Mac   Windows
Cmd (nedersta raden)   Shift (näst nedersta raden)
 
   
Shift (näst nedersta raden)   Ctrl (nedersta raden)
 
Ctrl (nedersta raden)   Alt (nedersta raden)
 
Alt (nedersta raden)   Esc (övre vänstra hörnet)
 
Esc (övre vänstra hörnet)   Backspace (ovanför Enter)
 
Delete (vid Enter)  
 

 
SketchUp grundkurs Barents hus AB Nätbildarna Svefi - Sverigefinska folkhögskolan

3. Gör planritningen tredimensionell

När man har en planritning brukar man spara den som en egen fil. När man sedan gör planritningen tredmiensionell sparar man den med ett annat namn, så man har den både som tvådimensionell översikt samt tredimensionell modell.

Vi ska se hur vi kan göra vår planritning tredimensionell. Det är inte något märkvärdigt i sig -- det innebär bara att vi lyfter upp ritningens ytor med Push/Pull -- men det finns några steg som kan vara bra att gå igenom.

Vi återanvänder ritningen vi skapade i förra kapitlet.

 

 

 

3.1. Återställ stilen och radera eller göm dimensionslinjerna

Det här är inget man måste göra, men jag börjar med att återställa stilen: Jag tar fram paletten Styles och klickar på kategorirutan.

 

Där väljer jag kategorin standardstilarna finns i (eller den stil du nu vill använda) -- Default Styles...

 

... och klickar på Architectural Design Style.

 

Stilen laddas in i ritningen, vilket får bakgrunden och ändpunkterna att återställas.

 

Dimensionslinjerna kan ställa till problem när man gör en planritning tredimensionell, så man kan antingen radera dem eller exempelvis placera dem i ett eget lager som man gömmer.

Jag bara markerar dimensionslinjerna och raderar dem som vanligt.

 

 

 

3.2. Lyft ytorna med Push/Pull

Nu är planritningen klar för att göras tredimensionell. Jag väljer Push/Pull, klickar på en av väggytorna...

 

... och drar upp den, i mitt fall till en höjd på 2400 mm.

 

Sedan klickar jag med Push/Pull på en fönsteröppning och drar upp den till en höjd på 1000mm.

 

När det är gjort kan jag dubbelklicka med Push/Pull på de övriga rutorna för fönsteröppningarnas rutor. Då dras de också upp till exakt samma mått.

 

Här kan det uppstå en detalj du säkert råkat ut för tidigare: Om jag nu klickar på ytan mellan två fönster...

 

... och drar upp den så tar det automatiskt stopp när den ytan når samma höjd som fönstren, i mitt fall 1000 mm.

Om det händer dig så är det bara att klicka...

 

... och sedan ta tag i samma yta med Push/Pull igen.

 

Då kan du höja den ytterligare. Jag gör den lika hög som väggarna jag drog upp tidigare.

 

Sedan gör jag samma sak med ytan mellan de två andra fönstren...

 

... och väggen i hörnet.

 

Fönsteröppningarna saknar en överdel, så jag zoomar in på en av dem ritar en linje rakt över öppningen, från punkt till punkt.

 

Då täpps öppningen med en yta eftersom den nya linjen skapar en sluten form av öppningen där. Jag markerar den nya ytan med Select...

 

... och raderar den. Det här är något man får göra ganska ofta.

 

Sedan ritar jag en till linje över öppningen, mellan de två kvarvarande hörnpunkterna...

 

... så täpps öppningen med en ny yta. Jag markerar den...

 

... och raderar den. Den enda ytan jag vill ha kvar är den som ligger ovanför själva öppningen.

 

Jag vill ha likadana ytor ovanför de andra öppningarna intill. Då skulle jag förstås kunna rita dit dem för hand med verktyget Line, men jag väljer istället att dubbelklicka på ytan med Select så den och dess linjer markeras...

 

... och sedan välja Move. Jag aktiverar verktygets kopieringsfunktion och klickar på någon av den markerade ytans hörnpunkter.

 

Sedan klickar jag på den intilliggande fönsteröppningens motsvarande hörnpunkt, så fästs en kopia av den markerade ytan där.

