kameran mot öppningen.
Gå rakt framåt tills det känns som om du nästan tar i 1:an...
... och välj Look Around.
Klicka och dra med verktyget åt höger tills du ser den andra öppningen mitt på skärmen.
Nu kan vi spara det här som vår andra scen: Klicka på Add Scene...
... så läggs den till i listan.
6.5. Testa scenövergångenNär man gör en animerad genomgång så som vi gör nu så bör man alltid testa varje ny scen. Det gör man genom att hoppa tillbaka till förra scenen, antingen genom att dubbelklicka på dess rad i panelen Scenes eller genom att klicka på dess flik. Då får man se hur SketchUp flyttar kameran mellan scenerna. Anledningen till varför man bör testa scenövergången är för att man ju flyttar runt kameran i trånga utrymmen, och när SketchUp flyttar kameran mellan två sceners positioner så använder programmet de vanliga kameraverktygen. Det kan därmed lätt medföra att kameran flyger genom en vägg på väg från scen 1 till scen 2 även om man varit jättenoga med att placera kameran med Walk och Look Around. Så jag dubbelklickar på raden för scen 1 i panelen Scenes...
... och ser då hur kameran glider genom en vägg på väg mot första scenens position -- skärmen blinkar grått då kameran går genom den grå väggen. Samma sak händer när jag går tillbaka från scen 1 till scen 2. (Prova alltså gärna att flytta kameran till nästa scen igen, från 1 till 2. SketchUp kan flytta kameran litet annorlunda mellan två scener beroende på om man backar från 2 till 1 än om man går från 1 till 2, och det är ju viktigare att kameran flyttas rätt när den rör sig framåt än bakåt.) Det är inte säkert att det här händer dig, allt hänger på exakt vilka positioner scenerna anger. Men det lär hända förr eller senare, så vi ska gå igenom hur man kan rätta till scener som får kameran att röra sig genom väggar.
Om man märker att kameran går genom en vägg mellan två scener så bör man uppdatera någon av dem med en ny position -- vanligtvis den senare scenen. Den enklaste lösningen är att dela upp den senare scenens flyttning i två eller flera scener.
Exempel: Rätta till en scen så kameran inte går genom en vägg(Det här här inget du behöver göra, det är bara en beskrivning som kan illustrera hur du bäst löser ett problem där kameran går genom en vägg i din rundvandring). Du vill flytta kameran runt ett hörn i din rundvandring. Du kör fram kameran tills den nästan är framme vid hörnet och sparar positionen som en scen ("scen 1"). Sedan använder du Walk för att köra kameran förbi hörnet, använder Look Around så du tittar åt det håll du vill gå, och använder sedan Walk igen för att köra kameran en bit åt det håll den nu tittar. Du sparar den nya positionen som en ny scen ("scen 2"). Om du nu hoppar tillbaka till scen 1 så märker du hur SketchUp svänger mycket vidare med kameran än du gjorde när du flyttade den -- och att kameran då också körs genom en av väggarna. Samma sak händer när du hoppar från scen 1 till scen 2. Det är ju något man vill undvika under en rundvandring, och det innebär att du måste korrigera någon av scenerna -- vanligtvis den senare scenen. Den enklaste lösningen är då att dela upp scen 2 i flera bitar, så här: Dubbelklicka på scen 1 så dess kameraposition laddas in. Rulla fram kameran tills den är strax förbi hörnet. Markera rutan för Scen 2 i panelen Scenes. Klicka sedan på Update Scene(s). Då får scen 2 den nya kamerapositionen. Använd nu Look Around för att vrida kameran så den tittar runt hörnet. Du kan även använda Walk för att gå framåt en liten bit. Spara den nya positionen som scen 3. Nu kan du testa de två nya scenerna: Gå tillbaka till scen 1, dubbelklicka på scen 2, och sedan på scen 3. Då borde kameran sköta sig bättre. Det är just kombinationen av flyttning och vridning i en och samma scen som brukar ställa till det. Genom att dela upp flyttningen och vridningen i två olika scener så är det lättare att ha kontroll över hur SketchUp flyttar kameran mellan scenerna. Men man måste heller inte vara så försiktig: Det är ju alltid trevligare när kameran flyter längs en ritnings korridorer än om den rör sig genom dem som en robot. Allt hänger på hur mycket tålamod du har för att hitta bra positioner, och testa, testa, testa.
