4.9. Ge varje grupp ett eget namnInnan vi börjar placera grupperna kan vi ge dem egna namn så vi lättare kan skilja dem åt. Om vi tar fram panelen Outliner ser vi att varje grupp automatiskt fått namnet Group. För att vi lättare ska kunna se vilken grupp som är vilken kan vi ge dem varsina namn. Klicka på den översta gruppen i Outliner-panelen. Då borde den första gruppen i din ritning markeras.
Högerklicka på den gruppen i Outliner och välj Rename i menyn som visas.
Då får du döpa gruppen till något eget. Vi kan hålla det hela enkelt och döpa grupperna till 1, 2, 3, och så vidare fram till 8. Så vi kan skriva 1 här och trycka på Enter. Då får den första gruppen det namnet.
Högerklicka sedan på den andra raden i Outliner-panelen, så borde den andra gruppen i ritningen markeras. Högerklicka på den raden och välj Rename. Då öppnas dess namn för redigering. Skriv 2 och tryck på Enter.
Fortsätt så tills alla åtta grupperna fått varsitt namn. Nu kan vi placera dem så alla grupper ligger på samma ställe i ritningen.
4.10. Placera grupperna på samma ställeNu ska vi använda oss av placeringslinjen som finns i varje grupp. Det är den stående linjen vi skapade redan i första gruppen. Eftersom den förts med till alla övriga grupper ligger den på exakt samma ställe i dem med. Därmed är det lätt att använda placeringslinjen för att positionera grupperna så alla ligger på samma plats i ritningen. Välj Move och klicka på placeringslinjens nedre ändpunkt i grupp 2.
Peka sedan på placeringslinjens motsvarande punkt i grupp 1 och klicka. Då placeras grupp 2 på exakt samma ställe som grupp 1, men eftersom de är två olika grupper smälter de inte samman. Det är så vi vill ha det.
Klicka nu med Move på placeringslinjens nedre ändpunkt i den tredje gruppen...
... och klicka sedan på placeringslinjens nedre ändpunkt i den första gruppen. Nu ligger alltså grupp 1, 2 och 3 på exakt samma ställe i ritningen.
Gör så för alla kvarvarande grupper med. När du är klar ska alltså alla åtta grupper ligga på precis samma ställe.
4.11. Radera placeringslinjernaNu ska vi radera placeringslinjen ur varje grupp. För att hålla det hela så överskådligt vi kan så börjar vi med att göra alla grupper utom den första osynliga. Klicka på raden för den andra gruppen i Outliner så den markeras.
Håll sedan ned Shift och klicka på den sista gruppens rad. Då markeras de och alla grupper mellan dem.
Högerklicka på någon av de markerade raderna i Outliner och välj Hide.
Då döljs alla de markerade grupperna. Kvar är nu bara grupp 1. Vi ska radera placeringslinjen ur den. Dubbelklicka på grupp 1 med Select...
... och markera placeringslinjen.
Då kan du radera den som vanligt.
Göm sedan grupp 1...
... och ta fram grupp 2.
När grupp 2 visas, dubbelklicka på den med Select tills du kan markera placeringslinjen i den.
Då kan du radera den. Göm sedan grupp 2 igen.
Ta fram grupp 3, radera placeringslinjen ur den, och göm den igen. Gör sedan samma sak för de övriga grupperna tills du raderat placeringslinjen ur den sista gruppen, i det här fallet grupp 8.
Då kan du gömma den med.
Nu har alltså placeringslinjen raderats ur alla grupper i ritningen, och alla grupper har blivit dolda. Då ska vi placera dem i varsina lager.
4.12. Placera grupperna i varsina lagerTa fram panelen Layers.
Skapa sedan ett nytt lager genom att klicka på plusknappen i den panelen...
... och döp det nya lagret till 1. Tryck på Enter för att verkställa namnet.
Skapa ett nytt lager för varje grupp i din ritning. I det här fallet skapar vi alltså åtta olika lager med namn från 1 till 8.
Nu ska vi placera grupperna i varsina lager. Gå in på Window > Entity Info.
Då visas den panelen.
Klicka nu på grupp 1 i Outliner-panelen. Då visas dess egenskaper i Entity Info.
Klicka på pilen vid rutan Layer i Entity Info-panelen...
... och välj vilket lager den valda gruppen ska placeras i. Det är ju enklast om grupp 1 placeras i lager 1, så det är så vi gör: Vi kan välja 1 i listan.
Då har alltså grupp 1 nu placerats i lager 1.
Markera grupp 2 i Outliner...
... och välj lager 2 i Entity Info.
Sätt sedan grupp 3 i lager 3...
... och fortsätt så tills varje grupp placerats i sitt eget lager, i det här fallet tills grupp 8 placerats i lager 8. Nu ligger alltså alla grupper i varsina lager.
