Mac   Windows
Cmd (nedersta raden)   Shift (näst nedersta raden)
 
   
Shift (näst nedersta raden)   Ctrl (nedersta raden)
 
Ctrl (nedersta raden)   Alt (nedersta raden)
 
Alt (nedersta raden)   Esc (övre vänstra hörnet)
 
Esc (övre vänstra hörnet)   Backspace (ovanför Enter)
 
Delete (vid Enter)  
 

 
SketchUp grundkurs Barents hus AB Nätbildarna Svefi - Sverigefinska folkhögskolan
Sida 1 | Grundlektion 6 | Tillbaka till lektionslistan | Visa/göm tangenter Förra sidan | Nästa sida

SketchUp grundkurs, lektion 6

Vi ska gå igenom hur vi kan hämta in färdiga modeller ur gratisgalleriet 3D Warehouse, som SketchUp redan är sammankopplat med. I samband med det kommer vi även att gå igenom hur vi kan ändra i modellerna vi hämtar in, eftersom det alltid blir litet mer komplicerat när det är någon annan som byggt dem. Vi ser även hur vi kan lägga in ljus och skuggor i våra ritningar och skapar egna material. I slutet går vi igenom hur vi kan skapa vinklar med verktyget Protractor.

Innehåll: Om 3D Warehouse. Hämta komponenter från 3D Warehouse via komponentpaletten. Ändra i komponenter hämtade ur 3D Warehouse. Gör en komponent från 3D Warehouse unik. Ändra på uppsättningen i en nästlad komponent. Sök efter komponenter du vet namnet på. Hämta komponenter från 3D Warehouses webbplats. Rätta till detaljer i komponenter du hämtat ur 3D Warehouse. Ändra skala på en hel ritning. Ljus och skuggor i din ritning med paletten Shadows. Placera en instans i en öppning. Hämta materialbilder från nätet. Skapa och ändra på material i SketchUp. Ladda in nya material via 3D Warehouse. Verktyg: Mät och skapa vinklar med Protractor. Bygg ett hus med tak på rätt sätt. Ta en bild på en ritning.

 

 

 

1. Om 3D Warehouse

Vi vet ju att vi kan spara komponenter.

Och vi kan dela med oss av komponenter vi sparat så andra också kan använda dem.

Det finns en webbplats som är till för just det ändamålet. Den heter 3D Warehouse och innehåller bokstavligen miljoner komponeter som folk över hela världen skapat.

Ditt SketchUp är faktiskt automatiskt kopplat till 3D Warehouse, så vi kan komma åt komponenterna direkt i SketchUp genom att använda paletten Components.

Vi ska se hur det fungerar.

Men först en varning: Det finns ingen som granskar komponenterna som laddas upp till 3D Warehouse. Det innebär att de flesta komponenterna är bra, eftersom de flesta som tar sig besväret att ladda upp komponenter är seriösa.

Men en del komponenter kan vara riktigt konstiga, till exempel alldeles för stora, eller att de ligger jättelångt bort från pekaren, med mycket mera. Då har nog personen som skapade komponenten varit litet för ivrig eller slarvig med att kontrollera att allt var rätt innan komponenten laddades upp, och då är det slutanvändaren -- alltså vi -- som får ta över problemet och försöka fixa det.

(Vi tittar på hur vi kan åtgärda de vanligaste konstigheterna när vi kommer till dem.)

 

 

 

 

 

2. Hämta komponenter från 3D Warehouse via komponentpaletten

Man kan hämta in komponenter på två olika sätt: Via 3D Warehouses webbplats samt via komponentpaletten i SketchUp. Vi ska titta på båda sätten, men vi börjar med komponentpaletten. Det är det vanligaste sättet.

2.1. Sök efter komponenter i komponentpaletten
2.2. Välj en komponent ur resultaten
2.3. Hämta in fler komponenter ur 3D Warehouse
2.4. Töm ritningen på oanvända komponenter

 

 

 

2.1. Sök efter komponenter i komponentpaletten

Öppna komponentpaletten som vanligt genom att ta fram Tray-fönstret och där öppna paletten Components.

Komponentpaletten visas.

För att leta efter komponenter kan man klicka i sökrutan där det redan står 3D Warehouse.

