Mac   Windows
Cmd (nedersta raden)   Shift (näst nedersta raden)
 
   
Shift (näst nedersta raden)   Ctrl (nedersta raden)
 
Ctrl (nedersta raden)   Alt (nedersta raden)
 
Alt (nedersta raden)   Esc (övre vänstra hörnet)
 
Esc (övre vänstra hörnet)   Backspace (ovanför Enter)
 
Delete (vid Enter)  
 

 
SketchUp grundkurs Barents hus AB Nätbildarna Svefi - Sverigefinska folkhögskolan

11. Follow Me: Skapa en stol

Vi ska göra en stol med en böjd karm av metall, och det är förstås ett tillfälle där Follow Me kommer väl till användning. Det är en ganska invecklad process, men vi får repetera en del vi gick igenom i grundkursen och tittar även på olika sätt vi kan använda olika verktyg och funktioner.

11.1. Skapa banan för karmen
11.2. Böj banans hörn
11.3. Dra ut karmen längs banan
11.4. Sitsen, steg 1: Första tuben
11.5. Sitsen, steg 2: Andra tuben
11.6. Kopiera tuberna
11.7. Rotera tuberna
11.8. Placera de nya tuberna
11.9. Färga fästena
11.10. Skapa sitsen
11.11. Skapa ryggstödet

 

 

 

11.1. Skapa banan för karmen

Vi ska börja med att skapa en bana vi kan dra ut karmen längs.

Använd Line och rita en liggande linje längs röd axel.

 

Gör den 475 mm lång.

 

Rita sedan en linje längs grön axel och gör den lika lång (alla banans linjer ska bli 475 mm).

 

Rita en linje som går tillbaka längs röd axel...

 

... och sedan uppåt längs blå axel.

 

Här går linjen längs röd axel...

 

... och uppåt igen.

 

Sedan drar vi den längs grön axel...

 

... och nedåt.

 

Därefter drar vi den längs röd axel...

 

... och sluter sedan formen genom att dra en sista linje rakt ned.

 

Då är själva skelettet klart.

 

 

 

11.2. Böj banans hörn

Karmen ska ha böjda hörn, så vi kan klicka med Line på en hörnpunkt...

 

... och föra pekaren längs en av de två linjerna.

 

Skriv 100 och tryck på Enter.

 

Då fästs den nya linjens punkt exakt 100 mm från hörnet.

Kicka på samma hörnpunkt igen...

 

... och placerar en punkt 100 mm bort längs den andra linjen med.

 

Då har vi två punkter som båda ligger 100 mm från hörnet.

 

Gör likadant med alla hörn längs hela karmen. Varje hörn får alltså två nya punkter längs sina respektive linjer som ligger exakt 100 mm från hörnpunkten.

 

Nu ska hörnen böjas. Välj Eraser och sudda bort ett av de vassa hörnen.

 

Välj sedan Arc och klicka på en av de nu fria ändpunkterna...

 

... och klicka sedan på den andra, så bågen får en bas mellan dem.

 

Flytta pekaren en aning mot hörnet, tills SketchUp föreslår en båge med en vertex-böjning (alltså en böjning som tar vid naturligt där linjerna slutar). Klicka tills den bågen blir svart.

 

Då är det ena hörnet klart.

 

Gör likadant med hörnet intill...

 

... och alla andra hörn längs hela karmen.

 

 

 

11.3. Dra ut karmen längs banan

Nu är själva banan för karmen klar. Då ska ytan som ska dras ut längs banan skapas.

Välj Circle och peka på en punkt vid en "raksträcka" -- det blir enklast så. Cirkelns yta ska vara vänd rakt mot raksträckan (om den inte är det, prova att vinkla kameran). Då kan du klicka...

 

... och dra ut en cirkel längs en axel.

 

Ge cirkeln en radie på 25 mm (det innebär alltså att den blir 5 cm i diameter).

 

Använd sedan Select och markera karmens alla linjer...

 

... och klicka därefter på cirkelns yta med Follow Me.

 

Då dras cirkeln ut längs den markerade banan och bildar därmed stolens karm.

 

Markera hela karmen genom att trippelklicka på den med Select, och gör den sedan till en komponent.

 

Döp komponenten till "stolkarm" och klicka på Create. (Vi gör det här främst så att det vi ska göra nu inte växer fast i karmen.)

 

Då omvandlas det som var markerat till en instans av komponenten stolkarm.

 

 

 

11.4. Sitsen, steg 1: Första tuben

Avmarkerar stolkarmen.

Nu ska vi skapa en sits som hänger mellan de övre liggande rören. Sitsen ska bestå av två fästen, "tuber", längs de två liggande rören i karmens mitt.

