Mac   Windows
Cmd (nedersta raden)   Shift (näst nedersta raden)
 
   
Shift (näst nedersta raden)   Ctrl (nedersta raden)
 
Ctrl (nedersta raden)   Alt (nedersta raden)
 
Alt (nedersta raden)   Esc (övre vänstra hörnet)
 
Esc (övre vänstra hörnet)   Backspace (ovanför Enter)
 
Delete (vid Enter)  
 

 
SketchUp grundkurs Barents hus AB Nätbildarna Svefi - Sverigefinska folkhögskolan

4. Gör en komponent från 3D Warehouse unik

Vi ska se hur vi kan göra komponenter vi hämtat ur 3D Warehouse unika.

Som du säkert minns så måste man först göra en kopia på en komponent ifall man vill kunna ge bara vissa instanser av den ett eget utseende.

Då kan man ändra på den nya komponentens instanser utan att originalets instanser påverkas.

Det kallas för att göra en komponent "unik", eftersom man använder kommandot Make Unique för att skapa kopian.

Komponenter som hämtas ur 3D Warehouse är nästan alltid nästlade: De består alltså av en yttre komponent som i sin tur samlar ihop flera mindre komponenter. Det innebär att om vi vill göra en komponent vi hämtat ur 3D Warehouse unik så är det lätt hänt att det blir litet krångligt, särskilt när man inte gjort den själv.

Vi ska se hur det kan fungera. Alla komponenter är förstås olika, men det vi gör här kan säkert ge en inblick i vad som behöver göras även i andra fall.

Men innan vi börjar finns det en viktig punkt man behöver känna till när man ska göra kopior på nästlade komponenter: När du gör en kopia på en nästlad komponent så måste du inte göra varenda liten komponent inuti den unik.

Ett exempel:

Vi säger att du har en nästlad komponent som föreställer ett bord. Den heter bord och består av en instans av en bordskivskomponent samt fyra instanser av en bordsbenskomponent.

Du vill nu ha tio bord som ser ut som originalet samt fem bord som ska ha en annan färg på bordskivan.

Då kan du börja med att placera ut minst två instanser av bordskomponenten i din ritning.

Sedan kan du högerklicka med Select på den ena instansen och välja Make Unique. (Du kan bara välja Make Unique om det finns minst två instanser av den komponenten i ritningen.)

Då skapas en ny kopia av komponenten bord i ritningens In Model-kategori. Kopian får automatiskt namnet bord#1 så du känner igen den.

Men just nu är det ingen skillnad alls mellan originalet och kopian. Det beror på att båda fortfarande använder exakt samma underkomponenter, alltså samma bordsskiva och samma bordsben. Vi kan alltså inte placera en instans av bord#1 i vår ritning och börja färga om bordsskivan i den, för då skulle originalet få samma färgändring eftersom de använder samma bordsskivskomponent.

Vi behöver alltså göra bordsskivan unik med, så komponenten bord använder sig av original-bodsskivan medan bord#1 använder sig av kopian. Då kan vi färga om kopian utan att originalet påverkas.

Det låter säkert litet snårigt, men när du väl provat lär du inse hur det fungerar.

Det här är en av de saker man lär sig bäst av att prova, och det är en bra sak att kunna göra om du vill jobba effektivt med dina ritningar.

4.1. Gör en kopia på stolen med funktionen Make Unique
4.2. Ge kopian ett nytt namn i komponentpaletten
4.3. Gör en kopia på underkomponenten Barcelona i Ny stol
4.4. Gör en kopia på dynornas gemensamma komponent
4.5. Gör ändringar i Ny stols inre komponenter

 

 

 

4.1. Gör en kopia på stolen med funktionen Make Unique

Först och främst så måste vi ha minst två instanser av komponenten i ritningen, annars kan vi inte göra någon av dem unik.

Klicka på komponenten Chair - Barcelona Chair och fäst den nya instansen någonstans i ritningen.

Nu har vi två sådana stolar i ritningen. (Jag har suddat bort instansen av komponenten Swan chair ur ritningen.)

 

Då kan vi högerklicka på en av de två instanserna i Outliner och välja Make Unique...

 

... så får vi en kopia på den nästlade komponenten.

Den får automatiskt namnet Chair - Barcelona Chair#1.

 

Den nya komponenten dyker upp i paletten Components.

(Om det är svårt att se namnet så visas det i en etikett när man pekar på en komponent där...

 

... eller så kan man alltid dra ut komponentpalettens högra sida, så syns namnet bättre.)

 

Där har vi nu alltså komponenten Chair - Barcelona Chair#1. Det är kopian.

 

 

 

4.2. Ge kopian ett nytt namn i komponentpaletten

Vi kan ge kopian ett litet mindre otympligt namn.

