Mac   Windows
Cmd (nedersta raden)   Shift (näst nedersta raden)
 
   
Shift (näst nedersta raden)   Ctrl (nedersta raden)
 
Ctrl (nedersta raden)   Alt (nedersta raden)
 
Alt (nedersta raden)   Esc (övre vänstra hörnet)
 
Esc (övre vänstra hörnet)   Backspace (ovanför Enter)
 
Delete (vid Enter)  
 

 
SketchUp grundkurs Barents hus AB Nätbildarna Svefi - Sverigefinska folkhögskolan
Sida 1 | Fortsättningslektion 1 | Tillbaka till lektionslistan | Visa/göm tangenter Förra sidan | Nästa sida

SketchUp fortsättningslektion 1

I fortsättningskursens första lektion ska vi titta på verktyget Follow Me, som låter oss skapa komplicerade former på ganska enkla sätt. Sedan tittar vi på en funktion som låter oss skapa multipla kopior av ett objekt. I slutet går vi igenom hur vi kan kombinera Follow Me med multikopiering, samt en mängd verktyg och funktioner vi redan känner till, för att skapa dels en vanlig trappa samt en spiraltrappa. När vi gått igenom det har du fått jobba en hel del med Follow Me och multikopieringen.

Innehåll: Follow Me: Använd verktyget; att tänka på; använd ytor som banor; dra ut en yta längs en del av en bana; böjda banor; klot; svarvade objekt; glas och flaskor; lister; gesims, arkivolt och tavelramar; skapa en stol. Multikopiering. Skapa en vanlig trappa. Skapa en spiraltrappa.

 

Den här fortsättningskursen förutsätter att du gjort grundkursen, eftersom det blir många moment där vi använder verktyg och funktioner vi redan gått igenom. Om du känner att du behöver fräscha upp grundkunskaperna så är det fritt fram att bläddra i grundkursmaterialet. Det står i momentlistan på lektionssidan vad varje lektion går igenom, vilket bör underlätta om du letar efter en specifik sak att läsa om.

 

 

 

1. Follow Me

Follow Me är ett verktyg som används för att få en yta att följa en viss linje. På det viset kan man skapa olika typer av böjda, välvda eller svarvade former. Det här verktyget är särskilt viktigt att kunna använda när man ska göra litet mer detaljerade modeller. Det är dessutom Follow Me man använder när man ska skapa klot.

Man kan använda Follow Me på olika vis beroende på vad du vill göra. Vi ska gå igenom de vanligaste sätten att använda verktyget på, så du får upp ögonen för hur flexibelt och arbetsbesparande det är.

Att använda Follow Me fungerar på i stort sett samma sätt oavsett vad man skapar:

1. Skapa en bana. Med "bana" menas en eller flera sammanhängande linjer (både raka och böjda linjer fungerar). Du kan alltid rita banan för hand, men det går även bra att ange en viss yta istället för en bana. Då kommer den ytans närmast omgärdande linjer att räknas som din valda bana.

2. Hitta eller skapa en yta som ska följa din valda bana. Vi kallar den för "formytan". Formytan bör helst vara vänd åt samma håll som banans början går, så om du exempelvis skapat en bana vars början går längs röd axel bör du skapa en stående formyta som är vänd mot just röd axel.

Formytan kan ligga var som helst i förhållande till banan, men dess riktning spelar in i hur resultatet ser ut: En formyta som är mer eller mindre bortvänd från banans början kan ge ett skevt eller missformat resultat -- till exempel så kan en rund formyta som är aningen bortvänd från det håll banans början går ge ett resultat som är ovalt istället för runt. Och om formytan är bortvänd för mycket från banans början kan det hända att ingenting sker, eller att du får helt fel resultat. I så fall går det alltid att ångra sig och försöka igen.

(När du skapar en formyta blir det alltid enklast om du ritar ett "papper" först, alltså en vanlig rektangel som är riktad åt det håll banan går. Sedan kan du enkelt rita formen direkt på pappret, så undviker du att dina linjer råkar dras längs fel axlar och vinklar. När du är klar kan du radera pappersytans ytterkanter så bara din formyta är kvar.)

3. När banan och formytan är klara, klicka på banan med Select så den markeras, eller på den yta vars omgärdande linjer du vill att formytan ska följa. (Om banan består av flera sammanhängande linjer så behöver alla de linjerna markeras, åtminstone om du vill att formytan ska dras ut längs alla de linjerna. Om du hellre vill att formytan bara ska dras ut längs en del av banan räcker det med att markera endast den delen med Select.)

