Mac   Windows
Cmd (nedersta raden)   Shift (näst nedersta raden)
 
   
Shift (näst nedersta raden)   Ctrl (nedersta raden)
 
Ctrl (nedersta raden)   Alt (nedersta raden)
 
Alt (nedersta raden)   Esc (övre vänstra hörnet)
 
Esc (övre vänstra hörnet)   Backspace (ovanför Enter)
 
Delete (vid Enter)  
 

 
Photoshop grundkurs: CS6 Barents hus AB Nätbildarna Svefi - Sverigefinska folkhögskolan
Sida 2 | Fortsättningslektion 2 | Lektionslistan | Tangenter | Uppdatera PS Förra sidan | Nästa sida

1.9. Flytta en del av ett lager

Det är lätt hänt att man råkar rita saker litet för nära eller för långt bort när man jobbar med pixel art -- det är sällan allt blir helt perfekt från början.

I det här fallet märker jag att jag råkat rita hundens högra ben (sett från vårt håll) litet för långt bort, så jag vill flytta det närmare.

Om benet hade legat i ett helt eget lager hade det förstås varit väldigt enkelt att flytta på det -- men i det här fallet ligger benet i lagret "konturer".

Då kan jag klicka på det lagrets namn i lagerpanelen...

 

 

... och kan sedan göra en markering som omsluter det jag vill flytta på. (Om det du vill flytta på ligger mitt bland annan grafik i samma lager så behöver du förstås vara så noga du kan med markeringen så den inte omsluter för mycket.)

 

 

Sedan är det bara att välja verktyget Flytta (Move Tool)...

 

 

...och kan då använda piltangenterna på tangentbordet för att flytta det markeringen omsluter. (Tänk på att rätt lager måste vara valt i lagerpanelen, annars flyttar du antingen på fel saker eller får ett felmeddelande om att det valda lagret är tomt där markeringen är.)

Jag trycker på vänsterpilen för att flytta grafiken markeringen omsluter åt vänster. Varje tryck flyttar grafiken en pixel åt vänster.

 

 

När jag är nöjd med benets nya position stänger jag av markeringen.

 

 

Nu ligger benet där jag vill ha det.

 

 

 

1.10. Rita konturen för hundens andra sida

Nu ska jag rita konturen för hundens andra sida. Jag skapar för enkelhetens skull ett helt nytt lager.

 

 

Då kan jag klicka in konturen i bilden, pixel för pixel. Om jag skulle råka klicka fel är det ju bara att antingen ångra bort misstaget eller sudda bort det: Suddverktyget är ju färdigt inställt för att fungera korrekt i pixel art-bilder.

 

 

Sedan ritar jag konturen för undersidan mellan hundens fötter.

 

 

 

1.11. Rita konturen för svansen

Nu ska jag rita konturen för hundens svans.

Jag skapar ett nytt lager och ser till att det är markerat.

 

 

Sedan klickar jag in konturen för svansen pixel för pixel, från kroppen ut till spetsen...

 

 

... och tillbaka.

 

 

 

1.12. Slå samman konturlagren

Nu är hela hundens kontur klar, fast den är ju uppdelad i flera olika lager.

Jag vill slå samman dem, så jag börjar med att markera ett av dem.

 

 

Sedan håller jag ned tangenten Ctrl (Windows) / Cmd (Mac) och klickar på de övriga konturlagrens namn så de också markeras.

 

 

Nu kan jag högerklicka på ett av dem och välja Lägg samman lager (Merge Down)...

 

 

... så slås de valda lagren samman till ett enda. Nu finns konturen i ett enda lager istället för i flera olika.

 

 

Det ser vi om jag gömmer det lagret: Då försvinner alla konturlinjer ur bilden. Och om jag tar fram det igen...

 

 

... så visas konturerna.

 

 

Då kan jag döpa om det nya lagret till "konturer". (När man väljer Lägg samman lager (Merge Down) så får det resulterande lagret alltid samma namn som det översta av de lager som slogs samman.)

 

 

 

1.13. Färga resten av hunden

Nu ska jag måla in bruna fläckar på resten av hunden.

Jag väljer lagret "hund"...

 

 

... och hämtar färgen jag använde tidigare genom att klicka på den med verktyget Pipetten (Eyedropper Tool).

 

 

Då kan jag välja verktyget Pennan och rita in konturen för en fläck.

 

 

Sedan ökar jag pennans storlek till 2 pixlar...

