Mac   Windows
Cmd (nedersta raden)   Shift (näst nedersta raden)
 
   
Shift (näst nedersta raden)   Ctrl (nedersta raden)
 
Ctrl (nedersta raden)   Alt (nedersta raden)
 
Alt (nedersta raden)   Esc (övre vänstra hörnet)
 
Esc (övre vänstra hörnet)   Backspace (ovanför Enter)
 
Delete (vid Enter)  
 

 
Photoshop grundkurs: CC Barents hus AB Nätbildarna Svefi - Sverigefinska folkhögskolan
Sida 10 | Fortsättningslektion 1 | Lektionslistan | Tangenter | Uppdatera PS Förra sidan | Nästa sida

8.5. Välj och ställ in penseln

Nu ska vi välja penseln vi ska måla fram blyertsstrecken med. Ställ in förgrundsfärgen på vitt...

 

... och välj verktyget Pensel (Brush Tool).

 

Sedan kan vi ta fram penselväljaren.

Vi skulle kunna välja den hårda runda formen, ställa in den på storlek 1, och börja rispa fram motivet genom lagermasken med den. Men det skulle ta länge, och det skulle dessutom inte bli vidare snyggt.

Det finns faktiskt en pensel som är perfekt för det här ändamålet. Det är en av de penslar som egentligen är gjord för att användas med digitala ritplattor -- men det finns inget som hindrar en från att använda den med mus, även om den inte riktigt fungerar som det är tänkt då. (De är gjorda för att känna av den digitala pennans tryck och lutning, och en vanlig datormus har ju ingetdera.) Det spelar dock ingen roll: Vi vill bara komma åt själva formen.

Klicka på penseln Platt och böjd, tunna och stela borst (Flat Curve Thin Stiff Bristles). Den brukar finnas nära vänsterkanten i den tredje penselraden.

 

Om vi nu för ut pekaren över bilden ser vi att pekaren är en samling små prickar. I det här fallet är den alldeles för liten...

 

... men det går ju alltid att rätta till: Jag ökar storleken till 75 pixlar.

 

Då blir den större.

(Om du upplever att penselns streck känns litet för tjocka när du väl börjat skrapa fram motivet bakom lagermasken så kan du ångra bakåt tills lagermasken är hel igen. Sedan kan du sänka penselstorleken och prova igen. Storleken 75 px fungerar alltså bra i den här bilden, men du kan behöva ange någon helt annan storlek i andra bilder för att de ska bli bra.)

 

Det är svårt att säga exakt hurdan storlek som passar bäst, utan man får tänka sig att varje punkt i penselformen representerar stiftet på en blyertspenna. När man ritar med blyerts, särskilt när man ska rita skuggor eller fylla i olika fält, så för man ofta pennan åt samma håll med bara någon millimeters mellanrum mellan strecken. Därmed fungerar den här formen perfekt, eftersom vi nu kommer att skrapa fram flera linjer som går åt samma håll när vi använder den. En vanlig hård, rund form inställd på en pixels storlek skulle skapa ganska ojämna linjer i jämförelse.

Om vi nu stänger penselväljaren så ser vi att det dykt upp en stor penselikon uppe till vänster i vår bild. Den kallas för "penselförhandsvisning" och är till för att visa penselns lutning och tryck -- men eftersom vi använder mus istället för en ritplatta så har vi ingen användning av penselikonen. Vi ska se vad vi kan göra åt den strax...

 

... men först kan vi sänka penselns Opacitet (Opacity) till ungefär 45%.

Det gör att penseldragen blir ganska tunna från början, vilket ger ett snyggare resultat. En Opacitet på 100% hade gjort penseldragen väldigt starka från början, och då hade de dessutom inte kunnat göras tjockare eller mörkare när vi sveper på samma område flera gånger. Det är nästan alltid bättre med "för låg" Opacitet, åtminstone vad gäller verktyg som Penseln.

 

Nu ska vi ta bort penselförhandsvisningen som visas i bildens övre vänstra hörn.

