Mac   Windows
Cmd (nedersta raden)   Shift (näst nedersta raden)
 
   
Shift (näst nedersta raden)   Ctrl (nedersta raden)
 
Ctrl (nedersta raden)   Alt (nedersta raden)
 
Alt (nedersta raden)   Esc (övre vänstra hörnet)
 
Esc (övre vänstra hörnet)   Backspace (ovanför Enter)
 
Delete (vid Enter)  
 

 
Photoshop grundkurs: CS6 Barents hus AB Nätbildarna Svefi - Sverigefinska folkhögskolan
Sida 2 | Grundlektion 10 | Lektionslistan | Tangenter | Uppdatera PS Förra sidan | Nästa sida

1.7. Hämta färger från en annan bild

Vi kan repetera det hela genom att hämta in färger från en annan bild.

Börja med att göra en kopia på något av lagren i modellbilden. Se till att kopian ligger högst upp i lagerpanelen.

 

Gå sedan in på Markera > Läs in markering (Select > Load Selection)...

 

... och ställ in rutan Kanal (Channel) på blus (eller vad du valde att kalla din markering när vi sparade den tidigare).

 

Klicka sedan på OK...

 

... så laddas den markeringen in i bilden.

 

Öppna sedan bilden skjorta.jpg.

 

Vi ska överföra skjortans lila nyanser till den markerade blusen.

Eftersom skjortan täcker hela sin bild skulle vi inte ens behöva göra någon markering i den, utan hade kunnat använda funktionen Matcha färg (Match Color) på en gång -- men det finns något i skjortbilden som kan ställa till problem.

Funktionen Matcha färg ersätter ju de mörkaste nyanserna i mottagarbildens markering med de mörkaste nyanserna i bilden man hämtar färgerna från, och gör samma sak med de ljusaste.

I det här fallet vill vi använda skjortans lila nyanser på blusen -- men det är skjortans knappar som kan ställa till det. Knapparnas blankhet gör att deras mörkaste nyans är helt svart och deras ljusaste nyans är helt vit. Det kan innebära att mottagarbilden inte får riktigt samma lila nyanser som själva skjortan har. Därmed behöver vi göra en markering som omsluter skjortans lila nyanser men som samtidigt utesluter knapparna.

Vi kan börja med att gå in på menyn Markera > Allt (Select > All).

 

Då omsluts hela skjortan av en markering.

 

Nu ska vi skära hål i markeringen så knapparna utelämnas.

Det blir enklast att använda ett verktyg för frihandsmarkeringar, exempelvis Lassot (Lasso Tool).

 

Ställ in det på Subtrahera från markering (Subtract From Selection) uppe i alternativfältet.

 

Då kan vi rita en markering runt den översta knappen...

 

... så blir det ett hål där när vi släpper musknappen.

 

Vi kan göra samma sak med alla knappar i bilden. Nu är det alltså bara själva skortan som är markerad, inte knapparna.

 

Då kan vi gå tillbaka till modellbilden...

 

... och gå in på funktionen Bild > Justeringar > Matcha färg (Image > Adjustments > Match Color).

 

Funktionens fönster visas.

Klicka på pilen vid rutan Källa (Source) och välj bilden skjorta.jpg i menyn. Det får skjortan att visas i miniatyrrutan intill, och dess markerade färger förs över till den markerade blusen i modellbilden.

 

Vi skulle kunna ändra på färgerna i funktionens fönster, men vi kan prova en annan sak. Klicka på OK...

 

... och gå sedan in på någon funktion, t ex Bild > Justeringar > Intensitet/kontrast (Image > Adjustments > Brightness/Contrast).

 

Då kan vi använda den funktionen på blusen. Den är ju bara vanlig grafik omsluten av en markering, så alla funktioner vi väljer att använda kommer endast att påverka den, inget annat.

Jag sänker intensiteten (Brightness) och höjer kontrasten (Contrast). Det gör färgerna litet djupare. Sedan klickar jag på OK.

 

När du är klar med dina justeringar (du kan förstås använda hur många du vill) kan vi avmarkera: Gå in på menyn Markera > Avmarkera (Select > Deselect).

 

Nu ser vi resultatet:

 

 

 

1.8. Rätta till missfärgade bilder med Matcha färg

Vi ska titta på ett annat tillfälle där Matcha färg (Match Color) kan vara till stor hjälp.

Vi använder de här två bilderna:


Bilden är hämtad från Public Domain-galleriet freeimages.com
(www.freeimages.com) och används i utbildningssyfte.
http://www.freeimages.com/photo/1431087

 


Bilden är hämtad från Public Domain-galleriet freeimages.com
(www.freeimages.com) och används i utbildningssyfte.
http://www.freeimages.com/photo/1431086

 

Bilderna är tagna på samma plats och samma tid, men deras ljus och färgtoner ser helt olika ut. Det här händer ganska ofta när man tar bilder med en digitalkamera som är inställd på automatisk vitbalans och liknande.

Vi ska se hur vi kan rätta till den mörkare bilden så att den ser ut att höra samman med den ljusare bilden.

Öppna båda bilderna i Photoshop. Se till så att den mörkare bilden är vald genom att klicka på dess namn.

 

Gå sedan in på Bild > Justeringar > Matcha färg (Image > Adjustment > Match Color).

 

Funktionens fönster visas.

Klicka i rutan Källa (Source) och välj den ljusare bilden, hund-bra.jpg. Då överförs hela den bildens färger till den mörkare hundbilden.

Redan nu ser de betydligt mer lika ut.

 

Hunden i bilden hund-mork ser väldigt blank ut: Det uppstår en vit fläck mellan ögonen, bland annat. Det beror på funktionens höga luminansvärde (Luminance), som ökar det existerande ljuset med ljuset som hämtas in från bilden hund-bra. Vi kan sänka luminansvärdet tills de vita fläckarna som uppstår där pälsen är som ljusast försvinner.

 

Sedan kan vi öka färgintensiteten en aning så bildens färger blir litet klarare.

 

Därefter kan vi klicka på OK.

 

Nu har bilderna blivit betydligt mer lika varandra...

 

... men det är förstås fritt fram att använda fler funktioner och verktyg där man tycker de behövs.

Jag vill lätta upp skuggorna i den mörka hundbilden så jag går in på funktionen Bild > Justeringar > Skuggor/högdagrar (Image > Adjustment > Shadows/Highlights)...

 

... och ökar värdet för Skuggor (Shadows) en aning. Då lättas mörkret i bilden.

 

Nu har vi fått de två bilderna att likna varandra.