4.13. Gör grupperna synligaGrupperna ska vara synliga i sina respektive grupper, så vi ska ta fram dem. Klicka på grupp 1 i Outliner. Håll sedan ned Shift och klicka på den sista gruppen i listan, så markeras allihopa.
Högerklicka då på någon av de markerade grupperna och välj Unhide...
... så blir alla grupper synliga igen. Grupperna ska alltså vara synliga -- men lagren de ligger i ska göras osynliga. Anledningen till varför vi gör så här är för att vi inte kan ange exakt vilka grupper som ska synas när vi skapar scener. Däremot så kan vi ange vilka lager som ska synas när vi skapar eller uppdaterar scener. Så genom att placera varje grupp i ett eget lager får vi alltså kontroll över vilket lager, och därmed vilken grupp, som ska vara synlig när. Gå till panelen Layers och bocka av rutan Visible för alla lager efter lager 1.
Kvar är då bara innehållet i lager 1. (Det finns inget i Layer0, och det går ändå inte att gömma.)
4.14. Skapa scen 1Nu ska vi börja skapa scenerna. Gå in på Window > Scenes.
Då visas scenpanelen. Klicka på plusknappen för att skapa en ny scen.
Då skapas scenen i paletten.
Vrid kameran så du tydligt ser innehållet i lagret 1.
Vi kan gömma axellinjerna så de inte stör oss: Gå in på View och bocka av Axes.
Då göms alltså axellinjerna, vilket gör det lättare att fokusera på vad som visas i ritningen.
Nu är kameran inställd, och innehållet i lagret 1 visas. Då kan vi uppdatera scenen så ändringarna sparas i den: Klicka på knappen Update Scene(s), uppe till vänster i panelen Scenes.
Klicka på Update i fönstret som visas. Då uppdateras scenen. Vi ska göra så här för vart och ett av våra lager.
4.15. Skapa scen 2Nu ska vi skapa den andra scenen i vår genomgång. Klicka på plusknappen i panelen Styles...
... så skapas scen 2.
Då kan vi gömma lager 1...
... och ta fram lager 2 istället.
Kamerans nuvarande position fungerar bra för det här lagrets innehåll, så vi kan klicka på Update Scene(s) på en gång.
Då är scen 2 klar. Vi kan testa hur det blir om vi hoppar mellan våra två scener: Om vi dubbelklickar på raden för Scene 1 i scenpanelen (eller klicka på fliken Scene 1)...
... så laddas den scenen in, vilket innebär att lager 2 nu göms medan lager 1 visas. (Lagerbytet sker omedelbart oavsett hur ens animeringsinställningar ser ut. Lagerbyten är alltså inte som bytet mellan sektionsplattor, som ju animeras.)
Och om vi dubbelklickar på raden Scene 2 laddas den scenen in, vilket gör lager 2 synligt medan lager 1 göms. Då är det bara att fortsätta så och göra en ny scen för varje lager som ska visas.
4.16. Skapa scen 3Vi ska göra den tredje scenen. Klicka på Add Scene.
Scenen skapas. Göm lager 2 och ta fram lager 3.
Vinkla kameran så vi tydligt ser sitsens undersida, eftersom det är den texten pratar om.
Sedan kan vi klicka på Update Scene(s) så den nya lagerinställningen och kamerapositionen sparas i Scene 3.
4.17. Skapa scen 4Vi ska skapa vår fjärde scen. Klicka på Add Scene så Scene 4 läggs till i listan. Göm sedan lager 3 och ta fram lager 4. I mitt fall döljs nu en del av texten bakom sitsen, så jag behöver flytta på kameran.
Jag vrider kameran så texten syns bättre.
Sedan kan vi uppdatera scenen som vanligt.
4.18. Skapa scen 5Vi ska skapa vår femte scen. Klicka på Add Scene och göm lager 4. Ta sedan fram lager 5.
Jag väljer att flytta kameran så stolen hamnar mer i mitten än nära nederkanten.
Spara scenen genom att klicka på Update Scene(s) när du är nöjd.
4.19. Skapa scen 6Den sjätte scenen. Klicka på Add Scene, göm lager 5 och ta fram lager 6.
Vinkla kameran så vi ser sitsens ovansida, eftersom det är den texten pratar om.
Uppdatera sedan scenen.
4.20. Skapa scen 7Sjunde scenen. Klicka på Add Scene. Göm det sjätte lagret och ta fram det sjunde lagret. Kameran behöver inte flyttas...
... så det går bra att uppdatera scenen direkt.
4.21. Skapa scen 8Nu ska vi skapa den åttonde scenen. Lägg till en ny scen genom att klicka på Add Scene. Göm lager 7 och ta fram lager 8. Texten hamnar framför stolsryggen i mitt fall...
... så jag vrider kameran tills det ser bättre ut.
Sedan är det bara att uppdatera scenen.