När du pekar på den dyker det upp tre små knappar ovanför den. De är svåra att se i det här fallet eftersom de är vita mot nästan-vit bakgrund...

 

... men om du nu placerar pekaren strax ovanför förhandsvisningens övre vänstra hörn så bör du se hur en knapp markeras. Leta efter knappen som visar ett litet kryss. När du hittar den kan du klicka på den...

 

... så stängs penselförhandsvisningen av.

 

Du kan alltid ta fram den igen (eller stänga den) genom att gå in på menyn Visa > Visa > Penselförhandsvisning (View > Show > Brush Preview). Men det är alltså inget vi gör här, eftersom vi inte har någon användning för den.

 

Nu har vi ställt in penseln på vit färg och gett den en form som drar fram flera streck samtidigt när vi målar med den. Den har dessutom fått en Opacitet på 45% så strecken blir tunna från början, vilket ger finast resultat.

Då ska vi använda den för att skrapa repor i den svarta lagermasken.

 

 

 

8.6. Måla fram blyertsstreck

Vi har alltså valt vit förgrundsfärg...

 

... och markerat den svarta lagermasken som döljer innehållet i lagerkopian. (Om du inte gjort något eller båda dessa saker, gör dem nu.)

 

Då kan vi börja skrapa fram lagerkopians svartvita motiv. Placera pekaren i bilden...

 

... och håll ned musknappen. Svep med pekaren över bilden, fram och tillbaka. Då repar den vita färgen hål i den svarta lagermasken (eftersom lagermaskens ruta är markerad). Det gör att lagrets innehåll, som ju döljs bakom masken, börjar kika fram.

 

Penselns låga Opacitet gör att strecken blir ganska bleka, men det gör ingenting. Det är bara att svepa flera gånger på samma område (och släppa upp musknappen mellan svepen) för att öka svärtan i strecken.

Vi hade som sagt även kunnat måla repor i lagermasken med endast en rund, hård penselform inställd på en pixels tjocklek, men det hade tagit länge och hade dessutom varit betydligt svårare att få att se snyggt ut. Den här penselformen är som gjord för att skapa blyertsbilder.

Vi ser direkt på den svarta lagermasken exakt var och hur djupt vi repat den med vår svaga pensel: Ju ljusare område som visas i lagermaskens miniatyrbild desto djupare hål. Helt vitt innebär att det är ett hål rakt igenom masken; grå fält innebär att masken blivit litet genomskinlig.

 

Blyertsteckningar är ju väldigt sällan helt släta, utan de består vanligtvis av streck man kan se glipor mellan. Därmed behöver vi inte gnugga så mycket med penseln på samma ställe, utan det räcker med att svepa ett par gånger över samma områden för att få motivet att kika fram.

Om du märker att du råkat måla för mycket på ett ställe så kan du alltid måla över det släta området med svart färg istället för vit (så länge lagermaskens ruta är markerad). Då reparerar du masken så den blir starkare där du målar.

Vi kan skrapa fram hela motivet, men var inte för noga. Charmen med blyertsteckningar är att de ser litet "slarviga" ut. Om ett område blir för slätt kan du alltså välja svart färg istället och svepa med samma pensel över det. Då skrapar du tillbaka masken där. Välj sedan vit färg igen och fortsätta skrapa fram bilden.

 

Om vi vill öka svärtan i något område är det bara att släppa upp musknappen och sedan hålla ned den igen, och svepa med pekaren över det område vi vill ska bli starkare. Ju fler separata svep vi gör på ett och samma område desto mer skrapar vi bort lagermasken från det, vilket gör att lagrets innehåll syns bättre där. Men, som sagt: Var noga med att inte skrapa för mycket på ett område så det blir helt slätt.

 

 

 

8.7. Öka blyertsstreckens skärpa

När vi är nöjda med skrapningen kan vi göra blyertslinjerna skarpare.

Se till att lagermaskens miniatyrbild fortfarande är markerad i lagerpanelen.

Gå sedan in på menyn Filter > Skärpa > Smart skärpa (Filter > Sharpen > Smart Sharpen).

