Piano och flygel

[ Kapitel 1: Mixning > Olika instrument och deras spektrala omfång ]

Pianot är ett riktigt fint instrument. Ett piano har 88 tangenter som sträcker sig från just under 30Hz upp till strax över 4kHz. Det är bara kyrkorglar som har ett större register. (Det är också bara kyrkorglar som väger mer…) Dessutom är pianot ett perkussivt instrument, dvs. det är hammare som slår på strängarna. Det innebär att varje anslag startar med en explosion av energi som täcker hela frekvensregistret och noterna håller ut på ett sätt som bara ett piano gör.

Någon har sagt följande: Att EQ:a ett piano är som att försöka krama gelé. Det är oerhört svårt att få något grepp om det. När man sitter och pillar så förändras ljudet hela tiden. När man som bäst tycker att nu, nu är det riktigt bra. Då kommer det ett parti där det inte låter bra. Det viktiga att komma ihåg är att ett piano i pop/rock-musik ska fungera i ett sammanhang. Det är lätt att pianot börjar bråka med andra instrument, framförallt i de lägre registren. Men pianot kanske inte behöver någon energi där. Skär, antingen med ett högpassfilter eller med ett shelving-filter samtidigt som du lyssnar på hela låten. När du hör att pianot börjar låta konstigt och tappa energi, backa tillbaka lite. När du sen sololyssnar kommer du förmodligen att märka att det är ganska mycket som försvinner, utan att du märker det i helheten.

Naturligtvis är det samma ska med pianot som med gitarr och bas (och de flesta instrument), grundtoner och övertoner överlappar varandra. Det är svårt att påverka pianot under 4kHz utan att det händer alldeles för mycket saker. Undvik för brutala EQ-inställningar utan höj och sänk lite, med ett brett Q-värde. Över 4Khz hittar du övertoner, glitter och luft, men var försiktig, det är lätt att pianot blir för vasst och jobbigt att lyssna på.

Pianot står ofta i ett rum med bra akustik. Beroende på hur det är inspelat kommer det att vara mycket eller lite rum med på inspelningen. Det är viktigt att få in eventuellt rums karaktär på ett bra sätt på inspelningen och matcha den mot andra instrument så att det fungerar bra.

 

Sammanfattning

Grundtoner
Övertoner
”Glitter”
30Hz-4kHz
4-20kHz (Det finns som sagt även under 4kHz)
8-20khz

Glöm eventuellt inte högpassfiltert!

 

[ Kapitel 1: Mixning > Olika instrument och deras spektrala omfång ]