4. När banan eller ytan är markerad, välj verktyget Follow Me och klicka på formytan. Då dras den ut längs de linjer som var valda.

Vi ska se hur Follow Me fungerar i följande punkter:

1.1. Skapa en bana
1.2. Skapa en yta som ska dras ut längs banan
1.3. Markera banan ytan ska följa
1.4. Använd Follow Me på ytan

 

 

 

1.1. Skapa en bana

Man börjar med att skapa en bana. Med bana menas som sagt en eller flera linjer; de kallas bara för "bana" i det här sammanhanget. Linjerna som utgör banan kan vara raka eller böjda, det är helt valfritt hur man väljer att göra.

Vi håller det hela enkelt: Jag använder verktyget Line Tool och börjar med att rita en rak linje som följer röd axel.

 

Sedan ritar jag en linje som följer grön axel.

 

Därefter ritar jag en linje som följer blå axel.

 

Nu har jag en enkel bana som består av tre raka linjer.

(Observera att linjerna måste vara sammankopplade för att de ska räknas som en sammanhängande bana: Om det t ex finns någon glipa mellan två linjer i banan så kommer Follow Me att uppfatta den som två separata banor. Om man då markerar dem och försöker använda Follow Me så får man ett felmeddelande, eftersom verktyget bara kan dra ut ens formyta längs en enda specifik bana åt gången.)

 

 

 

1.2. Skapa en yta som ska dras ut längs banan

Nu när banan är klar kan jag rita ytan som ska dras ut längs den. Jag fortsätter att hålla det enkelt: Jag ska rita en fyrkant.

(Om du ska göra en mer komplicerad form blir det ofta enklast om du först ritar ett "papper" som du sedan ritar själva ytan på, så man minskar risken att ens linjer sticker ut åt helt fel håll.)

Jag vinklar kameran så jag tittar rakt på ändpunkten jag vill ska vara banans startpunkt. Sedan klickar jag på den punkten med verktyget Line Tool...

 

... så kan jag börja rita därifrån. Jag drar en linje längs blå axel...

 

... och längs grön axel...

 

... och sedan nedåt...

 

... och sluter banan så en ny yta bildas.

 

Nu har jag alltså en bana samt en yta som ska dras ut längs den.

 

 

 

1.3. Markera banan (eller den del av banan) ytan ska följa

Först måste man markera banan ytan ska följa. Jag väljer verktyget Select...

 

... och drar fram en markeringsruta åt vänster som nuddar vid banans tre linjer.

(När man drar fram en markeringsruta åt vänster blir den streckig, vilket innebär att allt den nuddar vid markeras. Om man drar fram en markeringsruta åt höger så får den släta linjer, vilket innebär att bara det den helt omsluter blir markerat.)

När jag släpper musknappen...

 

... så markeras alltså de tre linjerna som utgör min bana.

(Det går förstås bra att markera linjerna på vilket sätt du vill. Du måste inte dra fram en markeringsruta, utan det går lika bra att använda Select och hålla ned tangenten Shift. Då kan du klicka på var och en av banans linjer så de markeras. Det enda viktiga är att alla linjer du vill dra ut ytan längs blir markerade.)

 

 

 

1.4. Använd Follow Me på ytan

Nu ska vi få den fyrkantiga ytan att följa den markerade banan.

Jag väljer verktyget Follow Me...

 

... och pekar på ytan så den blir markerad (alltså prickig). Då kan jag klicka...

 

... så dras den ut längs den markerade banan.

Så fungerar alltså Follow Me.

 

 

 

 

 

2. Follow Me: Att tänka på

Man kan använda Follow Me på flera olika vis och i flera olika sammanhang. Vi ska gå igenom de flesta av dem eftersom det här verktyget kan bespara en många timmars arbete och även skapa detaljer och effekter som vore mer eller mindre omöjliga att göra för hand.

Men först ska vi gå igenom två saker som är viktiga att känna till om Follow Me: Att det spelar roll åt vilket håll ytan som ska dras ut är riktad, samt att det spelar roll var ytan ligger i förhållande till banan.