 

Filtrets fönster visas.

Vi ser bara ett märkligt mönster i visningsrutan. Det är för att den visar lagermasken, inte lagrets innehåll, eftersom det ju var masken som var markerad när vi valde det här filtret. Det är så vi vill ha det, eftersom blyertsstrecken ju egentligen bara är repor i masken: Själva motivet är helt slätt och orört bakom den repiga masken. Så det är masken som ska få ökad skärpa.

Låt rutan Förinställning (Preset) vara inställd på Egen (Custom) eller Standard (Default). (Den ändras automatiskt till Egen efter du börjar göra dina egna inställningar.)

Mängd (Amount) anger hur stark skärpeeffekten ska vara.

Radie (Radius) anger hur långt från varje linje effekten ska spridas. Man måste använda båda knapparna för att få fram en passande skärpa.

Reducera brus (Reduce Noise) anger om skärpan ska försöka släta ut kornighet i bilden.

Ta bort (Remove) anger vilken typ av suddighet vi vill motverka i vår bild. Den kan vara inställd på Gaussisk oskärpa (Gaussian Blur) -- det innebär "vanlig suddighet". (Om man däremot har t ex rörelseoskärpa i bilden, från när fotografen råkat flytta på kameran medan bilden togs, så kan man ställa in rutan på just Rörelseoskärpa (Motion Blur) istället, så kommer skärpefiltret att anpassas för rörelseoskärpa istället för vanlig suddighet.)

 

Vi kan börja med att dra knapparna för Mängd, Radie och Reducera brus (Amount, Radius och Reduce Noise) hela vägen till vänster så de blir så svaga det går: Jag föredrar att börja från 0 och sedan höja de olika värdena.

 

Nu kan vi höja värdet för Mängd (Amount) till något ganska högt, t ex 100.

Det syns inget i bilden ännu. Det beror på att skärpan fått en styrka, men den har ingen spridning ännu.

 

När vi ökar värdet för Radie (Radius) börjar vi släppa in skärpan i bilden. Ju högre Radie vi anger desto längre ut från strecken sprids skärpeeffekten. Det är lätt att man tar i för mycket så bilden ser konstig ut. I så fall är det bara att minska värdet för Radie. Tanken är att linjerna ska se skarpare ut, men inte mer än så: Man får oftast bäst resultat när man försöker hålla filter- och justeringseffekterna någorlunda diskreta.

I det här fallet tycker jag att linjerna framträder bättre när Radien är inställd på ungefär 1,5 px. Vi ser direkt i visningsrutan hur skärpan påverkar lagermasken, och så länge rutan Förhandsvisa (Preview) är förbockad ser vi även filtrets effekt direkt på bilden.

 

När du är nöjd klickar du på OK.

 

Då har maskens kanter skärpts, vilket får blyertslinjerna att se mer distinkta ut.

 

 

 

8.8. Tona skärpeeffekten

Man kan dämpa skärpefiltrets effekt genom att genast gå in på Redigera > Tona (Edit > Fade).

Om det här valet inte går att använda beror det på att du råkat klicka någon annanstans efter du använde filtret. För att kunna tona filtret kan du ångra bakåt tills filtrets effekt försvinner ur bilden. Sedan går du in på menyn Filter och klickar på valet som ligger högst upp i den. Då utförs samma filter med exakt samma inställningar igen, och då kan du gå in direkt på Redigera > Tona (Edit > Fade).

Valet får automatiskt namnet Tona följt av den senaste handlingen, så i vårt fall ska valet heta Tona Smart skärpa (Tone Smart Sharpen).

 

När du valt Tona (Fade) så visas den funktionens fönster. Här kan du ange hur stark effekt det senaste filtret eller den senaste justeringen ska ha i din bild. Om du vill dämpa dess effekt så kan du sänka värdet för Opacitet (Opacity). Klicka sedan på OK.

Jag sänker Opacitetsvärdet till ungefär 75% så skärpeeffekten dämpas en aning.