För att kunna skapa den första tuben så exakt som möjligt behöver vi komma åt banan som finns kvar inuti karmen -- dess punkter är väldigt användbara.

 

Klicka på knappen Wireframe i fältet Styles.

Wireframe fungerar bättre än X-Ray när man vill arbeta exakt. X-Ray gör bara ytor genomskinliga, vilket innebär att de fortfarande syns i ritningen och fortfarande kan påverka pekaren, medan Wireframe döljer ytorna helt och hållet.

 

Ytorna döljs alltså. Då ser vi banan inuti karmen klart och tydligt.

 

Zooma in på en av banans två raksträckor i sitshöjd.

Placera Circle-pekaren på den raksträckans ena ändpunkt. Cirkeln ska vara vänd mot banan. Då kan du klicka. (Observera att vi inte öppnat instansen för redigering. Det är medvetet, eftersom vi inte vill att det vi ritar nu ska växa fast i karmen.)

 

För nu pekaren längs en axel för att dra ut cirkeln.

Den här cirkeln behöver bli exakt lika stor som röret som omsluter banan. Röret hade ju en diameter på 25 mm, så vi skulle kunna skriva in måttet 25 och trycka på Enter, men det går även att klicka på det omslutande rörets kantlinje. (Håll bara ett öga på måttrutan nere i hörnet så det faktiskt står 25,0 i den. Om du har svårt att träffa det värdet, skriv in det för hand istället.)

 

Då har vi en cirkel vars omfång är exakt lika stort som röret.

 

Nu ska vi lägga till en cirkel runt den vi just skapade. Välj verktyget Offset, peka på cirkelns kantlinje, och klicka.

 

För sedan ut pekaren så du visar åt SketchUp att den nya cirkeln ska läggas till utanför den du just klickade på...

 

... och skriv in avståndet 2. Tryck på Enter.

 

Det gör att den nya cirkeln blir 2 mm större än den förra cirkeln.

 

Stäng av Wireframe-läget genom att klicka på knappen Shaded With Textures -- det är standardläget.

 

Det får alla ytor att komma tillbaka. Nu ser vi att vi har en ringformad yta runt ena sitsdelen av karmen.

 

Vrid kameran så du tydligt ser den nya ringformade ytan samt den del av karmen den ska träs över.

Välj Push/Pull, klicka på den ringformade ytan...

 

... och dra ut den längs röret. Då trär vi alltså en "tub" över röret. Det här blir det ena fästet för sitsen.

 

Man bör inte dra ut tuben för långt, för då sticker den ut genom karmen.

 

För att få tuben att sluta exakt där vi vill kan vi aktivera X-Ray...

 

... så ser vi alla linjer tydligare.

 

Då kan vi peka och klicka på en av de punkter där raksträckan övergår till en båge, så dras tubens ände fram till just den punkten.

 

Då är tuben klar. Klicka på X-Ray igen...

 

... så stängs genomskinligheten av.

 

 

 

11.5. Sitsen, steg 2: Andra tuben

Nu ska vi kopiera den första tuben och placera kopian så den hamnar på exakt samma position längs karmens motsatta sida.

Trippelklicka på tuben så alla dess ytor och linjer markeras.

 

För att få kopian att perfekt omsluta röret på andra sidan behöver vi ta hjälp av banan som finns inuti karmen igen. Därmed aktiverar vi Wireframe igen, så alla ytor göms...

 

... och väljer sedan Move. (Observera att tuben fortfarande är markerad -- om den inte är det, trippelklicka på den med Select.)

Klickar med Move på en av ändpunkterna vid den del av banan som går rakt genom tuben...

 

... och flytta sedan ut tuben rakt åt sidan, längs sidaxeln.

 

Nu kan vi trycka på Ctrl (Windows) eller Alt (Mac), så görs flyttningen om till en kopiering istället. (Det har ingen betydelse exakt när man aktiverar Move-verktygets kopieringsfunktion, men i det här fallet tycker jag själv att det blir mindre rörigt om vi aktiverar den efter vi klickat fast flyttningen.)

 

Nu kan vi klicka klickar på den motsvarande ändpunkten vid banans raksträcka på karmens andra sida.

 

Då ligger den nya tuben på exakt samma, men motsatta, position som originalet.

 

Man kan gärna kontrollera genom att vinkla kameran så man ser om tuben omsluter röret, eller om den ligger skevt. Om den skulle ligga skevt är det bara att ångra och prova kopiera tuben igen.

 

När du är nöjd med kopieringen kan du aktivera läget Shaded With Textures.

 

Då visas ytorna igen. Nu har vi alltså två tuber som ska bli till fästen för sitsen.