2.1. Ytans riktning
2.2. Ytans position

 

 

 

2.1. Ytans riktning

Ytan som ska följa banan måste vara riktad åt mer eller mindre samma håll som banans närmaste linje. För att visa vad det innebär ska jag göra helt fel i det här exemplet.

(Jag ångrar det jag gjorde i förra steget tills bara banan är kvar.)

 

Jag ritar en liggande yta bredvid banan. Ytan är alltså riktad åt helt fel håll för att den ska kunna dras ut (det är banans närmaste punkt som räknas som startpunkten).

 

Sedan markerar jag banans linjer på valfritt vis med verktyget Select...

 

... och klickar på den liggande ytan med verktyget Follow Me.

 

Då händer två saker samtidigt: Först och främst så får jag en varning. Varningen talar om att ytan jag använder Follow Me på inte nuddar vid den markerade banan på något vis, vilket kan medföra "oväntade resultat"...

 

... och den andra saken som inträffar är det oväntade resultatet jag just varnades om: Ytan hamnar helt fel och har dessutom dragits ut på ett till synes helt godtyckligt vis.

Det berodde alltså dels på att ytan inte nuddade vid banan på något vis men främst på att den var riktad åt helt fel håll. Om den hade varit vänd mer eller mindre åt samma håll som banans närmaste linje går så hade det hela fungerat bättre.

(Varningen som visades är dock bara en varning och inget felmeddelande: Det är vanligt att ha en yta som inte nuddar vid banan den ska följa.)

 

 

 

2.2. Ytans position

Det är alltså inget tvång att ytan måste nudda vid banan på något vis. Det viktigaste är att ytan är vänd åt rätt håll. Men om ytan ligger en bit bort från banan får det ändå en speciell effekt på utdragningen.

Här har jag ritat en stående fyrkant. Den är vänd åt samma håll som banans närmaste linje är riktad, men den befinner sig en bit bort från banan.

 

Om jag nu markerar banan med Select...

 

... och klickar på ytan med Follow Me...

 

... så visas varningen eftersom ytan inte nuddar vid banan, men i det här fallet är det ju så jag vill ha det. Det är trots allt bara en varning, inget felmeddelande, så jag kan strunta i den om jag vill.

 

Eftersom ytan var vänd åt rätt håll så följer den nu banans riktningar på rätt sätt -- men avståndet mellan ytan och banan behålls, så resultatet blir större än själva banan.

Så det har stor betydelse var ytan ligger i förhållande till banan.

 

 

 

2.3. Follow Me och grupper/komponentinstanser

En yta som ska dras ut med Follow Me måste befinna sig i samma grupp eller komponentinstans som banan den ska följa. Om banan och ytan ligger i separata grupper eller instanser (eller om t ex ytan befinner sig i en instans medan banan inte gör det) så fungerar det inte.

Det enklaste är förstås om varken banan eller ytan befinner sig i någon grupp eller instans alls.

 

 

 

 

 

3. Follow Me: Använd ytor som banor

Man måste inte skapa en bana för hand, utan det går bra att markera en yta istället. Då kommer linjerna runt den ytan att användas som bana för det du sedan använder Follow Me på.

Jag har ritat en liggande fyrkantig yta och tänker använda den som bana. Det innebär att dess fyra omgärdande linjer fungerar som banan, så jag behöver inte markera de linjerna för hand.

 

Jag vill nu göra en yta som ska dras ut längs fyrkantens linjer. Jag vill ha en rund yta, så jag väljer verktyget Circle...

 

... och vinklar kameran så jag ser den liggande fyrkanten från sidan.

Då kan jag klicka fast cirkelns mittpunkt på ett av fyrkantens hörn. (Anledningen till varför jag vinklar kameran så här är ju för att ytan som ska dras ut måste vara vänd åt samma håll som banan går. När det rör sig om en sluten bana finns det ingen tydlig startpunkt, så det räcker med att skapa ytan där man vill ha den.)

Jag drar ut en cirkel...

 

... och klickar. Då har jag en stående cirkelyta. Den nuddar ju vid en (eller flera) av banlinjerna, så den kommer att följa dem exakt. (Det skulle även gå att göra (eller flytta) den stående cirkeln bortanför fyrkantens linjer innan man använder Follow Me på den. Då skulle resultatet bli större än vad fyrkanten är.)

 

Nu kan jag markera fyrkantens yta med verktyget Select...

 

... och sedan klicka på cirkeln med verktyget Follow Me.