(Rutan Läge (Mode) ändrar läget för själva effekten, inte lagret som är markerat. Du kan gärna bläddra mellan lägena genom att klicka mitt i rutan så lägeslistan visas. Klicka sedan på ett val så det markeras med blått i rutan. När du nu trycker på uppåt- och nedåtpilarna på ditt tangentbord kan du bläddra uppåt eller nedåt i listan utan att behöva klicka på de oilka valen.)

Klicka på OK när du är nöjd.

 

Om ditt motiv innehåller fält som är ljusare än pappret det visas på så bör man ställa in motivlagrets Läge (Mode) på Mörkare (Darken).

Klicka på lagrets miniatyrbild så den markeras.

 

Klicka sedan i lägesrutan och välj Mörkare (Darken) där.

Det här läget får alla ljusa fält i lagret att bli genomskinliga medan alla mörka fält bevaras. Det gör att pappret i bakgrunden visas där de ljusa fälten var. Det är ju så det blir i blyertsteckningar: Ljusa områden är de man lämnar tomma.

 

Och nu är teckningen klar.

 

Före:   Efter:
 

 

 

 

 

 

Övningar för fortsättningslektion 1

Klicka på länken nedan så tas du till en sida där du får spara övningsbilder på din dator.
Klicka sedan på den vänsterpekande pilen, eller på länken "Tillbaka till övningarna", så tas du tillbaka hit.

Klicka här för att hämta övningsbilderna för fortsättningslektion 1

 

 

Övning 1. Ortoneffekt, variant 1

Öppna bilden f0101-orton-katt.jpg i Photoshop.

Ge bilden en Ortoneffekt av den första varianten. Om du tycker bilden blir för mörk kan du antingen sänka Opaciteten för lagret du gav läget Multiplicera (Multiply) eller skapa ett justeringslager med effekten Nivåer (Levels) som du ändrar på för att göra bilden litet ljusare, enklast genom att dra i de grå och vita pilarna under vågformen.

Spara bilden som fortsattning 1 - ortonkatt fornamn efternamn i jpeg-format.

(Jag heter Mats Holmgren, så istället för förnamn efternamn skriver jag alltså mats holmgren. Du skriver förstås ditt eget förnamn och efternamn där istället.)

 


Detta är ett exempel på hur din färdiga bild kan se ut.

 

 

 

Övning 2. Ortoneffekt, variant 2

Öppna bilden f0102-orton-fyrverkerier.jpg i Photoshop.

Ge bilden en Ortoneffekt av den andra varianten så dess glöd ökar i styrka. Ge bilden ett justeringslager med effekten Nivåer/mättnad (Hue/Saturation), och ändra på effekten så fyrverkerierna får en annan färg.

Spara bilden som fortsattning 1 - ortonfyrverkerier fornamn efternamn i jpeg-format.

(Jag heter Mats Holmgren, så istället för förnamn efternamn skriver jag alltså mats holmgren. Du skriver förstås ditt eget förnamn och efternamn där istället.)

 


Detta är ett exempel på hur din färdiga bild kan se ut.

 

 

 

Övning 3. Ortoneffekt, valfri variant

Öppna bilden f0103-orton-svamp.jpg i Photoshop.

Ge bilden en Ortoneffekt av den andra varianten så dess glöd ökar i styrka. Om bilden blir för ljus, prova att sänka Opaciteten (Opacity) för mittenlagret så den mörkare bakgrundsbilden lyser igenom och därmed dämpar glöden. Komplettera gärna slutresultatet med olika justeringslager du själv väljer.

Spara bilden som fortsattning 1 - ortonsvamp fornamn efternamn i jpeg-format.

(Jag heter Mats Holmgren, så istället för förnamn efternamn skriver jag alltså mats holmgren. Du skriver förstås ditt eget förnamn och efternamn där istället.)

 


Detta är ett exempel på hur din färdiga bild kan se ut.

 

 

 

Övning 4. Ortoneffekt, valfri variant

Öppna bilden f0104-orton-trad.jpg i Photoshop.

