Mac   Windows
Cmd (nedersta raden)   Shift (näst nedersta raden)
 
   
Shift (näst nedersta raden)   Ctrl (nedersta raden)
 
Ctrl (nedersta raden)   Alt (nedersta raden)
 
Alt (nedersta raden)   Esc (övre vänstra hörnet)
 
Esc (övre vänstra hörnet)   Backspace (ovanför Enter)
 
Delete (vid Enter)  
 

 
Photoshop grundkurs: CS6 Barents hus AB Nätbildarna Svefi - Sverigefinska folkhögskolan
Sida 2 | Fortsättningslektion 1 | Lektionslistan | Tangenter | Uppdatera PS Förra sidan | Nästa sida

2. Justeringstyper

Vi ska titta på de olika typer av justeringar man kan välja mellan när man skapar ett justeringslager i sin bild. Många av justeringseffekterna finns som sagt även tillgängliga som engångseffekter i menyn Bild > Justeringar (Image > Alignments), men vissa effekter finns endast som justeringslager medan andra som finns i menyn saknas som justeringslager.

Jag använder den här bilden i de flesta av exemplen nedan:

 

Om du vill använda samma bild kan du klicka på den här länken:

katt-i-vagen-for-solnedgang.psd

Då får du antingen öppna bilden i Photoshop direkt eller spara bilden på din dator. Om du sparar den så öppnar du den förstås sedan i Photoshop. Om du inte kan spara eller öppna bilden, hör av dig till mig på [email protected].

 

De olika justeringstyperna vi går igenom är:

2.1. Enfärgad (Solid Color)
2.2. Övertoning (Gradient)
2.3. Mönster (Pattern)

2.4. Intensitet/kontrast (Brightness/Contrast)
2.5. Nivåer (Levels)
2.6. Kurvor (Curves)
2.7. Exponering (Exposure)

2.8. Lyster (Vibrance)
2.9. Nyans/mättnad (Hue/Saturation)
2.10. Färgbalans (Color Balance)
2.11. Svartvitt (Black & White)
2.12. Fotofilter (Photo Filter)
2.13. Blanda kanaler (Channel Mixer)
2.14. Sök färg (Color Lookup)

2.15. Invertera (Invert)
2.16. Färgreduktion (Posterize)
2.17. Tröskel (Threshold)
2.18. Övertoningskarta (Gradient Map)
2.19. Selektiv färgändring (Selective Color Options)

 

 

 

 

2.1. Enfärgad (Solid Color)

Jag börjar med att öppna kattbilden i Photoshop.

Jag går till lagerpanelen och klickar på det översta lagrets namn så det lagret blir valt.

 

Sedan klickar jag på den svartvita, runda knappen längst ned i lagerpanelen och väljer justeringstypen Enfärgad (Solid Color).

Det går ju även att skapa ett justeringslager genom att klicka på dess symbol i panelen Justeringar (Adjustments), men jag föredrar själv att skapa det via den här menyn istället. Det är helt och hållet en smaksak hur man vill göra.

 

När man skapar ett justeringslager med effekten Enfärgad så öppnas färgväljarfönstret automatiskt. Här får vi välja vilken nyans effekten ska ha.

 

Jag väljer en orange nyans och klickar på OK.

 

Då fylls alltså justeringslagret med just den nyansen. Eftersom lagret dessutom ligger högst upp i lagerpanelen så täcks precis allt i bilden av den valda nyansen.

 

Men man kan ge justeringslager olika Lägen (Modes), precis som man kan med vanliga lager och textlager.

Så om jag exempelvis väljer läget Raster (Screen) medan justeringslagret är valt så filtreras dess enfärgade effekt genom det läget: Raster gör ju så att alla nyanser som är mörkare färgas orangea (i det här fallet) medan alla ljusare nyanser släpps igenom. Det ger en glödeffekt åt bilden.

(Man kan även dämpa ett justeringslagers effekt genom att ändra på dess Opacitet (Opacity), precis som när man gör vanliga lagers innehåll mer eller mindre genomskinliga.)

 

Jag vill nu måla bort effekten från katten och marken så solskenet bara ser ut att påverka himlen och molnet. Då kan jag först markera justeringslagrets maskeringsruta...

 

... och sedan välja svart förgrundsfärg. Man målar ju hål i masker med mörka nyanser, så svart färg går rakt igenom effekten.

 

Jag väljer verktyget Pensel och ger det en rund, mjuk form som är 60 pixlar i diameter. Läget (Mode) är Normal, som vanligt...

