Mac   Windows
Cmd (nedersta raden)   Shift (näst nedersta raden)
 
   
Shift (näst nedersta raden)   Ctrl (nedersta raden)
 
Ctrl (nedersta raden)   Alt (nedersta raden)
 
Alt (nedersta raden)   Esc (övre vänstra hörnet)
 
Esc (övre vänstra hörnet)   Backspace (ovanför Enter)
 
Delete (vid Enter)  
 

 
Photoshop grundkurs: CC Barents hus AB Nätbildarna Svefi - Sverigefinska folkhögskolan
Sida 8 | Fortsättningslektion 1 | Lektionslistan | Tangenter | Uppdatera PS Förra sidan | Nästa sida

7.7. Gör en mask av det förskjutna lagret

Texten har rätt form, men den har ju ingen textur ännu -- vi kan se varken ljus eller skuggor på den.

Det är det vi ska skapa nu, genom att sätta in en urklippsmask mellan det övre svartvita lagret och textlagret. Det är ju något vi redan hunnit göra ett par gånger i den här lektionen: Håll ned tangenten Alt. Medan den tangenten är nedtryckt, för pekaren mot det svartvita lagrets nedre linje. När du träffar rätt ska pekaren se ut som en liten ruta med en pil vid sig:

 

Då kan du klicka, så får det svartvita lagret en liten nedåtpekande pil vid sig.

 

Vi har alltså skapat en urklippsmask mellan det svartvita lagret och textlagret. Det innebär att det svartvita lagrets innehåll nu begränsas till att endast täcka över texten i lagret under.

Det syns ingenting just nu, men det beror bara på att det svartvita lagret är gömt. Om du tar fram det svartvita lagret så kommer dess innehåll att täcka över texten i bilden.

 

I vårt fall ser det kanske ut som om texten försvinner, men om du tittar noga så ser du att texten faktiskt visas på jackans rygg -- den är bara grå och har nästan exakt samma svärta som jackans bruna färg. Det är något vi ska ändra på nu.

 

 

 

7.8. Ge färg åt det svartvita lagret 

Urklippsmasken mellan det svartvita lagret och texten gör att endast texten täcks av det svartvita lagrets innehåll. Det innebär att om vi vill ge texten en annan färg så måste vi byta färg på det svartvita lagret.

Det smidigaste sättet är att använda justeringslager eftersom deras effekter ju inte fastnar, så man kan när som helst byta färg på dem utan att behöva ångra bakåt eller ändra på något annat.

Jag klickar på den runda svartvita knappen för justeringslager längst ned i lagerpanelen och väljer effekten Nyans/mättnad (Hue/Saturation).

 

Då skapas ett nytt justeringslager med den effekten. Jag ser till att det placeras ovanför det svartvita lagret i lagerpanelen och att det är valt.

 

Sedan skapar jag en urklippsmask mellan justeringslagret och det svartvita lagret. Det gör man som bekant genom att hålla ned tangenten Alt och peka på det valda lagrets nedre kant tills pekaren blir till en ruta med en pil vid sig. Då klickar jag...

 

... så begränsas nu justeringslagrets effekt till att endast påverka det svartvita lagrets innehåll, eftersom det är det som ligger direkt nedanför justeringslagret.

 

Nu kan jag ta fram justeringslagrets inställningar genom att dubbelklicka på symbolen i dess lagerrad. Då visas inställningarna i panelen Egenskaper (Properties).

Om man vill kunna färga något som är svartvitt så behöver man först bocka för rutan Färga (Colorize).

 

Sedan kan man öka Mättnaden (Saturation) tills den svartvita texten i bilden börjar få färg. (Och om det färglösa är för ljust kan du alltid sänka Ljusheten (Brightness) här. Då blir din valda nyans starkare.)

När du är nöjd med färgstyrkan kan du dra i knappen Nyans (Hue) för att hitta en nyans du tycker om.

 

Jag gör effekten klargul, vilket alltså gör det svartvita texturlagret klargult, vilket i sin tur innebär att det är texten som blir klargul i bilden eftersom texturlagrets urklippsmask begränsar dess innehåll till att endast täcka över texten.

 

 

 

7.9. Snygga till texten

Du har nog redan sett att texten inte blev så fin längs kanterna efter vi försköt den.

 

Om vi zoomar in på den så syns det ännu tydligare: Det finns många korn och små utstickare längs textens sidor. Sådant händer alltid efter man använt filtret Förskjutning (Displace).

 

Eftersom texten rastrerades tidigare så är den ju nu helt vanlig grafik. Det gör det enkelt att reparera skavankerna i den: Vi kan helt enkelt välja Suddgummit (Eraser Tool).

 

Jag placerar pekaren vid texten. Just nu är den nog för stor för att kunna användas på ett bra sätt...

 

... så jag håller ned tangenten Alt och höger musknapp (Windows) / Ctrl + Alt och musknappen (Mac) och flyttar musen åt vänster. Då krymper pekaren. Jag minskar den till en mer behändig storlek -- ungefär 8 pixlars diameter, i det här fallet.

 

Nu kan jag radera utstickarna längs bokstävernas kanter så texten blir litet slätare.

 

Jag är noga och suddar bort korn och utstickare längs varenda bokstav i texten.

 

Och nu när texten är putsad så är jackan färdig: Texten har anpassats efter jackans veck och textur via filtret Förskjutning (Displace).

