3.2. Ställ in en stil: Face Settings (stilens ytor)Vi ska se hur vi kan ställa in utseendet för stilens ytor. Klicka på knappen Face Settings.
Då visas egenskaperna för stilens ytor.
Egenskaperna i Face Settings är: 3.2.1. Front color och Back color – ytornas fram- och baksidor
3.2.1. Front color och Back color – ytornas fram- och baksidorVarje yta har ju en framsida och en baksida. Så länge en yta inte täcks med någon pålagd färg eller material så är dess framsida vanligtvis vit medan baksidan är blågrå, fast i min stil ställdes de färgerna in på ljusgrått respektive mörkgrått när jag blandade till den i förra kapitlet. Men man kan själv ange exakt hur de ofärgade ytorna ska se ut genom att använda sig av rutorna Front color och Back color. Jag klickar på färgrutan vid Front Color...
... så får jag blanda en egen färg. Jag väljer en orange nyans och klickar på OK.
Då blir framsidorna på min ritnings ofärgade ytor orangea istället för ljusgrå.
Sedan klickar jag på färgrutan vid Back color...
... och väljer en annan färg. När jag klickar på OK...
... får ytornas baksidor den färgen.
Om du vill återställa ytfärgerna till hur de var innan så kan du klicka på fliken Mix och ställa in stilfältet längst ned på att visa kategorin In Model. Sedan kan du dra antingen kopian eller originalet för stilen du ändrar på till rutan Face Settings. När du släpper musknappen återställs färgerna till hur de var innan. (Notera att detta även återställer alla andra ändringar du gjort i stilens ytegenskaper.) Jag gör så för att återställa min stils ytegenskaper till hur de var förut.
3.2.2. Style - ytornas visningslägeMan kan låta stilen aktivera ett visst visningsläge från början. Det innebär alltså att du själv kan ändra läge för hand genom att klicka på någon annan knapp i verktygsfältet för visningslägen senare, så det är inte som om ritningen fastnar i det läge du väljer här. Standardläget är Shaded with Textures, som ju gör så att ritningen visar alla färger och material som vanligt (det är den fjärde knappen från vänster). Men man kan göra andra val här som får ritningens ytor att visas på andra sätt från början.
Jag använder ett material på ena halvan av min rektangel för att bättre kunna visa vad de olika lägena innebär. Då kan vi gå igenom de olika visningslägena. De är: 3.2.2.1. Display in wireframe Mode – Visa endast linjer
3.2.2.1. Display in wireframe Mode – Visa endast linjerDet här valet får knappen för visningsläget Wireframe att vara intryckt från början. Det gör att alla ytor i ritningen döljs så bara linjerna visas. Bra om man vill ha full detaljkontroll utan att störas av material och färger.
3.2.2.2. Display in hidden line Mode – Visa ritningen som tvåfärgad (svart och vitt)Det här valet får knappen för visningsläget Hidden Line att vara intryckt från början. Det gör att alla ytor i ritningen blir enfärgade (eller "tomma") medan linjerna blir svarta. Bra om man t ex ska skriva ut en ritning och vill att utskriften ska bli tydlig.
3.2.2.3. Display in shaded mode – Visar ljus och skugga samt färger och materials grundfärgerDet här valet får knappen för visningsläget Shaded att vara intryckt från början. Det gör att alla ytor i ritningen blir enfärgade samt att de kan påverkas av ljus och skugga så de t ex reflekterar solljus eller kastar skuggor om du aktiverar funktionen Shadows. Bra om du vill att ritningen ska gå lättare att jobba med utan att helt gömma dina material.
3.2.2.4. Display shaded using textures – Visar ljus och skugga samt färger och material som vanligtDet här valet får knappen för visningsläget Shaded With Textures att vara intryckt från början. Det är standardvalet som gör att alla färger och material visas som vanligt samt att alla ytor kan reflektera solljus och kasta skuggor om du aktiverar funktionen Shadows.
3.2.2.5. Display shaded using all same – Döljer alla pålagda färger och material i ritningenDet här valet får knappen för visningsläget Monochrome att vara intryckt från början. Det gör att alla pålagda färger och material döljs, men ytorna kan fortfarande skuggas om du använder funktionen Shadows.
3.2.2.6. Display in X-Ray mode – Aktiverar X-Ray-lägetDet här valet får knappen för visningsläget X-Ray att vara intryckt från början. Det kan kombineras med de övriga fem visningslägena för att göra ytorna genomskinliga. Här har jag klickat på knappen för visningsläget Display shaded using textures. Då visas ritningens ytor med alla pålagda färger och material som vanligt. Om jag sedan klickar på Display in X-Ray mode...
... så blir alla ytor genomskinliga. Det valda läget är fortfarande aktivt, men nu har alltså ytorna gjorts genomskinliga.
Du stänger av X-Ray genom att klicka på samma knapp igen. Då blir ytorna solida.