 

... men jag sänker Opaciteten (Opacity) till ungefär 30% så penseln blir svag. Det gör att dess svarta färg inte går rakt igen effekten med bara ett enda klick, utan man får "skrapa" sig igenom den genom att måla flera gånger på samma yta. På så vis får man mer kontroll över hur effekten ska raderas och kan lätt skapa fina övergångar i den, särskilt med en mjuk pensel.

 

Nu placerar jag pekaren på kattens rygg...

 

... och börjar måla. Den svaga svarta färgen lättar upp glödeffekten där jag för pekaren utan att radera den helt.

 

Jag målar ett par gånger på kattens rygg för att ta bort det mesta av effekten där.

 

Sedan placerar jag pekaren på marken...

 

... och målar bort effekten från den med. Det första svepet lättade bara upp effekten en aning...

 

... så jag målar flera varv för att dämpa effekten ytterligare. (Med "flera varv" menar jag att jag släpper musknappen efter jag svept med pekaren över hela marken från kant till kant en gång. Sedan för jag tillbaka pekaren där jag började, håller ned musknappen igen, och målar ett till varv på ungefär samma yta. Om man inte släpper upp knappen mellan varven så ökas ju aldrig maskeringens styrka.)

 

Vi ser på maskeringsrutan att jag målat bort ett ganska stort område av den enfärgade justeringseffekten -- och resultatet ser vi ju direkt i bilden.

 

Eftersom det här är ett justeringslager kan jag dessutom när som helst ändra på dess effekt: Jag dubbelklickar på dess justeringssymbol (i det här fallet den orangea rutan)...

 

... så får jag välja en ny färg. Jag väljer en blå nyans och klickar på OK.

 

Då blir färgen på justeringslagrets effekt blå istället för orange, men de områden jag maskerat (alltså målat på med svart färg i maskeringsrutan) förblir dämpade.

Justeringslager är alltså väldigt flexibla, och låter en när som helst förändra eller helt enkelt radera effekter utan att något annat i bilden påverkas. Det är ju något som vore väldigt omständigt, om inte omöjligt, med justeringseffekter man lägger till via menyn Bild > Justeringar (Image > Adjustments).

 

Nu ska jag radera justeringslagret. Då skulle jag kunna dra det till soptunnan längst ned i lagerpanelen, men jag väljer att bara högerklicka på dess namn...

 

... och välja Radera lager (Delete Layer) i menyn som visas.

 

Då visas vanligtvis en säkerhetsfråga. Jag klickar på Ja...

 

... så försvinner justeringslagret och dess effekt ur bilden.

 

 

 

2.2. Övertoning (Gradient)

Jag ser till att bildens översta lager är markerat. Sedan skapar jag ett justeringslager av typen Övertoning (Gradient). Det fungerar precis som den enfärgade justeringseffekten, men det lägger en övertoning över bilden istället för en enda färg.

Fönstret Övertoningsfyllning (Gradient Fill) visas automatiskt. Här kan man ställa in hur övertoningen ska vinklas, om den ska vara linjär (Linear, alltså rak) eller radiell (Radial, alltså rund) samt om den ska inverteras, med mera. Men först och främst så brukar man vilja välja en övertoning. Det gör man genom att klicka på rutan som heter just Övertoning (Gradient).

 

Då visas övertoningsredigeraren (Gradient Editor). Det här fönstret känner du säkert igen från grundkursen: Här kan du välja någon av övertoningarna som visas i fältet Förinställningar (Presets), men du kan även skapa helt egna övertoningar eller ladda in nya, precis som vi gick igenom tidigare.

Jag gör en egen enkel övertoning som går från blått till rött. Sedan klickar jag på OK.

 

Eftersom justeringslagret ligger högst upp i lagerpanelen så täcks nu alla andra lager av övertoningen.

Jag ser till så att justeringslagret är valt...

 

... och klickar i rutan Läge (Mode) i lagerpanelen. Där väljer jag Färg (Color), vilket får de underliggande lagrens innehåll att anta samma färger som övertoningen.

Men du måste förstås inte välja läget Färg: Det går bra att välja precis vilket läge du själv vill, om det är det du vill göra med ditt justeringslager. Det gäller samtliga justeringseffekter i det här kapitlet: Inget av de val jag gör är skrivet i sten, så det är fritt fram att experimentera. Det jag gör är bara exempel.

(Jag raderar justeringslagret så jag kan fortsätta med exemplen.)