 

När markören blinkar i sökrutan, skriv in ett sökord på engelska och tryck på Enter.

Jag vill leta efter stolar, så jag skriver chair i rutan och trycker på Enter.

(Ett tips om du har svårt att hitta rätt ord på engelska är att gå in på Google Translate: http://translate.google.se. Skriv in det svenska ordet i den vänstra rutan så visas den engelska översättningen i den högra.)

 

SketchUp hämtar då in listan över alla komponenter som helt eller delvist stämmer överens med sökordet chair. Det tar i regel bara några sekunder.

 

 

 

2.2. Välj en komponent ur resultaten

När du skrivit in sökordet i sökrutan och tryckt på Enter (eller klickat på förstoringsglaset) så listas resultaten direkt i paletten.

Du ser längst ned hur många komponenter som hittades: I det här fallet visas resultat 1 till 12 av (i skrivande stund) omkring 24 411 -- men det har säkert tillkommit många fler stolar sen dess!

Det finns alltså flera tusen komponenter som stämmer överens med sökordet chair, och av dessa visas just nu komponent 1 till 12.

Man kan bläddra mellan resultaten genom att klicka på de små pilarna längst ned i hörnen.

Och genom att klicka på den blå titeln vid någon komponent...

 

... öppnas 3D Warehouse i ett stort fönster i SketchUp.

Här ser du tydligt hur just den komponenten ser ut.

(Just det här steget, att klicka på komponentens blå titel, är helt frivilligt. Det är alltså inget man måste göra. Vi gör så här bara om vi vill ta en närmare titt på komponenten, även om det går att ladda in komponenter direkt ur 3D Warehouse. Vi tittar på det sättet litet senare i den här lektionen.)

Du kan stänga fönstret när du är klar.

 

Jag fortsätter att rulla i komponentpaletten tills jag hittar en stol jag vill ha.

Då kan jag klicka på stolens ikon i komponentpaletten.

(Stolen jag använder i det här exemplet kan vara ganska svår att hitta om du bara letar på chair.

Om du vill hämta exakt samma stol som jag använder här så kan du skriva barcelona chair i sökrutan i din komponentpalett, eftersom det är så komponenten heter, och sedan trycka på Enter.

När resultaten laddats in kan du bläddra genom att klicka på den högerpekande pilen tills hittar komponenten som heter Chair - Barcelona Chair med raden by Adam under titeln. Det är den komponenten jag använder här.

(Det har tillkommit en hel del komponenter med liknande namn sedan jag först skrev den här texten, så för att snabbt hitta exakt samma komponent jag använder kan du gärna skriva barcelona chair 1929 i sökrutan och trycka på Enter.

Då kan du rulla nedåt en liten bit så bör du hitta komponenten Chair - Barcelona Chair med by Adam under titeln.)

Nu har vi alltså hittat en komponent vi vill ha.

Då kan vi klicka på den komponentens bild, till vänster om dess namn.

 

När man klickar på en komponents bild så laddas den komponenten in i din SketchUp-ritning.

Själva komponenten placeras automatiskt direkt i kategorin In Model, som ju är ritningens "minne" och som du kommer till genom att klicka på husknappen i paletten Components.

Dessutom fästs en instans av den hämtade komponenten vid din pekare.

Så nu kan du klicka fast instansen där du vill ha den i din ritning. Eftersom den är en komponent så växer den inte fast i någonting, så det går bra att flytta på den i efterhand.

(Om du vill avbryta placeringen av instansen så är det bara att trycka på tangenten Esc. Själva komponenten finns fortfarande kvar i Components-paletten.)

 

När du hämtar komponenter från 3D Warehouse på det här sättet så lär du märka att en del instanser som fästs vid pekaren egentligen ligger en bit ifrån pekaren -- och ibland ganska långt bort.

Det beror på hur personen som skapade komponenten sparade den. Vissa har varit noga, andra inte.

Det gör ingenting om instansen inte ligger precis vid pekaren när du ska placera den första gången: Det är bara att klicka ungefär där du vill ha den och sedan klicka med verktyget Move på någon av instansens punkter för att placera den mer exakt.

