Mac   Windows
Cmd (nedersta raden)   Shift (näst nedersta raden)
 
   
Shift (näst nedersta raden)   Ctrl (nedersta raden)
 
Ctrl (nedersta raden)   Alt (nedersta raden)
 
Alt (nedersta raden)   Esc (övre vänstra hörnet)
 
Esc (övre vänstra hörnet)   Backspace (ovanför Enter)
 
Delete (vid Enter)  
 

 
SketchUp grundkurs Barents hus AB Nätbildarna Svefi - Sverigefinska folkhögskolan

2. Lager

SketchUp innehåller en funktion som kallas "lager".

Begreppet lager är vanligt förekommande i de flesta rit- och designprogram idag, som t ex Photoshop och Illustrator. Där fungerar lager ungefär som ett genomskinligt papper som man lägger på en bild. När man sedan ritar (eller vad man nu väljer att göra) på bilden så hamnar färgen på det genomskinliga pappret istället. På så vis skyddas alltså själva bilden från att drabbas: Om man skulle råka göra fel kan man alltid slänga bort lagret och skapa ett nytt medan bilden ligger kvar opåverkad.

Det är lätt att anta att lagren i SketchUp fungerar på samma sätt -- men det gör de inte, åtminstone inte helt och hållet. SketchUps lager borde nog hellre kallas "behållare" eftersom det är främst så de används: Man kan ange att vissa objekt ska placeras i ett visst lager. Sedan kan man göra det lagret osynligt, så göms alla objekt man placerat i det.

Det är visserligen något man även kan göra med enskilda grupper eller instanser, men ett lager kan innehålla hundratals grupper och instanser samtidigt, så man kan dölja allihopa med ett enda klick. Dessutom kan lager anropas av andra funktioner i SketchUp, vilket är något vi tittar på litet senare i den här lektionen. Det innebär att en annan funktion kan säga åt ett visst lager att bli synligt eller osynligt utan att vi själva behöver ange det.

En annan skillnad är att lager inte påverkar ritningen "fysiskt" på något vis, så som grupper och instanser gör, så det är lätt att placera om objekt från ett lager till ett annat -- det är bara att markera objektet och sedan välja vilket lager det ska placeras i ur en lista.

Vi ska gå igenom hur vi kan skapa lager och placera objekt i dem. Det här är dessutom ett bra tillfälle att repetera några grundläggande metoder som kanske behöver fräschas upp, så vi ska skapa ett rum och möblera det först. Sedan ska vi alltså placera de olika instanserna i passande lager.

Här är ett enkelt rum jag skapat (fönsteröppningarna är 1000 x 1000 mm, dörröppningen är 1000 x 2200 mm). Det ska bli till ett vardagsrum, och ska alltså möbleras. Sedan ska vi se hur vi kan placera möblerna i lager.

 

 

 

2.1. Fönstren

Jag ska börja med fönstren. Jag tar fram komponentpaletten och letar på sökordet window. Då listas alla fönster. Jag klickar på ett. (Om du vill ha exakt samma komponent kan du leta på window zic zac i komponentpaletten. Då dyker samma fönster upp hos dig.)

 

Då kan jag placera det i min ritning. Jag klickar fast det någonstans utanför själva rummet.

 

Jag klickar med Move på fönstrets nedre högra hörn...

 

... och placerar pekaren på den ena fönsteröppningens motsvarande hörnpunkt. Då trycks de två punkterna mot varandra, vilket får fönstret att hamna rätt i öppningen (det spelar ju ingen egentlig roll vilken punkt du flyttar fönstret i så länge du sedan klickar på öppningens motsvarande punkt).

 

Fönstret är för stort för öppningen, så det behöver skalas om. Det enklaste sättet är att först öppna fönstrets instans för redigering genom att dubbelklicka på den med verktyget Select.

 

Då öppnas alltså instansen. Nu provar jag att trippelklicka på fönstret...

 

... så det markeras. (Det går även att klicka-och-dra en markeringsram runt hela fönstret.)

 

Sedan väljer jag verktyget Scale. Då omsluts endast det som är markerat av skalningsramen. Det är därför jag öppnade instansen med Select och markerade fönstrets alla ytor och delar -- annars finns risken att skalningsramen hade anpassats efter instansens ram istället, som ligger en bit bortanför själva fönstrets kanter.

 

För att få bättre inblick i hur skalningen sker aktiverar jag vyn X-Ray...

