Mac   Windows
Cmd (nedersta raden)   Shift (näst nedersta raden)
 
   
Shift (näst nedersta raden)   Ctrl (nedersta raden)
 
Ctrl (nedersta raden)   Alt (nedersta raden)
 
Alt (nedersta raden)   Esc (övre vänstra hörnet)
 
Esc (övre vänstra hörnet)   Backspace (ovanför Enter)
 
Delete (vid Enter)  
 

 
SketchUp grundkurs Barents hus AB Nätbildarna Svefi - Sverigefinska folkhögskolan

5. Follow Me: Böjda banor

Man måste som sagt inte använda endast line när man gör en bana (eller en yta vars linjer man vill använda som bana), utan det går även att använda verktyget Arc för att skapa bågar.

Jag ritar ett par raka linjer. De måste inte vara vinkelräta, men det blir enklast i det här exemplet.

 

Nu vill jag att det vassa hörnet ska bytas ut mot en båge. Jag vill att bågen ska börja 50 mm från hörnet längs båda linjerna. Det enklaste är att då rita två nya linjer, med start från hörpunkten, som är exakt så långa. Då kan man använda de linjernas punkter som bas för bågen.

Vi ska se hur det kan göras.

Jag använder Line och klickar fast en ny linje vid hörnpunkten.

 

Sedan för jag pekaren längs den ena linjen...

 

... och skriver 50 och trycker på Enter.

 

Då dras alltså en ny linje ut åt det hållet, och den blir exakt 50 mm lång. Den nya linjens ändpunkt syns tydligt. Det är så vi vill ha det.

 

Sedan klickar jag på hörnpunkten igen...

 

... och för pekaren längs den andra linjen.

Om jag nu skulle vilja ha en punkt exempelvis 80 mm från hörnet så hade jag kunnat skriva just 80 och trycka på Enter, men i det här fallet vill jag att den här punkten också ska vara 50 mm från hörnet. Då behöver jag faktiskt inte skriva in det måttet, utan det räcker med att försiktigt föra pekaren längs linjen. När den hamnar exakt 50 mm från hörnpunkten talar den om det genom att snärta till och visa etiketten "On Edge 50,0mm". Det beror på att SketchUp minns det senaste måttet man angav, ifall man vill upprepa det. Och det är ju det jag vill, så då kan jag klicka.

 

Nu har jag två punkter som ligger exakt 50 mm från hörnet.

 

Då kan jag använda Eraser och sudda bort hörnet, så det inte är i vägen...

 

... och sedan välja verktyget Arc. Jag klickar med det på den ena linjens ändpunkt...

 

... och klickar sedan på den andra linjens ändpunkt. SketchUp känner av deras positioner och ger automatiskt ett förslag på en båge som ser bra ut (etiketten "Tangent at vertex" visas, som talar om att bågen får en naturlig böjning mellan de två punkterna).

Om jag vill ha en annan böjning är det bara att flytta på pekaren, annars kan jag klicka. Jag klickar...

 

... tills bågen blir svart. Då har den fastnat i det läget. Nu är hörnet alltså böjt.

 

Jag vinklar kameran och ritar en cirkel vid en av banans ändpunkter. (Jag vinklar alltså kameran så ytan blir riktad åt det håll banan leder.)

 

När cirkeln är klar markerar jag banan den ska följa...

 

... och klickar sedan med Follow Me på cirkeln.

 

Då dras den ut längs den böjda banan som vanligt.

 

Om vi tittar noga på formens platta ändar ser vi att banan skymtar i dem. Ibland vill man ha kvar banan, men om man vill ta bort den ur formen finns det ett enkelt sätt: Jag klickar på X-Ray i knappfältet Styles (se grundlektion 4, punkt 12).

 

Då blir formen genomskinlig, och då kan vi komma åt att klicka på banans linjer. Jag markerar den ena linjen med Select...

 

... och kan då radera den som vanligt.

 

Jag raderar bågen och den andra linjen med.

 

Sedan stänger jag av X-Ray...

 

... så blir ytorna solida igen.

 

 

 

5.1. Skapa rör

Vi ska se hur vi kan skapa rör. Det är egentligen ingen skillnad på att skapa rör jämfört med att skapa andra former med Follow Me förutom att rörets formyta bör vara en faktisk cirkel istället för en rund platta.