 

Jag klickar in en till kopia på den tredje öppningen.

 

Om jag nu använder Tape Measure så kan jag se att öppningen är 1400 mm hög.

 

Jag tycker det räcker om fönsteröppningen är 1000 mm hög, så jag väljer Push/Pull och klickar på ytan ovanför öppningen...

 

... och sänker den med 400 mm.

 

Sedan kan jag peka på ytan ovanför den intilliggande fönsteröppningen...

 

... och dubbelklicka på den, eller klicka på den och sedan peka-och-klicka på den första ytans nedre kant.

 

Jag gör likadant med den tredje ytan.

 

Sedan kan jag sudda bort linjerna mellan fönsteröppningarnas block och väggarna.

 

Om du ser små klumpar längs en linje...

 

... så innebär det bara att det är ändpunkter för andra linjer. Jag vänder kameran så jag ser dem bättre och suddar bort dem med.

 

Då är alla onödiga linjer raderade.

 

Jag lyfter den andra väggen. Den tar automatiskt stopp vid den lägsta intilliggande ytan, men då är det ju bara att klicka på den med Push/Pull igen...

 

... och sedan dra upp den ytterligare.

 

Jag drar upp den sista väggen med.

 

Jag gör en yta ovanför det sista fönstret, klickar på den med Push/Pull...

 

... och drar ned den.

 

Sedan suddar jag bort linjerna som inte behövs.

 

Nu ska jag göra överdelar ovanför dörröppningarna.

Jag använder Line och drar en linje tvärs över den ena dörröppningen, från punkt till punkt.

 

När jag klickar fast den nya linjen skapas en sluten form, vilket automatiskt får en yta.

Jag klickar på ytan med Select...

 

... och raderar den.

 

Sedan drar jag ned överdelen så den blir 400 mm hög.

 

Det kan hända att formen som skapas när du drar ut en yta med Push/Pull blir ihålig -- i det här fallet ser vi hur överdelen saknar en ovansida efter utdragningen.

 

Då kan man dra en ny linje mellan två punkter runt hålet...

 

... så skapas en yta som täpper hålet. Jag råkade även få en yta som täcker rummet, men då är det bara att markera den...

 

... och radera den.

Vi ser även hur dörrens överdel blivit ut- och invänd: Ytorna visar den grå insidan istället för den vita utsidan. Jag ska vända på dem så den vita utsidan visas utåt.

Det här är inget man måste göra: Som du nog minns så spelar det ingen egentlig roll om en yta visar insidan eller utsidan -- men det kan ju påverka färgningar. Om man t ex trippelklickar med Select på en modell så alla dess ytor markeras och sedan färgar dem med Paint Bucket så är det bara de ytor som är vända åt samma håll som den man klickade på med hinken som färgas. Det innebär att det kan uppstå "hål" i färgningen ifall någon av ytorna är vänd åt andra hållet. Det är något jag vill undvika.

 

Jag vill alltså vända på ytorna i dörrens överdel, så jag högerklickar på den ena ytan med Select och väljer Reverse Faces.

 

Då vänds ytan, så nu visas den vita utsidan istället. Det är så jag vill ha det.

 

Jag gör likadant på andra sidan om dörrens överdel...

 

... och skapar sedan en sektionsplatta som jag skjuter in så jag kommer åt att vända på överdelens undersida med. (Det här hade även gått att lösa genom att placera kameran med Position Camera och sedan titta upp mot undersidan med Look Around.)

 

Sedan markerar jag genomskärningsplattan...

 

... och raderar den. Den behövs ju inte längre.

 

Nu kan jag radera linjerna runt dörröppningens överdel så den blir en del av väggen.

 

Sedan gör jag en överdel till det sista fönstret.

 

Nu har jag alltså gjort en planritning tredimensionell. Det var som sagt inget märkvärdigt i sig, men det kan vara värt att ha gått igenom det här så du får en snabb lösning på vanliga problem som kan dyka upp.