 

... så jag ser genom väggarna. Då kan jag börja med att krympa fönstret sidledes: Jag klickar på mittpunkten längs den sida av fönstret som sticker in i väggen...

 

... och pekar på öppningens närmaste stående linje. Då placeras mittpunkten på samma bredd som den linjen, vilket innebär att den sidan av fönstret nu ligger precis där den ska vara: Fönstret fyller nu öppningen sidledes utan att sticka in i någon vägg.

 

Sedan klickar jag på mittpunkten längs ovansidan, eftersom det är den som behöver sänkas.

 

Jag klickar på öppningens närmaste liggande linje. Då placeras punkten på exakt samma höjd som den linjen, vilket gör att fönstret nu även fyller öppningen på höjden.

 

Nu ser fönstret bra ut. Då högerklickar jag med Select någonstans mellan de markerade ytorna och instansens ram. En liten meny visas. Jag klickar på valet Close Component ("Stäng komponent"). Det hade även gått lika bra att klicka någonstans utanför den öppnade instansens grå ramlinjer.

 

Sedan stänger jag av läget X-Ray.

 

Då ligger fönstret där det ska vara och fyller öppningen utan att sticka in i någon vägg.

 

Då kan jag kopiera in fönstret i de övriga öppningarna. Jag väljer Move, aktiverar kopieringsfunktionen, och klickar på någon av fönstrets hörnpunkter.

 

Sedan klickar jag på den motsvarande punkten i öppningen intill så placeras en kopia där.

 

Sedan klistrar jag in ett fönster i den tredje öppningen med (fast här hade det förstås även varit läge att använda multikopieringskommandot, *2, för att skapa totalt två kopior på samma avstånd från varandra som den första kopian var från originalet).

 

 

 

2.2. Soffan

Jag vill ha en soffa i rummet, så jag letar på sökordet sofa i komponentpaletten. Där hittar jag en jag vill ha, så jag klickar på dess bild. (Om du vill ha exakt samma soffa kan du leta på vintage sofa kelye 828 i komponentpaletten. Då dyker den upp.)

 

Sedan klickar jag in den i ritningen. Just nu är soffan för liten och dessutom vänd åt fel håll, men det är ju lätt att rätta till.

 

Soffan ska vara vänd mot dörröppningen, så jag ska vrida på den. Men soffan består nästan enbart av böjda linjer, vilket gör det svårt att få gradskivan att vara fäst mot blå axel när jag pekar på den -- och om jag skulle klicka fast gradskivan när den är svart skulle roteringen bli skev.

Därmed pekar jag först med Rotate-verktygets gradskiva på marken så skivan blir blå, och håller ned tangenten Shift. Det gör att gradskivan fastnar i det läget.

 

Med Shift nedtryckt kan jag nu peka på soffan och klicka (det spelar ingen större roll var). Då fästs den blå gradskivan vid soffan.

 

Nu drar jag ut hävstången längs en axel och klickar. Ju längre hävstång desto mjukare blir roteringen, men egentligen spelar hävstångens längd ingen roll så länge den dras ut längs en axel. (Det går förstås att dra ut hävstången längs en axelfri vinkel, men då blir det svårt att vända det valda objektet 90°.)

 

För att nu vända soffan flyttar jag pekaren runt gradskivan tills jag hittar den andra sidaxeln. Då har soffan vänts 90°, så den är nu vänd mot rummets dörröppning. Då kan jag klicka.

 

Soffan ska förstoras en aning. För att göra det lättare att se vad som händer stänger jag tillfälligt av ritningens material genom att klicka på stilknappen Monochrome.

 

Det får alla färger och material att gömmas i ritningen, vilket både gör ritningen lättare för datorn att jobba med och underlättar när man vill se vad som händer.

 

Målet är att ge soffan en sitshöjd på 50 cm.

Jag dubbelklickar på soffan med Select så instansen öppnas för redigering.

 

Sedan väljer jag verktyget Tape Measure och klickar på någon av soffans lägsta punkter (alltså på en punkt längst ned på någon av fötterna).

 

Sedan flyttar jag pekaren rakt upp, längs blå axel, och håller ned tangenten Shift. Det låser flyttningen längs den axeln oavsett var jag pekar.

 

Med Shift nedtryckt kan jag nu peka och klicka på soffans säte...

 

... och skriva 500 och trycka på Enter.

 

Jag får frågan om jag vill skala om den aktiva gruppen eller komponenten. Jag svarar "Ja".

 

Då skalas alltså soffan om så sitshöjden blir 500 mm.