Högerklicka på kopian i paletten Components och välj Properties.

 

Skriv in ett nytt namn i rutan högst upp.

Jag skriver Ny stol, men du får förstås skriva vad du vill.

Avsluta med att trycka på Enter så verkställs namnet.

Klicka sedan på fliken Select för att återställa paletten.

 

Så snart vi bytt namn på kopian så ser vi i paletten Outliner att kopians instans får kopians nya namn, Ny stol, mellan sina vinkelhakar: <Ny stol>.

Då är det lättare att se skillnad på dem.

(Vi skulle annars ha kunnat ge instanserna egna namn genom att högerklicka på dem i Outliner och välja Rename, men det är inget man måste göra -- om vi hade tjugo stolar kunde det vara bra, men det är lätt att hålla reda på dem när vi bara har två.)

Den nästlade komponenten har alltså kopierats, och kopian har fått namnet Ny stol.

Men än kan vi inte börja ändra i den:

Som vi såg i förra lektionen så måste vi först göra kopior på de inre komponenter Ny stol använder och som vi vill byta utseende på, annars kommer ändringarna vi gör i dem att även föras över till originalstolen.

 

 

 

4.3. Gör en kopia på underkomponenten Barcelona i Ny stol

Expandera Ny stol-instansens innehållslista genom att klicka på den vita rutan (eller pilen, om du använder Mac) till vänster om den i Outliner-paletten.

 

Då ser vi alla instanser och grupper Ny stol innehåller.

 

Vi måste göra de instanser komponenten Ny stol innehåller unika så att de inte kan påverka originalstolen.

(Detta gäller som sagt bara de instanser man vet att man vill ändra utseende på:

Om en nästlad komponent består av exempelvis tio inre komponenter och man vi bara vill ändra utseende på en av dem så är det bara just den komponenten vi behöver göra unik. Om de övriga nio komponenterna ska se ut som i originalet så behöver de alltså inte göras unika. Det är en viktig detalj att känna till om man vill jobba effektivt med komponenter.)

Man börjar alltid högst upp i listan.

För att det inte ska se så rörigt ut i Outliner-paletten kan vi dra in listorna på de grupper och instanser vi inte behöver se just nu.

Jag klickar alltså på den vita rutan till vänster om den inre instansen Barcelona...

 

... så syns bara den instansens namn, men listan på alla ytterligare grupper och instanser den innehåller göms.

Det gör det lättare att se vad man gör -- men om listan visas eller inte påverkar förstås inte komponenten på något vis, så du väljer helt själv hur du vill göra.

Det är instanserna som ligger inuti den inre komponenten Barcelona vi vill kunna ändra på utan att originalstolen påverkas.

(Komponenten Barcelona syns inte i paletten Components eftersom den är inbakad i stolen.)

Men då måste först Barcelona göras unik, så vi får en kopia på den.

Högerklicka på Barcelona under Ny stol och välj Make Unique.

 

Då skapas en kopia av komponenten Barcelona, och kopian får automatiskt namnet Barcelona#1.

Nu ser vi att vår nya stol, Ny stol, använder den inre komponenten Barcelona#1 istället för Barcelona. Det ser vi på att det nu står Barcelona#1 mellan vinkelhakarna på den stolens rad i Outliner.

 

Nu är alltså originalstolens inre komponent Barcelona, men stolskopians inre komponent är Barcelona#1.

Så nu är de åtskilda, och påverkar inte varandra.

Då ska vi gå in i Barcelona#1 så vi kommer åt instanserna som den omsluter.

 

 

 

4.4. Gör en kopia på dynornas gemensamma komponent

Klicka på den vita rutan (eller pilen) till vänster om <Barcelona#1> i paletten Outliner.

 

Då visas de instanser och grupper den innehåller.

Här ligger det mesta av Ny stol:s innehåll.

De flesta delarna i listan är grupper. Det ser vi förstås på att de ju heter Group, samt att de har en stor fyrkant som symbol. (En stor fyrkant betyder "grupp", fyra små fyrkanter betyder "instans".)

Men vi behöver inte bry oss om grupperna:

Om en instans innehåller grupper så kommer de grupperna automatiskt att kopieras och följa med när man gör den instansen unik.

Så vi kan strunta i grupperna. Vi behöver bara bry oss om instanserna.

 

Vi kan minimera innehållslistan under den övre av de två cushion - seat-instanserna genom att klicka på den vita rutan till vänster om den.

Då vi ser båda instanserna samtidigt.

(Du kan gärna minimera den andra cushion - seat-instansens lista med om du vill.)

Man måste inte minimera listan för någon av dem, men det är enklare om man ser instanserna ligga kant i kant istället för att man behöver rulla i paletten för att se dem.