Ge bilden en Ortoneffekt av den andra varianten. Bilden bilr antagligen för ljus. Då kan du ge den ett justeringslager med effekten Nivåer (Levels) och öka svärtan i bilden genom att dra den svarta och grå pilen under vågformen en liten bit åt höger. Komplettera gärna slutresultatet med fler justeringslager du själv väljer.

Spara bilden som fortsattning 1 - ortontrad fornamn efternamn i jpeg-format.

(Jag heter Mats Holmgren, så istället för förnamn efternamn skriver jag alltså mats holmgren. Du skriver förstås ditt eget förnamn och efternamn där istället.)

 


Detta är ett exempel på hur din färdiga bild kan se ut.

 

 

 

Övning 5. Ortoneffekt, egen bild

Ge en egen bild en valfri Ortoneffekt. Använd justeringslager för att påverka slutresultatet så som du själv vill.

När din egen Ortonbild är klar, skapa ett foto av den i din händelsepanel.

Slå sedan samman Ortonbildens lager genom att gå in på menyn Lager > Gör till ett lager (Layer > Merge Layers).

Markera och kopiera din nu sammanslagna Ortonbild.

Skapa en ny, tom bild. Fönstret för den nya bildens mått visas. Den kopierade bildens bredd står automatiskt inskriven i rutan Bredd (Width). Klicka i den rutan och ange ett dubbelt så högt värde där -- om det står exempelvis 300 i rutan Bredd så anger du alltså 600 där. Klicka sedan på OK. Då skapas alltså en ny, tom bild som är dubbelt så bred som din kopierade Ortonbild.

Klistra in din kopierade Ortonbild i den nya bilden. Använd verktyget Flytta för att placera kopian längst till höger i bilden.

Gå till din riktiga Ortonbild och klicka på fotot du skapade i dess händelsepanel. Då återskapas alla lager den hade vid fototillfället.

Göm alla lager utom bakgrundslagret. Markera det och kopiera det.

Gå till den nya bilden du klistrade in Ortonbilden i. Klistra in bakgrundslagret i samma bild. Använd Flytta för att placera det inklistrade bakgrundslagret längst till vänster i bilden.

Nu ska alltså bilden du använde som bas för din Ortoneffekt ligga till vänster, och slutresultatet ska ligga till höger.

Spara bilden som fortsattning 1 - orton egen fornamn efternamn i jpeg-format.

(Jag heter Mats Holmgren, så istället för förnamn efternamn skriver jag alltså mats holmgren. Du skriver förstås ditt eget förnamn och efternamn där istället.)

 

 

 

Övning 6. Blyertsbild 1

Öppna bilden f0105-blyerts-pafagel.jpg i Photoshop.

Omvandla fotot till en blyertsbild. Tänk på att du kan behöva ange olika värden och storlekar än de som står skrivna i den här lektionen för att bilden ska bli bra, så prova dig fram.

När du skapar justeringslagret med effekten Svartvitt (Black & White), höj ljusheten endast för färgerna Cyan och Röda (Reds) så att påfågelns kropp lyser upp mer. Låt de övriga färgerna vara som de är, eller gör dem litet mörkare om du tycker det blir bättre.

Glöm inte att använda lagret Smart skärpa (Smart Sharpen) på lagermasken i slutet av processen, och tänk på att du kan behöva ställa in det på andra värden än de som står i instruktionerna i den här lektionen för att just den här bilden ska se bra ut.

Spara bilden som fortsattning 1 - blyerts 1 fornamn efternamn i jpeg-format.

(Jag heter Mats Holmgren, så istället för förnamn efternamn skriver jag alltså mats holmgren. Du skriver förstås ditt eget förnamn och efternamn där istället.)

 


Detta är ett exempel på hur din färdiga bild kan se ut.

 

 

 

Övning 7. Blyertsbild 2

Öppna bilden f0106-blyerts-portratt.jpg i Photoshop.

Omvandla det här fotot till ett blyertsporträtt.