 

 

 

 

 

4. Kamerainställningar: Perspective och Parallel

Vi kan ställa in SketchUps kamera på att visa ritningen inte bara från olika håll utan även på helt olika sätt. De vanligaste av de olika sätten heter Perspective och Parallel. Vi ska se hur man gör och vad skillnaden är. Sedan ser vi vad man faktiskt använder dem till.

Jag fortsätter att jobba med planritningen (som nu är tredimensionell), och vill se den uppifrån. Då kan jag klicka på vyknappen Top, som vanligt...

 

... så placeras kameran så den tittar rakt ned på ritningen. Här ser vi ju att den är tredimensionell trots att vi tittar på den rakt uppifrån: Vi ser lutningen på väggarna.

 

Det beror på att kameran är inställd på Perspective, som är den vanligaste inställningen. Det är den som gör att kameran fungerar normalt. Om vi går in på menyn Camera så ser vi att valet Perspective är förbockat i den.

 

Men om vi väljer Parallel Projection istället...

 

... så försvinner perspektivböjningen ur ritningen: Nu blir planritningen helt platt. Man kan alltså använda en tredimensionell ritning och få den att se tvådimensionell ut genom att ställa in kameran på en vy (i det här fallet Top) samt Parallel Projection.

 

Och om vi vänder på kameran så ser ritningen plötsligt helt skev ut. Det här kallas för ett "paralinjärt läge" och används för att visa alla linjers exakta längder utan att de modifieras av perspektivet.

 

Om vi t ex använder Tape Measure och mäter den bortre väggens längd (i mitt fall 6000 mm)...

 

... och sedan mäter den närmare väggens längd så ser vi att de är lika långa. Det ser bara konstigt ut i ritningen eftersom paralinjärt läge inte stämmer överens med hur vi ser vår omvärld med våra ögon.

Det paralinjära läget används främst av ingenjörer och liknande, men det har inga direkta användningsområden för oss förutom att främst få en tredimensionell ritning att se tvådimensionell ut när man ser den från en fast vy (alltså rakt uppifrån eller rakt från sidan). Men det paralinjära läget behövs även för att kunna skriva ut en ritning i skala. Det är det vi ska titta på nu.

 

Du återställer kameran till det vanliga läget genom att gå in på Camera > Perspective.

 

 

 

 

 

5. Skriv ut i skala

Vi ska se hur vi kan skriva ut en ritning i skala -- alltså där exempelvis 1 millimeter på pappret motsvarar 100 millimeter i ritningen. Det här är bra att känna till även om du inte har någon skrivare.

Min planritning ser ut så här just nu:

 

Jag vill skriva ut den i skala, så 1 mm på pappret motsvarar t ex 50 mm i ritningen. Då måste man utföra två steg, annars fungerar det inte:

1. Ställ in kameran på Parallel Projection.

2. Välj en fast kameravy via husknapparna i verktygsfältet Views, eller via menyn Camera > Standard Views. Den vanligaste fasta vyn är Top. Kameran får alltså inte vara placerad för hand.

Sedan gör man litet olika för att skriva ut med Windows eller på en Mac.

 

Jag börjar alltså med att gå in på Camera > Parallel Projection.

 

Det gör att ritningen visas i paralinjärt läge, vilket ju får perspektivböjningen att försvinna ur ritningen. Kameran måste vara inställd på Parallel Projection, annars kan man inte skriva ut i skala.

 

Sedan ska jag ge kameran en fast vy genom att antingen klicka på någon av husknapparna i verktygsfältet Views...

 

... eller genom att gå in på menyn Camera > Standard Views.

Jag väljer vyn Top.

 

Då visas ritningen rakt uppifrån. Inställningen Parallel Projection gör att den ser tvådimensionell ut fast vi vet att den ju egentligen är utdragen.

Nu är kameran rätt inställd för att ritningen ska kunna skrivas ut i skala: Den är inställd på Parallel Projection och ser ritningen ur en fast vy (Top i det här fallet).

 

Då kan jag skriva ut ritningen. Det går till på olika vis beroende på om du använder Windows eller en Mac.

Om du använder Mac kan du rulla ned till punkt 5.2. eller klicka här.