 

I det här fallet ska vi ska göra så att färgningen av den ena dynan även påverkar den andra i samma komponent.

Därmed bör vi göra båda cushion - seat-instanserna unika samtidigt.

Vi ska alltså göra så att de två cushion - seat-instanserna är markerade. Sedan högerklickar vi på en av de två markerade instanserna och väljer Make Unique. Då bildas en enda gemensam kopia på de två dynorna, så de blir sammankopplade och påverkar varandra.

(Om vi skulle göra de två cushion - seat-instanserna unika på vanligt sätt, alltså en i taget, så skulle de istället skapa två helt separata kopior: cushion - seat#1 och cushion - seat#2. Då skulle de två kopiorna inte påverka varandra, så som vi vill i det här fallet.)

Därmed börjar vi med att markera en av dyn-instanserna genom att klicka på dess rad i Outliner...

 

... och hålla ned tangenten Ctrl (Windows) eller Cmd (Mac) och klicka på den andra instansens rad.

När båda cusion - seat-instanserna är markerade...

 

... kan vi högerklicka på en av dem och välja Make Unique.

 

Då skapas en gemensam kopia på komponenten cushion - seat som båda instanserna kopplas till.

Kopian får automatiskt namnet cushion - seat#1, och de två instanserna kopplas genast till den, vilket vi ser på deras rader i Outliner: Det står nu cushion - seat#1 på båda raderna.

(Om vi hade gjort dem unika en i taget så hade det alltså skapats två separata kopior istället för en gemensam. Då hade den ena instansen speglat den första kopian medan den andra instansen hade speglat den andra kopian. Det är visserligen inte fel i sig, ifall man vill att den ena dynan ska se annorlunda ut från den andra.)

 

 

 

4.5. Gör ändringar i Ny stols inre komponenter

Nu har alla instanser i komponenten Ny stol gjorts unika, så de är kopplade till nya kopior av sina respektive komponenter.

Det gör att när vi nu ändrar på saker i komponenten Ny stol så kommer inte ändringarna att föras över till originalstolen.

 

Vi testar:

Dubbelklicka på en av cushion - seat#1-instanserna så den öppnas för redigering.

 

Då kan du ändra färg på dess ytor som vanligt.

Ändringen förs genast över till den andra dynan i samma samma stol eftersom båda dyn-instanserna är kopplade till samma komponent, cushion - seat#1.

Men originalstolen påverkas inte eftersom dess dynor ju är kopplade till en annan komponent (cushion - seat istället för cushion - seat#1).

 

Nu har vi alltså två separata stolkomponenter, med separata dynor som vi kan ändra på.

Det går bra att spara den nya stolen om du vill det, genom att högerklicka på dess komponent och välja Save As, antingen i komponent- eller Outliner-paletten.

 

 

 

 

 

5. Ändra på uppsättningen i en nästlad komponent

Vi ska göra ytterligare en kopia på stolen vi använder i förra stycket, men den här gången ska vi göra en ändring i dess komponentuppsättning: Vi ska göra så att den nya kopians dynor inte är sammankopplade med varandra, så de ändringar vi gör i den ena dynan inte förs över till den andra dynan i samma stol.

På så vis kan vi alltså ha två olika dynor i samma stol.

Det är inte så stor skillnad mot hur vi gjorde tidigare.

5.1. Placera ut en ny instans av stolen och gör den unik
5.2. Byt namn på den nya komponenten
5.3. Gör den första komponenten i Lila stol unik
5.4. Gör den ena dynkomponenten i Lila stol unik och ändra på den
5.5. Gör den andra dynkomponenten i Lila stol unik och ändra på den

 

 

 

5.1. Placera ut en ny instans av stolen och gör den unik

Placera ut en ny instans av någon av stolarna. Jag väljer stolen vi skapade i förra stycket, Ny stol.

Nu har vi alltså två instanser av Ny stol i ritningen.

 

Först och främst så gör vi den ena av de två <Ny stol>-instanserna unik:

Högerklicka på den instansens rad i Outliner-paletten och välj Make Unique.

(Det måste ju finnas minst två instanser av samma komponent ute i ritningen för att man ska kunna göra någon av dem unik.)

 

Då kopieras den instansens komponent.

Den nya komponenten får automatiskt namnet Ny stol#1 och placeras i paletten Components.

Vi ser även direkt på instansens rad att den nu är kopplad till den nya komponenten. (Raden kan komma att byta plats i Outliner, men det har ingen betydelse. Det beror bara på hur palettens sortering är inställd.)

 

 

 

5.2. Byt namn på den nya komponenten

Vi kan byta namn på den nya stolen.