Observera att den här bilden är ganska svår, för den innehåller stora, mörka områden. De kommer att göra det svårt för dig att skapa fram jämna ytor när du målar med vitt på lagermasken: Du lär märka att de mörka områdena lätt blir flammiga och fläckiga.

När det händer, experimentera med att inte bara skrapa med vit färg på lagermasken, utan skrapa även med svart färg för att reparera de områden du råkat skrapa för mycket på. Om du t ex märker att ett område blir litet för svart för att det ska se riktigt blyertsaktigt ut så kan du alltså måla på det med svart färg (och låg Opacitet för penseln) för att återställa masken där. Målet är att få en blyertsbild där de mörka områdena är någorlunda jämna i tonen, såsom i exempelbilden nedan.

Du får förstås mer kontroll över skrapandet om du klickar-och-drar i korta svep snarare än att hålla ned musknappen och svepa fram och tillbaka över ett område.

Tänk även på att penseln ger olika skrapningar beroende på åt vilka håll du sveper med pekaren: Penselformen är ju "stående", alltså avlång på höjden, så när du sveper med den åt sidorna så blir det bra. Om du däremot sveper uppåt, nedåt, eller diagonalt så trycks penselns linjer ihop mot varandra. Prova gärna på en separat bild så får du se hur det blir.

Om du vill att penseln automatiskt ska vända sig mot det håll du för pekaren så kan du göra så här: Klicka på knappen för penselpanelen till höger om penselväljaren i verktygets alternativfält.

När penselpanelen visas, bocka för rutan vid kategorin Formdynamik (Shape Dynamics) nästan högst upp i listan till vänster. Klicka sedan på namnet Formdynamik i listan för att se dess inställningar.

När du ser inställningarna för den kategorin, klicka på menyrutan under rubriken Vinkeldarr (Angle Jitter) och välj Riktining (Direction). Sedan kan du stänga panelen genom att klicka på den lilla dubbelpilen uppe i dess högra hörn.

Om du nu provar att måla med penseln i en bild så ska den automatiskt vända sig åt det håll du för pekaren. Det kan underlätta när du ska skrapa fram en blyertsbild. Tänk då bara på att du inte bör svepa fram och tillbaka över ett område eftersom penseln nu automatiskt gör en kurva när du plötsligt byter riktning, vilket förstås är något man inte gör när man ritar med blyerts på riktigt.

Om du vill stänga av riktningskänsligheten är det bara att gå tillbaka till penselpanelen, klicka på namnet Formdynamik (Shape Dynamics), och ställa in menyrutan under rubriken Vinkeldarr (Angle Jitter) på Av (Off).

Spara bilden som fortsattning 1 - blyerts 2 fornamn efternamn i jpeg-format.

(Jag heter Mats Holmgren, så istället för förnamn efternamn skriver jag alltså mats holmgren. Du skriver förstås ditt eget förnamn och efternamn där istället.)

 


Detta är ett exempel på hur din färdiga bild kan se ut.

 

 

 

Övning 8. Blyertsbild 3

Gör ett eget foto till en blyertsbild.

När din blyertsbild är klar, gör som i övning 5 för att placera blyertsbilden och originalfotot sida vid sida i en och samma bild.

Spara bilden som fortsattning 1 - blyerts 3 fornamn efternamn i jpeg-format.

(Jag heter Mats Holmgren, så istället för förnamn efternamn skriver jag alltså mats holmgren. Du skriver förstås ditt eget förnamn och efternamn där istället.)

 

 

 

Övning 9. Förskjutning 1

Öppna bilden f0107-forskjutning-flagga i Photoshop.

Skriv in text i bilden. Texten ska stå mitt på den liggande blå linjen i flaggans kors. Använd gärna knappen Skapa tänjd text (Create Warped Text) uppe till höger i textverktygets alterantivfält för att ge texten en passande förvrängning.

Rastrera sedan textlagret och förvräng den ytterligare med exempelvis omformningsfunktionen Tänj (Warp). Målet är att få texten att se ut som om den (grovt) passar in i korsets liggande linje.