 

 

 

5.1. Windows: Skriv ut i skala

Jag har ställt in kameran på Parallel Projection och gett den en fast vy. Då går jag in på File > Print.

 

Om rutan Fit to page är förbockad så kommer SketchUp att tvinga utskriften att bli så stor den kan vara på pappret. Det är inte så vi vill ha det om vi vill att ritningen ska skrivas ut i skala, så jag bockar av rutan Fit to page.

Det gör att rutan Use model extents blir tillgänglig till höger. Det är den rutan man använder för att skriva ut i skala, så den ska vara förbockad.

 

Under rutan Use model extents finns två rutor: In the printout ("På pappret") samt In SketchUp ("I SketchUp"). I mitt fall är de inställda på 25 samt 721. Det innebär att 25 mm på pappret motsvarar 721 mm i SketchUp-ritningen. Det är alltså här man anger skalan.

 

Jag vill att utskriften ska ha skalan 1:50 -- alltså att 1 millimeter på pappret motsvarar 50 mm i SketchUp.

Då klickar jag i rutan In the printout och skriver 1 i den.

 

Sedan klickar jag i rutan In SketchUp och skriver 50.

 

Det får värdena i rutorna Width och Height ("Bredd" och "Höjd" till vänster) att ange hur stort utrymme utskriften kommer att ta på pappret. Här gäller det att tänka på hur stort pappret är (samt om skrivaren automatiskt lägger till någon tom marginal runt utskriften.

Ett A4 är 210 mm brett och 297 mm högt. Ett A3 är 297 mm brett och 420 mm högt.

Min skrivare använder A4, så bredden får inte överskrida 210 och höjden får inte överskrida 297 (och ska oftast helst vara lägre än så, ifall skrivaren lägger till ett tomt utrymme längs papprets kanter automatiskt). Jag är långt under de gränserna, så min utskrift ryms utan problem på pappret.

 

Nu är inställningarna för själva skalan klara. Då kan man ange vilken kvalitet utskriften ska ha i rutan Print Quality ("Utskriftskvalitet").

Det finns olika typer, från Draft ("utkast", sämst kvalitet) till Ultrahigh Definition ("Ultrahög definition"). Jag väljer Ultrahigh Definition i listan.

 

Sedan klickar jag på OK. Då skrivs ritningen ut i skala 1:50 i ultrahög definition.

 

 

 

5.2. Mac: Skriv ut i skala

Jag har ställt in kameran på Parallel Projection och gett den en fast vy. Då går jag in på File > Document Setup.

 

Om rutan Fit to page är förbockad så kommer SketchUp att tvinga utskriften att bli så stor den kan vara på pappret. Det är inte så vi vill ha det om vi vill att ritningen ska skrivas ut i skala, så jag bockar av rutan Fit to page.

 

Det gör att rutorna under Print Scale blir tillgängliga. Det är de man använder för att ange utskriftens skala.

Rutan In Drawing ("På pappret") och In Model ("I ritningen") anger hur många millimeter på utskriften som ska motsvara hur många millimeter i SketchUp-ritningen.

 

Jag vill skriva ut ritningen i skalan 1:50, så en millimeter på pappret motsvarar 50 millimeter i SketchUp.

Jag klickar i rutan In Drawing och skriver 1.

 

Sedan klickar jag i rutan In Model och skriver 50.

 

Då visar rutorna Width och Height ("Bredd" och "Höjd") hur stort utrymme utskriften behöver på pappret.

Här gäller det att tänka på hur stort pappret är (samt om skrivaren automatiskt lägger till någon tom marginal runt utskriften.

Ett A4 är 210 mm brett och 297 mm högt. Ett A3 är 297 mm brett och 420 mm högt.

Min skrivare använder A4, så bredden får inte överskrida 210 och höjden får inte överskrida 297 (och ska oftast helst vara lägre än så, ifall skrivaren lägger till ett tomt utrymme längs papprets kanter automatiskt). Jag är långt under de gränserna, så min utskrift ryms utan problem på pappret.

 

Då kan jag klicka på OK...

 

... så är ritningens utskriftsinställningar klara.

För att nu kunna skriva ut ritningen går jag in på File > Print.