Inkoppling[ Kapitel 3: Delay ]
Det vanligaste sättet att koppla in ett delay på är att använda sig av en tappning. Det som i de flesta mixprogram i datormiljö heter ”Send”, ”Bus”, ”Aux”, eller något liknande. Det är en extra utgång som finns på varje kanal där vi kan välja att skicka ut ljudet. Ljudet skickas då på den utgången och tas sedan emot på den plats där vi väljer att ta emot den. I en DAW är det oftast en effekt, eller en kanal, eller något liknande. Därifrån kan vi sedan skicka ut det bearbetade ljudet till vår huvudmix. För många kan det här kännas bakvänt. De som sitter vid sin dator är vana att lägga alla effekter som en insert på kanalen där ljudet finns. Vill jag ha delay på sången, så lägger jag in ett delay på den kanalen som sången är på. Det här fungerar också, men det medför att om du sedan vill ha samma delay på ett annat instrument, så kommer du att behöva lägga en till insert på en ny kanal osv. Om du istället skickar varje instrument till samma delay så får du samma effekt på många olika ljudkällor och du sparar MYCKET datorkraft i slutändan. Att skicka på det här sättet gör vi när vi inte vill att hela signalen skall gå igenom effekten. När det gäller EQ, kompressor, de-esser m.m. så vill vi bearbeta hela signalen. När det gäller Delay, reverb, chorus, m.m. så vill vi (oftast) inte bearbeta hela signalen.
Om vi tittar på bilden ovan så ser vi att vi nu kan skicka olika mycket från sång, gitarr och banjo. På det sättet kan vi välja att ha mycket delay på banjon, lite på sången och inget på gitarren. Genom att ändra hur mycket vi skickar kan vi snabbt och enkelt ändra på mängden delay på ett specifikt instrument, utan att behöva klicka in oss på delayet varje gång. Om vi skulle vilja pröva med delay på gitarren så är det mycket enklare gjort när du inte behöver göra en insert på kanalen, ställa in tiden, justera mängden, etc. Du behöver bara aktivera en send till delayet och ställa mängden du skickar.
[ Kapitel 3: Delay ] |