 

Jag återställer ritningens färger och material genom att klicka på stilknappen Shaded With Textures...

 

... så återgår soffan till att se ut som den gjorde innan, fast nu är den alltså litet större.

 

Jag råkade lägga till en stödlinje när jag använde verktyget Tape Measure nyss. Det är lätt hänt. Jag raderar stödlinjen genom att gå in på Edit > Delete Guides, fast det hade förstås även gått bra att bara klicka på den med Select och radera den som vanligt.

 

Jag stänger instansen genom att klicka utanför dess ramlinjer med Select. Nu ska jag flytta soffan, så jag väljer verktyget Move och klickar på någon av dess lägsta punkter.

 

Sedan klickar jag på golvet i vardagsrummet, så ställs soffan på det. Jag flyttar soffan via axellåsningar tills den står där jag vill ha den.

 

 

 

2.3. TV:n

Nu ska jag lägga till en TV i vardagsrummet. Jag letar efter en komponent med hjälp av sökordet tv och klickar på bilden för den jag vill använda. (Om du vill ha exakt samma komponent kan du söka på tv thenextnadal i komponentpaletten. Då ska den dyka upp.)

 

Då kan jag klicka in en TV med tillhörande bänk i vardagsrummet. Jag klickar fast den på golvet.

 

Sedan öppnar jag dess instans...

 

... och drar en markeringsram runt innehållet.

 

När det markerats...

 

... krymper jag bänken och TV:n med verktyget Scale. Jag har ingen fast storlek i åtanke, utan drar bara ned den tills den passar in mot väggen till vänster om dörröppningen.

 

Sedan stänger jag instansen. (Man måste ju inte öppna en instans för att skala om den, men jag tycker det ofta ger bättre resultat att först öppna den och markera dess innehåll snarare än att använda Scale direkt på en stängd instans. Detta gäller särskilt för objekt som ska passa in perfekt i färdiga öppningar såsom fönster och dörrar.)

 

Nu använder jag Move för att ta tag i en punkt som ska vara tryckt mot väggen...

 

... och placerar den där jag vill ha den. Jag använder flyttningar längs sidaxlarna för att finjustera TV:ns placering.

 

 

 

2.4. Bokhyllan

Det ska stå en bokhylla till höger om öppningen. Jag letar efter en bokhylla via sökordet book shelf (eller bookshelf) i komponentpaletten. När jag hittat en klickar jag på dess bild. (Om du vill ha exakt samma komponent kan du söka på book shelf eom.)

 

Sedan klickar jag in den i ritningen. Det visar sig att den här bokhyllan har helt fel storlek för min ritning, svävar ovanför marken, och har dessutom en figur med sig som inte hör till. Komponentens tillverkare har alltså varit oförsiktig. Men de här skavankerna är enkla att rätta till.

 

Jag öppnar instansen genom att dubbelklicka på den med Select...

 

... och kan då markera och radera figuren.

 

Kvar är då bara bokhyllan, som svävar ovanför marken och är alldeles för stor. Jag börjar med att rätta till storleken...

 

... genom att markera allt i instansen.

 

Sedan använder jag Scale för att dra ned dess storlek. (Jag är noga med att dra i en hörnpunkt så dess bredd och höjd ändras proportionerligt.)

 

Nu ska bokhyllan flyttas. Jag stänger instansen (annars sker flyttningen inuti själva instansen istället för att hela instansen flyttas i ritningen) och väljer verktyget Move. Sedan klickar jag med det på en punkt som ska vara tryckt mot väggen...

 

... och klickar på vinkellinjen mellan golvet och väggen till höger om dörröppningen i ritningen.

 

Den är fortfarande för stor, så jag använder Scale på den igen (jag struntar i att öppna den först eftersom den ändå inte ska passas in i en öppning).

 

Nu har den rätt storlek, men den vita väggen skymtar genom bokhyllans rygg. Det beror på att ryggen bara är en yta utan någon tjocklek, vilket gör att väggen och ryggen konkurrerar om samma utrymme.

 

Det enklaste sättet att lösa den konflikten på är att klicka på bokhyllan med verktyget Move...

 

... och dra den rakt ut från väggen (utan att klicka).

 

Sedan skriver jag 1 och trycker på Enter.

 

Det får alltså bokhyllan att flyttas exakt 1 millimeter ut från väggen, vilket räcker för att konflikten mellan väggen och bokhyllans rygg ska lösas.