Använd sedan en förskjutningskarta baserad på flaggan för att förskjuta texten så den följer flaggans veck och rynkor.

Använd passande justeringslager föratt göra texten vit, men skuggorna från vecken ska ändå synas på den.

Spara bilden som fortsattning 1 - forskjutning flagga fornamn efternamn i jpeg-format.

(Jag heter Mats Holmgren, så istället för förnamn efternamn skriver jag alltså mats holmgren. Du skriver förstås ditt eget förnamn och efternamn där istället.)

 


Detta är ett exempel på hur din
färdiga bild kan se ut.

 

 

 

Övning 10. Förskjutning 2

Öppna bilden f0108-forskjutning-spoke i Photoshop.

Måla eller klistra in något på ett eget lager i bilden, eller skriv in någon passande text.

Förvräng lagret (och, om du skrev in text eller skapade en form, rastrera det) så dess form grovt passar in där du placerat det.

Förskjut lagret med en karta baserad på spökbilden.

Det här är inget du måste göra, men om du exempelvis skapat text eller grafik som blivit väldigt blek i bilden så kan du lätt göra den mer färgstark så här: Skapa ett justeringslager med effekten Nyans/mättnad (Hue/Saturation). Placera det ovanför lagret som fyller texten eller objektet med sin textur. Skapa en urklippsmask mellan justeringslagret och texturlagret. Ta sedan fram inställningarna för justeringslagrets effekt.

Se till att rutan Färga (Colorize) är förbockad.

Dra knappen Ljushet (Brightness) åt vänster så texturen mörknar.

Dra sedan knappen Mättnad (Saturation) åt höger. Då ökar färgstyrkan i texturlagret.

Slutligen kan du dra i knappen Nyans (Hue) för att hitta en passande nyans åt texten. Detta bör göra texten i bilden färgad även om den var väldigt ljus förut. Du kan naturligtvis ändra på de andra knapparna som det passar.

När texten eller grafiken du klistrat in i bilden är anpassad efter dess veck (via filtret Förskjutning) och skuggorna från vecken syns i ditt lager så kan du spara bilden.

Spara bilden som fortsattning 1 - forskjutning spoke fornamn efternamn i jpeg-format.

(Jag heter Mats Holmgren, så istället för förnamn efternamn skriver jag alltså mats holmgren. Du skriver förstås ditt eget förnamn och efternamn där istället.)

 


Detta är ett exempel på hur din färdiga bild kan se ut.

 

 

 

Övning 11. Förskjutning 3

Använd en egen bild (eller hitta en på nätet) och gör en egen förskjutning i den. Det måste inte vara text, du kan gärna göra ett objekt (t ex en annan bild som ska föreställa ett tryck eller liknande).

Gör som i uppgift 5 för att placera originalbilden sida vid sida med bilden som fått ett förskjutet objekt i sig.

Spara bilden som fortsattning 1 - forskjutning egen fornamn efternamn i jpeg-format.

(Jag heter Mats Holmgren, så istället för förnamn efternamn skriver jag alltså mats holmgren. Du skriver förstås ditt eget förnamn och efternamn där istället.)

 

 

 

När du är klar...

När du är klar med övningarna meddelar du mig på olika vis beroende på hur du läser kursen.

Om du är elev på Svefi:
Säg till Mats när du är klar med övningarna.

Om du läser kursen som privat distanskurs via Barents hus AB:
Bifoga dina bilder i ett (eller flera) mail och skicka det/dem till Mats på [email protected] . Om du får krångel med att skicka stora filer eller om du är osäker på hur du bifogar filer i dina brev kan du höra av dig till mig på samma mailadress som ovan så hjälper jag dig.

Om du läser kursen som på distans via Nätbildarna:
Gå in i FirstClass-forumet för Photoshop-kursen och skapa ett nytt meddelande. Bifoga de övningsbilder du gjort för den här lektionen i meddelandet och skicka in det. Var noga med att skriva ditt namn och vilken lektion bilderna är för i meddelandets ämnesrad.

Klicka här för First Class-instruktioner.