Men det finns fortfarande ett par saker vi ska titta på.

 

 

 

7.10. Gör texten vit på rätt sätt

Vi ska se hur vi kan göra texten (eller snarare det svartvita lagret ovanför texten) vit. Det är inte helt självklart hur det går till eftersom de flesta sätten inte bara skulle göra lagret ljusare, de skulle även fräta bort skuggorna och vecken -- och det vill vi ju undvika.

Dubbelklicka på justeringslagrets symbol...

 

... så dess inställningar visas i panelen Egenskaper (Properties).

Sänk Mättnaden (Saturation) till 0 genom att dra den knappen hela vägen till vänster.

 

Då blir texten mörkgrå, så som den såg ut innan vi skapade justeringslagret.

 

Nu ska vi skapa ett nytt justeringslager. Klicka på den runda svartvita knappen längst ned i lagerpanelen och välj effekten Nivåer (Levels) i menyn.

 

Ett justeringslager med den effekten läggs in i lagerpanelen.

Se till att det hamnar ovanför det svartvita texturlagret. Håll sedan ned tangenten Alt och peka på justeringslagrets nedre linje. När pekaren ser ut som en ruta med en pil vid sig så kan du klicka. Då skapas en urklippsmask mellan justeringslagret och det innehållslager som ligger närmast nedanför det -- i det här fallet lagret med den svartvita texturen i. Det innebär alltså att effekten Nivåer (Levels) nu endast påverkar det lagret.

Gå nu in i effektens inställningar i panelen Egenskaper (Properties).

 

Håll ned pekaren på den vita pilen längst till höger under vågformsrutan...

 

... och flytta den åt höger. Ju längre åt höger du flyttar den desto mer ljusnar det svartvita lagrets innehåll, vilket medför att texten i bilden blir ljusare.

Flytta in pilen så den nästan pekar på vågformens mitt.

 

Då har alltså texturlagrets innehåll blivit vitt, men utan att skuggorna försvunnit bort, vilket innebär att bildens text blir vit med skuggor.

 

 

 

7.11. Spara ett foto på bilden

Vi ska spara ett foto av bilden så vi kan hoppa tillbaka till det här läget ifall det skulle behövas.

Ta fram panelen Händelser, antingen genom att klicka på dess knapp i kolumnen vid panelerna till höger eller genom att gå in på menyn Fönster > Händelser (Window > History).

 

Då visas händelsepanelen. Klicka på kameraknappen längst ned i den...

 

... så sparas ett foto på hur bilden ser ut just nu. Fotot hamnar högst upp i händelsepanelen. Om vi skulle klicka på det så skulle bilden alltså återgå till hur den såg ut när fotot togs. Det är förstås ingen idé att klicka på fotot nu, men vi använder det litet längre fram.

 

 

 

7.12. Gör texten mörk och glansig

Vi ska se hur vi kan göra texten mörk och glansig. Det är inte heller helt självklart.

Vi kan börja med att gömma de två justeringslagren vi skapat...

 

... och sedan välja det svartvita lagret.

 

Vi ska slå samman det svartvita lagret med textformen som finns i lagret nedanför det. Resultatet blir att texturen fästs vid textformen permanent.

Högerklicka på det svartvita lagret och välj Lägg samman nedåt (Merge Down) i menyn som visas.

 

Då slås alltså det svartvita lagret samman med textformen som ligger nedanför det, vilket medför att det svartvita lagret beskärs efter textformens utseende. Resultatet blir en mörkgrå textform som ligger i ett enda lager.

 

Nu kan vi ge det nya, sammanslagna lagret läget Multiplicera (Multiply), vilket låter alla underliggande lagers svärta lysa igenom. Då blir texten mörkbrun.

 

Och om vi vill färga texten kan vi ta fram justeringslagret med effekten Nyans/mättnad (Hue/Saturation), öka dess Mättnad (Saturation) och ge den en Nyans (Hue) vi tycker passar. Jag ger den en röd nyans med medelhög mättnad. (Du kan behöva öka mättnaden innan du ger den en nyans, annars kan det hända att du inte ser någon ändring i bilden.)

 

Nu har alltså texten blivit mörkröd istället för brun. Läget Multiplicera (Multiply) gör att den är mörk. Du kan gärna experimentera med andra lägen och andra nyanser.

 

Nu kan vi spara jackans utseende i ett eget, separat foto.

Ta fram händelsepanelen (om den inte redan är framme)...

 

... och klicka på kameraknappen längst ned i den.

 

Då sparas jackans nuvarande utseende som ett eget foto högst upp.

 

Nu har vi alltså tre foton högst upp i lagerpanelen: Ett foto på hur jackan såg ut när vi öppnade den, vilket ju skulle skala bort alla ändringar vi gjort sen dess; ett från när jackan hade vit text; och ett från när vi gav jackan mörk, glansig text.

Om vi klickar på fotot där jackan har vit text...

 

... så laddas det fotots inställningar in: Justeringslagren återställs och det svartvita lagret separeras från textlagret, så som de var då.

 

Och om vi klickar på fotot med den mörka texten i...

 

... så slås alltså det svartvita lagret samman med textformen, och det ena justeringslagret döljs medan det andra får en annan nyans än vitt.

Nu kan vi använda filtret Förskjutning (Displace) för att ge ett lager en textur som får dess innehåll att passa in i en bild naturligt, och vi har även repeterat justeringslager och händelsefoton.