4.22. Skapa en startscenVi ska skapa en startscen. Det är bara en vanlig scen med litet text som beskriver vad vår genomgång går ut på. Det här är något man egentligen bör göra först av allt, men vi gör den sist så vi får se vad som händer när man skapar ett nytt lager medan man har flera scener i sin ritning. Klicka på plusknappen i panelen Scenes för att skapa en ny scen. Det här blir scen 9 i det här fallet.
Vi kan döpa den till något som får den att skilja sig från de övriga scenerna, som ju heter Scene 1, Scene 2, och så vidare. Om du inte redan ser de olika alternativrutorna i din scenpanel kan du ta fram dem genom att klicka på den svart/vita rutan uppe till höger. Då visas bland annat rutan Name.
Klicka i den rutan och ge den senaste scenen ett passande namn. Jag skriver "Klicka här för att börja".
Flytta sedan den nya scenen så den hamnar överst i listan. Det gör du ju genom att markera den och sedan klicka på uppåtpilen i panelen. Klicka tills scenen ligger ovanför Scene 1 i listan.
Sedan kan vi fälla in alternativrutorna igen om du vill. Det gör man genom att klicka på samma knapp som vi använde för att fälla ut dem.
Själva startscenen är ju klar, men den visar inte rätt saker: Om vi tittar noga på dess miniatyrbild ser vi att den visar samma saker som scen 8. Vi ska skapa ett nytt lager som ska visas när scenen "Klicka här för att börja" är aktiv. Klicka på plusknappen i panelen Layers...
... och döp det nya lagret till t ex "start". Det spelar ingen roll var i listan lagret ligger.
Dölj sedan det förra lagret så bara lagret "start" (och Layer0) är synligt.
Nu är ritningen helt tom. Se till att lagret "start" är markerat i panelen Layers. Välj sedan verktyget Text och klicka någonstans i ritningen, gärna ungefär där stolen skulle vara om dess lager var synliga.
Då skapas en textruta. Vi kan skriva in litet text i den som beskriver vad genomgången handlar om, samt hur man kan påbörja den.
Verkställ texten genom att klicka utanför textrutan när du är klar. Se sedan till att texten är markerad...
... och högerklicka på den. Välj Entity Info. (Det här behöver du bara göra om panelen Entity Info är stängd: Om den panelen redan är framme behöver du alltså inte göra detta, annars göms den istället.)
Klicka på rutan Layer i panelen Entity Info och välj lagret "start". Då kommer den markerade texten att placeras i det lagret. (Om vi inte gjorde så här så skulle texten ligga i Layer0, där allt man skapar automatiskt hamnar, och det skulle i sin tur innebära att texten inte skulle kunna gömmas mellan scenerna eftersom lagret Layer0 inte kan gömmas.)
Nu kan vi uppdatera scenen "Klicka här för att börja". Då kommer den scenen att visa lager "start" när den aktiveras.
Men nu har det hänt något oförutsett: Om vi t ex dubbelklickar på scenen Scene 1 så aktiveras den. Den visar innehållet i lager 1 -- men nu visar den även innehållet i lagret "start". Det beror på att lagret skapades efter scenerna, och det gör att det lagrets innehåll automatiskt blir synligt i alla lager.
Därmed behöver vi rulla ned till lagret "start" i lagerpanelen och gömma det...
... och sedan uppdatera Scene 1 så den minns att lagret "start" inte ska visas. Det är alltså viktigt att du ser till så rätt scenruta är markerad innan du klickar på Update Scene(s).
Det här är tyvärr något vi måste göra i alla scener, så vi kan dubbelklicka på Scene 2. Då laddas den in, vilket får lager 1 att gömmas medan lager 2 tas fram -- men även här är lagret "start" också synligt.
Därmed behöver vi dölja det...
... och sedan uppdatera den markerade scenen med de nya inställningarna.
Gör så för varje scen i panelen Scenes, hela vägen ned till den sista. Innehållet i lagret "start" ska alltså bara visas i den allra första scenen.
4.23. Genomgången är klarNu är genomgången färdig. Om du ska skicka den till någon, se till att först klicka på den första scenfliken (eller dubbelklicka på den första scenens rad i panelen Scenes) innan du sparar ritningen så din genomgång börjar på rätt ställe hos mottagaren. Du kan även ställa in animeringen så som du tycker passar -- de inställningarna fastnar också i ritningen. Så om du t ex vill att genomgångens kameraflyttningar inte ska vara animerade kan du gå in på View > Animation > Settings...
... och bocka av rutan Scene Transitions. Då kommer kameran att genast snärta till mellan alla sceners kamerapositioner istället för att glida mellan dem. Det är en smaksak hur man vill ha det -- det kan kanske underlätta för betraktaren om man låter kameran vara animerad så man tydligt ser hur modellen vänds mellan scenerna när man klickar på flikarna.
|