Dynamiska processorer som ökar dynamiken
[ Kapitel 2: Dynamiska processorer ]
Expander
Expandern fungerar som en kompressor fast tvärtom. Istället för att vi
minskar dynamiken över ett visst tröskelvärde, så ökar vi dynamiken under
ett visst tröskelvärde. Detta bestäms med hjälp av parametrar som är nästan
samma som på kompressorn:
Threshold (Tröskelvärde)
|
|
Här ställer vi in under vilken nivå vi vill att expandern skall
börja arbeta. Anges i decibel (dB) |
|
Expander 1:3. |
|
|
|
|
Ratio |
|
Här ställer vi in hur mycket vi vill att det ska expanderas. Värdet
anges i en ratio, t.ex. 1:2, 1:3, 1:10 osv. Om vi har ställt ration
på 1:3 och ljudet som kommer in i expandern är 2 dB under
tröskelvärdet, så kommer det att komma ut 6 dB under tröskelvärdet
ut ur expanden. Är det 3 dB under tröskelvärdet kommer det ut 9dB.
Är det 4 dB kommer det ut 12 dB, osv. |
|
|
|
|
|
Attack |
|
Här bestämmer vi hur fort vi vill att expandern skall börja arbeta
efter det att nivån kommer under tröskelvärdet. |
|
|
|
|
|
Release |
|
Här bestämmer vi hur fort expandern skall sluta
arbeta efter det att nivån kommer över tröskelvärdet igen.
|
|
|
|
|
|
Expandern saknar knä och det behövs ingen
make-up gain då vi inte vill höja nivån utan sänka den. Expandern
används inte lika ofta idag som förut då man kan åstadkomma nästan
samma sak med hjälp av en gate.
|
|
Gate
Gaten är expanderns motsvarighet till kompressorns limiter, dvs.
det kommer inte att låta överhuvudtaget under tröskelnivån. Ofta
pratar man om att gaten släpper igenom ljud över ett visst
tröskelvärde och det kan kännas mera logiskt i våra hjärnor. Ordet
gate kommer från engelskans grind och på svenska kallades det för
brusgrind innan engelska tog över ljudvärlden med sina uttryck.
Gaten har följande parametrar:
|
|
Gate.
Gate med en range på -10dB.
Här kommer alltså ljudet
att fortsätta låta, men det
kommer att dämpas med
10dB under tröskelvärdet. |
Threshold (Tröskelvärde)
|
|
Här ställer vi in över vilken nivå vi vill att gaten skall börja
släppa igenom ljud. Anges i decibel (dB) |
|
|
|
|
|
Attack |
|
Här bestämmer vi hur fort vi vill att gaten skall öppna sig efter
det att nivån kommer över tröskelvärdet. Anges i millisekunder (ms). |
|
|
|
|
|
Hold |
|
Här bestämmer vi hur länge gaten skall vara fullt öppen efter det
att nivån faller under tröskelvärdet. |
|
|
|
|
|
Release |
|
Här bestämmer vi hur fort gaten skall stänga
sig efter det att nivån faller under tröskelvärdet igen. Anges i
millisekunder (ms)
|
|
|
|
|
|
Range |
|
Här kan vi ställa hur tyst det ska bli när gaten är
stängd. När denna funktion implementerades så kunde gaten ersätta
expandern med gott resultat. Anges i (dB) |
|
|
|
|
|
Ibland finns det en HF och LF inställning på gaten, dvs. ett
lågpass och ett högpassfilter. Då kan vi filtrera bort ljud som vi
inte vill att gaten skall reagera på. T.ex. om vi har en bastrumma
som det har läckt mycket virvelljud i så kan vi filtrera bort all
diskant och se till att gaten bara reagerar på bastrummans
basinnehåll. Ljudet i sig förändras inte utan bara det som gaten
reagerar på.
|
|
Ducker
Duck är en inställning som ibland kan finnas på en gate. Den vänder på
när gaten är öppen och stängd. Istället för att släppa igenom ljud över
tröskelvärdet släpper den igenom ljudet under tröskelvärdet.
Att använda eller inte?
Både expandern och gaten är användbara verktyg för att förhindra att
oönskat ljud kommer med i mixen. Ofta så maskas de svag oönskade ljuden av
andra ljud, men för många läckage kan bli ett problem. Det finns tekniker
som mixar helt utan expander och gate, för att de ”vill ha ett naturligare
ljud”. Trummisar brukar ofta reagera på att deras trummor är processerade
genom en gate. De vill att pukorna ska sjunga med när de spelar på
bastrumman för att det är så de uppfattar trumsetet när de spelar på det.
Den som mixar kan istället vilja eliminera dessa ljud, då de kan interferera
med varandra. Det kan t.ex. vara så att virveln låter bra för sig, men om vi
samtidigt får med det läckage som kommer i hängpukan, så låter virveln
dåligt. Då måste vi kanske använda en gate, eller en expander, för att få
bort problemet. Gaten kan användas kreativt om man vill, det finns oändliga
möjligheter. Testa och pröva vad som händer med ett ljud. Det kan skapas
intressanta saker när ett instrument plötsligt bara hörs när det spelar som
starkast. Det kan ta låten till en helt ny riktning.
Som sagt, vissa använder expander/gate mycket. Andra använder de inte
alls, eller extremt lite. Ni måste själv avgöra vad som fungerar för er. Om
det tar er närmare det sound som ni eftersträvar, så gör ni rätt, oavsett
vad ni gör.
[ Kapitel 2: Dynamiska processorer ]
|