Modulation

[ Kapitel 3: Delay ]

Som delayet har beskrivits ovan gör det en sak. Det fördröjer ljudet en bestämd tid och repeterar detta eventuellt. Om vi istället kunde få ljudet att fördröjas olika mycket över tid skulle vi kunna skapa helt andra effekter. Om längden på delayet hela tiden förändrades och blev längre och kortare, skulle vi skapa klangliga effekter som inte låter som ett delay, utan som något annat.

För att kunna göra detta måste vi tillföra 3 nya parametrar:

 

Vi måste bestämma hur mycket delayet skall förändras kring en given tid. Depth

Vi måste bestämma hur fort den förändringen skall ske. Rate

Vi måste bestämma hur den förändringen skall se ut. Shape

 

Depth – är den parameter som bestämmer hur mycket delayet skall förändras. Om vi har en delaytid på 100ms och ställer depth lågt så kan vi kanske få en förändring mellan 95 och 105 ms. Om vi istället ställer en hög depth så kan förändringen istället bli mellan 50 och 150 ms. Depth ställer alltså spannet på hur mycket skillnad det skall bli i delaytiden.

Rate – ställer sedan hur fort den hör förändringen skall ske. Skall vi byta mellan min och maxvärde varje millisekund, eller varje sekund. Låga värden ger mer subtila skillnader och höga värden ger mer knasiga effekter. Anges oftast i Hz.

Shape – Shape ställer sedan hur formen på förändringen skall ske. Det kan vara en sinusformad förändring, vilket är vanligast, men även fyrkantsvåg, triangelvåg, sågtandsvåg förekommer.

 

 

I bilden kan vi se hur skillnaden skulle bli.

Om formen är som en fyrkantssvåg så byts delaytiden i hopp mellan 95 och 105 ms.

Om vi istället har en sinusformad så ändras det succesivt mellan 96 och 105 ms. Sågtandsvågen skulle öka från 95 till 105 succesivt för att snabbt hoppa tillbaka till 95.

Triangelvågen skulle påminna om sinusvågen, men inte lika mjuka övergångar.

 

De effekter som uppkommer på detta sätt är 3 stycken, som beroende på hur mycket som fördröjningen förändras kommer att benämnas olika.

Flanger är namnet som vi ger effekten när det är väldigt korta delaytider. I spannet 1-20ms. Moduleringen är kort och lite feedback.

Chorus får effekten heta när vi är i spannet 20-50 ms. Choruset skall låta som att det är flera som spelar samtidigt. Därav namnet Chorus, kör. Det låter inte riktigt som en kör då vi har en likadan förändring hela tiden. En kör skulle variera mer slumpmässigt.

Doubler när fördröjningen överstiger 50ms. Låter mera som att det är 2 instrument än att det är en effekt.

 

Alla tidsangivelserna är ungefärliga.

 

 

[ Kapitel 3: Delay ]