6.6. Rätta till en scen och skapa scen 3I mitt fall gled ju kameran genom väggen på väg från scen 1 till scen 2. Det vill jag rätta till. Det enklaste sättet är att dela upp rörelsen kameran gör från scen 1 till scen 2 i flera mindre scener. I scen 1 gick jag fram till öppningen med kameran. Sedan flyttade jag in kameran genom öppningen, gick runt hörnet, och gick en bit in längs korridoren. Jag sparade den nya positionen som scen 2. Det är just kombinationen av vridning och flyttning som fick SketchUp att flytta kameran så yvigt att den gick genom väggen, så det är den rörelsen jag bör dela upp i flera mindre scener. Jag är alltså tillbaka i scen 1. Jag väljer Walk och flyttar framåt kameran mot öppningen.
Jag flyttar in kameran genom öppningen...
... och markerar sedan raden för scen 2 i panelen Scenes, och klickar på Update Scene(s). Då ersätts scen 2 med min nya kameraposition.
Sedan använder jag Walk för att flytta kameran framåt en aning...
... och tittar ned längs korridoren med Look Around.
Jag går fram en liten bit...
... och sparar den här positionen som scen 3.
Nu kan jag testa genomgången från början: Jag dubbelklickar på raden för scen 1 (och man behöver inte bry sig om hur kameran beter sig när man hoppar från t ex scen 3 till scen 1 eftersom den då hoppar över mellanscenens position, och rundvandringen är ju inte tänkt att visas så). Kameran placeras där den började.
Jag dubbelklickar på scen 2. Då går kameran fram genom öppningen.
Jag dubbelklickar på scen 3. Kameran gör en sväng in mot korridoren och går en bit framåt. Allt ser bra ut. Då är det bara att fortsätta.
6.7. Skapa scen 4(Nu är jag själv alltså på scen 4, fast om du inte behövde dela upp scen 2 i två olika delar (scen 2 och scen 3) kanske du är på något annat nummer. Hur många scener som skapas spelar ingen egentlig roll så länge du får en mjuk kamerarörelse genom korridorerna.) Gå framåt med Walk tills du nästan tar i den gröna pilen...
... och använd Look Around för att titta mot öppningen.
Använd Walk för att gå framåt så du står i öppningen. Justera utsikten med Look Around om du tycker det behövs.
Spara scenen. Det här blir alltså scen 4 i mitt fall.
Testa resultatet genom att backa till föregående scen...
... och gå därifrån till din nya scen. Om allt ser bra ut så är det bara att fortsätta. Om kameran däremot glider genom en vägg på väg från förra scenen till din nya scen så kan den enklaste lösningen alltså vara att göra litet kortare rörelser i flera scener.
6.8. Skapa scen 5Gå in en bit med Walk och använd Look Around för att titta på bordet.
Spara den nya positionen som en scen. Det blir scen 5 i mitt fall. Testa scenen.
6.9. Skapa scen 6Gå mot pilen på korridorens bortre kortsida...
... och vänd dig mot öppningen.
Vi kan spara det här som en ny scen, den sjätte i mitt fall.
Testa scenen. Jag dubbelklickar på scen 4 så jag hamnar tillbaka i korridorens öppning.
Sedan dubbelklickar jag på scen 5, så tittar kameran ned på bordet.
När jag dubbelklickar på scen 6 flyttar sig kameran mot öppningen...
... men jag vill att den ska titta ned mot bordet härifrån istället, så att kameran fokuseras på bordet medan den flyttar sig mot öppningen. Det är lätt gjort: Jag använder Look Around och vrider kameran så den tittar på bordet även från den här positionen.