Jag ska göra ett rör. Jag börjar med att rita linjer för en bana med verktyget Line.

 

Hörnen ska vara böjda, så jag klickar med Line på en hörnpunkt...

 

... och drar ut linjer åt båda hållen. Jag gör båda linjerna 30 mm långa i det här fallet.

 

Då får jag alltså två nya punkter som ligger 30 mm från hörnet längs båda linjerna.

 

Jag raderar det vinkelräta hörnet...

 

... och kopplar samman de två nya punkterna med verktyget Arc. Jag godkänner SketchUps bågförslag genom att klicka tills bågen blir svart.

 

Sedan upprepar jag det hela vid nästa hörn: Jag klickar in två linjer vars punkter hamnar 30 mm från hörnet...

 

... och raderar hörnet...

 

... och kopplar sedan samman de två nya punkterna med en båge.

 

Jag gör likadant med det kvarvarande hörnet. Nu är alla hörn alltså böjda. Det här är förstås inget man måste göra bara för att man tänker göra ett rör, men det ser bättre ut med rundade hörn än med vinkelräta när man använder runda formytor.

 

Jag ritar en rund yta vid banans ena början. Jag är förstås noga med att ytan är vänd mot banan.

 

Sedan klickar jag med verktyget Circle på den runda ytans mittpunkt och drar ut en litet mindre (eller större) cirkel. Ytan mellan de två cirklarnas kantlinjer utgör rörets tjocklek.

 

Därefter klickar jag med Select på den inre cirkelns yta och raderar den så bara ytan mellan de två cirklarna är kvar.

 

Jag markerar banans linjer...

 

... och klickar med Follow Me på cirkeln.

 

Då dras den ut längs den markerade banan, och då har jag alltså ett rör.

 

Jag vill radera banans linjer ur röret, så jag aktiverar X-Ray.

 

Då kan jag klicka på banans linjer direkt genom rörets väggar. Jag markerar linjerna...

 

... och raderar dem som vanligt.

 

Då kan jag stänga av X-Ray igen.

 

Och då är röret färdigt.

 

 

 

 

 

6. Follow Me: Klot

Det finns inget enskilt verktyg för att skapa klot i SketchUp, utan man måste bygga dem för hand med hjälp av verktygen Circle, Line, Arc och Follow Me.

1. Använd verktyget Circle och rita en liggande cirkel i ritningen. Det är bara formen som är viktig, så cirkelns storlek spelar ingen roll.

2. Välj verktyget Line. Peka på cirkelns kant tills en etikett visas. Då kan du föra pekaren över cirkelns mittpunkt tills etiketten "Center" visas. Klicka och dra ut en stående linje. Du kan ange ett mått för hur hög linjen ska vara om du vill. Linjens höjd blir klotets diameter (alltså hur stort klotet är tvärs över).

3. Välj verktyget Arc. Klicka med det på den stående linjens båda ändpunkter. Dra sedan ut en båge längs en sidaxel tills etiketten "Half Circle" ("halvcirkel") visas. Då kan du klicka, så har du skapat en halvcirkelformad yta med hjälp av en linje och en båge.

4. Välj nu verktyget Select och klicka på den liggande cirkeln så den markeras.

5. Välj Follow Me och klicka på den halvcirkelformade ytan. Då vrids den längs den runda banan, vilket resulterar i ett klot.

6. Radera den liggande cirkeln.

Vi ska se hur det fungerar.

 

Exempel: Skapa ett klot

Jag väljer verktyget Circle och ritar en liggande cirkel. Dess storlek spelar ingen roll, det enda viktiga är att den är rund.

 

Sedan väljer jag verktyget Line och pekar på cirkelns mittpunkt tills etiketten "Center" visas. Om mittpunkten är svår att få fram kan du prova att vinkla kameran så du ser cirkeln mer uppifrån. Det kan även hjälpa om du först pekar med Line på cirkelns kant tills en etikett visas. Då har du fått kontakt med cirkeln, vilket borde underlätta när du sedan försöker hitta dess mittpunkt.