 

 

 

2.3. Hämta in fler komponenter ur 3D Warehouse

Varje komponent du laddar in från 3D Warehouse läggs alltså in i ritningens minne (kategorin In Model), som du ju tar fram genom att klicka på det lilla huset i komponentpaletten.

Det innebär att om du vill lägga in fler instanser av en viss komponent du använt tidigare (även om du tryckte på Esc för att avbryta placeringen) så kan du klicka på huset i komponentpaletten. Då finns komponenten där, och då är det bara att använda den som vanligt.

Du bör alltså inte ladda in samma komponent flera gånger från 3D Warehouse, utan det räcker med en gång.

Sedan använder du komponenten som laddats in i kategorin In Model (husknappen) i komponentpaletten för att placera ut fler instanser av den.

 

Om du vill återvända till sökningen behöver du inte skriva in samma ord igen, utan det räcker med att klicka på den nedåtpekande pilknappen vid det lilla huset.

 

Då visas en lista över SketchUps inbyggda komponentkategorier.

Längst ned i listan finns sökorden du använt senast -- i det här fallet chair (samt barcelona chair, om du letade på det med).

När du klickar på ett sökord i menyn så fortsätter sökningen på samma sida där du lämnade den.

Det går förstås även att skriva in sökordet i sökrutan igen, men då visas resultaten från sida 1 igen.

 

När en söknings resultat visas kan du som sagt bläddra bland dem genom att klicka på de små pilarna längst ned i komponentpalettens hörn.

Jag hittar en annan stol jag vill använda, så jag klickar på dess ikon och för ut pekaren i ritningen. Då är en instans av den komponenten fäst vid pekaren, och jag kan klicka där jag vill ha den.

(Samma sak gäller här som med förra komponenten: Exakt den här stolen kan vara svår att hitta om du bara letar på chair. Om du vill hämta in samma stol som jag använder här så kan du skriva swan chair i sökrutan i din komponentpalett och trycka på Enter.

När resultaten laddats in kan du rulla nedåt i listan, eller bläddra vidare om det behövs, tills du hittar komponenten Swan chair med raden by Leo Arias under titeln. Det är exakt den komponenten jag använder i det här exemplet.

Och om du vill hitta exakt samma komponent utan att behöva bläddra, skriv swan chair 1958 i sökrutan och tryck på Enter.)

 

 

 

2.4. Töm ritningen på oanvända komponenter

Varje komponent man hämtar in från 3D Warehouse hamnar i ritningens minne, även de man väljer att inte placera ut instanser av.

Om man inte ser sig för kan man snabbt ha väldigt många komponenter i paletten, och bara att de ligger där suger mycket datorkraft!

Så man bör ta för vana att tömma ritningens minne på oanvända komponenter då och då.

I det här fallet har jag klickat på flera olika stolar tills jag hittade de jag ville ha. Så jag har visserligen bara två instanser i min ritning, men i ritningens minne -- alltså kategorin In Model -- finns det säkert tjugo olika komponenter, och de flesta kommer jag aldrig ens att använda.

Då är det ju ingen mening med att ha kvar dem i ritningens minne, så jag klickar på husknappen i komponentpaletten...

 

... och klickar sedan på den högerpekande pilknappen.

En meny visas.

Där väljer jag Purge Unused, som ju betyder ungefär "Rensa bort oanvända".

(Om du inte kan välja Purge Unused befinner du dig antagligen inte i ritningens minne, alltså kategorin In Model. Klicka i så fall på den lilla husknappen i paletten och testa igen.)

 

Då raderas alla komponenter som inte har någon instans utplacerad i ritiningen.

Kvar blir bara de två stolar jag har placerat ut instanser av.

 

När man raderat en komponent bör man även ta för vana att rensa bort oanvända färger och material.

Det fungerar på samma sätt som när vi just raderade de oanvända komponenterna.

Klicka på verktygsknappen Paint Bucket för att ta fram färg- och materialpaletten, och klicka på den lilla husknappen i den.

 

Innan du raderar, se till att var och en av de färger och material du faktiskt vill ha kvar finns utplacerade på någon yta någonstans i ritningen (om de inte redan finns använda i någon komponent eller grupp).

Sedan kan du klicka på den högerpekande pilen och välja Purge Unused...