 

Resultatet blir att cirkeln nu dras ut längs den markerade fyrkantens omgärdande linjer.

 

 

 

3.1. Att ange flera ytor som bana

Ytan man använder som bana går förstås att utöka eller ändra på som man vill. Den enda detaljen man måste ha i åtanke är att man bara kan använda en enda yta som bana åt gången. Vi ska se vad det innebär.

(Jag ångrar bort Follow Me-dragningen så jag får tillbaka den platta, runda ytan.)

 

Jag väljer Line Tool och utökar min fyrkant med en ny yta.

 

Sedan väljer jag Select och klickar på en av ytorna...

 

... och håller ned Shift och klickar på den nya ytan intill. Då är alltså båda ytorna markerade.

 

Om jag nu väljer Follow Me och klickar på den runda ytan som ska dras ut längs banan (i det här fallet linjerna som omgärdar de två markerade ytorna)...

 

... så visas ett felmeddelande. Det säger att banan är felaktig.

Det här felmeddelandet uppstår när banan är förgrenad, alltså när den innehåller "korsningar". Då vet nämligen inte SketchUp vilket håll man vill dra ut ytan, och då blir det fel.

Om du t ex ritar en T-formad bana och försöker dra ut en yta längs den med Follow Me så får du samma felmeddelande, eftersom banan då erbjuder flera håll ytan skulle kunna dras ut åt.

 

Man kan komma runt det här problemet på två olika vis.

Dels så kan man antingen markera banan man vill att ytan ska följa för hand, genom att hålla ned Shift och klicka på linjerna för hand.

 

Här har jag klickat på alla ytterkanter runt de två ytorna. De markerade linjerna bildar en enhetlig bana utan förgreningar. Observera att cirkeln i det här fallet bryter en av de tänkta banlinjerna, så jag måste Shift-klicka på den lilla raka linjebiten inuti cirkeln med. Man måste vara noga med att markera alla delar av banan så markeringen bildar en sluten form.

 

Sedan kan jag välja Follow Me och klicka på ytan som ska dras ut...

 

... så följer ytan den markerade banan.

 

(Jag ångrar bort dragningen.)

Ett annat sätt är förstås att helt enkelt slå samman de två ytorna till en enda. I det här fallet räcker det med att markera linjen som separerar de två ytorna...

 

... och radera den.

 

Då har de två ytorna alltså blivit till en enda. Då kan jag markera ytan med Select...

 

... och klicka på cirkeln med Follow Me...

 

... så dras den ut längs linjerna som omgärdar den markerade ytan.

 

 

 

 

 

4. Follow Me: Dra ut en yta längs en del av en bana

Det går som sagt att använda Follow Me på en del av en bana. (Jag ångrar bort den senaste handlingen.) Man kan göra det på olika vis.

4.1. Markera den del av banan ytan ska dras ut längs i förväg
4.2. Dra ut en yta längs en bana för hand

 

 

 

4.1. Markera den del av banan ytan ska dras ut längs i förväg

Jag markerar den närmaste linjen runt formen med verktyget Select...

 

... och klickar på den runda ytan med Follow Me.

 

Då dras den endast ut längs den markerade linjen. Då följer den alltså bara en del av banan.

 

 

 

4.2. Dra ut en yta längs en bana för hand

Det går även att dra ut en yta längs en bana för hand. Då har man någorlunda kontroll över processen. Vi ska se hur det fungerar. (Jag ångrar det jag just gjorde så den utdragna ytan återgår till att bli en platt cirkel.)

Jag låter bli att markera något med Select, utan klickar direkt med Follow Me på den runda ytan.

 

Då kan jag dra ut ytan för hand längs de linjer jag pekar på.

 

Dragningen känner automatiskt av alla hörn och vinklar banan tar...

 

... men det finns begränsningar: Dels så kan man inte ange exakt hur långt längs banan ytan ska dras -- det går alltså inte att skriva in ett exakt mått för dragningen -- och man kan dessutom inte skapa en sluten form för hand.

I det här fallet vill inte ytan bilda en sluten form när jag når fram till startpunkten igen, utan dragningen stannar när den känner av att något ligger i vägen. Men om man bara vill dra ut formen en bit längs banan kan man alltså göra så här. (Det går även bra att markera en enda linje med Select och använda Follow Me på formytan. Då dras den endast ut längs den markerade linjen istället för att dras ut runt hela fyrkanten.)