 

 

 

2.3. Mönster (Pattern)

Jag skapar ett justeringslager med effekten Mönster (Pattern) högst upp i lagerpanelen.

Fönstret Mönsterfyllning (Pattern Fill) visas automatiskt. Jag klickar på den stora rutan till vänster i fönstret...

 

... så visas de mönster som finns inladdade i Photoshop. Om jag vill hämta in fler kan jag alltid klicka på kugghjulet uppe till höger i mönsterväljaren, klicka på någon av kategorierna längst ned i menyn som då visas och sedan klicka på knappen Lägg in (Append), så laddas den kategorins mönster in sist i väljaren -- men jag nöjer mig med de som redan visas. Jag klickar på ett trämönster...

 

... och klickar sedan på OK.

 

Då läggs det mönstret in som en justeringseffekt som täcker alla andra lager i bilden.

Jag väljer läget Linjärt ljus (Linear Light) för det här justeringslagret. Då filtreras de underliggande lagren genom det övertäckande mönstret, och de ljusas upp samt färgas av mönstrets nyanser.

(Jag raderar justeringslagret så jag kan fortsätta med exemplen.)

 

 

 

2.4. Intensitet/kontrast (Brightness/Contrast)

Jag skapar ett justeringslager av typen Intensitet/kontrast (Brightness/Contrast) högst upp i lagerpanelen.

Den här effekten är precis samma som den som finns i menyn Bild > Justeringar (Image > Adjustments): Om vi tittar på panelen Egenskaper (Properties) när justeringslagret är valt så ser vi en dragknapp för Intensitet (Brightness) och en för Kontrast (Contrast).

 

Om jag exempelvis minskar intensiteten och ökar kontrasten så blir bilden mörkare samt får starkare kontraster. Det är det vanligaste sättet att använda den här justeringen på eftersom det är ett enkelt sätt att få ens bilder att kännas "tyngre". (Men ofta är ens värden litet lägre än de jag drog knapparna till.)

 

Om man vill att Photoshop ska optimera bilden så den får de "bästa" inställningarna (vilket förstås inte alltid behöver överensstämma med dina uppfattningar) så kan man klicka på knappen Automatiskt (Auto). Vi tittar närmare på den knappen nedan.

 

Jag är nöjd med mina inställningar, så jag klickar på pilknappen uppe i panelens högra hörn.

 

Då stängs panelen, och jag ser tydligt hur justeringslagret gör min bilds nyanser både mörkare och djupare.

(Jag raderar justeringslagret så jag kan fortsätta med exemplen.)

 

Om du jobbar mycket med fotografier så är det här ett bra knep för att få dem att se litet klarare och mer "solida" ut: Minska litet på intensiteten -- du gör dem alltså aningen mörkare -- och höj kontrasten med ungefär lika mycket.

Vi ska titta litet närmare på knappen Automatisk (Auto) innan vi går vidare till nästa effekt.

Här har jag en bild som är väldigt grå:


Bilden är hämtad från www.rgbstock.com och används i utbildningssyfte.
http://www.rgbstock.com/photo/obZ6xWa/mother+and+daugther

 

Jag öppnar den i Photoshop och skapar ett justeringslager med effekten Intensitet/kontrast (Brightness/Contrast) ovanför dess bakgrundslager.

 

Sedan dubbelklickar jag på justeringslagrets symbol så dess inställningar visas i panelen Egenskaper (Properties), om de inte redan gör det. Där klickar jag på knappen Automatiskt (Auto)...

 

... och väntar i ett par sekunder...

 

... så ställer Photoshop in justeringslagret på de värden det tycker fungerar bäst för den här bilden.

 

Om jag nu stänger egenskapspanelen (det är inget du måste göra, men den ligger ju i vägen för min exempelbild) så ser vi att bilden fått betydligt mer svärta och kontrast i sig. Och eftersom det här är ett justeringslager så är Photoshops rekommendation inte fast på något vis, utan jag kan när som helst ta fram dess inställningar igen och ändra på dem som jag vill.

Det är som sagt inte alltid knappen Automatiskt (Auto) ger ett perfekt resultat, men det ger ofta en bra början att bygga vidare på.

 

 

 

2.5. Nivåer (Levels)

Jag går tillbaka till kattbilden och skapar ett justeringslager av typen Nivåer (Levels) högst upp i lagerpanelen.

Egenskapspanelen fälls ut och visar nivåeffektens vågform.