 

Dra ut en stående linje ur cirkeln. Det är linjens höjd som blir klotets diameter, alltså hur stort klotet blir från kant till kant (fast det går ju alltid att skala om klotet efteråt). Så om du har ett särskilt mått i åtanke anger du alltså det när du drar ut linjen.

 

När linjen är klar använder du verktyget Arc och klickar på dess ena ändpunkt...

 

... och sedan på dess andra. Då är basen för bågen klar.

 

Då kan du dra ut bågen längs en sidaxel tills etiketten "Half-Circle" ("Halvcirkel") visas. Det innebär förstås att bågen nu bildar en halvcirkel. Klicka...

 

... så skapas en yta mellan linjen och bågen.

 

Använd nu Select och klicka på den liggande cirkeln så den markeras.

 

Klicka sedan med Follow Me på halvcirkeln.

 

Det som då händer är att halvcirkeln dras ut längs den markerade, runda banan. Eftersom halvcirkeln står exakt i cirkelns mitt så vrids den bara runt sin egen axel, vilket ger oss en klotform. Om halvcirkeln hade stått en bit bort från cirkelns mittpunkt hade vi fått en "munkform" istället.

 

Nu kan du radera den liggande cirkeln.

 

Och då har vi ett klot. Det går förstås att göra till en komponent som vanligt, om du vill det.

 

 

 

 

 

7. Follow Me: Svarvade objekt

Att skapa ett objekt som ser svarvat ut görs i stort sett samma sätt som när man skapar ett klot.

1. Skapa en pappersyta du kan rita objektets form på.

2. På samma sätt som halvcirkeln vi använde när vi skapade klotet kan sägas vara en halv genomskärning av klotet så ritar du en halv genomskärning av ditt tänkta objekt på pappersytan -- du ritar alltså bara dess ena sida. Den andra sidan kommer automatiskt att se exakt likadan ut som den du ritar. Använd någon av pappersytans linjer som "ryggen" för din form.

3. Skapa en cirkel. Dess mittpunkt ska vara fäst vid någon av hörnpunkterna vid den linje du använde som "rygg" för ditt objekt. Cirkelns yta ska vara vänd så den utgör en skiva ditt objekt kan ställas på.

4. Radera pappersformens linjer så ditt objekt friläggs.

5. Markera cirkeln med verktyget Select.

6. Klicka på ditt frilagda objekt med Follow Me. Då vrids det runt cirkeln och bildar en svarvad form.

Jag ska skapa ett bordsben på det här sättet.

 

Exempel: Skapa ett svarvat objekt

Jag ska skapa ett bordsben som ser svarvat ut. Jag börjar med att rita en "pappersyta", alltså en rektangel jag kan rita själva formen på.

 

Man ritar objektet i genomskärning, och ritar dessutom bara den ena halvan av objektet. Jag ska använda papprets nederkant som objektets "rygg".

Bordsbenet ska ha mjuka former, så jag väljer verktyget Arc och klickar fast en båges startpunkt där jag vill ha den...

 

... och drar ut bågens bas och klickar.

 

Då kan flytta på pekaren för att ange en böjning, och klicka när jag är nöjd. Om du drar ut en båge, var försiktig så den inte råkar sticka rakt ut ur pappersytan; då blir det ju ingen sluten form av det hela. Vrid på kameran om du är osäker på hur det blir: Om du ser linjer som sticker ut måste du sudda bort dem och rita om dem tills de blir rätt.

 

Bågen är klar.

 

Då fäster jag början på en ny båge vid dess slutpunkt. SketchUp föreslår automatiskt en mjuk bågform som naturlig fortsättning...

 

... men jag vill ha en litet starkare böjning, så jag flyttar på pekaren tills bågen ser ut som jag vill ha den. Då kan jag klicka...

 

... och fortsätta rita bågar. (Det går naturligtvis även bra att använda verktyget Line.)

 

Nu är min form klar. Det här utgör bordsbenets ena halva i genomskärning -- pappersytans nederkant fungerar som "ryggen".

 

Då suddar jag bort de linjer som inte ska vara en del av bordsbenet.

 

Nu ska den färdiga formen svarvas.

Jag väljer verktyget Circle och vinklar kameran så jag tittar mot det som ska bli bordsbenets "fot". Då kan jag klicka fast cirkeln på ändpunkten vid rygglinjen...