Gå till paletten Components och se till att kategorin In Model visas (om inte, klicka på husknappen).

Då visas alla komponenter som finns i ritningens minne, inklusive alla våra stolar.

Högerklicka på komponenten Ny stol#1 och välj Properties.

 

Jag tänker färga den nya stolen med lila nyanser, så jag döper den till Lila stol. Kom ihåg att avsluta namnet med att trycka på Enter, och klicka sedan på fliken Select för att återställa paletten.

(Man binder sig inte vid något genom att döpa om komponenten, utan man kan när som helst ändra namnet på den. Om du vill så kan du byta namn på komponenten sist av allt, det är helt och hållet en smaksak.)

 

Nu har Ny stol#1 döpts om till Lila stol i komponentpaletten. Vi ser direkt i Outliner att instansen vi högerklickade på nu är kopplad till Lila stol, så den nya nästlade stolkomponentens "skal" är klart.

Men vi kan som bekant inte börja ändra i dess beståndsdelar än, för de är fortfarande kopplade till samma inre komponenter som Ny stol använder.

 

 

 

5.3. Gör den första komponenten i Lila stol unik

Klicka på den lilla rutan till vänster om Lila stol i Outliner-paletten...

 

... så visas dess innehåll: En instans av komponenten Barcelona#1.

(Jag minimerar listan med grupper så bara den omslutande instansens namn visas -- Barcelona#1. Då blir det lättare att se.)

Jag tar fram innehållslistan för Ny stol med, så vi ser att både Lila stol och Ny stol använder Barcelona#1.

Det betyder förstås att om vi gör en ändring i den ena stolen så får den andra stolen samma ändring.

Vi måste alltså göra Barcelona#1 unik i komponenten Lila stol om vi vill kunna ändra på dess färger utan att påverka komponenten Ny stols utseende.

 

Högerklicka på Barcelona#1 i Lila stol och välj Make Unique.

 

Då skapas en kopia av Barcelona#1.

Den får automatiskt namnet Barcelona#2.

Men än är vi inte klara. Vi måste även göra de instanser Barcelona#2 innehåller unika, för de är fortfarande kopplade till samma komponent som används i Ny stol.

 

 

 

5.4. Gör den ena dynkomponenten i Lila stol unik och ändra på den

Klicka på rutan vid Barcelona#2 i Outliner.

Nu visas innehållet i Barecelona#2.

Vi kan ju strunta i alla grupper här eftersom de alltid är separata från varandra. Men här finns även två instanser av komponenten cushion - seat#1, som ju komponenten Ny stol också använder.

 

Högerklicka på den ena cushion - seat#1-instansen i Lila stol och välj Make Unique.

 

Då skapas en kopia på dess komponent. Kopian får automatiskt namnet cushion - seat#2, och instansen är genast kopplad till den. Det ser vi direkt i Outliner.

Det är bara Lila stol som använder komponenten cushion - seat#2, så om vi ändrar i den kommer endast instanserna av Lila stol att påverkas.

 

Dubbelklicka på cushion - seat#2 så den öppnas för redigering...

 

... så kan du färga dess ytor utan att någonting annat påverkas, eftersom ingen annan komponent ju använder cushion - seat#2.

 

Om vi är nöjda nu så skulle vi kunna spara komponenten så här. Då kommer Lila stol att ha en egn sittdyna som är lila, men den använder samma ryggstödskomponent som Ny stol.

Man behöver alltså inte göra någon komponent unik om man inte tänker göra ändringar i den -- det är det som är grejen med komponenter, att man ska tänka ekonomiskt för att ha så litet unikt innehåll som möjligt i ritningen.

 

 

 

5.5. Gör den andra dynkomponenten i Lila stol unik och ändra på den

Men vi ska göra ryggstödet i Lila stol unik med.

Högerklicka på cushion - seat#1 under Lila stol i paletten Outliner och välj Make Unique.

 

Då skapas en kopia på komponenten den instansen är kopplad till. Kopian döps automatiskt till cushion - seat#3.

Nu använder alltså komponenten Lila stol två olika dynor, till skillnad från Ny stol vars dynor ju är kopplade till en och samma komponent.

 

Om vi då dubbelklickar på cushion - seat#3 så den öppnas för redigering...

 

... så kan vi ändra färger i den utan att något annat påverkas, eftersom ingen annan komponent än Lila stol ju använder någon instans av cushion - seat#3.

 

Då är den lila stolen klar.

 

Den går att spara som vanligt genom att högerklicka på den antingen i komponent- eller Outliner-paletten och välja Save As.

 

Här är de tre olika stolarna vi gjort av komponenten Chair - Barcelona Chair.

Var och en av dessa är nu en egen, separat komponent som vi kan placera ut instanser av som vanligt.