 

 

 

2.5. Gardiner

Jag vill ha någon typ av gardiner ovanför fönstren, så jag letar på sökordet curtain i komponentpaletten. Jag hittar en rullgardin jag vill använda, så jag klickar på dess bild. (Du hittar samma komponent om du söker på roman rolling curtain keep.)

 

Jag klickar in den i ritningen.

 

Mina fönsteröppningar är 1000 mm breda. För att rullgardinen ska passa in ovanför fönstren behöver jag ge den en passande bredd, t ex totalt 1100 mm.

Då börjar jag med att dubbelklicka på rullgardinen med verktyget Select så den öppnas.

 

Jag klickar med Tape Measure på rullgardinens ena yttersta ändpunkt...

 

... och klickar sedan på den rakt motsatta ändpunkten.

 

Därefter skriver jag 1100 och trycker på Enter...

 

... och svarar "Ja"...

 

... så blir avståndet mellan de två punkterna exakt 1100 mm långt.

(Jag raderar måttlinjen som råkade läggas in via Edit > Delete Guides.)

 

Nu har rullgardinen fått rätt bredd.

 

Fönsteröppningarna var som sagt 1000 mm breda, och rullgardinen är nu 1100 mm bred. För att rullgardinen ska hamna precis mitt ovanför fönstret behöver den placeras 50 mm från fönstrets kant.

Jag väljer Tape Measure och klickar på fönsteröppningens ena sidlinje.

 

Då kan jag dra ut en stående stödlinje längs väggen.

 

Jag skriver 50 och trycker på Enter...

 

... så fastnar stödlinjen exakt 50 mm från öppningen.

 

För att få rullgardinen att ligga på exakt samma höjd som fönstret kan jag klicka med Tape Measure på fönsteröppningens övre liggande linje...

 

... och föra pekaren rakt åt sidan längs linjen jag just klickade på. Då stannar stödlinjen på exakt den höjden.

 

Sedan lägger jag till liknande stödlinjer vid de två andra fönsteröppningarna.

 

Nu ska rullgardinen flyttas in. Jag väljer Move och klickar på den punkt som ligger högst upp, längst till vänster och längst bak på hela rullgardinen...

 

... och drar ut en kopia ur originalet.

 

Jag pekar på punkten där två av stödlinjerna korsar varandra och klickar. Då trycks punkten jag drar i mot punkten jag just klickade på...

 

... och då ligger rullgardinen där den ska vara.

 

Då är det lätt att kopiera in två ytterligare rullgardiner.

 

Därefter raderar jag stödlinjerna ur ritningen.

 

Nu är alla möbler där de ska vara. Då kan vi äntligen sortera in dem i lager.

 

 

 

2.6. Ta fram lagerpaletten

När man ska jobba med lager i SketchUp behöver man först ta fram lagerpaletten.

Gå in på menyn Window > Layers.

 

Då öppnas lagerpaletten.

 

 

 

2.6. Lagerpalettens knappar

När du tagit fram lagerpaletten ser den ut ungefär så här:

 

Plusknappen skapar ett nytt lager.

Minusknappen löser upp det lager som är markerat.

Name. Lagrens namn står i kolumnen Name. Det finns alltid minst ett lager i ritningen: Layer0. Det är standardlagret och representerar själva ritningen. Alla lager utöver Layer0 räknas som extra lager.

Visible. Rutan i kolumnen Visible anger om ett visst lager ska vara synligt eller inte.

Color anger lagrets färg. Det finns ett menyval du kan markera, Color by Layer, som ger alla objekt som placerats i ett visst lager just det lagrets färg. På så vis kan du snabbt se vilka objekt som hör till vilket lager. Om du vill ändra på färgen klickar du på färgrutan i det lagrets rad.

Aktivt lager. Det här är en viktig detalj: Den runda knappen till vänster om varje lagernamn anger vilket lager som ska vara aktivt. Det är allra vanligast att låta Layer0 vara aktivt hela tiden, så låt den runda knappen till vänster om namnet Layer0 vara markerad.

Om du har flera lager och gör ett annat lager än Layer0 aktivt så innebär det att allt du nu skapar i ritningen automatiskt placeras i det andra lagret. Det blir snabbt förvirrande, så det är betydligt vanligare att först skapa allt som vanligt i ritningen (så det hamnar i Layer0). Sedan kan man lätt placera ens färdiga objekt i det lager man vill ha det i.