 

... och dra ut cirkeln. Storleken spelar ingen roll, det är själva formen som är viktig.

 

Cirkeln är klar och är vänd mot objektet som om den vore en platta man kan ställa objektet på.

Då klickar jag på cirkeln med verktyget Select...

 

... och klickar sedan på bordsbenets yta med Follow Me.

 

Då vrids bordsbenets form runt cirkeln. Eftersom rygglinjen är exakt i cirkelns mitt blir resultatet ett svarvat bordsben. Om cirkeln hade fästs en bit nedanför eller ovanför rygglinjens hörnpunkt hade resultatet blivit något helt annat. Det är alltså viktigt att rygglinjen är fäst exakt vid cirkelns mitt.

 

Det händer att någon av ändarna saknar en yta, som i det här fallet.

 

I så fall är det bara att klicka med Line på en punkt eller linje runt hålet...

 

... och dra en linje tvärs över det. När man då klickar...

 

... skapas nya ytor på båda sidor om linjen, som då täpper igen hålet.

 

Då kan man radera linjen. Ytan stannar kvar.

 

Jag markerar bordsbenet och gör det till en komponent.

 

Jag döper komponenten till Ben. Sedan klickar jag på Create.

 

Då blir bordsbenet till en instans av komponenten Ben, vilket genast gör den lättare att jobba med.

Nu vill jag rotera benet så det blir stående. Det här är värt att repetera eftersom det är litet mer komplicerat när det rör sig om former som bara har rundade ytor.

Jag väljer verktyget Rotate och pekar på bordsbenet -- men det går inte att hitta någon passande axel att fästa gradskivan vid, utan gradskivan är bara svart, vilket ju indikerar en axelfri vinkel. Om jag skulle vrida bordsbenet längs en sådan vinkel skulle det bli snett.

 

Lösningen är att peka med verktyget Rotate på en valfri punkt på det markerade objektet och hålla ned musknappen. När du då flyttar på pekaren så vinklas gradskivan åt olika håll. Du ser direkt när den hittar en axel på att den antar den axelns färg.

När man ska rotera något bör man ju tänka sig att gradskivan är en ratt som man vrider på. Så i det här fallet vill jag fästa gradskivan vid grön axel -- det är rätt riktning för ratten om jag vill få bordsbenet stående.

Jag håller alltså ned musknappen på någon punkt på det markerade bordsbenet och flyttar runt pekaren tills gradskivan blir grön. Då släpper jag musknappen, så fästs den gröna gradskivan vid bordsbenet.

 

När gradskivan är fäst får man dra ut en "hävstång" som man vrider på gradskivan med. Ju längre du gör den desto mjukare blir roteringen. Jag drar ut den längs sidaxeln (det blir enklast så) och klickar.

 

Sedan är det bara att flytta pekaren tills du hittar blå axel. När etiketten "On Blue Axis" visas kan du klicka, så har du roterat objektet så det blir stående. Du kan förstås göra på samma sätt, fast längs andra axlar, om du vill göra ett stående objekt liggande.

 

 

 

 

 

8. Follow Me: Glas och flaskor

Vi ska se hur vi kan skapa glas och flaskor med hjälp av Follow Me. Det fungerar faktiskt precis som när man gör svarvade objekt, fast med några fler steg eftersom man ofta vill att glas och flaskor ska vara genomskinliga. Då behöver man ju göra insidor åt dem med, inte bara ytterkonturer.

1. Rita en liggande cirkel.

2. Välj Line och fäst en ny linje vid cirkelns mittpunkt. Dra ut linjen längs blå axel. Gör den minst lika hög som du vill att ditt glas eller din flaska ska vara, fast gärna ännu längre. Använd den här linjen som den ena sidkanten i en ny pappersyta du skapar.

3. Rita glasets eller flaskans kontur på pappret.

4. Markera konturens linjer och välj verktyget Offset. Klicka på någon av de markerade linjerna så får du dra ut kopior på dem. Placera kopiorna en bit bort från originalen på pappersytan. Avståndet mellan dem kommer att utgöra glasets eller flaskans tjocklek.