 

 

... och kan då lätt färga innanför konturens kanter: Det är bara att placera pekaren innanför dem. Där håller jag ned musknappen...

 

 

... och målar.

 

 

Då är den första fläcken klar.

 

 

Jag sänker storleken till 1 px igen...

 

 

... och målar konturerna för nya fläckar. Sedan fyller jag dem med samma färg på samma sätt som tidigare.

Om jag råkar måla utanför konturerna...

 

 

... så är det bara att sudda bort de extra pixlarna med suddet.

 

 

Nu är själva hunden nästan klar. Vi kan zooma ut bilden till 100% och se hur den ser ut:

 

 

Det är lätt att glömma att vi ritar med pixelprecision när vi skapar pixel art-bilder, så de är alltid mindre än man kanske tror.

 

 

 

1.14. Färga himlen

Nu ska jag göra en himmel i bilden.

Jag markerar lagret Bakgrund (Background)...

 

 

... och kan då välja verktyget Färgpytsen (Paint Bucket Tool).

 

 

Sedan kan jag klicka på en passande himmelsfärg i panelen Färgrutor (Swatches).

 

 

Då kan jag klicka med hinken i bilden så fyller den det markerade lagret med den valda färgen.

Men här ser vi att hunden ju också blir blå eftersom den vita färgen ju hörde till bakgrundslagret.

Vi ska titta på ett bra sätt att snabbt fylla en sluten kontur med en viss färg på rätt sätt.

 

 

 

1.15. Markera på rätt sätt i pixel art-sammanhang

Vi ska alltså se hur vi kan fylla en sluten pixel art-kontur med färg på rätt sätt. Det går visserligen att helt enkelt måla in färgen med Pennan för hand, men det kan vara väldigt petigt.

Jag gör en ny bild (utan att stänga hundbilden; vi återvänder till den efter detta) och skapar ett nytt lager i det. Jag döper det nya lagret till "kontur".

 

 

Sedan använder jag Pennan inställd på 1 px och ritar konturen för en cirkel i bilden.

 

 

Om jag nu vill fylla cirkeln med en viss färg kan jag välja verktyget Trollstaven (Magic Wand Tool).

 

 

Jag börjar med låta verktyget ha fel inställningar så vi ser vad som kan hända. I det här fallet innebär "fel inställningar" att låta verktyget ha standardinställningarna: En Tolerans (Tolerance) på 32 samt att rutan Kantutjämning (Anti-Aliasing) är förbockad.

 

 

Om jag nu klickar med trollstaven inuti konturen i min nya bild...

 

 

... så skapas ju en markering som följer konturens insida. Men här ser vi att markeringen dessutom "blöder ut", som det kallas -- den sticker ur hörnen som uppstår mellan de enskilda pixlarna.

 

 

Om jag nu skapar ett nytt lager (jag döper det till "Färg")...

 

 

... och väljer verktyget Färgpytsen (Paint Bucket Tool)...

 

 

... och en färg...

 

 

... och slutligen klickar i markeringen så ser vi tydligt vad som händer: Färgen hålls inte innanför konturerna.

 

 

(Jag ångrar bort färgpyts-klicket.)

 

 

Nu ska vi ställa in Trollstaven så den kan användas i en pixel art-bild: Jag väljer det verktyget...

 

 

... och ställer nu in dess Tolerans (Tolerance) på 1. Det gör att verktyget får så låg tolerans det kan ha för nyansskiftningar.

 

 

Sedan avbockar jag rutan Kantutjämning (Anti-Aliasing). När den är förbockad försöker Photoshop släta ut markeringens kanter på samma sätt som med verktyget Pensel, fast resultatet syns förstås inte förrän man väl använder markeringen och exempelvis fyller den med färg eller kopierar dess innehåll.

Men genom att bocka av rutan kommer alltså inte Photoshop att försöka släta ut markeringens kanter. Det är så vi vill ha det när vi jobbar med pixel art.

 

 

Nu kan jag stänga av den aktiva markeringen (de inställningar vi just gjort gäller ju från och med nästa markering vi skapar, inte den som eventuellt redan finns i bilden).

Sedan klickar jag med verktyget Trollstaven inuti konturen igen...

 

 

... så får jag en markering som håller sig exakt inuti konturen. Det är förstås så här vi vill ha det.

 

 

Om jag nu väljer Färgpytsen...

 

 

... och klickar i markeringen så ser vi hur färgen håller sig inuti markeringen, och hur markeringen i sin tur håller sig exakt inuti konturen.