3.2.3. Enable transparency och Transparency Quality – tillåt genomskinlighet och genomskinlighetens kvalitetOm du gjort ett material genomskinligt genom att sänka dess Opacitet, något vi gick igenom när vi såg hur vi kunde skapa egna material i grundkursen, och låter rutan Enable transparency ("Tillåt genomskinlighet") vara förbockad så kommer materialet att visas som genomskinligt. Om du däremot bockar av rutan kommer alla material du sänkt Opaciteten för att ändå visas som helst solida. Anledningen till varför man kan vilja förbjuda genomskinlighet i ens ritning är för att genomskinlighet kan kräva en hel del processorkraft av datorn, vilket ju kan sakta ned arbetet. Så om du har en väldigt stor och komplicerad ritning med många genomskinliga material kan du tjäna på att (tillfälligt) förbjuda genomskinlighet. Då blir ritningen lättare att jobba med.
Transparency Quality ("Genomskinlighetens kvalitet") anger hur de genomskinliga materialen ska beräknas i SketchUp. Det finns tre olika val:
Faster ("Snabbare") gör att de genomskinliga materialen beräknas snabbt. Det är standardvalet och är lättast för datorn att jobba med, men om du t ex har många genomskinliga material man kan se "i rad", t ex ett fönster man kan se ett genomskinligt dricksglas igenom, kan det hända att den här kvaliteten visar materialen i fel ordning. Det är ovanligt, men det kan alltså hända. Medium är mellanläget för genomskinlighetens kvalitet. Nicer ("Finare") gör att de genomskinliga materialen beräknas så exakt det går. Om du har många genomskinliga material "i rad" kan det hända att det saktar ned datorn (så länge du ser dem), men de kommer i alla fall att visas korrekt. Du kan i regel alltid låta den här rutan vara inställd på Faster.
3.3. Ställ in en stil: Stilens bakgrund, himmel och markKlicka på knappen Background Settings.
Varje stil har en egen miljö som består av tre delar: Background ("bakgrund"), Sky ("himmel") och Ground ("mark"). Vi ska gå igenom hur de fungerar.
3.3.1. Sky – stilens himmel 3.3.4. Återställ ritningens bakgrund
3.3.1. Sky – stilens himmelOm rutan Sky är förbockad så visas ritningens himmel. Det är den del av ritningen som ligger ovanför marken. Om rutan är förbockad så kan du ge himlen en egen färg genom att klicka på färgrutan vid Sky.
Då kan du välja en färg som vanligt. Jag väljer en blå nyans och klickar på OK. Då får himlen den färgen.
3.3.2. Ground – stilens markOm rutan Ground är förbockad så visas ritningens mark, alltså dess "naturliga golv". Marken ligger på samma höjd som Origin-punkten där de tre axlarna möts. Om du t ex importerar en komponent och bara klickar ut den någonstans där det är tomt i din ritning så kommer den punkt som är fäst vid pekaren att tryckas mot ritningens mark. Du kan färga marken (om dess ruta är förbockad) genom att klicka på färgrutan vid Ground.
Då får du ange en färg som vanligt. Jag väljer en grön nyans och klickar på OK.
Då får ritningens mark den färgen.
Det finns även andra inställningar du kan göra för marken: Show ground from below samt Transparency ("Visa marken underifrån" samt "Genomskinlighet"). De hör samman, så vi går igenom båda samtidigt.
Jag vänder kameran så den sjunker ned genom marken. Då får hela ritningen en grön ton. Det beror på att jag nu tittar upp genom den gröna marken. Anledningen till varför jag kan se genom marken är för att dragknappen under titeln Transparency ("Genomskinlighet") är någonstans i mitten.
Om jag skulle dra knappen hela vägen åt vänster skulle marken bli helt solid. Då ser jag bara de ytor och linjer som är tryckta mot marken, inget annat.
Om jag höjer Transparency en aning ser jag linjerna, men ytornas färger syns knappt.
Jag återställer genomskinligheten till mitten.
Om man bockar av rutan Show ground from below ("Visa marken underifrån") så blir marken helt genomskinlig, men bara när jag ser den underifrån. Om jag höjer kameran ovanför marken så ser jag den igen. Man väljer själv hur man vill ha det.
3.3.3. Background – stilens bakgrundBakom stilens himmel och mark finns bakgrunden. Den stil vi vanligtvis använder, Architectural Design, visar varken himlen eller marken, utan visar bara en jämngrå bakgrundsfärg. Om jag bockar av rutorna Sky och Ground göms alltså både himlen och marken. Kvar är då bara bakgrundsfärgen. Den kan man inte dölja...
... men man kan åtminstone byta färg på den genom att klicka på färgrutan vid Background. Jag gör så...
... och väljer en annan nyans. När jag klickar på OK...
... så får alltså stilens bakgrund den färgen.
3.3.4. Återställ ritningens bakgrundOm du vill återställa himmel-, mark- och bakgrundsfärgerna till hur de var innan så kan du klicka på fliken Mix och ställa in stilfältet längst ned på att visa kategorin In Model. Sedan kan du dra antingen kopian eller originalet för stilen du ändrar på till rutan Background Settings. När du släpper musknappen återställs bakgrundsfärgerna till hur de var innan. Jag gör så för att återställa min stils bakgrundsfärger till hur de var förut.
|