5. Använd Line och/eller Arc för att få de två konturerna att bilda en sluten form på pappret.

6. Sudda bort pappret så bara ditt glas eller din flaskas yta är kvar.

7. Klicka på cirkeln med Select så den markeras.

8. Klicka på glasets eller flaskans yta med Follow Me så den vrids runt cirkeln.

Jag ska skapa en enkel flaska på det här sättet.

 

Exempel: Skapa ett svarvat objekt

Jag ska skapa ett enkel flaska. Jag börjar med att rita en liggande cirkel. Storleken spelar ingen roll, det viktiga är att det är en cirkel.

 

Sedan väljer jag Line och klickar fast en ny linje vid cirkelns mittpunkt.

 

Jag drar ut en ny linje längs blå axel. Linjen bör bli åtminstone så hög ens tänkta glas eller flaska ska vara, om man har ett visst mått i åtanke -- men gärna högre.

 

Dra sedan ut fler linjer så du får en pappersyta vars ena sidlinje står precis på cirkelns mittpunkt.

 

Nu ska jag rita den yttre konturen för min flaska på den här ytan. Jag använder verktyget Arc för att göra en mjuk båge med start vid nederkanten.

 

Jag gör en till båge...

 

... och en till.

 

Slutligen gör jag konturen för en (kort) hals och läpp högst upp.

 

Men det här är bara ytterkonturen, och flaskan ska vara av glas, så jag behöver göra en innerkontur med om jag vill att den ska se realistisk ut. Annars blir den ju bara en solid glasbit istället för en ihålig behållare.

Jag använder Select och markerar konturens alla linjer.

 

Sedan väljer jag verktyget Offset och klickar på någon av de markerade linjerna.

 

När jag då för bort pekaren från konturen dras en kopia ut ur den. Du lär märka hur kopian blir mer och mer fel och komplicerad ju längre bort från originalet du drar den, så man får bäst resultat om man håller sig till bara några millimeters avstånd mellan originalet och kopian. Jag flyttar alltså kopian en liten bit bort och klickar. Eventuella skavanker går alltid snabbt att rätta till eftersom det här ändå bara är linjer på en platt yta.

 

När man gör en kopia på konturen blir det alltid små missar vid kanterna, så zooma in på dem. Här ser vi en tydlig glipa mellan konturen och papprets nederkant.

 

Jag väljer Line och ritar en rak linje mellan konturen och nederkanten.

 

Då blir det genast bättre.

 

Men i det här fallet vill jag dessutom ha en botten på min flaska, så jag ritar en liggande linje någon millimeter ovanför nederkanten, hela vägen från den inre konturen över till kantlinjen vid cirkelns mittpunkt.

 

Eftersom ytan som ska dras ut med Follow Me måste vara enhetlig suddar jag bort linjen som separerar botten från flaskans sida.

 

Sedan zoomar jag in på flaskans topp. Här finns ingen glipa mellan kopian och överkanten. Däremot har det blivit en del skavanker vid läppen.

 

Jag suddar bort den utstickande linjen...

 

... och ritar en ny linje för att göra flaskhalsen smalare vid mynningen. (Det här blir ingen vidare användbar flaska, men det är ju bara ett exempel!)

 

Sedan suddar jag bort de linjer som inte längre behövs...

 

... och rundar till den hemska munsårsframkallande läppen med hjälp av verktyget Arc.

 

Nu är flaskans konturer klara. Då suddar jag bort papprets kanter...

 

... tills bara flaskans form är kvar.

 

Jag väljer ett genomskinligt material och färgar flaskan med det (det här går förstås att göra när man vill).

 

Sedan markerar jag cirkeln med Select...

 

... och klickar på flaskans yta med Follow Me.

 

Då får jag en rund flaska. Som du ser blev det här nog mer en vas än en flaska -- det krävs en del träning innan man lyckas skapa en tydlig, typisk PET-flaska, till exempel: De är mycket smalare än man tror!

Just nu är linjerna väldigt tydliga både kring och inuti flaskan. Men det är ju något som går att stänga av.

 

Jag går in på View > Edge Style och bockar av valen Edges samt Profiles.

 

Då blir flaskan så här istället:

 

(Kom ihåg att aktivera åtminstone Edges igen, annars kan du inte jobba med linjerna i din ritning.)