 

Som du kanske minns från grundkursen så visar vågformens toppar vilka färgtoner din bild innehåller mest av,
från vänster (svart) till höger (vitt). Den bryr sig alltså inte om själva nyanserna, utan bara hur mörka eller ljusa de är.

Om vågen är som högst eller har fler toppar på vänster sida så betyder det att bilden innehåller många mörka nyanser. Då är bilden kanske litet för mörk. Om vågen däremot är som högst eller har fler toppar till höger så är den kanske litet för ljus.

Den här funktionen är till för att du enkelt ska kunna rätta till sådana skavanker genom att klicka-och-dra på de tre pilarna som ligger direkt under vågformen.

Photoshop kommer att uppfatta alla nyanser mellan vågformsrutans vänstra kant och den vänstra, svarta pilen som svarta. Det innebär att om du klickar-och-drar den svarta pilen åt höger så ser du hur din bild mörknar. Det beror alltså på att allt fler nyanser omvandlas till rent svart.

Samma sak gäller bildens ljusa nyanser: Alla nyanser mellan vågformsrutans högra kant och den högra, vita pilen blir helt vita i bilden, så om du drar den vita pilen åt vänster så blir din bild allt ljusare eftersom allt fler nyanser omvandlas till vitt.

Huruvida bilden blir rätt eller inte är helt upp till en själv, men det finns ändå något av en tumregel att hålla sig till: Om vågformen är platt längst till vänster eller höger (eller både och) så kan det innebära att bilden är litet för grå, vilket vanligtvis gör att den ser litet livlös ut. Då kan man lätt rätta till det.

Jag har ett platt område längst till vänster i vågformen för min bild:

 

För att rätta till det kan jag dra i den närmaste pilen under vågformen så den pekar uppåt precis där den närmaste toppen börjar. Jag behöver inte rätta till något för de ljusa nyanserna; det finns redan toppar längst till höger i vågformen.

 

På så vis har bildens nyanser rättats till. Men man kan förstås dra pilarna som man själv vill: Det är ju du själv som bestämmer om det ser bra ut eller inte: Det är till exempel vanligt att överdriva och dra in pilarna bortanför de yttersta topparna eftersom man medvetet vill göra bilden "för mörk" eller "för ljus" då det är en effekt man är ute efter.

(Jag raderar justeringslagret så jag kan fortsätta med exemplen.)

 

Innan vi går vidare till nästa effekt ska vi ta en titt på justeringslagret Nivåers knapp Automatiskt (Auto). Det är samma sorts knapp som finns i justeringslagret för Intensitet/kontrast som vi tittade på tidigare: Den får Photoshop att själv försöka ställa in justeringen på bästa sätt.

Jag använder den här bilden:


Bilden är hämtad från www.rgbstock.com och används i utbildningssyfte.
http://www.rgbstock.com/photo/mjQnU0S/Looking+Together

 

Jag öppnar bilden i Photoshop och skapar ett justeringslager med effekten Nivåer (Levels).

Jag dubbelklickar på justeringslagrets symbol...

 

... så dess inställningar visas i panelen Egenskaper (Properties), ifall de inte redan syns där.

Här visas vågformen för bilden. Vi ser att den saknar både mörka nyanser (på att det är ett platt område mellan vågformen och vänsterkanten) och ljusa nyanser (det är ett platt område mellan vågen och högerkanten). Det medför att bilden blir ganska grå.

För att rätta till det skulle vi kunna dra in den svarta pilen och den vita pilen så de pekar på själva vågformens yttre toppar...

 

... men man kan även klicka på knappen Automatisk (Auto).

 

Då ställer Photoshop in pilarna under vågformen åt en. Som du ser så dras pilarna in så de pekar där vågformens yttre toppar börjar stiga...

 

... vilket ökar färgstyrkan och kontrasterna i bilden.

Men jag tycker ändringen var litet väl försiktig: Bilden ser fortfarande litet grå ut...

 

... så jag går tillbaka till justeringslagrets effekt. Jag håller ned musknappen på den vita pilen under vågformen...

 

... och drar in den åt vänster, en bit förbi vågformens högra kant. Det gör att de ljusa nyanserna i bilderna nu blir betydligt klarare.

 

Sedan drar jag in den svarta pilen åt höger, förbi vågformens vänsterkant. Då blir de mörka nyanserna ännu mörkare i bilden.

 

För att öka färgstyrkan ytterligare håller jag ned musknappen på den grå pilen under vågformen och flyttar den en aning åt höger. Det ökar svärtan och färgstyrkan i bilden. (Om man drar den åt vänster så dämpas svärtan i bilden.)