Just nu har jag ju laddat in flera komponenter och placerat dem i min ritning. Om någon av de komponenterna innehåller ett eget lager dyker det upp i lagerpaletten. I det här fallet har det bara dykt upp ett enda nytt lager utöver standardlagret -- det nya lagret heter Layer 1 -- men det kan även hända att det dyker upp väldigt många. Allt beror på hur komponenterna tillverkats.

 

 

 

2.7. Upplös alla lager utom standardlagret

När man ska sortera ens komponenter in i olika lager är det alltid enklast om man först löser upp alla lager de olika komponenterna fört med sig. Sedan kan man skapa egna lager och placera in komponenterna i dem.

Att lösa upp ett lager innebär inte att någonting försvinner ur ritningen, utan det upplösta lagrets innehåll förs bara över till standardlagret istället (alltså till Layer0, eftersom det är det lagret som har -- och ska ha -- den runda knappen markerad till vänster om sitt namn).

I mitt fall har komponenterna jag hämtade bara fört med sig ett nytt lager in i min ritning -- lagret Layer 1 -- men man gör på samma sätt oavsett hur få eller många det är: Börja med att markera namnet på lagret du vill upplösa. I det här fallet klickar jag alltså på namnet Layer 1 i paletten eftersom det är det lagret jag vill upplösa. (Du klickar alltså på själva namnet, inte på den runda knappen vid lagrets namn, annars gör du det lagret till ritningens standardlager istället, och man kan inte upplösa standardlagret. Om det händer dig kan du markera Layer0 som standardlager och försöka igen.)

När lagrets rad är markerat, klicka på minusknappen.

 

Då kommer alltså det valda lagret att upplösas. Men först får du ange vad som ska hända med det lagrets innehåll:

Move contents to Default layer
Move contents to Current layer
Delete contents
  Flytta lagrets innehåll till standardlagret, alltså till Layer0
Flytta lagrets innehåll till det lager som är aktivt just nu
Radera lagrets innehåll ur ritningen

 

Det är allra vanligast att låta det första valet, Move contents to Default layer, vara markerat. Klicka sedan på OK...

 

... så löses det markerade lagret upp: Det försvinner ur lagerpaletten, och dess innehåll har nu placerats i Layer0 tillsammans med allt annat i ritningen. Det är där vi vill ha allt innan vi börjar sortera upp de olika grupperna och komponenterna i våra egna lager, så du kan radera alla lager utom standardlagret Layer0 på det här viset.

 

 

 

2.8. Skapa ett nytt lager

Nu ska vi börja skapa egna lager. Du kan göra hur många lager du vill, och du väljer själv vad varje lager ska innehålla.

Det är vanligt att göra t ex ett lager som man placerar ett visst rums fönster i, och ett annat som man placerar det rummets stolar i, och så vidare, så man kan styra i detalj vad som ska visas i ritningen. Men det är även vanligt att man placerar ett helt rums komponenter och grupper i ett enda lager. Allt hänger på hur noga du vill kunna styra vad som ska visas i ritningen.

För att göra ett nytt lager klickar vi på plusknappen.

 

Då läggs en ny rad in i lagerlistan. Dess namn är markerat, så vi får skriva in något eget där.

 

Jag döper det nya lagret till fönster. Sedan trycker jag på Enter...

 

... så stängs lagrets namn. Nu heter det alltså just "fönster". (Om du råkar stänga ett namn och märker att du vill ändra på det så kan du dubbelklicka på dess namn. Då öppnas det för redigering.)

 

 

 

2.9. Placera objekt i det nya lagret

Lagret är klart att användas. Då ska jag placera in vardagsrummets fönster i det. Jag klickar med Select på ett av fönstren så det markeras...

 

... och håller sedan ned Shift och markerar de övriga två med. Nu är alltså alla tre fönstren i ritningen markerade (fast det här går förstås även att göra ett i taget om man hellre vill det).

 

För att kunna ange vilket lager fönstren ska hamna i så högerklickar jag på ett av dem och väljer Entity Info i menyn som visas. (Det går även att gå in på menyn Window > Entity Info, det är samma sak.)

 

Fönstret Entity Info visas. Här finns rutan Layer, där vi får ange vilket lager de markerade objekten ska placeras i. Just nu står det Layer0 i rutan eftersom det är standardlagret allt automatiskt hamnar i (och som allt ska ligga i eftersom vi ju löst upp alla andra lager i lagerpaletten).

Jag klickar på pilen vid rutan Layer...

 

... så visas en lista på ritningens tillgängliga lager -- i det här fallet alltså lagren Layer0 samt fönster.

Jag markerar menyvalet fönster...

