Tillvägagångssätt

[ Kapitel 2: Dynamiska processorer > Dynamiska processorer som minskar dynamiken > Kompressortyper ]

 

När ska vi nu komprimera? Det viktiga är att tänka igenom varför vi vill komprimera. Genom att tänka igenom vårt syfte är det lättare att sedan experimentera med parametrarna. Tänk först igenom varför du vill komprimera just det instrumentet, vad är det du vill uppnå. Fundera naturligtvis också på om kompression verkligen behövs.

Tänk igenom syftet:

  • Säkerhetskompression
  • Peak Limiting
  • Starkare volym
  • Tydlighet och artikulation
  • Jämna ut nivåer
  • Förändring av ljudkaraktären

 

När syftet är klart är det enklare att ställa in parametrarna.

  • Vill vi göra en ”Peak Limiting” kommer vi att ställa in snabb attacktid och snabb till medium release. Ration kommer att vara hög, över 4:1 och tröskelvärdet några dB under topparnas maxvärde.
     
  • Vill vi istället jämna ut nivåerna kommer vi att ha en lägre ratio, långsammare release och tröskelvärde. Vi kommer att bli tvungna att experimentera med attacktiden ganska mycket för att hitta ett bra värde som gör att det låter naturligt.
     
  • Vill vi ändra ljudkaraktären så kan det vara tydligare attack vi är ute efter. Lite långsammare attacktid, hög ratio och medium till långsam release.

 

Varje anledning till kompression kräver sin eget tillvägagångssätt. Precis som med ett musikinstrument så krävs det att man övar och tillåter sig att misslyckas. Ju mer man sitter och övar och pillar, desto bättre kommer man att bli. Ibland kan kompressionen vara tydlig när man solar instrumentet, för att försvinna när man lyssnar i kontext med resten av instrumenten. Pröva att bypassa (får man skriva så?) kompressorn i kontexten för att höra vad som händer med helheten. Det kan vara så att det egentligen inte märks hur mycket kompressorn gör för helheten, förrän den plockas bort.

 

 

[ Kapitel 2: Dynamiska processorer > Dynamiska processorer som minskar dynamiken > Kompressortyper ]