 

Det får genast färgerna i bilden att bli starka och klara.

 

Man kan även använda olika förinställda lägen för att snabbt ge en bild ett visst utseende.

Jag klickar på återställningsknappen längst ned i egenskapspanelen.

 

Då återställs effekten till ursprungsinställningarna.

 

Nu kan jag klicka på rutan Förinställning (Preset)...

 

... så visas en meny med olika förinställningar. Om jag t ex väljer Öka kontrast 3 (Increase Contrast 3)...

 

... så ställs pilarna under vågformen in så bildens svarta och kontraster ökas rejält.

 

På så vis får jag snabbt ungefär samma resultat som när jag flyttade pilarna för hand.

 

 

 

2.6. Kurvor (Curves)

Jag går tillbaka till kattbilden och skapar ett justeringslager av typen Kurvor (Curves) högst upp i lagerpanelen.

Då öppnas panelen Egenskaper (Properties) automatiskt. Den visas ett diagonalt streck som går från det nedre vänstra hörnet till det övre högra hörnet. I rutans bakgrund ser vi bildens histogram, alltså dess vågform, precis som i Nivåer (Levels) som vi just tittade på. Dessutom finns det två gråskalor vid rutan: En som går längs undersidan och en som går längs vänstersidan.

 

Om du pekar på den diagonala linjen, håller ned musknappen, och flyttar på pekaren så böjs linjen efter dina rörelser. Dessutom dyker det upp två tunna hjälplinjer från den position du pekar på: En som pekar rakt ned och en som pekar rakt åt vänster.

Linjen som pekar nedåt visar dig vilken mörkhetsnivå du påverkar i din bild just nu, och linjen som pekar åt vänster visar dig hur ljus eller mörk du är på väg att göra den.

Så om du håller ned musknappen på exempelvis den diagonala linjens mitt så visas två linjer, en som pekar nedåt och en som pekar åt vänster. Om du då för pekaren rakt uppåt (med musknappen fortfarande nedtryckt) så kommer linjen som pekar åt vänster att glida uppåt längs gråskalan. Det gör att den färgnivå som pekas ut av den nedåtriktade pilen nu blir allt ljusare i bilden.

Och om du skulle flytta pekaren nedåt så skulle den utvalda färgnivån bli mörkare istället.

 

Du kan dessutom klicka-och-dra på flera olika ställen på linjen, så du kan ändra på flera olika färgnivåer på en och samma gång.

Det krävs litet övning för att få det att fungera som man vill, men Kurvor är ett omtyckt verktyg av fotografer. Det finns mängder med information att läsa om just kurvor på nätet -- det är bara att Googla på "photoshop kurvor" eller "photoshop curves".

Observera att Kurvor har en knapp som heter Automatisk (Auto), precis som Nivåer. Om du klickar på den så ställer Photoshop in effekten så som det tycker blir bäst. Det ger ofta ett bra resultat från början, och man kan som bekant alltid ändra på det i efterhand. Prova det gärna på någon av de bleka bilderna vi använde tidigare.

(Jag raderar justeringslagret så jag kan fortsätta med exemplen.)

 

 

 

2.7. Exponering (Exposure)

Jag skapar ett justeringslager av typen Exponering (Exposure) högst upp i lagerpanelen.

Effekten Exponering låter dig försöka rätta till en bild som blivit över- eller underexponerad. Du kan dra knappen Exponera (Exposure) åt vänster för att göra bilden mer underexponerad (vilket kan motarbeta ljusheten i en överexponerad bild), eller dra den åt höger för att göra bilden mer överexponerad (vilket förstås kan hjälpa mot underexponering). Exponera påverkar bara de ljusa nyanserna i bilden.

Förskjutning (Offset) lägger till mer vitt eller svart i bilden.

Gammakorrigering (Gamma Correction) påverkar bara de mörka tonerna i bilden.

Man kan i regel säga att man använder Förskjutning (Offset) för att finjustera den inställda exponeringen samt att man använder Gammakorrigering (Gamma Correction) för att påverka färgintensiteten.

Det går även att klicka i rutan Förinställning (Preset), så får du välja mellan olika förinställningar för egenskapen. De används ofta när man skapar HDR-bilder (High Dynamic Range), vilket är något vi tittar på i en senare lektion -- men de kanske inte är lika användbara för vanliga bilder.

(Jag raderar justeringslagret så jag kan fortsätta med exemplen.)