 

... så står det nu fönster i lagerrutan. Det betyder att de tre markerade objekten nu ligger sorterade i lagret fönster.

Man kan stänga Entity Info-fönstret genom att klicka på krysset som vanligt.

 

 

 

2.10. Dölj ett lager

Om jag nu vill gömma allt som ligger i lagret fönster kan jag gå till paletten Layers och klicka på rutan Visible (alltså "Synlig") på fönsterlagrets rad.

 

När den rutan blir tom...

 

... göms allt som finns i det i ritningen. Man kan göra innehållet synligt igen genom att bocka för samma ruta, men jag låter fönstren vara osynliga tills vidare.

 

 

 

2.11. Gör fler lager

Jag skapar ett nytt lager genom att klicka på plusknappen...

 

... och döper det till "gardiner".

 

Jag ser till att allt som hamnar i lagret "gardiner" ska vara dolt från början genom att bocka av rutan Visible på dess rad.

 

Sedan markerar jag de tre gardinerna i min ritning...

 

... och högerklickar på någon av dem och väljer Entity Info i menyn som då visas. (Det här är något du bara behöver göra om fönstret Entity Info är stängt.)

 

Entity Info visas. Där klickar jag på pilen vid rutan Layer och väljer mitt nya lager, "gardiner".

 

Då placeras de tre markerade gardinerna in i det lagret, vilket innebär att de genast göms eftersom rutan Visible är avbockad för just det lagret. (Det medför att Entity Info-fönstret visar "No Selection" ("Inget valt") eftersom objekten som precis var valda nu blivit osynliga.)

 

Nu har alltså fönstren hamnat i ett lager ("fönster") och rullgardinerna i ett annat ("gardiner"). Båda lagren har gjorts osynliga genom att jag bockat av rutan Visible på deras rader i lagerpaletten.

 

Jag skapar ett tredje lager som ska vara litet mer övergripande: Jag döper det till "vardagsrumsmöbler" och gör det dessutom osynligt från början.

 

Sedan markerar jag TV:n, soffan och bokhyllan...

 

... och tar fram fönstret Entity Info (om det inte redan är framme).

 

Där väljer jag lagret "vardagsrumsmöbler"...

 

... så placeras TV:n, soffan och bokhyllan i just det lagret. Eftersom det är inställt på att vara osynligt döljs de tre objekten på en gång.

 

Om jag nu vill ta fram ett eller flera av de dolda lagren kan jag gå in i lagerpaletten och bocka för rutorna i kolumnen Visible. Jag klickar i den tomma Visible-rutan för lagret "fönster"...

 

... så blir den rutan förbockad och fönstren dyker upp i min ritning igen.

 

Sedan bockar jag för rutan Visible för lagret "gardiner", så dyker även gardinerna upp.

 

Om jag nu bockar av rutan Visible för lagret "fönster" så döljs de igen. Man har alltså full kontroll över vilka lager som ska vara synliga i ritningen.

 

Om jag bockar för Visible för alla lager så visas alla lager...

 

... och om jag bockar av rutorna så döljs de. (Man kan inte radera standardlagret eller göra det osynligt -- om du försöker får du bara fram en varningsruta.)

 

Nu när vi vet hur lager fungerar kan jag tala om att lager inte är något man måste använda. Vi kan ju som bekant uppnå precis samma osynlighetseffekter genom att dölja enskilda instanser och grupper genom att högerklicka på dem, eller högerklicka på deras rader i paletten Outliner, och välja Hide. Sedan kan vi ta fram dem igen genom att högerklicka på deras rader i Outliner och välja Unhide, eller genom att gå in på Edit > Unhide > All ifall vi vill ta fram alla dolda objekt på en gång. (Som du kanske märkt så kan man inte välja att dölja eller visa lager i paletten Outliner, utan det måste göras i paletten Layers.)

Fördelen med lager är att de snabbar på visningen genom att låta oss samla flera objekt i en enda behållare som vi sedan kan göra synlig eller osynlig genom att bara bocka för eller av en ruta i paletten Layers -- och om vi vill placera om ett objekt så det ligger i ett annat lager är det bara att markera det objektet i ritningen, ta fram fönstret Entity Info, och välja det andra lagret i rutan Layer. Det vore ju betydligt krångligare att ta ut ett objekt ur en viss grupp och placera in det i en annan.

Den andra fördelen med lager är, som jag nämnde tidigare, att lager kan göras synliga eller osynliga via andra funktioner i SketchUp. Det är något vi tittar på i nästa lektion.