Sedan uppdaterar jag den senaste scenen med den nya positionen. Om vi tittar på miniatyrbilden i panelen nu så ser vi hur den sjätte scenen visar öppningen. Men efter jag uppdaterar den med den nya positionen...
... så visas bordet istället. Kameran är alltså uppdaterad i scen 6.
Jag dubbelklickar på scen 5...
... och går därifrån till scen 6. Allt ser bra ut, kameran vänder sig efter bordet medan den glider mot öppningen.
6.10. Skapa scen 7Vänd kameran mot öppningen...
... och gå genom den med Walk.
Använd gärna Look Around för att vrida kameran en aning mot korridoren -- men gör inte en för snäv sväng, annars kan SketchUp göra en så yvig flyttning mellan scenerna för att nå fram till den nya positionen att kameran går genom väggarna.
Spara positionen som en ny scen. Testa den för att se om allt ser bra ut. Om inte så vet du ju hur du kan göra.
6.11. Skapa scen 8Använd Walk och gå framåt mot skylten...
... och vänd dig mot öppningen med Look Around.
Gå mot öppningen...
... och spara positionen som en scen, nummer 8 i mitt fall. Vi kan spara positionen mitt i korridoren eftersom vi ska göra en sväng i nästa scen.
6.12. Skapa scen 9Gå framåt mot pilen på kortsidan...
... och vänd dig mot öppningen.
Ställ kameran mitt i öppningen...
... och spara positionen som en scen. Testa scenen.
6.13. Skapa scen 10Nu är vi ute ur korridorerna. Då ska vi ta oss runt byggnaden tillbaka till startpunkten. Tanken är att den här rundvandringen ska bli till en loop. Gå rakt fram genom öppningen. Gå en bra sträcka (fyra, fem sekunder med pekaren en bit från pluset på skärmen)...
... och spara positionen som en ny scen. Den här behöver knappast testas eftersom vi bara går rakt fram.
6.14. Skapa scen 11Nu är vi ute ur byggnaden. Vänd dig om med Look Around och gå mot byggnadens hörn. (Det kan hända att du märker att du inte alls kommit så långt bort från byggnaden som du kanske trodde när du ser dig om. I så fall kan du gå tillbaka till förra scenen, gå ännu längre fram med kameran, och uppdatera den förra scenen med den nya positionen.)
Spara den nya positionen som en scen.
6.15. Skapa scen 12Gå hela vägen fram till det bortre hörnet och kika runt det. Då borde du se start plattan igen.
Spara positionen som en ny scen, nummer 12 i mitt fall.
6.16. Rundvandringen är klarNu kan vi dubbelklicka på scen 1...
... så flyttas kameran från den sista scenen till den första. Då är cirkeln sluten och rundvandringen är klar.
6.17. Ställ in rundvandringens animeringEn animerad rundvandring kan med fördel ställas in på ganska långsamma kamerarörelser mellan scenerna men utan några pauser. Det gör man ju så här: Gå in på View > Animation > Settings.
Markera rutan Enable scene transitions så kameran flyttas mellan scenerna istället för att snärta mellan dem. Ange i rutan nedanför hur många sekunder det ska ta för kameran att flytta sig från en scen till en annan -- jag ställer in den på 4. Ange sedan i rutan under Scene Delay (alltså "Scenpaus") hur länge kameran ska stanna vid varje scen. Genom att ställa in den på 0 får man kameran att glida från scen till scen utan uppehåll.
Då är det bara att prova animeringen och se hur rundvandringen blir: Gå in på View > Animation > Play.
Du kan se hur min färdiga rundvandring blev genom att ladda ned den här ritningen: rundvandring-med-scener.zip Spara ritningen på din dator. När du sparat den, dubbelklicka på filen rundvandring-med-scener.zip. Windows: Filen öppnas. Där ser du SketchUp-filen rundvandring-med-scener.skp. Dubbelklicka på den för att öppna den. Mac: Filen packas upp och SketchUp-filen rundvandring-med-scener.skp klistras in på samma ställe där zip-filen är. Dubbelklicka på SketchUp-filen för att öppna den.
|