 

... så försvinner alltså alla färger och material som inte används i ritningen.

 

 

 

 

 

3. Ändra i komponenter hämtade ur 3D Warehouse

Vi ska se hur vi kan ändra i komponenter vi hämtat ur 3D Warehouse.

Komponenter vi hämtat ur 3D Warehouse är nästan alltid nästlade.

De består alltså av en yttre komponent, ett "skal", som i sin tur pusslar ihop flera mindre komponenter, på samma sätt som när vi byggde vårt bord i förra lektionen.

När vi laddar in en komponent (ur 3D Warehouse eller från en egen fil) så syns bara den nästlade komponenten i paletten; delarna den använder för att bygga sitt innehåll finns färdigt "inbakade" i den.

Det innebär att om en nästlad bordskomponent använder en bordskivekomponent och en bordsbenskomponent så syns bara det färdiga bordet i paletten när man laddar in den, inte skivan eller benet.

Om vi vill göra ändringar i en nästlad komponent behöver vi nästan alltid ta oss in i olika komponenter inuti den. Det kan lätt bli litet snårigt, särskilt när det är någon annan som gjort komponenten. Men bara man vet vad man gör och tar det lugnt så går det bra.

Vi ska se hur vi kan ändra i våra två stolkomponenter.

Om du vill använda samma stolar hos dig och inte redan hämtat in dem så kan du söka på Chair - Barcelona Chair by Adam i komponentpaletten för den svarta stolen...

 

... och Swan chair by Leo Arias för den orangea stolen.

 

Det är bara att klicka på deras små bilder och placera ut instanser av stolarna i ritningen, en vardera.

När du placerat ut en instans av båda stolarna, ta fram paletten Outliner.

Där listas nu de två instanserna.

 

 

 

3.1. Ändra i komponenten Chair - Barcelona Chair

Om vi nu expanderar instansen för Chair - Barcelona Chair genom att klicka på den lilla vita rutan (eller pilen, om du använder Mac) till vänster om dess rad så visas de mindre komponenter och grupper stolen består av.

Det är väldigt många småbitar!

Om vi börjar högst upp i listan så ser vi själva instansen av den nästlade komponenen Chair - Barcelona Chair på den översta raden.

Inuti den finns det en instans av komponenten Barcelona.

Och inuti den finns det två instanser av komponenten cushion - seat (det betyder ungefär "dyna - sits"').

(Komponeterna Barcelona och cushion seat syns alltså inte i komponentpaletten eftersom de är automatiskt inbakade i huvudkomponenten, Chair - Barcelona Chair.)

Utöver de två cushion - seat-instanserna finns det väldigt många grupper listade. Men man behöver inte tänka på grupperna: De sköter sig själva, så vi kan strunta i dem. Det är bara instanserna som är viktiga.

 

Om vi klickar en gång på någon av de två cushioin - seat-instanserna så markeras den som vanligt.

Men vi vill komma åt att redigera den. Då behöver vi ju dubbelklicka på den cushion - seat-instans vi vill öppna i paletten Outliner.

Då öppnas den för redigering i ritningen...

 

... och om vi då färgar ett par ytor i den öppna instansen så påverkas de som vanligt.

(Du kan stänga instansen när du är klar genom att klicka någonstans där det är tomt i Outliner-paletten.)

 

Nu ser vi att båda dynorna i stolen färgats.

Det beror förstås på att de är instanser av samma komponent, cusion - seat.

 

 

 

3.2. Ändra i komponenten Swan Chair

Den andra stolen, Swan chair, är inte lika komplicerat uppbyggd: Den består bara av en enda instans som i sin tur innehåller ett antal grupper.

Det gör den enkel att ändra på: Det är bara att dubbelklicka på instansen Swan chair i Outliner. Då öppnas den för redigering. Nu kan du trippelklicka med verktyget Select på stolen i ritningen (om du vill färga hela)...

 

... och sedan välja Paint Bucket och klicka med din valda färg på någon av de markerade bitarna.

 

Då har båda komponenterna ändrats.

 

Det går förstås att spara de ändrade komponenterna som vanligt, genom att högerklicka på dem i antingen komponent- eller Outliner-paletten och välja Save As.